abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24902275
Mijn vader werkt al bijna 40 jaar voor TPG post als besteller en doet tevens voorbereiden voor zijn eigen wijk op kantoor. Hij doet het werk al z'n hele leven, en is eigenlijk het liefst zo min mogelijk in contact met z'n collega's. Op sociaal vlak hij is niet erg sterk, en probeert zich af te zonderen van de rest. Er zijn wat voorvallen geweest in het verleden waarbij hij ruzie heeft gehad met een collega en er is daarbij ook een vechtpartij geweest. Daarnaast heeft hij wat psychische problemen over gehouden aan zijn verleden (als kind mishandeld, en tijdens z'n werk bedreigd met een pistool). Echter, sinds vorig jaar is TPG bezig om de werkwijze te veranderen, met behulp van het zogenaamde werken in teams. Hierbij worden onder het personeel teams gevormd waarbij een team verantwoordelijk is voor een aantal wijken en werkzaamheden.

Je voelt de bui al hangen, mijn vader wil hier natuurlijk niets mee te maken hebben, en wil kosten wat het kost op dezelfde manier blijven werken als dat hij nu doet. Tijden veranderen en bedrijven veranderen ook. Persoonlijk zou ik het werken in een team als een uitdaging zien, maar hij dus niet, en na meerdere gesprekken met de leiding (onder andere met behulp van m'n moeder, die is een stuk sterker in discussies, en wordt minder gauw emotioneel) is er voor hem niet het gewenste resultaat uit gekomen. Het lijkt erop dat hij net als zijn collega's gewoon op de nieuwe manier moet gaan werken.
Dit vooruitzicht teistert hem al maanden, en hij is depressief geworden (overigens niet voor de eerste keer). Gisteren was het laatste gesprek met de leiding wat de doorslag zou moeten geven, maar zoals ik al zei, zonder resultaat.

Gistermiddag is hij na dat gesprek naar bed gegaan en heeft daar tot middernacht gelegen. Nadat ik en m'n moeder zijn gaan slapen is hij, zo hoorde ik vanmorgen, de deur uit gegaan om 12 uur snachts. Mijn moeder heeft hem nog geprobeerd tegen te houden, maar dat lukte niet, en ze heeft toen de politie gebeld.
3 uur later kwam mijn vader weer thuis, en het blijkt dat hij naar de schuur van een vriend van hem is gegaan, op zoek naar een stuk touw om zichzelf op te hangen. Hij heeft al vaker gedreigd zelfmoord te plegen, maar daar is nooit echte psychische hulp bij aan te pas gekomen heb ik het idee. Gelukkig heeft hij vanacht dat stuk touw niet gevonden, en ik durf me haast niet in beelden wat er gebeurd zou zijn als hij dat wel had gedaan.

Ik zie dat mijn moeder aan deze situatie onderdoor gaat. Ze heeft gigantisch te lijden onder de problemen van m'n vader, en ik maak me ernstig zorgen om haar. Vanmorgen is ze wel naar haar werk gegaan, maar met natuurlijk veels te weinig slaap, en vol met emoties. Uiteraard moest ik vanmorgen ook gewoon weer aan de slag op m'n stage, en met een angstig gevoel ben ik de auto in gestapt. Voor mij is nu de tijd voorbij dat ik toe heb gekeken, ik wil iets doen, maar weet niet wat.
Er moet psychische hulp komen voor die man, alleen hij zelf wil dat niet, kan niet om gaan met zijn emoties.
Dat hij zichzelf dit aan doet, moet hij weten, maar dat hij mijn moeder mee sleept in deze ellende gaat mij te ver.

Ik heb de FAQ doorgenomen met de lijst van hulpinstanties, maar ik weet niet hoe ik, of mijn moeder dit verder op moeten lossen. Adviezen en / of reacties zijn zeer welkom. Het feit dat ik bovenstaande even van me af heb kunnen schrijven is voor mij al een opluchting, en ik wil iedereen die het heeft gelezen bedanken.
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:23:43 #2
6901 JooB
Out of the frying pan
pi_24902365
Accuut psychiatrische hulp. Via de GGD of Maatschappelijk werk, precies weet ik het niet. Bel anders gewoon je huisarts. Niet te lang treuzelen hiermee. Sterkte er mee.
Nou doe je het weer!
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:28:06 #3
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24902462
Vreselijke situatie lijkt me.

Ik weet geen hulpinstantie voor je, maar wat ik me afvroeg... Hou oud is je vader en wil hij zelf per se blijven werken? Anders zou je misschien in overleg met de werkgever aan een soort VUT-regeling kunnen denken. Of een tijdelijke andere oplossing als hij niet meer zo lang hoeft.
Want buiten het gegeven dat je vader misschien sociaal niet sterk is en niet in een team wil werken, is er natuurlijk ook gewoon het feit dat oudere werknemers, die tegen hun pensioen aan lopen, hele ingrijpende wijzigingen in de organisatie of werkwijze meestal moeilijk kunnen verwerken. Het is destijds ook de reden geweest dat mijn moeder alsnog een jaar eerder gestopt is met werken, terwijl ze eigenlijk tot haar 65ste door zou gaan. Er stonden té ingrijpende veranderingen op stapel, waarvoor allerlei cursussen moesten worden gevolgd, en dat kon ze gewoon niet meer aan.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_24902466
Reactie op edit verwijderd.

Sterkte ermee, lijkt me echt heel erg zoiets

[ Bericht 89% gewijzigd door Copycat op 03-02-2005 17:35:31 ]
pi_24902489
Reactie op edit verwijderd

Ik zou er zo snel mogelijk werk van maken, TS.
Sterkte.

[ Bericht 87% gewijzigd door Copycat op 03-02-2005 17:36:26 ]
pi_24902529
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:28 schreef Jane het volgende:
Vreselijke situatie lijkt me.

Ik weet geen hulpinstantie voor je, maar wat ik me afvroeg... Hou oud is je vader en wil hij zelf per se blijven werken? Anders zou je misschien in overleg met de werkgever aan een soort VUT-regeling kunnen denken. Of een tijdelijke andere oplossing als hij niet meer zo lang hoeft.
Want buiten het gegeven dat je vader misschien sociaal niet sterk is en niet in een team wil werken, is er natuurlijk ook gewoon het feit dat oudere werknemers, die tegen hun pensioen aan lopen, hele ingrijpende wijzigingen in de organisatie of werkwijze meestal moeilijk kunnen verwerken. Het is destijds ook de reden geweest dat mijn moeder alsnog een jaar eerder gestopt is met werken, terwijl ze eigenlijk tot haar 65ste door zou gaan. Er stonden té ingrijpende veranderingen op stapel, waarvoor allerlei cursussen moesten worden gevolgd, en dat kon ze gewoon niet meer aan.
Hij kan inderdaad bijna in de VUT, maar dat is pas in de loop van 2006. Nu stoppen is niet mogelijk. Komende anderhalf jaar moet hij nog vol maken
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:33:05 #7
112892 Anguisy
The Enema Bandit
pi_24902543
Is je vader, na bijna 40 jaar dienstverband niet bijna pensioengerechtigd en kan hij dus stoppen met werken?
pi_24902635
En naar de huisarts gaan en kijken of er hulp van buitenaf kan komen, waarschijnlijk wordt het dan de ziektewet en met een beetje geluk kan hij daar mee doorkomen tot 2006.
Ik ben normaal niet zo'n voorstander van dit soort dingen, maar zo te lezen kan je vader
dit echt niet verwerken.

sterkte ermee
pi_24902753
wat bezielt die sicko om daarna nog te zeggen dat ie een touw zocht? Wees dan een vent en koop bij de eerste de beste pomp een touw of startkabel... Kutsmoesjes dit gadverdamme. Lekker zelfmoord plegen als je je zin niet krijgt. Echt geen woorden voor...
Niet zo sexistisch! Een man kan ook stom werk doen, net als vrouwen!
pi_24902835
Het lijkt mij ook nodig en het beste dat je vader hulp zoekt/krijgt, maar ik begrijp uit je verhaal dat hij daar zelf niet voor open staat. Ik zou je dus aanraden om wat meer op je moeder te richten, het lijkt mij heel verstandig dat zij eens met de huisarts (of een ander vertrouwenspersoon) dit bespreekt. Misschien kunnen die haar/jullie helpen om je vader alsnog over te halen. En het lijkt me ook heel belangrijk dat zij er inderdaad niet aan onderdoor gaat, want het zal een hele moeilijke tijd voor haar zijn.

Het idee van Kalalevi klinkt ook wel aannemelijk, maar dan zal hij natuurlijk wel door die keuring moeten...
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:46:41 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24902842
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:37 schreef Kajalevi het volgende:
En naar de huisarts gaan en kijken of er hulp van buitenaf kan komen, waarschijnlijk wordt het dan de ziektewet en met een beetje geluk kan hij daar mee doorkomen tot 2006.
Ik ben normaal niet zo'n voorstander van dit soort dingen, maar zo te lezen kan je vader
dit echt niet verwerken.
Ja, daar ben ik het wel mee eens.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_24902843
fockt op.
Verplicht laten opnemen in psychiatrisch ziekenhuis..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_24902911
Tijntje, ik zal je altijd steunen en helpen, het enige wat jij moet doen, is mij even bellen!
Echt klote man dit, dit gun je niemand
pi_24902923
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:42 schreef Careca het volgende:
wat bezielt die sicko om daarna nog te zeggen dat ie een touw zocht? Wees dan een vent en koop bij de eerste de beste pomp een touw of startkabel... Kutsmoesjes dit gadverdamme. Lekker zelfmoord plegen als je je zin niet krijgt. Echt geen woorden voor...
De mensen die zeggen dat ze zelfmoord plegen doen het meestal niet. Het zijn de stille die het altijd doen. Dat houd ik dan maar aan als geruststellende gedachte.
  donderdag 3 februari 2005 @ 14:56:29 #15
113733 Boooringgg
Just what I am.
pi_24903030
quote:
Skv online Skv - donderdag 3 februari 2005 @ 14:46

fockt op.
Verplicht laten opnemen in psychiatrisch ziekenhuis..
Lijkt mij ook handig, en zo snel mogelijk zo te lezen.
Ken ik jou niet ergens van ?? - Never seen before~
--------------------------------------------------------------
Eindelijk heeft FOK! mij...
_____________Tsjah..Interessant, Tov~_________
pi_24903083
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:51 schreef CyberTijn het volgende:

[..]

De mensen die zeggen dat ze zelfmoord plegen doen het meestal niet. Het zijn de stille die het altijd doen. Dat houd ik dan maar aan als geruststellende gedachte.
Ja precies maar door het te zeggen jaagt ie iedereen de stuipen op het lijf. Meld je dan inderdaad ziek...
Niet zo sexistisch! Een man kan ook stom werk doen, net als vrouwen!
pi_24903156
Het is echt klote voor je pa, maar je psychische problemen wegstoppen is echt het slechtste dat je kunt doen. Je ziet nu al wat het met je gezin aan het doen is.

Jouw vader is zwaar egocentrisch dat hij dit jullie gezin aandoet. Hij moet psychische hulp zoeken, zo niet voor zichzelf, dan toch voor zijn gezin.

Als zijn gezin toch al niet voorop staat bij hem, is het misschien beter om uit elkaar te gaan. Waarom zou je jezelf kwellen? Het is niet meer zoals vroeger hoor, dat de man de kostwinner is en de vrouw totaal verloren is als hij opstapt.

Je moeder denkt natuurlijk nog vaak terug aan 'vroeger' toen alles nog goed was. Maar ook dat is dom. De toekomst is wat er gaat komen, het verleden kun je alleen nog maar op terugkijken. Het helpt je niks in je leven. Je moeder moet dus goed naar de toekomst kijken en als die haar niet bevalt moet ze de knoop doorhakken. Je vader is duidelijk niet de man die ze dacht dat hij was toen ze trouwden, of je vader is onherkenbaar veranderd, of je moeder heeft gewoon een fout gemaakt door met hem te gaan trouwen. Slik je emoties in en maak een keuze. Meer dan dat is het namelijk niet: een keuze.

