Hoi,
Onderaan lees je mijn ervaringen en bevindingen over verkoopstactieken
gebruikt door Hamburg-Mannheimer op de Belgische markt. Wat denken
jullie erover, hebben jullie ervaringen?
Gebruikt dit bedrijf in Nederland ook zo een dubieuze praktijken?
Poging om Hamburg-Mannheimer (HMI) te ontleden:
De heer Caluwé slaat de spijker op de kop in zijn post 'Ervaring met HMI
en andere' (op het Test-Aankoopforum) als hij stelt dat de markt van
levensverzekeringen/pensioensparen/pensioenspaarverzekeringen een groot
kluwen is, en je pas met de grootste moeite een keuze kan maken wat er
nu bij jou persoonlijk het beste past. Een goede verzekerings- en
beleggingsportefeuille samenstellen is maatwerk en de samenstelling
ervan wijzigt zich door de loop van de jaren.
Uit het reclamemateriaal en de backgroundinfo die je vindt op internet
kan je inderdaad afleiden dat Hamburg-Mannheimer een groot bedrijf is
met lange traditie, en een uitgebreid, legaal verzekeringenaanbod. Ik
twijfel er niet aan dat er in de portfolio van HMI interessante zaken te
doen zijn. Ik geef Hamburg-Mannheimer zelfs nog het voordeel van de
twijfel dat er inderdaad HM verkopers bestaan die een gefundeerd advies
aan de klant kunnen geven....
MAAR: blijkbaar heeft HMI niet de minste scrupules om naast hun
vertrouwde Corporate-structuur, ondertussen via Multi-Level-Marketing
tactieken (piramideverkoop) massaal de markt op een agressieve manier te
bestoken met polissen die daarvoor ontworpen zijn, zoals de T70.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit bestaat: twintigers worden
willekeurig van de straat geplukt, krijgen de droom van 'easy money'
voorgespiegeld, gaan naar een seminarie waar ze getraind worden om als
aapjes de verkoopspresentatie van 1 bepaalde polis (de T70) aan hun
kennissenkring te gaan herhalen. Bedoeling van de training is om
inderdaad het 'slachtoffer' na de presentatie hic et nunc te doen
tekenen. Ondertussen wordt er altijd maar benadrukt dat je geen schrik
hoeft te hebben, want HM is 1 van de grootste in Europa, respectabel,
enz.... Deze argumentatie komt altijd en overal terug, maar helaas is ze
IRRELEVANT!
Het feit is dat ze de mensen heel hard pushen om een polis te nemen, op
basis van een promo-praatje verschaft door iemand die er enkel voor
getraind is om die bepaalde polis aan de man te brengen.
En ja, ik hoor het koor van HM al aanzwellen: "U bent alleen maar een
pionnetje van de gevestigde banken met hun te dure kantoren, waar er ook
vaak verkeerd advies wordt gegeven! Bovendien wordt er geen enkele
leugen verkondigd in de presentatie. Alles is wettelijk.".
Inderdaad, er worden geen leugens verspreid door HM, de cijfers kloppen
en staan er. Helaas is het dus wel degelijk mogelijk om bij de leek op
basis hiervan iets te verkopen wat hij eigenlijk niet nodig heeft, of op
zijn minst zijn geld op een veel betere manier zou kunnen beleggen.
Helaas is de praktijk van het verzwijgen of irrelevante zaken in het
daglicht stellen niet door de Belgische wet verboden.
Ik kan met de hand op het hart beweren dat ik NIEMAND verdedig, en zeker
ook de gevestigde Belgische bankstructuren niet.
Ik weet alleen dat dit schandalige praktijken zijn van een groot bedrijf
zoals Hamburg-Mannheimer. Weet u, ik kan er best nog mee leven dat er
dweilen of andere huishoudartikelen via piramideverkoop aan de man
gebracht worden, de klant wordt tenslotte maar éénmalig in het ootje
genomen. Maar systematisch op deze manier produkten verkopen waar de
klant meestal voor 30 jaar aan vasthangt, en iedere maand voor blijft
betalen, dat vind ik pas crimineel!
En het wordt hoog tijd dat er tegen opgetreden wordt, vanuit de
overheid, of door bovenstaand verhaal zoveel mogelijk te verspreiden in
uw kennissenkring.