abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24787014
We hadden het net in dit topic onder andere over de woorden 'plengen' en 'dunken'. Nou vind ik 'dunken' niet zo'n mooi woord wegens de 'harde' klank, maar 'plengen' vind ik echt een beeldschoon woord. Ik krijg er visioenen bij van Romeinse plengoffers... De klank past ook wel bij de betekenis ('uitgieten'), het heeft een lange, stromende klank.

Welk(e) woord(en) vind jij nou echt pràchtig en waarom? Het hoeven wat mij betreft geen Nederlandse woorden te zijn, elke taal is toegestaan, als je maar wel uitlegt waarom het door jou gekozen woord je zo aanspreekt of misschien wel tot tranen toe roert.
  Admin donderdag 27 januari 2005 @ 22:36:44 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_24787326
Tot tranen niet, maar ik gebruik redelijk vaak het woord "mores"
Vooral aan de mods, nieuwe mods, om ze te leren hoe het in een subforum toegaat,
ken je users,
ken het taalgebruik,
ken de "mores"

Volgens mij word ik niet begrepen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:38:00 #3
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_24787365
Ik zal dadelijk nog wat biertjes naar binnen 'plengen'
reach out and touch faith
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:41:03 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_24787460
ons inziens en de varianten daarop. Dat klinkt zo heerlijk oud. Dat vind ik fijne woorden. Woorden die me opa zou kunnen gebruiken enzo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24787490
Ik vind het wel een leuk woord, mores. Latijn. Ik vind het alleen geen vriendelijke klank hebben, maar misschien moet dat ook niet.

Ik vind bijna alle woorden uit de talen van Tolkien prachtig. Hij heeft zijn talen dan ook 'ontworpen' op klank. Vooral de Elventaal is mooi. Alleen al de namen van de Elventalen: 'Sindarin' en 'Quenya'.

'Mae govannen' = gegroet.
pi_24787519
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:38 schreef ozzyat105 het volgende:
Ik zal dadelijk nog wat biertjes naar binnen 'plengen'
Dat kan niet. Als je bier wilt plengen, moet je het over de grond uitgieten. Doe dat in de naam van een Romeinse god en je hebt een plengoffer.
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:42:43 #7
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24787521
kranig
standvastig
jofel
kolderiek
ageren
beschouwen
kakkineus

en natuurlijk desalniettemin

Ik houd van archaïsmes en andere mooie woorden .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:44:03 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24787551
Reeds! Er is zo'n liedje van Kinderen voor kinderen (ochtendhumeur heet het geloof ik) en daar zingt zo'n belhamel (nog zo'n mooi woord!) 'lalalalalalala rrrééédsss'.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_24787560
Jaa, 'desalniettemin' is mooi! En 'niettemin' ook. Ik ging ooit met mijn moeder naar een kindertoneelstuk waarvan de hoofdpersoon Niettemin heette.
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:44:50 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_24787573
ontegenzeggelijk

ongetwijfeld
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24787601
Schavuiten!

Ik ben helemaal vóór het gebruik van ouderwetse en creatieve scheldwoorden!
pi_24787615
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:44 schreef Troel het volgende:
ontegenzeggelijk

ongetwijfeld
Waarom?
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:47:09 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_24787641
Ik vind het woorden die een duidelijk kracht aanduiden. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24787645
Over creatieve scheldwoorden gesproken:

You scruffy-looking, half-witted nerfherder!

Voor insiders. 'Nerfherder' is een tof woord!
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:53:22 #15
40929 Lievelientje
Alterego: evil-line
pi_24787819
Vlerk en Vlegel

Van die ouderwetse scheldwoorden hihi. Jij stoute vlerk!
| UMTC | *lurkert* |
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:54:14 #16
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24787843
Ik werd vandaag herinnerd aan het prachtige 'Pollens'.

Heel erg Wim T. Schippers, maar dat maakt niet uit.

