Gedicht is geschreven door een zekere Jason W.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:44 schreef Youssef het volgende:
[..]
Mooi gedicht, koekje derbij? [afbeelding]
Over die bekeerde extreme moslims.. waren er niet laatst een aantal moslims uitgenodigd bij B&W? Of een dergelijk programma, dat waren toch een heel ander soort moslims hoor...
Ehhrr?? Waar haal je die nuttige info vandaanquote:Op maandag 7 februari 2005 14:47 schreef milagro het volgende:
Ergo de Koran zoals jij die kent is ook niet dé echte Koran
De oorspronkelijke taal was het aramees.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:58 schreef Youssef het volgende:
[..]
Ehhrr?? Waar haal je die nuttige info vandaan(toch grappig dat al die 'anti'-moslims best veel kennis hebben over de islam, het zit ze kennelijk erg diep..
![]()
Maargoed, de Koran zoals die nu bestaat, is er in 7 'dialecten'. De bekendste hier zijn bijvoorbeeld "Hafs" en "Warsh". Hafs is de Saoedische standaard, en Warsh wordt vooral gebruikt in Marokko.
Dit verschil in teksten is niet meer dan het verschil tussen bijvoorbeeld vrachtwagen in het een geschreven, terwijl het in het ander als frachtwagen wordt geschreven. Of een Kanon en een Canon. Deze 7 zijn ooit door Othmaan volgens mij ignesteld om te voorkomen dat er bijvoorbeeld net als de bijbel verschillende versies ontstaan.
Het precieze weet ik er niet van, maar het staat in iedere (groene) Koran, dus als je het echt wil weten hoe wij het verhaal kennen zoals uitgelegd in de Korans.. dan moet ik dat even vragen aan moederlief ofzo omdat te vertalen
Mohammed was de laatste die de rij der profetieën van Ismail, Isaak, Jakob, Jozef, Mozes en Jezus sloot, hij corrigeerde hiermee de fouten die in het oude testament (en verder) stonden. Maar voor tegenwoordig zou God misschien anders geoordeeld worden, maar nee, Mohammed was de laatste boodschapper. Dus indien je Islam van 1500 jaar niet met historisch besef interpreteert, dan is het ook logisch dat je een achterlijk geloof vindt.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:47 schreef milagro het volgende:
[..]
Hoe kan je het directe woord van God nu in de kontext van de tijd plaatsen?
Hetzelfde grondslag zoals jouw argwaan tegen Islam, immers, ieder heeft een eigen perspectief. Zo zal een woord door 2 anderen op 2 verschillende manieren kunnen uitgelegd worden, zo ook bij mij, want ik bezie dat.Anders zou niemand een eigen mening hebben, jij ook niet hé, want je doet immers ook hetzelfde.quote:Zijn de woorden van God die aan Mohammed doorgegeven zijn dan niet van alle tijden?
Waarom staat die disclaimer dan niet in de Koran : Let wel , aya 1, 3 , 45 en 78 dienen in de kontext van de tijd (van optekening dus) gezien te worden!
Kun je dan ook de sura's opdragen? Dan zal ik even naar kijken in welke context dit is vergeleken met de andere sura's.
[quote]
Hoe kun jij weten welke zaken er WEL in een bepaald perspectief gezien moeten worden en welke NIET?
Perpectie (nee, dat is niet fout gespeld, het is een psyschologische term). Ik kan het niet anders, want perpectie blijf je altijd behouden.quote:Mag jij wel zo vrijblijvend omgaan met het DIRECTE woord van God?
Het is tegenstrijdig met wat? Nogmaals, tegenstrijdig met duizenden jaren geleden als je de historie bedoelt. Bepaal jij eigenlijk wel of het tegenstrijdig is? Het spijt me, iedereen heeft namelijk een eigen mening.quote:Het directe woord van God én in perspectief plaatsen zo waar het jou uitkomt of waar jij dénkt het in een bepaald perspectief te kunnen of moeten plaatsen, is gewoon tegenstrijdig
Deels, Mohammed was analfabeet. Zijn boodschappen werden bijgehouden door 7 mensen die konden schrijven. Leuk detail om te weten is dat Arabisch 18 verschillende categoriëen van dichtkunst heeft, een gedicht schrijven zonder dat in een van die groepen valt, is onmogelijk. Toch rijmt de Koran en valt niet in een van die categorieën, sommigen noemen het dan ook zelfs een wonder.quote:Oh en over de vertaling, je weet toch wel dat de teksten oorspronkelijk ook niet in het arabisch opgeschreven waren, hè, maar in het syrisch aramees.
Let wel even op, broeder. Sommige dingen die ze presenteert blijken niet helemaal te kloppen. Als je over iets twijfelt, naar de bron ervan vragen. Ik was dat ook eerst van plan, had maar gelaten. Anders zou ze het Islam nog meer gaan bashen. Ernaar vragen als je twijfelt.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:58 schreef Youssef het volgende:
[..]
Ehhrr?? Waar haal je die nuttige info vandaan(toch grappig dat al die 'anti'-moslims best veel kennis hebben over de islam, het zit ze kennelijk erg diep..
![]()
Maargoed, de Koran zoals die nu bestaat, is er in 7 'dialecten'. De bekendste hier zijn bijvoorbeeld "Hafs" en "Warsh". Hafs is de Saoedische standaard, en Warsh wordt vooral gebruikt in Marokko.
Dit verschil in teksten is niet meer dan het verschil tussen bijvoorbeeld vrachtwagen in het een geschreven, terwijl het in het ander als frachtwagen wordt geschreven. Of een Kanon en een Canon. Deze 7 zijn ooit door Othmaan volgens mij ignesteld om te voorkomen dat er bijvoorbeeld net als de bijbel verschillende versies ontstaan.
Het precieze weet ik er niet van, maar het staat in iedere (groene) Koran, dus als je het echt wil weten hoe wij het verhaal kennen zoals uitgelegd in de Korans.. dan moet ik dat even vragen aan moederlief ofzo omdat te vertalen
Of Mo een analfabeet was, daar is geen zekerheid over.quote:Deels, Mohammed was analfabeet. Zijn boodschappen werden bijgehouden door 7 mensen die konden schrijven. Leuk detail om te weten is dat Arabisch 18 verschillende categoriëen van dichtkunst heeft, een gedicht schrijven zonder dat in een van die groepen valt, is onmogelijk. Toch rijmt de Koran en valt niet in een van die categorieën, sommigen noemen het dan ook zelfs een wonder.
Ik wil je vragen niet aanvallend te zijn, daar schieten wij weinig mee op. Je zou wat vriendelijker kunnen proberen benaderen, het zal de discussie hier wel goed toedoen.
Nou ja... naar die bron was ik eigenlijk al benieuwd. Maar ik had verwacht dat ze uit zichzelf ermee op de proppen zou komenquote:Op maandag 7 februari 2005 15:09 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Let wel even op, broeder. Sommige dingen die ze presenteert blijken niet helemaal te kloppen. Als je over iets twijfelt, naar de bron ervan vragen. Ik was dat ook eerst van plan, had maar gelaten. Anders zou ze het Islam nog meer gaan bashen. Ernaar vragen als je twijfelt.![]()
Ik kreeg wel lange tenen bij die NSB-uitspraak van luger. Bij jou niet, maar je staat nogal argwanend tegenover wat niet echt bevordelijk is voor de discussie.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:09 schreef milagro het volgende:
Ja hallo nu al lange tenen
Ik ben vriendelijk dus niet zeuren.
Je hebt waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het is wél het directe woord van God toendertijds.quote:Je kunt niet én iets als het directe woord van God zien én het dan vervolgens in de kontext van de tijd plaatsen
Kom maar, kom maar.quote:Als je tenminste niet hypocriet bezig wilt zijn.
Voor algeheel klopt het op 1 punt na, ik neem er geen afstand van.quote:Een gematigd gelovige ziet de teksten in zijn heilig boek naar keuze niet als het directe woord van God, en kan daarom ook er meer afstand van nemen, kan daarom het op punten ook in een bepaald perspectief plaatsen
Ik verwachtte al zo een kleine 'instinker'quote:Op maandag 7 februari 2005 14:52 schreef milagro het volgende:
[..]
Gedicht is geschreven door een zekere Jason W.
Ik dacht dat je wel zou bevallen
Ik neem de teksten letterlijk, maar ik stel daarbij wel dat je uitkijkt met wat jij zegt milagro. Dat kun jij namelijk verkeerd opvatten. Sommige dingen zijn adviezen, en aan sommige dingen is nog niet iedereen toe of is de situatie niet toereikend. Bij jou moet ik namelijk wel uitkijken met wat ik zeg, voor je me uitmaakt voor potentiele moordenaar of verkrachterquote:Maar vind jij ook niet, Youssef, dat als je de Koran als het directe woord van God beschouwt, je niet dingen in de kontext van de tijd mag plaatsen?
Sluit het een niet het ander uit?
Ik bedoel, het directe woord van God is toch van alle tijden?
Hoe bepaal je immers wat wel of niet in een bepaald perspectief gezien mag worden?
Je neemt de teksten letterlijk en probeert je er zoveel mogelijk aan te houden of je neemt ze niet letterlijk, ziet ze niet als het directe woord van God, maar bijvoorbeeld een interpretatie van de profeet en plaatst er dan hier en daar voetnoten bij.
Hadith is niet van onze God, maar van Mohammed. En Mohammed zei het al, hij is niet de perfecte profeet, maar een gewone mens. Je hoeft niet te verwachten dat Mohammed volgens ons een perfect iemand was.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:13 schreef milagro het volgende:
[..]
