Stiekemurd ik heb ook het boek van Ria Blom en ook ik ben me rotgeschrokken van haar doemscenario's dat het alleen maar erger zou worden met groeiachterstanden etc. (en volgens mij kwam er ook nog ergens iets over een verhoogde kans op adhd naar voren
![]()
)
Maar toch kon ik me er niet toe zetten om helemaal streng een schema aan te gaan met Lucas (door persoonlijke omstandigheden, maar vooral omdat het niet goed voelde).
Wij bakeren Lucas dus wel in, en dat hebben we vanaf het moment dat we dat deden heel consequent 's nachts gedaan (overdag is een ander verhaal). Rondom het inbakeren hebben we ook echt een ritueel: eerst luier verschonen en pyjamaatje aan op zijn eigen kamer. Dan naar onze slaapkamer waar het lekker rustig en redelijk donker is (alleen 1 leeslampje aan). Daar krijgt hij in alle rust een flesje zodat hij zelf ook echt tot rust kan komen. Dan boeren en rustig inbakeren. Vervolgens loop ik naar zijn kamertje, krijgt hij een speentje en wieg ik hem tot ik vind dat hij rustig genoeg is om te gaan slapen (soms zit er nog een boertje dwars en duurt het even, maar meestal is dat binnen een minuutje of 2) en dan leg ik hem weg. Nog een aai over z'n bol of een kusje op z'n wang en ik ga weg.
Dit werkt dus meestal prima (natuurlijk vandaag even niet dat zul je altijd zien als je er een stukje over wil schrijven
![]()
, maar hij is de hele dag al huilerig geen idee wat het is en tegenwoordig maak ik me er ook niet meer zo druk over. Ik weet dat het wel weer over gaat) en Lucas slaapt nu van 19:00u tot 07:30u met tussendoor nog 1 flesje om ongeveer 23:00u.
Klinkt goed hè? Maar denk maar niet dat dit in 1 dag zo geregeld was
![]()
Ik heb heel wat afgetobd met laten huilen, wiegen tot hij in slaap viel en dan wegleggen, pink in z'n mond tot hij sliep, etc.
Uiteindelijk is het heel geleidelijk van wiegen tot hij in slaap viel en dan wegleggen overgegaan in even wiegen tot hij rustig (maar nog wel wakker) is en dan wegleggen (was gewoon een kwestie van op een gegeven moment steeds korter wiegen en sneller weggaan om alleen nog terug te komen om een speentje in z'n mond terug te ploppen. Dat had hij vrij snel door moet ik zeggen
![]()
).
Wat ik eigenlijk hiermee wil zeggen is: neem de informatie in je op, maar doe alleen waar je je prettig bij voelt. En heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk echt wel goed komt, ik dacht op een gegeven moment gewoon steeds: als hij 18 is dan hoef ik hem vast niet meer elke avond in slaap te wiegen dus er komt vast vanzelf een moment dat het niet meer nodig is
Ik weet dat het ontzettend moeilijk is op het moment dat het allemaal nog niet lekker loopt, zeker omdat je dan ook niet aan je eigen rust toekomt. Sterkte dus nog even voorlopig en ik hoop dat jullie snel een goede weg zullen vinden om allemaal aan jullie rust toe te komen