abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24783528
Geen nieuw topic nog? Dan ik maar ff weer .
pi_24783582
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:01 schreef livEliveD het volgende:
Visual basic style:
Dim MyArray() as Datatype
redim (preserve) MyArray(aantal_elementen) as Datatype
preserve = behoudt de waardes van de elementen die al in de array zitten (als je bv de array groter maakt)

bv:
Dim MyArray() as Single
redim preserve MyArray(1000) as single

Nu heeft ASP geen datatypes en is alles variant zover ik weet dus dan wordt het zoiets gok ik
Dim MyArray()
redim preserve MyArray(1000)
Ja, ok, maar dit gaat ook allemaal goed. Probleem ontstaat wanneer ik een array wil redimmen die in een array van objecten zit.

Voorbeeld :

Hier maak ik mijn class:

1
2
3
4
Class ObjectA
 ' Hierzo een ongedimensioneerde array in het object
 Public myArray()
End Class

Daarna maak ik een array van myObjectA:

1
2
3
4
5
Dim myObjectA(10)

For N = 0 to 9
 Set myObjectA(N) = new ObjectA
Next

Gaat allemaal goed. Dan wil ik de array in het object redimmen:

Bijvoorbeeld:

1ReDim myObjectA(1).myArray(10)

Maar dan zegt-ie 'Einde van de instructie wordt verwacht' (met een pijltje naar de (1) in het voorbeeld). Dat kan, want hij verwacht na een getal in een array natuurlijk het einde, niet nog eens een array uit de klasse.

Dus probeer ik het met 'with':

1
2
3
With myObjectA(1)
 ReDim .myArray(10)
End With

Maar dan zegt-ie 'Id wordt verwacht' met een pijltje naar de eerste punt na 'ReDim'.

Mooi probleem hè? Alles werkt wel, maar ik wil de omvang van de array ook laten afhangen van het aanbod uit de database om geheugen te sparen, want het wordt al met al wel een grote applicatie zo .
pi_24783602
* Alicey doet er een plakkertje op.
pi_24783612
ReCreative, waarom gebruik je geen collecties i.p.v. arrays?
pi_24783618
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:46 schreef Alicey het volgende:
* Alicey doet er een plakkertje op.
Wat lief . Ben je altijd zo sympathiek?
pi_24783634
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:47 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Wat lief . Ben je altijd zo sympathiek?
Nee, daarom dus deze keer.
pi_24783715
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:47 schreef Alicey het volgende:
ReCreative, waarom gebruik je geen collecties i.p.v. arrays?
Ik dacht dat collecties alleen iets voor .NET waren, of kent classic ASP dat ook?

Zo ja, heb je een link?

De reden dat ik classes gebruik is om een beetje objectgeörienteerd te scripten, anders wordt het wel een hele lange code met al die meerdimensionale array's .
pi_24784006
Ik ga hier ff de FAQ promoten, en vraag hierbij tevens of er nog mensen zijn die een aardig stukje willen schrijven hiervoor. Voor de mensen die de FAQ niet kennen: er staat in hoe je je dient te gedragen hier , maar er staan ook linkjes naar interessante artikelen, geschreven door users. En daar mogen best wat meer bij. Dus wie-o-wie wil een leuk WFL-georienteerd stukje schrijven? De beste inzending krijgt een koelkast
  donderdag 27 januari 2005 @ 20:32:25 #9
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24784492
Edit:
Das waar ook. Je kunt geen publieke variabele arrays maken in VB class

Wat je kunt doen is een initialize functie maken (of je geeft het een andere naam en roept het dan handmatig aan) waarin je de array initialiseerd

