quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:33 schreef -Wolf- het volgende:Ik studeer Ruslandkunde aan de uni van Leiden en ik hoorde van een 2e-jaars dat afgelopen jaar 80-85% van de non-native russian speakers is afgehaakt.
![]()
Dus bezint eer je begint.
![]()
Maar ik neem mijn pet af voor iedereen die zich als non-native russian speaker de taal machtig maakt.
![]()
Succes met je keuze!
Zo... en nu weer verder met woordjes leren.
![]()
Русский язык не так трудно.
en toch vind ik Tsjechisch echt veeeel makkelijker... ![]()
Bij ons is ondertussen ook al de helft afgevallen geloof ik. We waren vandaag nog met z'n 9en, waarvan ik van twee niet weet of ze nog komen, dus mss. nog 11. Schijnt normaal te zijn. Maar ik vroeg me bij veel mensen ook af waarom ze er uberhaupt aan begonnen. Als je na drie lessen het alfabet nog niet kent dan heb je het niet geleerd lijkt me, en als je niet van plan bent moeite te doen kun je geen enkele taal leren lijkt me zo.
Er werd ook al gezegd dat je eigenlijk nooit vloeiend Russisch zal leren als je er zo laat aan begint, maar dat vind ik niet erg. Mijn docent spreekt Nederlands met een Russisch accent. Je hoort gelijk dat ze Russisch is, maar dat maakt nog niet dat ze slecht Nederlands spreekt natuurlijk. Je moet je doelen gewoon een beetje aanpassen denk ik, het is nu eenmaal even wat anders dan Duits. Vooral het gebrek aan regels voor de klemtoon lijkt me problematisch bij het leren op latere leeftijd. De naamvallen en declinaties zijn voor mij geen probleem (ik merk nu wel hoe ontzettend veel steun ik heb aan Latijn), uitspraak vind ik leuk om te oefenen, alfabet lukt wel (haal het alleen nog door elkaar als ik drukletters en schrijfletters door elkaar moet lezen maar dat lijkt me niet gek na een paar weken), maar ik heb wel moeite met wanneer je in de 4e naamval nu 'b' of 'na' gebruikt. Zal ook nog wel wennen. =)
Ik vind het in ieder geval super om te merken hoe snel je eigenlijk leert, ook al is het zo anders. Fijn ook omdat ik dat bij m'n studie Engels niet heb, daar leer ik niet meer wekelijks tig nieuwe woorden, en verbeter ik niet iedere dag iets aan m'n uitspraak. Dat vind ik nou juist zo geweldig aan Russisch, je leert iedere les wel iets =)