Jij bent ook oud genoeg om keuzes te maken. Maar zoals je zelf al zegt heb je te weinig kennis om een goede keuze te maken. Je zegt dat je de lijst met instanties wel hebt doorgenomen, maar niet weet wat je moet doen. Waarom denk je dat die lijst er is? Niet om alleen maar door te nemen hoor. Die lijst is er om jou te laten bellen. Bellen naar die instanties dus. Die helpen jou verder. Daarom zijn het ook HULPinstanties. Bellen dus, je verhaal daar voorleggen en luisteren wat ze te zeggen hebben.

Persoonlijk vind ik jouw vader maar een zwak ventje die zijn verantwoordelijkheden ontduikt. Zijn verantwoordelijkheden horen in de eerste plaats bij zijn gezin te liggen en niet bij hemzelf.
pi_24903195
Luister je pa liep naar buiten, so what!?
Je kan iemand niet zomaar opnemen
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_24903224
Je hebt een wet waarmee je mensen verplicht kan laten opnemen, mits ze een gevaar voor zichzelf of de samenleving vormen.. Het heet BOPZ. Ik weet er niet zo heel veel van, maar ik denk dat google je wel meer kan vertellen. Misschien dat je daar iets mee kan.

Hier zeggen een aantal mensen iets over de VUT of iets anders met het werk regelen, maar dat lijkt me slechts een tijdelijke "oplossing". Bij een nieuwe tegenslag kan er weer hetzelfde gebeuren.

Heel veel succes en sterke en denk ook vooral aan jezelf, want als je zelf een wrak bent kun je je vader/moeder ook niet helpen!
JA, IK BEN EEN POEMA MENEER!
  donderdag 3 februari 2005 @ 16:25:54 #20
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_24903935
maar goed.. ff OT..

Mijn vader heeft al zo lang ik leef psychische klachten.. (komt niet door mij...:') )
Vanalle sooten depressiviteit heeft ie doorstaan tot zelfs manisch depri..
Met hulp... nou ja hulp... zo noemen ze het dan iig.
Het aantal psychiaters dat ie versleten heeft is op handen en voeten niet meer te tellen..
Rustoorden gezeten...
Medicijn-fabrieken draaide volgens mij alleen maar voor hem... Bakken kreeg ie... Bakken Valium, diazepam etc etc..
Nu heeft hij (hij is 48) al 2 jaar zo'n bakje waarop staat: maandag, dinsdag t/m zondag.
En het word nog steeds erger..
En zal ik je wat zeggen... Het komt door de zgn:"hulp"
Die medicijnen verneuken zijn hersenen... Hij heeft een paar jaar terug 4 weken moeten afkicken... in een kliniek enzo...

Ik denk dat niemand mijn vader kan helpen... de enige die dat kan is hemzelf..
Eigenlijk wel...maar eigenlijk ook weer niet...
pi_24904072
Sorry voor deze negatieve en on-constructieve post... maar je kunt beter 5 omleidingen aan je hart hebben dan iets aan je hoofd want daar weet de medische wetenschap echt helemaal niks van af.

Beetje klootvioolen met allerlei medicijnen. Helaas heb ik dat nu van dichtbij mee moeten maken.
Sterkte.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_24904682
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 14:19 schreef CyberTijn het volgende:
ik wil iedereen die het heeft gelezen bedanken.
Graag gedaan
pi_24904836
Ik heb zojuist te horen gekregen dat mijn vader a.s maandag een afspraak heeft bij de psychiater, dit is besloten na een bezoek aan de huisarts vanmorgen. Mijn ma is vanmorgen ook voor maar een klein uurtje op d'r werk geweest, die heeft daar alleen maar lopen janken heb ik begrepen wat erg heeft opgelucht. Er lijkt schot in de zaak te zitten, en hopelijk was vandaag het dieptepunt van deze hele situatie. Misschien ben ik een beetje voorbarig geweest met mijn topic. Ze hebben zelf al een oplossing gevonden (hoop ik)
  donderdag 3 februari 2005 @ 17:37:52 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24905049
Alleen met smilies reageren wordt niet gewaardeerd, wel verwijderd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_24905637
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 17:26 schreef CyberTijn het volgende:
Misschien ben ik een beetje voorbarig geweest met mijn topic.
Nou, je hebt iig van je af kunnen schrijven.
Neem je jezelf ook goed in acht?
Want je maakt je zorgen over je pa, je hebt oog voor je moeder... Zorg dat je jezelf niet vergeet!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')