abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 oktober 2023 @ 09:41:08 #251
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_210922952
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 08:34 schreef Staaf het volgende:
@:TS beetje raar om nu naar Rusland te gaan tijdens een rondreis, vind je zelf niet?

Edit: damn zie nu passss, bericht van ts van 2003. Lol!

Naja hopelijk was het leuk?
Ja kan prima naar Rusland gaan, alleen moet je wel cash meenemen want Amex/Masterdcard/Visa doet het er allemaal niet.

En je bent echt de enige niet. Genoeg Aziatische toeristen. Maar bijvoorbeeld het Hermitage is nu lekker om te bezoeken want het is een stuk rustiger en ze hebben nog altijd een fantastische Nederlandse collectie (ze hebben er allemaal oude vrouwtjes die je als vrijwilliger helpen. Toen ik eind vorig jaar was en zei Nederlander te zijn kreeg ik gelijk een semi-tour van zo'n babooshka)
The more debt, the better
pi_210951242
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 09:41 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ja kan prima naar Rusland gaan, alleen moet je wel cash meenemen want Amex/Masterdcard/Visa doet het er allemaal niet.

En je bent echt de enige niet. Genoeg Aziatische toeristen. Maar bijvoorbeeld het Hermitage is nu lekker om te bezoeken want het is een stuk rustiger en ze hebben nog altijd een fantastische Nederlandse collectie (ze hebben er allemaal oude vrouwtjes die je als vrijwilliger helpen. Toen ik eind vorig jaar was en zei Nederlander te zijn kreeg ik gelijk een semi-tour van zo'n babooshka)
Je snapt toch zelf ook wel hoe moreel ongelofelijk fout het is om nu naar Rusland te gaan?

Aziaten hebben dat moreel niet, maar jij als Nederlander had beter moeten weten.

Ja, je kan met omwegen in Rusland komen. Maar dat moet je niet willen.
pi_210951315
Heb even momentje om iets te reageren over Estland:

Tartu en Tallinn bezocht, de 2 grootste steden van het land.
En toch vrij klein. Het land even groot als NL ongeveer, qua inwoners vele vele malen kleiner en dat merk je.

De steden voelen veel kleiner en rustiger. Het enige internationale vliegveld is echt heel rustig, meer een Eindhoven idee.

De steden hebben veel oude gebouwen en historie en zijn mooi opgezet. Dus zeker waard om te bezoeken.
Toch hebben de Esten veel moeite gedaan (en nog) om die bekende Sovjet gebouwen een modern tintje te geven (verf op zijn minst). Echt veel beter dan een Litouwen, Berlijn of Polen.

De Esten zelf qua uiterlijk doen ook niet Oost-Europees aan. Als je een Pool ziet, Litouwer net zo of een Rus dan hebben ze echt een Oost-Europees hoofd. Esten niet gek genoeg.

De Esten zijn heel vriendelijk. In het verkeer en dagelijkse leven. Altijd open en vriendelijk.
En heeeeeel weinig rokers wat echt zo fijn aan doet.
Prijzen zijn ook nog vrij laag, zeker van hotels.

De natuur is ook echt ontzettend mooi. Van ruime bossen, tot moeras en zee.

Nog iets bijzonders vond ik de taal.
Soms is er echt geen touw aan vast te knopen en zijn de woorden onnodig lang.
Maar soms lijken de woorden verbazingwekkend veel op het Nederlands.
Het woord manege bv, het woord ja, stop. En nog wel meer.
Geen enkele connectie hebben de beide talen en je merkt het niet snel, maar ivm vrienden dqar kwam ik er achter.

Prachtig land!
Om alles beetje goed te ontdekken overal heb je ongeveer een week nodig. Voor Tallinn is 4 dagen wel zat.
pi_210952788
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 16:49 schreef bianconeri het volgende:
Heb even momentje om iets te reageren over Estland:

Tartu en Tallinn bezocht, de 2 grootste steden van het land.
En toch vrij klein. Het land even groot als NL ongeveer, qua inwoners vele vele malen kleiner en dat merk je.

De steden voelen veel kleiner en rustiger. Het enige internationale vliegveld is echt heel rustig, meer een Eindhoven idee.

De steden hebben veel oude gebouwen en historie en zijn mooi opgezet. Dus zeker waard om te bezoeken.
Toch hebben de Esten veel moeite gedaan (en nog) om die bekende Sovjet gebouwen een modern tintje te geven (verf op zijn minst). Echt veel beter dan een Litouwen, Berlijn of Polen.

De Esten zelf qua uiterlijk doen ook niet Oost-Europees aan. Als je een Pool ziet, Litouwer net zo of een Rus dan hebben ze echt een Oost-Europees hoofd. Esten niet gek genoeg.

De Esten zijn heel vriendelijk. In het verkeer en dagelijkse leven. Altijd open en vriendelijk.
En heeeeeel weinig rokers wat echt zo fijn aan doet.
Prijzen zijn ook nog vrij laag, zeker van hotels.

De natuur is ook echt ontzettend mooi. Van ruime bossen, tot moeras en zee.

Nog iets bijzonders vond ik de taal.
Soms is er echt geen touw aan vast te knopen en zijn de woorden onnodig lang.
Maar soms lijken de woorden verbazingwekkend veel op het Nederlands.
Het woord manege bv, het woord ja, stop. En nog wel meer.
Geen enkele connectie hebben de beide talen en je merkt het niet snel, maar ivm vrienden dqar kwam ik er achter.

Prachtig land!
Om alles beetje goed te ontdekken overal heb je ongeveer een week nodig. Voor Tallinn is 4 dagen wel zat.
4 dagen voor een kleine stad als Tallinn lijkt mij wel erg veel. 4 dagen voor Parijs or London snap ik. Ik ben het ook wel vrij snel zat dus dat scheelt misschien maar dan nog.
pi_210952998
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
4 dagen voor een kleine stad als Tallinn lijkt mij wel erg veel. 4 dagen voor Parijs or London snap ik. Ik ben het ook wel vrij snel zat dus dat scheelt misschien maar dan nog.
Ligt er wellicht aan waar je allemaal van houdt.
Ik doe liever 1 dag over Parijs en meer dagen in Tallinn.

Je zou het oude stadscentrum in 1 dag kunnen zien, als je puur dat wilt zien.

Wij hebben alles lopend gedaan, hebben bv de dierentuin bezocht.
En zo heb je vele dingen te bekijken (openluchtmuseum, KGB museum, zeevaartmuseum, het bastion en nog meer).
Wij hebben de ochtend ook gwn rustig aan gedaan, genoten van ontbijt en koffie. Lekker wandelen. Strandje nog meegepakt.
pi_210953066
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ligt er wellicht aan waar je allemaal van houdt.
Ik doe liever 1 dag over Parijs en meer dagen in Tallinn.

Je zou het oude stadscentrum in 1 dag kunnen zien, als je puur dat wilt zien.

Wij hebben alles lopend gedaan, hebben bv de dierentuin bezocht.
En zo heb je vele dingen te bekijken (openluchtmuseum, KGB museum, zeevaartmuseum, het bastion en nog meer).
Wij hebben de ochtend ook gwn rustig aan gedaan, genoten van ontbijt en koffie. Lekker wandelen. Strandje nog meegepakt.
T is iig een stad die ik graag wil bezoeken ;) Ben je ook met de boot naar Helsinki geweest?
pi_210953647
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
T is iig een stad die ik graag wil bezoeken ;) Ben je ook met de boot naar Helsinki geweest?
Zeker doen! Absoluut een stad die het waard is om te bezoeken.

Had ik heel graag gewild, stond ook in de planning.
Maar is er door andere plannen bij ingeschoten.
pi_211099051
Foto's van Tartu:

Emajogi rivier die door Tartu loopt in de nacht

Stadsplein: (Tartu is Europese hoofdstad van cultuur in 2024):

Oude kathedraal/Kasteel op de heuvel midden in de stad:

Upside down house:

Raadi park met op achtergrond het Ests nationaal museum.

Supilinn:

Tartu University:

[ Bericht 83% gewijzigd door bianconeri op 27-10-2023 11:30:29 ]
pi_211217579
Sorry voor de langzame uploads, maar bij deze weer wat foto's van de prachtige natuur in Zuid-Estland.
Veel van de natuur daar heeft houten paden waar je vrij over kunt lopen (vooral handig vanwege de natte moerassige ondergrond en de winters).
En wat je ook heel erg veel vindt zijn huisjes waar je gratis kunt overnachten (zie 1 van de foto's) en overal BBQ locaties (met een axe en hout). Echt superleuk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 6 november 2023 @ 22:57:35 #260
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211217634
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 22:49 schreef bianconeri het volgende:
Sorry voor de langzame uploads, maar bij deze weer wat foto's van de prachtige natuur in Zuid-Estland.
Veel van de natuur daar heeft houten paden waar je vrij over kunt lopen (vooral handig vanwege de natte moerassige ondergrond en de winters).
En wat je ook heel erg veel vindt zijn huisjes waar je gratis kunt overnachten (zie 1 van de foto's) en overal BBQ locaties (met een axe en hout). Echt superleuk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ha tof! Ik ben in de Baltische Staten alleen in de hoofdsteden geweest en vond de natuur onderweg niet bijzonder, goed dat er toch meer te zien is!

Talinn vond ik van die steden ook echt de leukste, maar 2 dagen is wel genoeg om alles te zien denk ik :)

Leuk om weer even te zien, de Baltische Staten gaan weer op mijn must revisit lijst ^O^
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211220139
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 22:57 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ha tof! Ik ben in de Baltische Staten alleen in de hoofdsteden geweest en vond de natuur onderweg niet bijzonder, goed dat er toch meer te zien is!

Talinn vond ik van die steden ook echt de leukste, maar 2 dagen is wel genoeg om alles te zien denk ik :)

Leuk om weer even te zien, de Baltische Staten gaan weer op mijn must revisit lijst ^O^
Ik mis alleen Riga nog op mijn lijstje, ik moet nog even gaan overtuigen maar daar wil ik eind volgend jaar graag heen :P

Vilnius vond ik minder mooi dan Tallinn, maar dat kan ook met meerdere factoren te maken hebben.
Hoe lang je nodig hebt in Tallinn (en eig elke stad) is een beetje naar eigen wensen. De oude binnenstad is zeer compact en zou je bij wijze van binnen een dag kunnen zien.
Maar wil je dat rustig doen, even langs de zee lopen, de dierentuin bekijken, langs de vele musea gaan en noem het maar op dan kun je je er ook prima 5 dagen vermaken.

De natuur van Estland is ook zeker mooi om te bekijken. Beetje heuvelachtig en van veel naaldbossen tot moeras gebied. Nog gewoon lekker ruig, ondanks de vele aangelegde paden en BBQ plekken. Maar dat heeft ook weer iets.

Nu Tartu en de natuur geplaatst, binnenkort Tallinn foto's.
pi_211484008
En eindelijk maar toch: De foto's van Tallinn.

Tallinn is echt een prachtige oude stad. De binnenstad is echt heel compact. We hadden een hotel 100 meter van het stadshuisplein af. Zeer goedkoop overigens. Paar tientjes per nacht inclusief ontbijt, voor gewoon een echt goed hotel.
Alles in Tallinn is wel beloopbaar, maar OV is ook wel prima.
In de oude binnenstad is echt veel te zien, prachtige architectuur en heel levendig. Mooie aangekleed allemaal en leuke cafés en restaurantjes. Zowel wat moderner als echt heel oud. Waar Olde Hansa er wel bovenuit sprong met alles in oude stijl en je wordt aangesproken met my lord en my lady.
Op de heuvel in de binnenstad heb je prachtig uitzicht over de binnenstad en de zee.
Er zijn veel musea te vinden in Tallinn, maar geen daarvan bezocht dit keer.
6 dagen geweest, waarbij de laatste dag de vlucht wel al om 7:30 ofzo was. Maar geen dag hoeven te vervelen. Genoeg te beleven.

Dagtocht naar Helsinki is er niet eens van gekomen en dan heb je in de buurt van Tallinn nog wat dorpen en plekken langs de kust om te kunnen bezoeken.

SPOILER

[ Bericht 24% gewijzigd door bianconeri op 01-12-2023 10:38:12 ]
pi_211486981
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:26 schreef bianconeri het volgende:
En eindelijk maar toch: De foto's van Tallinn.

Tallinn is echt een prachtige oude stad. De binnenstad is echt heel compact. We hadden een hotel 100 meter van het stadshuisplein af. Zeer goedkoop overigens. Paar tientjes per nacht inclusief ontbijt, voor gewoon een echt goed hotel.
Alles in Tallinn is wel beloopbaar, maar OV is ook wel prima.
In de oude binnenstad is echt veel te zien, prachtige architectuur en heel levendig. Mooie aangekleed allemaal en leuke cafés en restaurantjes. Zowel wat moderner als echt heel oud. Waar Olde Hansa er wel bovenuit sprong met alles in oude stijl en je wordt aangesproken met my lord en my lady.
Op de heuvel in de binnenstad heb je prachtig uitzicht over de binnenstad en de zee.
Er zijn veel musea te vinden in Tallinn, maar geen daarvan bezocht dit keer.
6 dagen geweest, waarbij de laatste dag de vlucht wel al om 7:30 ofzo was. Maar geen dag hoeven te vervelen. Genoeg te beleven.

Dagtocht naar Helsinki is er niet eens van gekomen en dan heb je in de buurt van Tallinn nog wat dorpen en plekken langs de kust om te kunnen bezoeken.

SPOILER
Toffe foto's en rustig op straat voor een hoofdstad!
pi_211487625
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 15:38 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Toffe foto's en rustig op straat voor een hoofdstad!
Estland is zo leeg als het maar kan haha.
Tallinn heeft ''maar'' 426.000 en dat is 1/3e van alle inwoners van het land. En de 2e stad, Tartu (zie eerdere foto's), zit maar op 93.000.
Dat terwijl het land net wat groter is dan Nederland en met 1,3 miljoen inwoners nog geen 10% van Nederland heeft.

De binnenstad van Tallinn is ook nagenoeg autovrij. Daardoor merk je drukte daar ook minder. Het zal ook niet het hoogseizoen geweest zijn en heel toeristisch is het ook niet.
  Moderator donderdag 4 januari 2024 @ 01:30:36 #265
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_211912013
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Estland is zo leeg als het maar kan haha.
Tallinn heeft ''maar'' 426.000 en dat is 1/3e van alle inwoners van het land. En de 2e stad, Tartu (zie eerdere foto's), zit maar op 93.000.
Dat terwijl het land net wat groter is dan Nederland en met 1,3 miljoen inwoners nog geen 10% van Nederland heeft.

De binnenstad van Tallinn is ook nagenoeg autovrij. Daardoor merk je drukte daar ook minder. Het zal ook niet het hoogseizoen geweest zijn en heel toeristisch is het ook niet.
Tallinn ietsje groter dan een Utrecht. En Tartu vergelijkbaar met een leeuwarden
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_213004217
Ooit komt dit wel vol ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')