En daarnaast ken ik zó veel mooie woorden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_24787895
Ik vind het Fok!-woord 'optyfen'/'optiefen' ook wel leuk. Iets minder aardig alleen.
pi_24787945
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
En daarnaast ken ik zó veel mooie woorden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
O edele Baviaan, maak dat wij ons kunnen verheugen en schenk ons enkele van uw beminde woorden!
  donderdag 27 januari 2005 @ 23:00:41 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24788024
Ja ik sta te trappelen van ongeduld (<- mooie uitdrukking!)
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  donderdag 27 januari 2005 @ 23:03:39 #20
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24788104
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

O edele Baviaan, maak dat wij ons kunnen verheugen en schenk ons enkele van uw beminde woorden!
Weer je, ik zou gaarne (mooi woord) vele mooie woorden willen delen met mijn metgezellen (mooi woord). Woorden die ik koester (mooi woord) en bemin (mooi woord). Edoch (mooi woord), iedere keuze impliceert (semi-mooi woord) dat een ander woord niet verkozen wordt, hetgeen (mooi woord) een gotspe (heel mooi woord) is daar dit andere woord zeer de moeite waard kan zijn maar niet de aandacht krijgt die het verdient.

Derhalve zal ik geen mooie woorden suggereren, hoe graag ik dat ook zou willen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_24788106
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 23:00 schreef Falco het volgende:
Ja ik sta te trappelen van ongeduld (<- mooie uitdrukking!)
Ja, dan zie ik een paard voor me (of beter nog: ik voel hem onder me) dat niet kan wachten om ervandoor te galopperen!
  donderdag 27 januari 2005 @ 23:04:15 #22
85878 _DaNi_
Damn Those Eyes..
pi_24788127
desalniettemin (niet uit te leggen..)
&
sophisticated (tja.. ik vind het gewoon erg krachtig klinken..)
pi_24788146
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 23:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
Weer je, ik zou gaarne (mooi woord) vele mooie woorden willen delen met mijn metgezellen (mooi woord). Woorden die ik koester (mooi woord) en bemin (mooi woord). Edoch (mooi woord), iedere keuze impliceert (semi-mooi woord) dat een ander woord niet verkozen wordt, hetgeen (mooi woord) een gotspe (heel mooi woord) is daar dit andere woord zeer de moeite waard kan zijn maar niet de aandacht krijgt die het verdient.

Derhalve zal ik geen mooie woorden suggereren, hoe graag ik dat ook zou willen.
Ik ben u immense dank verschuldigd voor deze grandioze uiteenzetting met daarin vele bewonderenswaardige woorden. Vooral 'gotspe' doet mij deugd.
pi_24788167
Over het algemeen pleeg ik mijzelven niet uit te laten in superlatieven. Desniettegenstaande meen ik mij in dezen wel te moeten wenden tot het gebruik van 'mooie woorden', zoals daar zijn:
'bedauwen' (geeft mijns inziens wel goed de sfeer weer die het beschrijft)
'begeisteren' (gruwelijk barbarisme, maar wat een klank )
'versjteerd' (hoe is een dergelijk onuitspreekbaar woord tot onze letterkunde doorgedrongen?)
'kut' (vrouwelijk orgaan waar ik in al mijn oerdriften dagelijks behoefte aan heb hetgeen niets met de edele gevoelens der liefde van doen heeft. Dit woordje beschrijft in dezen beter mijn behoefte dan het edele woord 'vagina', hetwelk hier derhalve niet op zijn locatie is.)

Afijn, een hoop gezever, maar ietwat ouderwetsch ende gedateerd Neder-Dietsch kan wel mooi zijn, net als über-zakelijk of zelfs juridisch schrijven. Wat dat betreft haalt een wetboek of bijvoorbeeld de Statenvertaling van de Bijbel heel wat meer uit de Nederlandsche Taal ende Letterkunde dan BrEeZaH of sms-taal.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  donderdag 27 januari 2005 @ 23:06:28 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24788173
Ik vind wel normaal gesproken dat je alinea maar hooguit een mooi woord mag bevatten, anders wordt het ook zo blasé (<- mooi woord!).
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')