[ Bericht 92% gewijzigd door livEliveD op 27-01-2005 20:38:09 ]
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_24784615
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 19:54 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Ik dacht dat collecties alleen iets voor .NET waren, of kent classic ASP dat ook?
Oei, nou stel je inderdaad een leuke vraag.. Het hangt volgens mij ook van je script engine af. Zo te zien gebruik je echter VBScript..
quote:
Zo ja, heb je een link?
Je zou vals kunnen spelen door een COM wrapper te maken van een .NET collectie, en die vervolgens aan te roepen vanuit je pagina.
quote:
De reden dat ik classes gebruik is om een beetje objectgeörienteerd te scripten, anders wordt het wel een hele lange code met al die meerdimensionale array's .
Met classes blijft de code inderdaad overzichtelijker. BIj VBScript geen overbodige luxe, daar de "taal" van zichzelf al vrij chaotisch is.
pi_24784922
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:32 schreef livEliveD het volgende:
Wat je kunt doen is een initialize functie maken (of je geeft het een andere naam en roept het dan handmatig aan) waarin je de array initialiseerd
Mja, dat is wel een goed idee mss... Even kijken hoe ik dat ga implementeren. Thanks .
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:37 schreef Alicey het volgende:
Oei, nou stel je inderdaad een leuke vraag.. Het hangt volgens mij ook van je script engine af. Zo te zien gebruik je echter VBScript..
Als het project een beetje wil lukken, dan ligt het wel in de lijn om de scripts op termijn over te zetten in .NET, mss dat ik dan meteen een overstap maak naar collecties.

Maar ASP.NET kan ik helemaal niet . Heb het framework wel eens geïnstalleerd vanwege een admanagement-systeem dat daar op liep .
quote:
Je zou vals kunnen spelen door een COM wrapper te maken van een .NET collectie, en die vervolgens aan te roepen vanuit je pagina.
Dat klinkt als veel werk, of valt dat wel mee? Ben maar een vrije tijd-scriptertje hoor .
quote:
Met classes blijft de code inderdaad overzichtelijker. BIj VBScript geen overbodige luxe, daar de "taal" van zichzelf al vrij chaotisch is.
Het stikt in de code ook van het commentaar, want anders kijk ik morgen weer en dan ben ik al weer vergeten waar die lus nou toch eindigt en zo . Houdt het een beetje overzichtelijk allemaal.

Wat ik wel vervelend vindt btw is dat je een Server.Execute geen variabelen kunt meegeven, en dus je code alleen 'schijnbaar' kleiner maakt door SSI's te gebruiken .
pi_24785043
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:09 schreef Haushofer het volgende:
wie-o-wie
* Maethor tekent voor een artikeltje over quantumfysica.
Maar dat kan nog even duren ivm tentamens.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24785083
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:49 schreef ReCreative het volgende:

Maar ASP.NET kan ik helemaal niet . Heb het framework wel eens geïnstalleerd vanwege een admanagement-systeem dat daar op liep .
Als je ASP kent, een van de CLR talen (VB.NET, C# of MC++), en object georienteerd kunt denken, dan hoeft .NET niet zo'n probleem te zijn. Het grootste verschil is denk ik dat ASP.NET volledig object georienteerd is, en ASP niet.
quote:
[..]

Dat klinkt als veel werk, of valt dat wel mee? Ben maar een vrije tijd-scriptertje hoor .
Ik weet niet, heb het nooit gedaan. Andersom (Een COM-object wrappen als CLR object) is met 1 commando in ieder geval gedaan.. Heb hier geen .NET geinstalleerd, anders had ik even voor je gekeken of er een simpel commando/utility voor is..
quote:
[..]

Het stikt in de code ook van het commentaar, want anders kijk ik morgen weer en dan ben ik al weer vergeten waar die lus nou toch eindigt en zo . Houdt het een beetje overzichtelijk allemaal.
Hehe.
quote:
Wat ik wel vervelend vindt btw is dat je een Server.Execute geen variabelen kunt meegeven, en dus je code alleen 'schijnbaar' kleiner maakt door SSI's te gebruiken .
Hoe had je dat parameters meegeven in gedachten / wat bedoel je er precies mee?
pi_24785461
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:55 schreef Maethor het volgende:

[..]

* Maethor tekent voor een artikeltje over quantumfysica.
Maar dat kan nog even duren ivm tentamens.
Het loopt storm ! Wie nog meer?
pi_24785471
Hee Friezen op het Songfestival!
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24785571
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:57 schreef Alicey het volgende:
Als je ASP kent, een van de CLR talen (VB.NET, C# of MC++), en object georienteerd kunt denken, dan hoeft .NET niet zo'n probleem te zijn. Het grootste verschil is denk ik dat ASP.NET volledig object georienteerd is, en ASP niet.
Heb wel eens wat websites gelezen over de conversie, schijnt niet zo'n probleem te zijn. En mezelf de 'taal' eigen maken lijkt me ook niet zo lastig. Leuk item voor later . Maar eerst nog wat andere dingen, heb voldoende te doen de komende tijd .
quote:
Hoe had je dat parameters meegeven in gedachten / wat bedoel je er precies mee?
Like zis:

1Server.Execute("uitvoerendiehap.asp?eentje=ditte&nogeentje=datte")

Maar dat kan niet .
  donderdag 27 januari 2005 @ 21:27:46 #17
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24785705
Maar een functie maken in die class moet toch wel goed gaan?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_24785755
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:27 schreef livEliveD het volgende:
Maar een functie maken in die class moet toch wel goed gaan?
Ja hoor, dat gaat wel lukken. Maar ik zit nu weer client side te vrotten met DHTML en zo . Beetje afwisseling .

Ga trouwens zo nog even de woonkamer soppen in m'n nieuwe huis.
  donderdag 27 januari 2005 @ 21:34:03 #19
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24785838
Oeh je bent de woonkamer aan het klaarmaken voor de housewarming party
pi_24786038
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:21 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Heb wel eens wat websites gelezen over de conversie, schijnt niet zo'n probleem te zijn. En mezelf de 'taal' eigen maken lijkt me ook niet zo lastig. Leuk item voor later . Maar eerst nog wat andere dingen, heb voldoende te doen de komende tijd .
Het kan geen kwaad hoor, ik vind zelf ASP.NET een flink stuk leuker werken dan ASP.
quote:
[..]

Like zis:
[ code verwijderd ]

Maar dat kan niet .
Ik heb zelf nooit Execute gebruikt. Heeft het script dat je aanroept niet gewoon toegang tot de variabelen / parameters van je huidige script?
pi_24786161
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:34 schreef livEliveD het volgende:
Oeh je bent de woonkamer aan het klaarmaken voor de housewarming party
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
Ik heb zelf nooit Execute gebruikt. Heeft het script dat je aanroept niet gewoon toegang tot de variabelen / parameters van je huidige script?
Nee, psies, dat is het hem dus. Een execute wordt geheel onafhankelijk van de pagina waar je hem vandaan aanroept uitgevoerd. Je hebt geen toegang tot variabelen, noch kun je een querystring meegeven. Kleinigheidjes zou je via een sessie of een koekje nog kunnen doen, maar grote array's en klassen zijn niet uit te wisselen op deze manier .

Met een SSI heb je wèl toegang tot variabelen, maar die wordt al vòòr de compilatie van de ASP-pagina ingevoegd dus 'feitelijk' los je er qua lengte van de code niets mee op .
pi_24786177
I'm out, see ya all .
pi_24786218
Hmm. Ik vond het leuker toen de slowchat fast ging agv discussies van natuurkundige aard. Lullen over programmeren doe je maar in DIG .
pi_24786447
Is waar ook.. dynamisch includen is ellende in ASP.

Maethor, wist je al wat er natuurkundig allemaal bij komt kijken om een ReCreative te laten ASP'en?
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:07:38 #25
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24786551
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:52 schreef Maethor het volgende:
Hmm. Ik vond het leuker toen de slowchat fast ging agv discussies van natuurkundige aard. Lullen over programmeren doe je maar in DIG .
Ja ja, zuurpruim , en straks mogen wij weer komen opdraven als je deeltjesversnellermeetapparatuurcomputerprogrammainvoerscherm ( ) een blue screen of death geeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')