Dat kan niet. Als je bier wilt plengen, moet je het over de grond uitgieten. Doe dat in de naam van een Romeinse god en je hebt een plengoffer.quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:38 schreef ozzyat105 het volgende:
Ik zal dadelijk nog wat biertjes naar binnen 'plengen'
O edele Baviaan, maak dat wij ons kunnen verheugen en schenk ons enkele van uw beminde woorden!quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
En daarnaast ken ik zó veel mooie woorden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Weer je, ik zou gaarne (mooi woord) vele mooie woorden willen delen met mijn metgezellen (mooi woord). Woorden die ik koester (mooi woord) en bemin (mooi woord). Edoch (mooi woord), iedere keuze impliceert (semi-mooi woord) dat een ander woord niet verkozen wordt, hetgeen (mooi woord) een gotspe (heel mooi woord) is daar dit andere woord zeer de moeite waard kan zijn maar niet de aandacht krijgt die het verdient.quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
O edele Baviaan, maak dat wij ons kunnen verheugen en schenk ons enkele van uw beminde woorden!
Ja, dan zie ik een paard voor me (of beter nog: ik voel hem onder me) dat niet kan wachten om ervandoor te galopperen!quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:00 schreef Falco het volgende:
Ja ik sta te trappelen van ongeduld (<- mooie uitdrukking!)
Ik ben u immense dank verschuldigd voor deze grandioze uiteenzetting met daarin vele bewonderenswaardige woorden. Vooral 'gotspe' doet mij deugd.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
Weer je, ik zou gaarne (mooi woord) vele mooie woorden willen delen met mijn metgezellen (mooi woord). Woorden die ik koester (mooi woord) en bemin (mooi woord). Edoch (mooi woord), iedere keuze impliceert (semi-mooi woord) dat een ander woord niet verkozen wordt, hetgeen (mooi woord) een gotspe (heel mooi woord) is daar dit andere woord zeer de moeite waard kan zijn maar niet de aandacht krijgt die het verdient.
Derhalve zal ik geen mooie woorden suggereren, hoe graag ik dat ook zou willen.
quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben u immense dank verschuldigd voor deze grandioze uiteenzetting met daarin vele bewonderenswaardige woorden. Vooral 'gotspe' doet mij deugd.
Het voldoet inderdaad niet aan de klankregels van de Nederlandse taal en moet derhalve uit den vreemde afkomstig zijn. Het klinkt mij in den oren als zou het jiddisch zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:06 schreef ElectricEye het volgende:
'versjteerd' (hoe is een dergelijk onuitspreekbaar woord tot onze letterkunde doorgedrongen?)
Polygoonjournaal!quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:18 schreef Falco het volgende:
De polygoonjournaal zitten overigens vol met dit soort woorden.
quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het voldoet inderdaad niet aan de klankregels van de Nederlandse taal en moet derhalve uit den vreemde afkomstig zijn. Het klinkt mij in den oren als zou het jiddisch zijn.
Da's verzwelgen.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zwelgen, ja daar krijg ik ook beelden bij. Van een man van 300 kilo die allemaal fastfood zit te eten.
Sommige mensen zwelgen ook in hun verdriet. Daar houd ik niet zo van. Maar ook niet van mannen van 300 kilo.
*In Van Dale opzoekt*quote:
Die gebruik ik echt te allen tijde te pas en te onpas.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:41 schreef Cataclysm_Child het volgende:
Klaarblijkelijk.
Driewerf.
Te allen tijde.
Naargeestig.
Ogenschijnlijk.
Fingerspitzengefühl, ook al zon mooi woord dat ik vaak gebruik tegen de mods ;')quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Fingerspitzengefühl
Onvertaalbaar.
Ik houd erg van woorden met een heel specifieke betekenis, of woorden waarvan de klank op de een of andere manier perfect bij de betekenis past, zoals het eerdergenoemde 'plengen'.
Dat alleen al duidt op een ernstig gebrek aan fingerspitzengefühl.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:54 schreef yvonne het volgende:
Fingerspitzengefühl, ook al zon mooi woord dat ik vaak gebruik tegen de mods ;')
Ze snappen me niet
Correctquote:Op donderdag 27 januari 2005 23:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat alleen al duidt op een ernstig gebrek aan fingerspitzengefühl.
Voor het overmatig produceren van oogvocht bestaan verschillende synoniemen: wenen, schreien, grienen, huilen, janken, krijten e.d. Synoniemen met verschillende klanken en daardoor zo bruikbaar ter onderscheid van verschillende gemoedstoestanden.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik houd erg van woorden ... waarvan de klank op de een of andere manier perfect bij de betekenis past, zoals het eerdergenoemde 'plengen'.
Wat een gejeremijeer. Toen ik nog moderator was--en niet zomaar ééntje; de hoegenaamd beste moderator--hoorde ik je nooit over mijn idiosyncratische Fingerspitzengefühl.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Fingerspitzengefühl, ook al zon mooi woord dat ik vaak gebruik tegen de mods ;')
Ze snappen me niet
Het is niet echt te vertalen. Even kijken of het in mijn woordenboek Duits staat... Ja, 'fijngevoeligheid', maar dat dekt de lading voor mijn gevoel niet geheel. Letterlijk betekent het 'vingertoppengevoel'.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 00:33 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Wat betekent Fingerspitzengefühl eigenlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |