abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24892683
Heeft Nederland nu zo met de EU nog wel typische eigen normen en waarden? En dan niet alleen de standaard 'wij zijn zo tolerant' verhalen. Kunnen jullie typische Nederlandse normen en waarden noemen?
pi_24893245
Ik ga iedere dag met Europeanen om, en reken maar dat Nederlanders anders zijn. Alleen al de sexuele norm is een stuk vrijer dan bij bijv. Duitsers of Engelsen. Verder drinken wij ons bier uit kleine reageerbuisjes. De sfeer op de werkvloer is veel informeler (dan Duitsers!!!). En zo kan ik nog wel even doorgaan.
pi_24893368
Vrouwen dokken hun eigen vreten. Wordt nog wel eens schokkend gevonden kan ik je vertellen
pi_24893407
Hahahaha ja, dat is een hele goeie.
pi_24893492
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:51 schreef oheng het volgende:
[..] Alleen al de sexuele norm is een stuk vrijer dan bij bijv. Duitsers of Engelsen. Verder drinken wij ons bier uit kleine reageerbuisjes. [..]
Mja, die Duitsers en Engelsen hebben meer bier nodig om zulke vrije seksuele normen als wij te krijgen.
iedereen is uniek behalve ik
pi_24893494
De eetgewoonten zijn nogal anders. In het oosten van Europa heb je veel eten waarvan je spontaan hartklepverrotting krijgt, zo vet is het. En ook veel te veel.

Nederlanders zijn ook heel erg punctueel. Qua afspraken dan.
pi_24895162
Nederlanders praten niet graag over wat ze verdienen enzo, maar wat dit met normen en waarden te maken heeft
Life sucks
  donderdag 3 februari 2005 @ 02:08:32 #8
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24895278
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 01:59 schreef mr.marcus het volgende:
Nederlanders praten niet graag over wat ze verdienen enzo, maar wat dit met normen en waarden te maken heeft
Heeft zeker wel met normen en waarden te maken. Laatste tijd zijn normen en waarden een beetje 1 geworden met zinloos geweld.

Niet willen vertellen hoeveel je verdient lijkt me alleen niet echt Nederlands, ik weet het hier in Singapore ook niet van mijn collega's.
Ik heb wel het idee dat het roddelen in Nederland erg groot is (of het ligt aan mijn familie ). Op verjaardagen, heb je al gehoord dat de zus van die en die, bla bla bla. Op verjaardagen of andere gelegenheden wordt hier veel meer over algemene zaken (werk, muziek, voetbal, ...) gepraat dan over mensen.
pi_24897088
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 01:59 schreef mr.marcus het volgende:
Ik ken genoeg Nederlanders die dat wel graag doen, ik denk dus niet dat dat Nederlands is.
pi_24997991
Ah, leuk topic

Nederlanders koketteren graag met het feit dat ze alles 'zeggen', denken altijd dat ze heel vrij zijn en een heel verfrissende internationale kijk op de wereld hebben.

OK, Nederlanders zijn goed in basale zaken. Frisse lucht, gehaktballen, waterwerken, bier, schaatsen en aardappels. De ene helft van het land draagt de aardappelzakken terwijl de andere helft van het land zich in veel te kleine hoerige H&M prullen en ordinaire spijkerbroeken steekt omdat ze dat ook doen in de videoclips. Of omdat er een onbenullig merkje op staat. Of omdat we allemaal ineens terugmoeten naar het gevoel van [willekeurig jaartal voor 2000]

Ze kunnen voor geen meter koken, Nederlanders. Met die eeuwige calvesausen en worteltjes-mais mixen door de sla. Een kleffe cadet met mozarella, wortelreepjes en zilveruitjes verkoopt een Nederlander met droge ogen als delicatesse. Alle nieuwe dingen uit, of in de koker van een Nederlander heeft ie van MTV of op CNN. Of van Life & Cooking.

Nederlanders lopen op elk gebied achter internationale trends en sprekers aan. In de Nederlandse politiek probeert men kwallerig de kijker van elk banaal tv programma te behagen zonder een impopulair standpunt met verve in te nemen. Dat drugsbeleid is gewoon ontstaan uit gemakzucht, niet uit bewuste keus want we geven het ook zo op als een stel Duitsers of Amerikanen dat verlangen.

Nederlanders hebben praatjes maar zodra dingen buiten het gewone lopen worden het rechtse angsthaasjes die niet meer nuchter en oplossingsgericht kunnen denken. En dan is het nog niet eens oorlog. Dit geldt ook voor de kutallochtonen die hier jarenlang van god los hebben geleefd en nu lopen te pooieren met het werkelijke geloof van anderen. In Nederland noemt men dat dan terroristen ipv gewoon uitschot.

Bestuurlijke Nederlanders kunnen niet rekenen, ze nemen mensen in dienst die onderzoeken doen en formulieren invullen om te weten hoe geld efficient uitgegeven moet worden. Alleen, die lezen ze niet. Bestuurlijke Nederlanders denken dat als je de bladeren van een zieke woekerende plant hardnekkig blijft aanpakken dat de plant dan weer gezond wordt, terwijl ze zelf op de wortel staan te pissen.

Het leven in de grote stad is dubbel zo duur als voor de euro, mensen aan de onderkant hebben moeite om hun kinderen nog gezond eten te geven. Maar in dat ingenieurslandje waar de pil en tandartskosten uit het ziekenfonds moeten, wordt gemeenschapsgeld met bakken weggesmeten omdat men graag in het buitenland mee wil tellen met grote prestigieuze projecten. Projecten die vanuit het Utopia van de tekentafel gerealiseerd worden en die allemaal verloederen zodra ze de realiteit zien. Wie er van die plek gebruik moeten maken en wat de werkelijke dynamiek van die plek is, daar wordt niet over nagedacht. Budgetten zijn niet meer dan een startindicatie. Men begin gewoon maar en moddert rustig vele besluitloze (dure!) jaren verder. Ik noem in Amsterdam een Bijlmer, Dam, Museumplein, de Zuidas, Noord Zuid Lijn en het volgende drama op de tekentafel: A'dam Noord. Om het later allemaal weer om te gooien als het toch niet werkt. En dat door mensen die zelf lekker tussen het groen in een knusse gerenoveerde boerderij willen wonen.

In 2001 wordt 230 miljoen (jaarlijkse begroting sociale dienst A’dam!!) uitgegeven aan een dicterende ’Banenmarkt’ waarbij flink wordt uitgepakt met grote plasmaschermen zonder dat de opgeroepenen ook maar iets fatsoenlijks kunnen aanschaffen om naar een sollicitatie te dragen. Uiteindelijk worden er iets van 60 mensen definitief aan werk geholpen. En die was het waarschijnlijk ook wel gelukt zonder. Van het geld van deze banenmarkt had elke werkloze deelnemer een computer kunnen krijgen, maar goed, waarom zouden we beslissingen nemen waar iedereen wat aan heeft.

Om alle inefficiënte verspilling van (semi)overheidsinstanties in te lopen moet je tegenwoordig als professional met 12 jaar werkervaring in je vakgebied gaan solliciteren op functies als magazijnmedewerker wanneer je inbetween jobs terecht komt. Zodat de mensen die je betaalde belastinggeld eerst verspillen er zelf niet te slecht afkomen in Den Haag.

En dan kun je niet eens ff lekker een pakje per dag roken als je dat wilt. Want de dames en heren die zich, mede dankzij jouw betaalde accijnzen, het stressloze onthaasten met een zuid Amerikaanse sigaar kunnen veroorloven, vinden het niks dat jij je sigaretje rookt. Het geld wat in alle bestuurlijke en organisatorische chaos verdwijnt moet jij namelijk ophoesten door nooit meer ziek te worden.

Weinig creativiteit en humor. Je hoeft het kanaal maar over te steken om te weten hoe waar dat is. Niet de finesse van de fransen, noch de stijl van de Italianen of de precisie en doeltreffendheid van de Duitsers. Laten we grootste efficiëntie van Amerikanen en de militaire toewijding van Japanners even buiten beschouwing.

En dan ben IK nog niet eens links of somber gestemd.

[ Bericht 19% gewijzigd door Manono op 09-02-2005 20:30:01 ]
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 17 maart 2005 @ 11:41:34 #11
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25539972
Topictitel enigszins aangepast.

Tja, wat is 'Typisch Nederlands'?
Noemt met niet altijd de Nederlandse nuchterheid en zuinigheid? Zo zuinig vind ik Nederlanders eigenlijk niet. Maar krijgt voor oordeel er maar eens uit.

Volgens mij staan we ook wel bekend om de 'alles mag en alles kan' mentaliteit. Daar hebt de regering ook wel aan mee dmv dat drugsbeleid dat we hebben.
Een aantal Finse studenten die hier momenteel studeren, waren eerder nogal huiverig om naar Nederland te komen. Waren bang dat ze in het 'drugswalhalla van Europa' terecht zouden komen.
(Un)masking for the greater good.
pi_25545015
Tja, de nuchterheid en vrijheid van Nederlanders denk ik.
Als je kijkt naar grote militaire internationale oefeningen worden de Nederlanders altijd onderschat omdat ze er zo 'ongediciplineerd' bij lopen, maar ondertussen presteren ze wel ver boven hun Amerikaanse en Duitse collega's. Tja, t is maar een voorbeeld.
Save a mouse, eat a pussy.
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:42:19 #13
102466 cappp
Ondertitel
pi_25545863
de openheid op het gebied van sex en drugs.
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
Jailbait Gallery
  vrijdag 18 maart 2005 @ 09:06:11 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_25559424
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 00:58 schreef Manono het volgende:
Ah, leuk topic

Nederlanders koketteren graag met het feit dat ze alles 'zeggen', denken altijd dat ze heel vrij zijn en een heel verfrissende internationale kijk op de wereld hebben.

OK, Nederlanders zijn goed in basale zaken. Frisse lucht, gehaktballen, waterwerken, bier, schaatsen en aardappels. De ene helft van het land draagt de aardappelzakken terwijl de andere helft van het land zich in veel te kleine hoerige H&M prullen en ordinaire spijkerbroeken steekt omdat ze dat ook doen in de videoclips. Of omdat er een onbenullig merkje op staat. Of omdat we allemaal ineens terugmoeten naar het gevoel van [willekeurig jaartal voor 2000]

Ze kunnen voor geen meter koken, Nederlanders. Met die eeuwige calvesausen en worteltjes-mais mixen door de sla. Een kleffe cadet met mozarella, wortelreepjes en zilveruitjes verkoopt een Nederlander met droge ogen als delicatesse. Alle nieuwe dingen uit, of in de koker van een Nederlander heeft ie van MTV of op CNN. Of van Life & Cooking.

Nederlanders lopen op elk gebied achter internationale trends en sprekers aan. In de Nederlandse politiek probeert men kwallerig de kijker van elk banaal tv programma te behagen zonder een impopulair standpunt met verve in te nemen. Dat drugsbeleid is gewoon ontstaan uit gemakzucht, niet uit bewuste keus want we geven het ook zo op als een stel Duitsers of Amerikanen dat verlangen.

Nederlanders hebben praatjes maar zodra dingen buiten het gewone lopen worden het rechtse angsthaasjes die niet meer nuchter en oplossingsgericht kunnen denken. En dan is het nog niet eens oorlog. Dit geldt ook voor de kutallochtonen die hier jarenlang van god los hebben geleefd en nu lopen te pooieren met het werkelijke geloof van anderen. In Nederland noemt men dat dan terroristen ipv gewoon uitschot.

Bestuurlijke Nederlanders kunnen niet rekenen, ze nemen mensen in dienst die onderzoeken doen en formulieren invullen om te weten hoe geld efficient uitgegeven moet worden. Alleen, die lezen ze niet. Bestuurlijke Nederlanders denken dat als je de bladeren van een zieke woekerende plant hardnekkig blijft aanpakken dat de plant dan weer gezond wordt, terwijl ze zelf op de wortel staan te pissen.

Het leven in de grote stad is dubbel zo duur als voor de euro, mensen aan de onderkant hebben moeite om hun kinderen nog gezond eten te geven. Maar in dat ingenieurslandje waar de pil en tandartskosten uit het ziekenfonds moeten, wordt gemeenschapsgeld met bakken weggesmeten omdat men graag in het buitenland mee wil tellen met grote prestigieuze projecten. Projecten die vanuit het Utopia van de tekentafel gerealiseerd worden en die allemaal verloederen zodra ze de realiteit zien. Wie er van die plek gebruik moeten maken en wat de werkelijke dynamiek van die plek is, daar wordt niet over nagedacht. Budgetten zijn niet meer dan een startindicatie. Men begin gewoon maar en moddert rustig vele besluitloze (dure!) jaren verder. Ik noem in Amsterdam een Bijlmer, Dam, Museumplein, de Zuidas, Noord Zuid Lijn en het volgende drama op de tekentafel: A'dam Noord. Om het later allemaal weer om te gooien als het toch niet werkt. En dat door mensen die zelf lekker tussen het groen in een knusse gerenoveerde boerderij willen wonen.

In 2001 wordt 230 miljoen (jaarlijkse begroting sociale dienst A’dam!!) uitgegeven aan een dicterende ’Banenmarkt’ waarbij flink wordt uitgepakt met grote plasmaschermen zonder dat de opgeroepenen ook maar iets fatsoenlijks kunnen aanschaffen om naar een sollicitatie te dragen. Uiteindelijk worden er iets van 60 mensen definitief aan werk geholpen. En die was het waarschijnlijk ook wel gelukt zonder. Van het geld van deze banenmarkt had elke werkloze deelnemer een computer kunnen krijgen, maar goed, waarom zouden we beslissingen nemen waar iedereen wat aan heeft.

Om alle inefficiënte verspilling van (semi)overheidsinstanties in te lopen moet je tegenwoordig als professional met 12 jaar werkervaring in je vakgebied gaan solliciteren op functies als magazijnmedewerker wanneer je inbetween jobs terecht komt. Zodat de mensen die je betaalde belastinggeld eerst verspillen er zelf niet te slecht afkomen in Den Haag.

En dan kun je niet eens ff lekker een pakje per dag roken als je dat wilt. Want de dames en heren die zich, mede dankzij jouw betaalde accijnzen, het stressloze onthaasten met een zuid Amerikaanse sigaar kunnen veroorloven, vinden het niks dat jij je sigaretje rookt. Het geld wat in alle bestuurlijke en organisatorische chaos verdwijnt moet jij namelijk ophoesten door nooit meer ziek te worden.

Weinig creativiteit en humor. Je hoeft het kanaal maar over te steken om te weten hoe waar dat is. Niet de finesse van de fransen, noch de stijl van de Italianen of de precisie en doeltreffendheid van de Duitsers. Laten we grootste efficiëntie van Amerikanen en de militaire toewijding van Japanners even buiten beschouwing.

En dan ben IK nog niet eens links of somber gestemd.
Oh heerlijke heerlijkheid! Prachtig verwoord!! en toch....heb ik nog steeds trots..

NL-ers zijn Non conformisten Pur Sang. Ze kunnen zichzelf laven in de door luiheid ingegeven drang om maar "niet met de meute mee te doen". Hierdoor ontstaat een luie politiek, luie arbeidsmoraal, hele volkstammen brengen de dag door met niks doen, vergaderen over nog meer niks, en zo lang er geen besluit genomen wordt ook geen poot uitsteken.

Ja ik type dit in de baas zijn tijd, maar zal ook de laatste zijn die beweerd volledig geschoond te zijn van wat er hiervoor werd uitgelegd. ;-)

[ Bericht 4% gewijzigd door DaBuzzzzz op 18-03-2005 09:28:59 ]
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  vrijdag 18 maart 2005 @ 10:14:32 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25560463
Ik vind juist dat Nederlanders zich erg bewust zijn van tijd. Twee minuten te laat op het werk kán bij sommige bedrijven gewoon niet. Dan word je meteen bij de baas op het matje geroepen.
En dan reizen per openbaar vervoer: als je op het perron op je trein staat te wachten en de gevreesde * ding dong * klinkt door de luidsprekers, dan houdt iedereen z'n adem in om vervolgens naar de mobiel te grijpen. Ja, want vertraging en de daardoor gemiste aansluiting móet gemeld worden. Want ai, een half uurtje later aan komen kakken bij de familie is een ramp.
Bellen uit beleefdheid? Kom kom, ieder die ervaring heeft met het OV weet toch dat vertragingen kunnen optreden. 10 jaar geleden greep je ook niet massaal naar de mobiel als je vertraging had omdat die dingen toen gewoonweg niet bestonden. En dat geldt overigens ook voor die bazen die best weten dat er zoiets bestaat als vertraging en files.
Als ik het zo bekijk zou ik het eerder een tijd-obsessie noemen, dan tijdsbesef.
pi_25560680
Fietsen
Als Nederlandse rijksambtenaar pak je gewoon een dienstfiets als je ff naar een ander ministerie toemoet. Zelfs Donner zie je nog vrolijk door Den Haag karren

Het niet trots zijn op je taal is er ook één. Nu heb je in heel Europa wel erg veel engelstalige liedjes, maar het viel me echt op bij Idols-programma's en aanverwante uitzendingen. Als ik het me goed herriner heeft bij de Nederlandse Idols 1 keer iemand een lied in het Nederlands gezongen en hij lag er (toeval?) prompt uit. In de Oostenrijkse versie daarentegen zat elke uitzending minstens 1 Duits of Oostenrijks lied. En het meisje dat als ze heel gespannen was niet in normaal Duits uit haar woorden kon komen en dus constant Tirols praatte won zelfs.

De redelijke ongedwongenheid is wel Nederlands. Iedereen wordt tegenwoordig maar getutoyeerd, dat is in bijv. Oostenrijk wel anders.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 10:39:12 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25560921
Als ik mijn ouders/familie/de buren met mevrouw/meneer/u aanspreek, dan voelen ze zich beledigd.

Goeie ChrisJX!
pi_25561040
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:39 schreef Natalie het volgende:
Als ik mijn ouders/familie/de buren met mevrouw/meneer/u aanspreek, dan voelen ze zich beledigd.
En in Oostenrijk word je als student door je prof. constant met Sie aangesproken. Overigens moest ik van mijn moeder de buurvrouw constant met mevrouw achternaam aanspreken, maar zij vond dat ik wel haar voornaam kon gebruiken. Verwarrend

Ander voorbeeldje van de laksheid: iedereen komt bij college (ook in Oostenrijk trouwens) aanwaaien wanneer hij wil en vertrekt weer naar believen. Ik heb van een Zweedse gehoord dat ze in Zweden weliswaar iedereen (behalve God en de koning geloof ik) met jij aanspreken, maar je haalt het niet in je hoofd om te laat bij college aan te komen.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 10:50:41 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25561143
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:44 schreef ChrisJX het volgende:

En in Oostenrijk word je als student door je prof. constant met Sie aangesproken. Overigens moest ik van mijn moeder de buurvrouw constant met mevrouw achternaam aanspreken, maar zij vond dat ik wel haar voornaam kon gebruiken. Verwarrend
Tjee, ja dan sta je wel even vreemd te kijken. En met de buurvrouw.. Als ik haar niet ken, dan spreek ik haar aan met 'mevrouw achternaam', maar zodra ze zegt dat ik haar bij de voornaam mag noemen, dan doe ik dat.
Maar idd verwarrend dat je moeder destijds wilde dat ze haar met mevrouw aansprak, terwijl ze dat zelf niet wilde. Hoe deed je dat dan als je met je moeder bij de buurvrouw op visite was?
quote:
Ander voorbeeldje van de laksheid: iedereen komt bij college (ook in Oostenrijk trouwens) aanwaaien wanneer hij wil en vertrekt weer naar believen. Ik heb van een Zweedse gehoord dat ze in Zweden weliswaar iedereen (behalve God en de koning geloof ik) met jij aanspreken, maar je haalt het niet in je hoofd om te laat bij college aan te komen.
Typisch, dus eigenlijk precies andersom.
Ik zou zeggen: ze nemen opleiding erg serieus. Maar dan denk ik: dat doen ze in Oostenrijk (en hier) toch ook, ondanks dat ze komen en gaan wanneer ze willen?
pi_25561419
N.a.v. Roltrapgedrag

Idd, ook typisch Nederlands om maar gewoon ergens op de troltrap te gaan staan. In andere landen ga je rechts staan als je staat zodat er links ruimte overblijft om te lopen. In Nederland neem ik altijd maar de gewone trap als ik haast heb, is een stuk sneller dan me overal tussendoor wurmen Dat mag wmb subiet veranderen.
pi_25561469
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:50 schreef Natalie het volgende:

Maar idd verwarrend dat je moeder destijds wilde dat ze haar met mevrouw aansprak, terwijl ze dat zelf niet wilde. Hoe deed je dat dan als je met je moeder bij de buurvrouw op visite was?
Ik kan me niet herinneren dat ooit te hebben gedaan . Weet ik niet hoe ik het opgelost heb. Neem aan dat ik maar moeder van naam vriendinnetje ben gaan zeggen.
quote:
Typisch, dus eigenlijk precies andersom.
Ik zou zeggen: ze nemen opleiding erg serieus. Maar dan denk ik: dat doen ze in Oostenrijk (en hier) toch ook, ondanks dat ze komen en gaan wanneer ze willen?
Het is gewoon een vorm van beleefdheid, je bent binnen voordat iemand begint.

Iets anders over uni's, is het in Nederland in bijv. Amsterdam, Utrecht of Leiden gebruikelijk dat als de begintijd van een college 9 uur is, dat het dan eik om kwart over 9 begint? In Maastricht is 9 uur nl 9 uur, maar in Wenen betekende het doorgaans (tenzij anders aangegeven) een kwartier later. Toen snapte ik ook pas waarom een Belgische docent bij college altijd een kwartier te laat kwam aanzetten. En wij maar zeuren op die vent dat hij steeds te laat was
Maar als dit ook op de oude Nl'se uni's niet gebruikelijk is, heb ik weer wat gevonden
pi_25561946
En de manier waarop Sinterklaas gevierd wordt
  vrijdag 18 maart 2005 @ 14:17:43 #23
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_25565901
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:05 schreef ChrisJX het volgende:
N.a.v. Roltrapgedrag

Idd, ook typisch Nederlands om maar gewoon ergens op de troltrap te gaan staan. In andere landen ga je rechts staan als je staat zodat er links ruimte overblijft om te lopen. In Nederland neem ik altijd maar de gewone trap als ik haast heb, is een stuk sneller dan me overal tussendoor wurmen Dat mag wmb subiet veranderen.
Ja, echt heel irritant is dat! Al een paar keer de trein zo gemist
Ik neem tegenwoordig dus ook de gewone trap!
Save a mouse, eat a pussy.
pi_25566257
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:17 schreef -calimero- het volgende:
Ja, echt heel irritant is dat! Al een paar keer de trein zo gemist
Ik dus ook, omdat ik me langs drie troela's met grote koffers moest wurmen die gezellig stonden te betten. Zonder die wijven had ik m'n trein wrs net gehaald...
pi_25566517
Typisch Nederlands is 'het koffie drinken' als activiteit zien, of als reden om bij iemand langs of op visite te gaan. Effe een lekker bakkie doen, met uiteraard een koekje d'r bij
Tenminste houdbaar tot: zie deksel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')