Of Mo een analfabeet was, daar is geen zekerheid over.
Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden daarover aan te treffen in de hadith bv
Ik betwijfel wat je hier zegt, in het algemeen is er niks aan de Koran bijgevoegd na dood van Mohammed. Probeer niet aanvallend te zijn, maar mag ik een bron hiervan? Dat Koran opgetekend is ná het overlijden van Mohammed?quote:De Koran is pas opgetekend ná het overlijden van Mo, dus dat zal aan de letterlijkheid ook geen goed gedaan hebben
Het is verzameld ná zijn dood en gebundeld bedoel ik.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:22 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Hadith is niet van onze God, maar van Mohammed. En Mohammed zei het al, hij is niet de perfecte profeet, maar een gewone mens. Je hoeft niet te verwachten dat Mohammed volgens ons een perfect iemand was.![]()
[..]
Ik betwijfel wat je hier zegt, in het algemeen is er niks aan de Koran bijgevoegd na dood van Mohammed. Probeer niet aanvallend te zijn, maar mag ik een bron hiervan? Dat Koran opgetekend is ná het overlijden van Mohammed?![]()
Gaarne een bron.
Ach, terugkrabbelen kan nog altijd.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:56 schreef milagro het volgende:
[..]
Het is verzameld ná zijn dood en gebundeld bedoel ik.
De schrijvers moesten aan Mohammed voorlezen wat ze hadden opgeschreven. Dus met betrouwbaarheid van wat Mohammed sprak, zal het wel goed zitten.quote:Opgetekend is het idd al tijdens zijn leven.
Echter het is door verschillende volgelingen opgetekend en later door een of andere kalief verzameld.
Ja, sorry maar dat maakt het voor mij toch een uit derde vierde vijfde hand opgetekend iets:)
Liever had ik Mo zien notuleren
Dat klopt.quote:Na het overlijden van de Mo is de Hadith pas opgetekend, daar was ik mee in de war
Er was iig tijdens zijn leven nauwelijks sprake van enige notering van gegevens
Kun je misschien vertellen welke dingen jij hier dan simpel vindt?quote:Op maandag 7 februari 2005 17:08 schreef demediadoodt het volgende:
Dit topic mag wel op slot, zelden zulke simpele gedachtes in 1 topic tezamen gelezen.
Deze post heeft het qua simpelheid wel gewonnen: Waarom zijn moslims zo geloofvast? .quote:Op maandag 7 februari 2005 17:22 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Kun je misschien vertellen welke dingen jij hier dan simpel vindt?
Weer zo'n klote intellectueel die de minder bedeelden discrimineerd.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:08 schreef demediadoodt het volgende:
Dit topic mag wel op slot, zelden zulke simpele gedachtes in 1 topic tezamen gelezen.
Ach, paar posts in 1 topic maakt een hele topic nog niet achterlijk.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:25 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Deze post heeft het qua simpelheid wel gewonnen: Waarom zijn moslims zo geloofvast? .
En dat is een hele prestatie gezien de sterke concurrentie in dit topic. [afbeelding]
Ik heb mij in dit topic zeker niet als intellectueel geprofileerd noch heb ik op 'minder bedeelden' (quote:Op maandag 7 februari 2005 17:31 schreef Scandum het volgende:
[..]
Weer zo'n klote intellectueel die de minder bedeelden discrimineerd.Wij gaan toch ook niet vragen of een topic op slot mag omdat we het niet snappen?
![]()
Dat heb ik dan ook bepaald niet beweerd.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:40 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Ach, paar posts in 1 topic maakt een hele topic nog niet achterlijk.
Heb je ook een linkje naar een plekje waar we de moslimpjes naartoe kunnen sturen? Hun godsdienst is ook simplistisch.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:43 schreef demediadoodt het volgende:
maar als jij jezelf ook tot de 'minder bedeelden' rekent dat moet je hier zijn; http://frontpage.fok.nl/reacties.fok
Och, Milagro mag ik niet zo, maar debiel als Luger is ze weer niet, hoor.quote:Op maandag 7 februari 2005 17:43 schreef demediadoodt het volgende:
[..]
Ik heb mij in dit topic zeker niet als intellectueel geprofileerd noch heb ik op 'minder bedeelden' () neergekeken, ik erger mij enkel aan de simplistische posts van bepaalde users (milagro en Lugro), maar als jij jezelf ook tot de 'minder bedeelden' rekent dat moet je hier zijn; http://frontpage.fok.nl/reacties.fok en dan vooral veel op de nieuwsberichten van R@b reageren, daar vind je volop lotgenoten. [afbeelding]
Het is trouwens "zo'n klote intellectueel die (...) discrimineert" [afbeelding] .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |