Nu hangt het ook veel af van de frequentie. De Europese stroomnetten (50 Hz) zijn hierbij een stuk gevaarlijker dan bijv. de Amerikaanse stroomnetten (60 Hz).quote:Op maandag 7 februari 2005 16:58 schreef Orthello het volgende:
de hoeveelheid stroom (ampere) is de factor die bepaald of je hart het overleeft ja of nee.
Alleen op het eindpunt wordt het aangevoerd als 115 of 230 volt. Bij de hoofdpijpen wordt alles getransformeerd tot enkele Megavolts, om inderdaad het verlies te beperken.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:42 schreef bankrupcy het volgende:
Amerikaanse stroomnet is 110 Volt. Veel veiliger, maar ook een stuk meer energieverlies in het transport.
Het voltage is weldegelijk van belang. Een hoger voltage zorgt er voor dat er meer ampere door het lichaam heen kan. Anders gezegd, spanning geeft aan hoe groot het verschil in potentiaal tussen de positieve kant en de negatieve kant, hoe groter de spanning is hoe groter de drang van de elektronen/ionen dit verschil op te heffen en dat vertaald zich in een betere geleiding van het lichaam en daarmee dus een hogere stroomsterkte.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:15 schreef Kaboutertje_X het volgende:
[..]
ow? denk is aan schrikdraad![]()
Amperes doen zeer niet het voltage
6.24141805 × 1018 electronen. Best aardig wat dus.quote:Op woensdag 9 februari 2005 09:30 schreef compufreak88 het volgende:
en wat is een coulomb?
In gewoon Nederlands:quote:Op dinsdag 8 februari 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Voltage is het aantal energie per coulomb lading.
Stroom is het aantal coulomb lading per seconde.
Dus ja, het voltage is ook van belang. Als je weinig coulomb's per seconde hebt, maar elke coulomb draagt een shitload aan energie met zich mee, dan lijkt het me nog steeds bijzonder naar.
Dus de hoeveelheid energie die je door je heen krijgt is logischerwijs spanning maal stroom. In formulevorm: P = U * I , P = Vermogen in Watt (Joule per seconde), U = Spanning in Volt (Joule per coulomb , I = Stroom in Ampère (Coulomb per seconde)quote:Op woensdag 9 februari 2005 14:30 schreef McGry het volgende:
[..]
In gewoon Nederlands:
Spanning (Volt) is hoeveel graag het door je lichaam wilt. energie er per elektron is.
Weerstand (Ohm) is hoe erg het door je lichaam kan (lager getal = gaat makkelijker) hoeveel weerstand er is.
Stroom (Ampere) is hoeveel erg het door je lichaam gaat. elektronen er door je heen gaan.
Nu snapt iedereen het, niet moeilijker praten als het is
Duidelijker uitleggen, want zoals jij het uitlegt is het nog steeds onjuist en vaag.
Is volgens mij niet helemaal juist. Schrikdraad dat voel je over het algemeen prima, maar de stroom is te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 15:13 schreef McGry het volgende:
Spanning (Volt) is dus hoe graag de stroom door je lichaam wilt, weerstand (Ohm) is hoe moeilijk dat gaat en stroom (Ampere) is hoeveel pijn je uiteindelijk voelt. Die pijn komt dus door electronen.
Volgens mij zijn er 3 effect die mogelijk pijn veroorzaken in het lichaam.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:12 schreef Alicey het volgende:
Is volgens mij niet helemaal juist. Schrikdraad dat voel je over het algemeen prima, maar de stroom is te verwaarlozen.
Ik denk dat het amperage een heel laag getal is, maar dat het effect van dit kleine getal zeker niet te verwaarlozen is. Check deze tabel:quote:Op vrijdag 11 februari 2005 16:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is volgens mij niet helemaal juist. Schrikdraad dat voel je over het algemeen prima, maar de stroom is te verwaarlozen.
Het voltage op een schrikdraad is dacht ik zo rond de 10kV. Stel een schikstoot doen pijn bij 2 milli-ampere, dan is de weerstand van een lichaam dus ongeveer in de orde grote van: (Weerstand = Volt / Ampere) = 5 miljoen Ohm.quote:1 mA = geen gevaar
4 mA = pijn wordt voelbaar
15 mA = de grens waarop het spanningvoerende voorwerp nog kan worden losgelaten
20 – 30 mA = bewusteloosheid kan optreden
50 – 80 mA = kans op overlijden
bron
Volgens mij is het 6.022 x 1023 electronen? Getal van Avogadro toch? Scheelt zowat een factor 10.000!!quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
6.24141805 × 1018 electronen. Best aardig wat dus.
Een Ampere (A) is een coulomb (C) per seconde (s).
Het getal van Avogadro is het aantal moleculen in een mol en heeft niets met electriciteit of electronen te maken.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:52 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Volgens mij is het 6.022 x 1023 electronen? Getal van Avogadro toch? Scheelt zowat een factor 10.000!!
quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het getal van Avogadro is het aantal moleculen in een mol en heeft niets met electriciteit of electronen te maken.
Niets? Als je het aantal moleculen in een mol weet kun je uitrekenen hoeveel elektronen er in die mol zitten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het getal van Avogadro is het aantal moleculen in een mol en heeft niets met electriciteit of electronen te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |