Ik heb zelf een supra gehad en kan je daar wel wat indicaties over geven kwa prijs, onderhoud e.d
![]()
Vergis je niet in de kosten, ik heb er in een jaar tijd meer dan 7000 euro aan uitgegeven. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat daar slechts 2500 van voor beurten e.d. waren en de rest voor upgrades, maar dat is nog een heel groot bedrag. Banden kosten bijvoorbeeld een fortuin (alhoewel het wel weer meevalt als je de stock 17" velgen hebt ipv 18 of 19"). Verzekering is meer dan 300 euro per maand (allrisk) en ik ben 29, voor jou zal het meer richting 400 euro gaan
als je hem al verzekerd krijgt. Verbruik is ongeveer 1 op 7 en ik zou er zeker euro 98 in gooien. Gewicht is bijna 1600 kg, dus qua wegenbelasting val je in een van de hoogste categorieën. Kun je opzoeken op wegenbelasting.nl.
Voor onderhoud hoef je niet naar de dealer te gaan, die staan maar een beetje raar te kijken van 'wat is dat nou weer'. Werkplaatshandboeken hebben ze niet en sleutelervaring al helemaal niet. Meer dan olie verversen en remschijven/bougies vervangen kunnen ze dus niet, iets wat je ook zelf kunt doen met wat oefenen. Mijn auto heeft na aanschaf een grote beurt gehad en dat kostte 1000 euro bij de dealer - weggegooid geld bleek achteraf. Daarentegen is er een grote club supra enthousiastelingen. De meesten daarvan rijden in een MK3. Een van hen heeft van z'n hobby z'n werk gemaakt en daar kun je terecht voor onderhoud en upgrades, zie ook
www.supras.nl (hopeloos slecht geupdate pagina, maar goed). Dat is in Haarlem. Kost 40 euro per uur + materiaal, maar dan weet je wel dat het meeste goed gedaan wordt. Ook zou je naar DBMengineering in Maarssen kunnen gaan, de eigenaar heeft een 2JZGTE in zijn Lexus gelepeld en heeft ook goed verstand van onderhoud van turbomotoren.
Kwa aanschaf ben je in Nederland rond de 25000 kwijt schat ik. Toyota's zijn heel sterk en supras dus ook, maar je hebt altijd kans dat de auto niet perfect onderhouden is. Kijk anders op
www.mkiv.com in de FAQ of op i-supra.com in de FAQ. Beide hebben goede 'waar moet je op letten bij aankoop'. Of nog beter, betaal die kerel van supras.nl om een dag mee te gaan en je auto te inspecteren. Al kost het je 500 euro voor een dag, doen! Als je met een 'kapotte' auto zit zijn je kosten het tienvoudige... Uit Duitsland halen kan ook, maar dan ben je zeker 3000 euro extra kwijt (BPM+transport) en het kost het je 2 maanden om de auto op kenteken te krijgen. Het aanbod in Nederland is echter nihil dus zul je toch die kant opmoeten denk ik. Auto's in Duitsland zijn wel ietsje goedkoper dan in Nederland, 23000 euro zoals je zelf al aangeeft is een redelijk bedrag.
Als andere optie kun je een auto uit de VS halen, zeker met de huidige dollar is dat misschien de moeite. Alleen moet je dan wel douanerecht (over de kostprijs + transport) betalen, en daaroverheen BTW. Maar voor 20000 dollar heb je een automaat met rond de 140000km op de teller. Geeft 25000 dollar uit en je hebt een goed onderhouden handbak met minder dan 100000 op de teller. Hoe je zo auto's bezichtigt en het transport regelt, tsja, daar kan ik je niet mee helpen dus dat zal lastig worden. Via een dealer of autohandelaar (bv speedforsale.com) lijkt me de beste optie.
Ook is het mogelijk om de auto uit Japan te halen. Dit scheelt wel heel veel geld - supras zijn daar heel goedkoop (niet omdat ze afgeragd zijn, maar door het vreemde herkeurings systeem waardoor opnieuw te naam stellen na 3/6/x jaar bijna duurder is dan een nieuwe auto). Je hebt dan wel het stuur rechts maar dat is om te bouwen (zou ik niet doen persoonlijk). Ook heb je een 'zwakkere' auto omdat de turbo's, injectoren en nog wat spul kwalitatief slechter zijn dan de Euro/USA modellen (ivm de 280pk limiet). Maar dat valt allemaal te corrigeren, die gozer van supras.nl heeft ook een JDM (=japanse) motor+turbo's in zijn auto gebouwd. Als je een Japanner wilt importeren, doe dan eens navraag bij
http://home.tiscali.nl/dreamcarcompany/. Grote kans dat je voor 15000-20000 (inclusief transport, keuring e.d.) euro een supra mk4 hebt!
Een subaru is natuurlijk ook heel leuk, maar die zijn geen partij voor een supra kwa prestaties of exclusiviteit. Maar ze zijn wel heel rap, goedkoper in de verzekering en makkelijker te onderhouden bij de dealer! Zo'n boxermotor klinkt ook heerlijk. Al met al veel minder hoofdbrekens dan een supra en vergelijkbare prestaties (licht opgevoerde subaru + stock supra).
Ik kan jouw keus niet maken, alleen wat advies geven. Een supra is heel duur in onderhoud en verzekering, maar heel exclusief en snel. Een subaru is veel 'gewoner' maar ook enorm leuk speelgoed, en je bent niet continu bezig met 'waar haal ik het geld vandaan', 'hoe stal ik mijn dure auto' enzovoorts.
Succes.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn