Bronquote:AMSTERDAM - Nederland valt massaal over de beslissing van het Cals College in IJsselstein om de Nederlandse vlag op de tas van een leerling te verbieden.
"Waar gaat het met ons heen als we niet meer trots mogen zijn op ons vaderland?", klinkt het van alle kanten. De 16-jarige Patrick Balk en zijn vriend Mark de Mooij kregen vorige week vrijdag van de schooldirectie te horen dat ze 'ernstig moesten overwegen' om de Nederlandse driekleur van hun schooltas te verwijderen, omdat het provocerend kon overkomen aan het adres van vooral de Marokkaanse medeleerlingen. De twee leerlingen vatten het dringende verzoek van de schooldirectie op als een verbod.
Vertwijfeld
Gisteren stroomden de verontwaardigde reacties binnen bij de redactie van deze krant. Woedend over de verloochening van ons rood-wit-blauwe nationale symbool. Vertwijfeld vragen lezers zich af of ons land nog te redden is.
"We wonen toch in Nederland. Nog even en je bent bang om voor je vaderland op te komen", stelt Koos Boer uit Zoetermeer. Roel Meisters doet daar nog een schepje bovenop: "Ik vertoon discriminerend gedrag als ik zeg van Nederland te houden. Als ik trouw zweer aan de Nederlandse vlag, ben ik dus een racist?" Menig patriot durfde het gisteren niet aan de vlag voor de verjaardag van koningin Beatrix uit te hangen, uit angst om daarmee andere bevolkingsgroepen te discrimineren. S. Geijs uit Waalwijk noemde cynisch zelfs het afschaffen van Koninginnedag als mogelijke optie om niemand voor het hoofd te stoten.
"En het Wilhelmus", vroeg een lezer zich af. "Mag dat nog wel? En de jongens in het leger, moeten die ook de Nederlandse vlag van hun tenue afhalen? Totale waanzin."
Verschillende ouders van leerlingen van de betreffende school namen contact op met deze krant. Zij waren niet verbaasd over de actie van het Cals College en gaan er vanuit dat de schoolleiding bang is. Ook de vader van de bewuste leerling Patrick Balk denkt dat het verbod op het vlaggetje is ingegeven door angst. "Mijn zoon had eerder herrie gehad met die jongens, maar heeft nu het gevoel dat de school hem als schuldige aanwijst."
De directie van het Cals College bestrijdt uit angst gehandeld te hebben, maar zegt zuiver en alleen de veiligheid van de leerlingen op het oog te hebben. Van een verbod is volgens hen ook geen sprake. "We wilden het gesprek aangaan om duidelijk te maken dat we het vlaggetje niet zo¿n goed idee vinden. Meer niet, hij mocht zelf beslissen", aldus directeur van Rooijen.
De Tweede Kamer reageert zeer verbaasd op het incident. "Ik heb met grote verbazing hiervan kennisgenomen. Hoe kan de Nederlandse vlag nu provocerend zijn?", zo vraagt VVD-Kamerlid Arno Visser zich af. PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer noemt het vlagverbod "een vreemd verhaal". "Het is weliswaar heel moeilijk reageren op een incident, maar als de enige reden van de school het provoceren is, dan vind ik dat zwaar overdreven", aldus Hamer. De PvdA en Kamerlid Geert Wilders willen opheldering van minister Van der Hoeven (Onderwijs) over de kwestie. "Het gebruik van onze vlag mag niet worden verboden", aldus Wilders, die vindt dat de CDA-bewindsvrouw ervoor moet zorgen dat het verbod dan ook moet worden teruggedraaid. De VVD vindt daarentegen dat de ouders van de leerlingen en de schooldirectie met elkaar om de tafel moeten gaan zitten. "Zij moeten met elkaar de kwestie gaan bespreken. Daar moeten wij ons niet mee bemoeien", aldus Visser.
CDA-Kamerlid Jan de Vries wil niet inhoudelijk reageren op het incident. " Ik kan er geen oordeel over vellen. Dit is een zaak van de school", aldus De Vries.
Daar gaat de directie niet van uit, blijkbaar hebben de Marokkaanse klasgenoten dat zo opgevat en dus kenbaar gemaakt. Lijkt me eerlijk gezegd dan niet dat die 2 jongens op gesprek moeten, maar de Marokkaanse jongeren.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:05 schreef clowncloon het volgende:
Het is een beetje meten met twee maten, maar ze verbieden die vlag niet zozeer omdat het voor vaderlands trots staat maar voor rascisme of erger...
quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:02 schreef Tikorev het volgende:
Ook dat is belachelijk. Als mensen hun trots voor Nederland of hun Nederlandse identiteit willen uiten door het dragen van een vlag zou dat eerder gestimuleerd moeten worden dan dat men het afremt.
Die directie is gewoon te laf om voor die jongens op te komen en buigt voor de eerste de beste Marokkaan die aanstoot neemt aan onze vlag.
Ja uiteraard... maar ik heb het hele artikel maar over genomen.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:08 schreef Libris het volgende:
En de telegraaf overdrijft ook weer lekker: "Vertwijfeld vragen lezers zich af of ons land nog te redden is." ... "Menig patriot durfde het gisteren niet aan de vlag voor de verjaardag van koningin Beatrix uit te hangen, uit angst om daarmee andere bevolkingsgroepen te discrimineren."
Dit gaat over een vlaggetje op een schooltas, door 1 school geeneens verboden, maar dringend gevraagd om het te verwijderen....
Dat is dus een nog groter zwaktebod van directiequote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:08 schreef Libris het volgende:
En de telegraaf overdrijft ook weer lekker: "Vertwijfeld vragen lezers zich af of ons land nog te redden is." ... "Menig patriot durfde het gisteren niet aan de vlag voor de verjaardag van koningin Beatrix uit te hangen, uit angst om daarmee andere bevolkingsgroepen te discrimineren."
Dit gaat over een vlaggetje op een schooltas, door 1 school geeneens verboden, maar dringend gevraagd om het te verwijderen....
Nee, maar ik bedoel: Het wordt weer zo verschrikkelijk overdreven door een aantal mensen en de Telegraaf. Bang zijn om de Nederlandse vlag uit te hangen? Omdat 1 scholier het verzoek heeft gekregen om een klein vlaggetje van zijn tas te halen... Zo kan je van alles wel een probleem maken... Gewoon de vlag uithangen, het Wilhelmus zingen (als die 'patriotten' het al kennen) en gewoon normaal doen..quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:11 schreef Snatched het volgende:
[..]
Ja uiteraard... maar ik heb het hele artikel maar over genomen.
Waar het mij vooral om ging is dat in dit artikel wordt gesproken over een 'verzoek' de vlaggen te verwijderen en niet een verbod, zoals in het eerdere topic werd gezegd.
en de bonusvraag: waarom zou je in vredesnaam aanstoot nemen aan een vlag op een tas???quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:18 schreef Meki het volgende:
dit was alleen een advies
en geen verbod
zie je de Telegraf liegt weer
De Telegraaf komt nu juist met een milder bericht... je moet wel even lezen, Meki. Zij komen er juist mee dat het om een verzoek gaat en niet om een verbod.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:18 schreef Meki het volgende:
dit was alleen een advies
en geen verbod
zie je de Telegraf liegt weer
zeg je gata naar school om te leren en niet spelen met vlaggenquote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:19 schreef pikwik het volgende:
[..]
en de bonusvraag: waarom zou je in vredesnaam aanstoot nemen aan een vlag op een tas???
Ik haat Telegraf en ik ga het ook niet lezen .quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:20 schreef Snatched het volgende:
[..]
De Telegraaf komt nu juist met een milder bericht... je moet wel even lezen, Meki. Zij komen er juist mee dat het om een verzoek gaat en niet om een verbod.
Dat soort onzinreacties bedoel ik dus. Wie zegt dat?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:21 schreef Pelgrim het volgende:
Dadelijk mogen we geen vlag meer uithangen met koninginnedag omdat allochtonen daar aanstoot aannemen
Tja, kan ik inkomen, ik zou het als weekopening en weeksluiting eigenlijk wel goed vinden, elke dag wordt zo'n sleur....quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:26 schreef DoctorB het volgende:
Ik ben van mening dat iedere lesdag dient te beginnen met het staand naast de schoolbank zingen van het volkslied en trouw zweren aan de Nederlandse vlag!
En de 'Pledge of allegiance' ook maar gelijk doen? Krijgen we dan ook het recht de vlag te verbranden?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:26 schreef DoctorB het volgende:
Ik ben van mening dat iedere lesdag dient te beginnen met het staand naast de schoolbank zingen van het volkslied en trouw zweren aan de Nederlandse vlag!
Dat heb je met de Grootste Wakkerkrant van Nederlandquote:Op dinsdag 1 februari 2005 10:27 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat een ophef om niets... Hier worden tegenwoordig zelfs kamervragen over gesteld, te belachelijk voor woorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |