quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:04 schreef el_hombre het volgende:
Ik kan er niet bij dat mensen joden als een minderwaardig iets kunnen zien.
Ik kan me ergens wel indenken waarom mensen een hekel hebben aan negers (Ik heb dat niet, voor de duidelijkheid)
Ik denk dat ik het me vooral kan voorstellen omdat je kleurlingen makkelijk kan herkennen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom kun je het 1 wel voorstellen en het ander niet ? Joden zijn altijd al mikpunt geweest van afgunst en het toespelen van de zondebok in economische of maatschappelijk mindere tijden. Datzelfde zie je bij racisme waar antisemitisme natuurlijk ook onder valt. Momenteel zijn Marokkanen nogal hot als zondebok voor alles wat slecht gaat in Nederland, pre-WOII waren de joden dat. De joden als grootgeldbezitters terwijl Duitsland in een crisis verkeerde. Toen een joodse jongen een Duitser vermoorde was het hek van de dam. Antisemitisme of racisme in het algemeen komen voort uit kortzichtigheid, onwetendheid en ontevredenheid. Anti-semitisme wordt nu als raar gezien omdat dat zo geleerd is, terwijl anti-semitisme eeuwen de normaalste zaak van de wereld was.
Nou, daar dachten 'ze' vroeger anders over.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:14 schreef el_hombre het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het me vooral kan voorstellen omdat je kleurlingen makkelijk kan herkennen.
Joden zien er vaak blank en westers uit. en gedragen zich minder opvallend
Maar kijk, joden zien er niet zo uit.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou, daar dachten 'ze' vroeger anders over.
[afbeelding]
*Proest*quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:00 schreef Krush het volgende:
Joden hebben door de eeuwen heen de neiging gehad samen te hokken en zich af te sluiten van hun medeburgers (kijk maar eens naar de jordaan of Antwerpen). Daarnaast hadden ze hun geloof nogal tegen: dat heeft iets mystieks en ontoegankelijks. Bovendien hebben Joden zich altijd geprofileerd als "Het uitverkoren volk" en dat roept wrevel op.
Tegenwoordig speelt het bovenstaande een kleinere rol. Ik denk dat nu het beleid van Israel de belangrijkste drijfveer is voor antisemitisme, gecombineerd met de hoogst irritante slachtofferrol die veel Joden zich aanmeten (vanwege de Holocaust en Palestijnse 'terreur').
Ga je schoolgeld eens terughalen. Israel is helemaal geen 'gekocht land'. het is via de VN aan de Joden gegeven en was voor die tijd een Brits protectoraat.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:13 schreef Overlast het volgende:
[..]
De Joden zoeken een plekje op in een dunbevolkt gebied, kopen land van arabieren,
En trouwens, de meerderheid van de Israeli's is wel Jood, maar het gelijkstellen van Israel aan de Joden is niet correct. Er zijn genoeg Joden in de wereld die het beleid van Israel afkeuren.quote:maken het land succesvol en nu wordt er al decennia gebprobeerd de Joden de zee in te drijven.
Joden zijn nergens veilig, geen wonder dat ze proberen zichzelf te organiseren en verdedigen.
Joden![]()
Sharon![]()
maar goed dat Marokkanen niet anti-semitisch zijn zeg!quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:11 schreef gelly het volgende:
Momenteel zijn Marokkanen nogal hot als zondebok voor alles wat slecht gaat in Nederland, pre-WOII waren de joden dat.
Beweer ik ergens dat Marokkanen niet anti-semitisch zouden (kunnen) zijn ? Of had je de behoefte zomaar wat out of the blue te roepen ?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 18:53 schreef Herald het volgende:
[..]
maar goed dat Marokkanen niet anti-semitisch zijn zeg!
behoeftequote:Op zaterdag 29 januari 2005 18:55 schreef gelly het volgende:
Beweer ik ergens dat Marokkanen niet anti-semitisch zouden (kunnen) zijn ? Of had je de behoefte zomaar wat out of the blue te roepen ?
Het verbaast de historici eigenlijk ook al jaren. Maar er is wel een verklaring voor. Eeuwenlang waren de Joden eigenlijk het enige echt buitenlamdse volk ter wereld. In alle landen woonden wel Joden, bij elkaar, die duidelijk een 'alien group' vormden binnen de lokale bevolking. Mensen die bijvoorbeeld uit andere Europese steden naar, noem maar iets, Amsterdam verhuisden, verdwenen binnen 1 generatie in het volk. De vader van Vondel, bijvoorbeeld, kwam uit Keulen, zijn zoon, de dichter, was hollandser dan een molen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 18:52 schreef DeHeldjes het volgende:
Tja... ik heb niks tegen die mensen...
Wat ik wel vreemd vindt en me aan het denken zet is het feit dat anti-semitisme al millennia bestaat..
De mensen deden/doen dat niet voor niks.... denk ik zoDr moet toch íets zijn...
Jezus was ten tijde van de Kruisiging (door de Romeinen en niet door de Joden) ruim in de 30. Niet echt een 'baby' he?quote:Op zondag 30 januari 2005 01:24 schreef roxxe het volgende:
omdat ze baby jezus vermoord hebben
Klopt, Maar er zijn ook genoeg blanke jodenhatersquote:Op zondag 30 januari 2005 21:26 schreef Alicey het volgende:
De belangrijkste reden is denk ik generalisatie, en het verantwoordelijk houden van een gehele bevolkingsgroep voor individuele acties. Tegenwoordig zie je iets soorgelijks in Nederland t.a.v. Marokkanen. "ze" doen dit en dat, "ze" moeten het land uit etc., zonder dat er gekeken wordt naar de individuele persoon. Moslims hebben iets soortgelijks met Joden. Zij zijn niet tevreden met de ontwikkelingen in Israel, en houden daarvoor de Joden als gehele bevolkingsgroep verantwoordelijk.
Mensen zoeken als het slecht gaat een zondebok, en zijn blij als die er is. Veel mensen zullen liever hebben dat iemand onschuldig een straf ondergaat, dan dat ergens geen verantwoordelijke voor te vinden is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |