En dhr SCH die niet wil snappen dat een hogere rechter een eerder vonnis naar de prullenbak heeft verwezen. Die niet ontvankelijkheid is nou juist de kneep: Spee heeft geen zaak, aldus de rechter. Niet als ambtenaar in ieder geval. Dus nu probeert hij het op "goede naam", maar dat is een privé zaak. Waarbij ik het niet eens over zijn "goede naam" wil hebben, of de vraag of die "goede naam" überhaupt bestaat.
Er is nog iets wat me dwars zit aan dhr Spee. In de jaren 70 werd het verdrag van Rome door de Hoge Raad ook van toepassing verklaard op radarwaarschuwers. Ik heb altijd geleerd dat ons rechtssysteem als volgt in elkaar zit (van laag naar hoog):
- APVs, plaatselijke verordeningen
- AMVBs, Alg Maatregel van Bestuur
- Wetten
- Jurisprudentie
- (Internationale) verdragen
vergeef me omissies, mijn kennis is ook niet meer van vorig jaar.
In ieder geval heeft de jurisprudentie (Arrest van de Hoge Raad) ooit gezegd dat het Verdrag van Rome gaat boven de nederlandse wet- en regelgeving. Spee heeft met een AMVB die uitspraak vernietigd, en niet alleen dat: hij neemt privé eigendom op deze dubieuze uitspraak in beslag, en vernietigt deze. Nog sterker: hij mag zelfs het lege plastic houdertje illegaal verklarenen in beslag laten nemen. Een stukje plastic! Het kan helemaal niets, behalve aan je raam hangen, maar het is gevaarlijk en illegaal!
![]()
De motivatie: radarverklikkers zijn gevaarlijk voor de veilligheid op de weg. Nog zoiets wat ik altijd geleerd heb: Wie beweert, bewijst. Het OM heeft deze uitspraak echter nog nooit onomstotelijk bewezen, sterker nog: de meeste onderzoeken zouden wijzen in tegenovergestelde richting.
Het gaat me niet om de Tuftufclub, die vond ik hooguit vermakelijk om te lezen. Het gaat me erom dat de nederlandse overheid, en in zekere zin ook de bevolking, de rechtsstaat op dit punt laat verkrachten. Dit land is wel principeel genoeg om een crimineel belastingaftrek te geven voor zijn "bedrijfsgereedschap", maar niet om een burger een internationaal verdrag te kunnen laten volgen: het vrijelijk vergaren van informatie. Wat die burger vervolgens doet met die informatie ("Hey, een radar" is informatie) is aan hem, en niet aan de overheid. Daarom heet dit een vrij land.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters