Ik denk ook wel dat het goed komt, als persoon komt hij ook redelijk nuchter en stabiel op me over en ik denk ook wel dat ie niet te snel bij de pakken neer zal zitten wat dat betreft. Ik denk dat ie zelf ook goed weet wel wat ie kan en niet kan en wat zijn doelen zijn voor dit seizoen.
Hij moet ook nog 23 worden dit jaar, en is dus nog redelijk jong. In vergelijking met bijv Boulahrouz, Kromkamp en Mathijsen heeft ie ook veel minder ervaring met Eredivisie en Europees voetbal.
Edit: vond trouwens nog een aardig artikeltje over z'n 'jonge' jaren:
quote:
Yildirim hield rechte pad van Orden tot Oranje
door HARRY HEKKERT
9 FEBRUARI 2005 - BIRMINGHAM/DEVENTER - Dankzij zijn fluwelen rechterbeen en ijzeren wil speelt Ugur Yildirim vanavond in Oranje. Zijn trainers dichtten hem door de jaren heen een gouden toekomst toe, een enkeling zag zelfs jaren geleden het oranje al flonkeren. Altijd al talentvol en in zijn jeugd soms oervervelend. Van Orden tot Oranje bleef Yildirim echter op het rechte pad.
Ze keken raar op bij Go Ahead Eagles die dag in 1999. Er draaide een auto vanuit de Vetkampstraat soepeltjes door de karakteristieke poort. Achter het stuur zat een klein mannetje. Het was Ugur Yildirim, speler van de A-junioren. Had ‘ie snel eventjes zijn rijbewijs gehaald? Nee, natuurlijk niet. Hij was nog maar 17 jaar, mocht helemaal niet met een auto op de weg komen.
Trainer Jan Derks van de Deventer junioren vroeg dan ook aan zijn pupil wat 'ie in hemelsnaam aan het doen was. Met de auto van Apeldoorn naar Deventer, zonder rijbewijs. Derks fronst nog eens zijn wenkbrauwen. ‘Ugur vond het heel gewoon. Nou, ik heb hem uitgelegd dat het niet gewoon was. Dat soort streken leverde hij wel vaker. Hij was aan het puberen, maarverder een doodgoeie jongen.’
Derks had een speciale band met Yildirim. De jonge speler openlijk een standje geven deed hij niet. Derks hield rekening met de cultuur waar zijn spelers uit kwamen. Een Turk krenk je niet in z’n trots, wist hij.
Maar op de eerste training in Deventer werd hij er wel fijntjes opgewezen voortaan op gewone voetbalschoenen te komen. ‘Hij liep op van die witte schoentjes’, zegt Wim Woudsma, destijds trainer van Eagles' B-junioren, en Yildirims eerste oefenmeester in Deventer. ‘Die schoenen moesten uit van mij. En hij wilde per se op ‘tien’ spelen, achter de spitsen, dat had ‘ie altijd gedaan. Maar daar had ik al een jongen lopen. Ugur werd rechterspits. Van harte ging het niet, maar hij deed het wel.’
Hoofd scouting van GA Eagles, wijlen Lex van Zeist, had Yildirim eruit gepikt bij een wedstrijd van het Gelders Elftal. Hij was tweedejaars C-junior, speelde bij het Apeldoornse B en O en was nog steeds niet opgemerkt door een profclub.
‘Die clubs lagen allemaal te slapen’, merkt Ad Bijsterbosch, Yildirims trainer bij B en O, op. ‘Het talent droop er vanaf.’
Yildirim was Bijsterbosch beste speler. Hij kon al voetballen toen hij bij Brink en Orden zijn intrede deed. Zelf geleerd op het veldje tussen twee flats in Orden. Eenmaal bij B en O keek de trainer graag toe het zwartharige ventje de bal bij de eigen achterlijn oppikte en daarna het hele veld overstak. ‘Hij liep ze zo voorbij. Al hij had hij ook toen al een goed schot. Zijn broertje Seban had misschien nog wel meer talent, maar tussen de oren was Ugur veel sterker. Hij haalde ook bij ons kattenkwaad uit, maar was gewoon een goede jongen. Hij kreeg wel eens de wijkagent aan de deur, maar is volgens mij nooit echt met de politie in aanraking geweest. Hij was soms brutaal, maar dat moet ook om het bij de profs te kunnen redden.’
Vitesse en GA Eagles wedijverden uiteindelijk om Yildirims gunsten, bij beide clubs trainde hij mee. In Deventer waren ze net wat slagvaardiger.
Bijsterbosch bracht de jonge Apeldoorner dan wel eens weg. Terug bij B en O was Yildirim helemaal het mannetje. ‘Tegenover zijn vriendjes liep hij dan stoer te doen en ik had het idee dat hij zich bij ons niet meer zo inzette.’
Het bracht Bijsterbosch ertoe een contract op te stellen, waarmee Yildirim zich verplichtte tot het einde van het seizoen goed zijn best te doen. ‘Ugur tekende het eerste contract bij B en O. Zijn we nog altijd trots op.’
Bij GA Eagles zagen ze ook al snel dat ze de jonge Apeldoorner een contract moesten aanbieden. Na een jaar in de B’tjes ging hij versneld over naar het team van Derks. ‘Alleen Victor Sikora en Ugur lukte dat’, zegt Woudsma. ‘Ugur stak er met kop en schouders bovenuit.’
Yildirim teerde toen al op zijn prachtige wreeftrap. Derks herinnert zich een oefenpotje in Leusden, waar Yildirim de bal vanaf een meter of dertig het kruis injoeg. Lachend: ‘Het was zo’n ouderwets doel met een boog erachter. Ugur had de bal helemaal vast in het kruis geschoten. Met z’n tweeën hebben ze die bal eruit gewrikt.’
Bij zijn afscheid van GA Eagles, vijf jaar geleden, voorspelde Derks in deze krant al dat Yildirim de eerste Turkse Nederlander zou zijn die Oranje ging halen. Yildirim had net zijn debuut gemaakt in het eerste van GA Eagles. Derks: ‘Net als Jan Kromkamp heeft Ugur iets speciaals, iets extra’s. Ze hebben ook allebei de wil om te winnen. Misschien zijn er completere voetballers, maar zij hebben die winnaarsmentaliteit. Mooi dat ze nu samen bij Oranje zitten.’
[ Bericht 84% gewijzigd door Sassie op 29-03-2005 17:32:37 ]