Je bent me net voorquote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:02 schreef -Xerxes- het volgende:
Almachtig is ie sowieso niet.
Kan hij bv een steen maken die zo groot en zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen?
1. Het heeft niks met "daar ga je al" te maken, veel mensen menen dat ie wel almachtig is, die kunnen dus meedoen aan de discussie.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:02 schreef -Xerxes- het volgende:
Almachtig is ie sowieso niet.
Kan hij bv een steen maken die zo groot en zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen?
Hallo Piet,quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:06 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
2. Gesteld dat God (ik noem hem zo) almachtig is: kan als hij wil (hij is immers almachtig) een steen maken die hij niet op kan tillen. Als hij die gemaakt heeft kan hij als hij wil (hij is immers almachtig) diezelfde steen weer optillen. Gaat het je pet te boven? Almachtigheid![]()
Kan God dingen optillen dan? Een steen lijkt me aardig aards.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:02 schreef -Xerxes- het volgende:
Almachtig is ie sowieso niet.
Kan hij bv een steen maken die zo groot en zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen?
Dat bedoel ik, maar het overgrote merendeel van de christenen zou het onderschrijven, maar zie bijvoorbeeld het verhaal van de ark van noach.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:07 schreef Alicey het volgende:
Er is al vaker over gediscussierd. Logischerwijs kan een dergelijke God niet bestaan. Ook binnen het christendom niet.. Christenen zeggen wel dat God alwetend is etc.
Uit de bijbel blijkt echter dat God trekjes heeft die niet bij een alwetende almachtige God passen. Zo heeft God wel eens spijt van zijn daden bijvoorbeeld.
Er valt niks te discussieren.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:06 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
[..]
1. Het heeft niks met "daar ga je al" te maken, veel mensen menen dat ie wel almachtig is, die kunnen dus meedoen aan de discussie.
Ik zou het niet weten, ik heb niet zoveel op met die gastquote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:11 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Kan God dingen optillen dan? Een steen lijkt me aardig aards.
quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:12 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Er valt niks te discussieren.Als hij die zo een steen niet kan maken, is ie niet almachtig. Als hij zo een steen wel kan maken is hij ook niet almachtig.
Conclusie: hij (of zij) is NIET almachtig
Jij nietquote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:31 schreef DionysuZ het volgende:
Het ligt maar net aan je definitie van god of deze almachtig is, alwetend of een deel van beide of helemaal niet. Hij heeft de mens immers naar zijn evenbeeld gemaakt, en zijn wij almachtig of alwetend? ^_^
Nee, het laat iets anders zien: dat we iets kunstmatigs als God iets mee willen geven wat conceptueel niet kan bestaan: almachtigheid. Kijk maar es naar bv de verzamelingenleer: de verzameling van alle verzamelingen geeft je ook tegenstrijdigheden. Da's met God ook zo. Mensen willen Em maar wat graag almachtig maken, maar dat geeft nou eenmaal problemen.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
En weer wordt deze discussie gevoerd, na al talloze malen gevoerd te zijn.....
Het is een manier om te laten zien dat een almachtige God volgens logica niet kan bestaan.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wat hebben verzamelingen ( en uit die ietwat vage post neem ik maar aan dat je wiskundige verzamelingen bedoeld) met het almachtig zijn van God te maken?
Idd. En God kun je toch zien als logica? Want zijn schepping is ook logisch. Imo is het gewoon een teken hoe beperkt het menselijk denken is omtrend een God. Je wilt Em erg graag almachtig praten, maar dat leidt tot inconsistenties. Die steen is dan erg flauw, maar laat wel zien dat het menselijk redeneren omtrend een God ernstig tekortkomen kent. Je kunt God niet beredeneren; Hij/ Zij staat buiten het universum, en dus ook buiten onze beredenering. Jij kunt dat vaag vinden, maar dat denk ik dus van het Jevova-wezen; dat God beschreven wordt in door mensen geschreven geschriften.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is een manier om te laten zien dat een almachtige God volgens logica niet kan bestaan.
Das een hele goeie. Ik zit er nu een tijd over na zitten te denken, maar kom er niet uitquote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:02 schreef -Xerxes- het volgende:
Almachtig is ie sowieso niet.
Kan hij bv een steen maken die zo groot en zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen?
Zo vaag was ie niet. Dacht ik.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wat hebben verzamelingen ( en uit die ietwat vage post neem ik maar aan dat je wiskundige verzamelingen bedoeld) met het almachtig zijn van God te maken?
Hoe je God kunt zien verschillen de meningen nogal over. De schepping lijkt in ieder geval op alle vlakken logisch in elkaar te steken. In de schepping zelf is dan ook geen plaats voor een schepper die niet aan diezelfde logica voldoet.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:42 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Idd. En God kun je toch zien als logica?
Dat betekent dus dat of een schepper ook onderworpen is aan logica, of dat een schepper buiten die logica staat, maar ook geen interactie er mee uitvoert.quote:Want zijn schepping is ook logisch.
Het is vooral een flauw voorbeeld omdat er twee gevallen die elkaar uitsluiten in een verzameling worden gestopt, dat heeft niets met almachtigheid te maken. Desalniettemin is een schepper die almachtig is in de gebruikelijke zin van het woord niet mogelijk - Althans, alles wijst er op dat deze schepper zich niet bemoeit met zijn schepping.quote:Die steen is dan erg flauw, maar laat wel zien dat het menselijk redeneren omtrend een God ernstig tekortkomen kent.
Toch wel, dacht ik. Ik heb namelijk nog steeds geen enkel verband gezien tussen verzamelingen en Gods almacht.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:51 schreef One_conundrum het volgende:
Zo vaag was ie niet. Dacht ik.
Nogal, ja. Maar onkunde is geen bewijs voor het tegendeel.quote:maar laat wel zien dat het menselijk redeneren omtrend een God ernstig tekortkomen kent.
???quote:Jevova-wezen
Waarom zou de schepper niet buiten zijn creatie kunnen staan (in de menselijke zin van het woord) en toch ook interactie uitvoeren ermee?quote:Op zondag 23 januari 2005 00:52 schreef Alicey het volgende:
Dat betekent dus dat of een schepper ook onderworpen is aan logica, of dat een schepper buiten die logica staat, maar ook geen interactie er mee uitvoert.
Heb je het weer. Zie woordenboek.quote:Desalniettemin is een schepper die almachtig is in de gebruikelijke zin van het woord niet mogelijk -
God is almachtig en alwetend volgens de islam...quote:Op zaterdag 22 januari 2005 20:58 schreef WorkingClassHero_9 het volgende:
Ik las net wat replies op een topic, weet niet meer precies welke. Maar telkens wordt door zowel gelovigen als atheisten, maar even verondersteld dat de Schepper een almachtig/alwetend iets/God is.
Het leek mij wel leuk om daar over te discussieren. Zowel voor gelovigen als niet-gelovigen zou het ook bepaalde dingen aannemelijker maken.
Bijvoorbeeld het sturen van zijn zoon (Jezus Christus), aangenomen door Christenen en gebruikt door atheisten als middel om de vreemde wegen van een dergelijke god niet aan te nemen(een bloedoffer, dat wel wat oppervlakkig is voor een almachtig iets ). Als deze God niet alwetend is, dan kon hij ook niet weten dat als hij zijn zoon stuurde (hij dacht dat zal wel vrede brengen op de aarde, ik weet ook niet meer wat ik moet doen), deze door zijn schepping binnen no time om zeep geholpen zou worden, op een nogal bloederige wijze.
Dit zegt voor de gelovige, dat Jezus daadwerkelijk de zoon van God is. En voor de atheist is het nu beter te begrijpen dat een God ook vreemde dingen doet.
Extreme gelovigen (of misschien zelfs minder extreme) zijn anti-homo. Stel dat God echt oppervlakkig is en echt van mening is dat homoseksuelen van een gebouw gegooid moeten worden omdat het een foutje van hem is, hij is immers niet almachtig.
Etc etc etc. Misschien leuk punt voor discussie?
Krijg je dat gezeik met die steen weer.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:02 schreef -Xerxes- het volgende:
Almachtig is ie sowieso niet.
Kan hij bv een steen maken die zo groot en zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen?
Whaha, ja, dat is moeilijker. hoe kan een onsterfelijk wezen zelfmoord plegen? immers, Hij zou al hebben bestaan voordat de rest er was (ook vaag trouwens. hoe kun je bestaan in het niks, zonder dat niks iets word?)quote:Kan God zelfmoord plegen?
Nee -> dan is ie niet almachtig.
Ja,-> bewijs 't maar.
Hoe zo?quote:Op zondag 23 januari 2005 01:12 schreef Triggershot het volgende:
Lijkt me weird dat een atheist een god gaat defineren, aangezien een atheist er niet in geloofd
Jij vindt het bijvoorbeeld logisch dat er net meer dan 200.000 mensen zijn gedood door een golf? Jij vindt het logisch dat er kinderen geboren met ziektes waaraan ze na een paar maanden lijden doodgaan?quote:Op zondag 23 januari 2005 00:52 schreef Alicey het volgende:
Hoe je God kunt zien verschillen de meningen nogal over. De schepping lijkt in ieder geval op alle vlakken logisch in elkaar te steken.
psst, om je argumentatie kracht bij te zetten: rudimentaire onderdelen: bekken walvis, halve poten aan slangen enz enz En tja.. waarom een compleet universum scheppen.. alleend e aarde was toc genoeg geweest? en als de mens nou later een probleem kreeg met ruimtegebrek, gewoon de rest erbij scheppen, toch?quote:Op zondag 23 januari 2005 09:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jij vindt het bijvoorbeeld logisch dat er net meer dan 200.000 mensen zijn gedood door een golf? Jij vindt het logisch dat er kinderen geboren met ziektes waaraan ze na een paar maanden lijden doodgaan?
Ik vind de 'schepping' helemaal niet logisch...
Ander voorbeeld. Waarom creëert god een heel zonnestelsel met daarin één bewoonde planeet? Wat is daar 'logisch' aan? Waarom creëert god wezens met allerlei overbodige onderdelen (blinde darm, zwilwrat bij paarden)?
Nee, logica zie ik er niet in. Er zijn wel een heleboel dingen die prachtig in elkaar zitten, maar lógisch? Noem jij een vogelbekdier lógisch?
Hoe kan een god die niet kan liegen wel almachtig zijn? Mensen kunnen wel liegen.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
2 op basis van hoop op het eeuwige leven, dat God, die niet liegen kan, vóór ver in het verleden liggende tijden heeft beloofd,
Is nu te zeggen dat Gods niet almachtig is? Nee, zelfs volgens de definitie uit het woordenboek is te lezen dat God almachtig kan zijn (en ook is).
Wat de uitvoer van zijn wil betreft, hij is onbeperkt in macht aangezien niets of niemand hem beperkt. Ook is hij van alles en iedereen de meest krachtige en machtige macht in het universum.
Dus het hele steenverhaal geneuzel en alle bijkomende filosofieen zijn eenvoudig taalkniezerijen die meer om taalkunde gaan dan om eigenschappen van God.
Dus (edit) ja, God is almachtig.
Dat lijkt mij een contradictio in terminis...quote:Op zondag 23 januari 2005 10:37 schreef Oud_student het volgende:
Almacht en alwetendheid kunnen slechts zeer beperkt bestaan.
Ik had het beter moeten formuleren:quote:Op zondag 23 januari 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een contradictio in terminis...
Het is gewoon totaal onlogisch dat je iets gaat defineren zonder je er in geloofd, jij hebt het over een "hoofdpersoon in een sprookje" refereer je naar een karakter. In ut topic wordt gevraagd of de schepper almachtig/alwetend is of niet?quote:Op zondag 23 januari 2005 09:36 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoe zo?
Definitie van een God: Fictief hoofdpersoon in een sprookje van een godsdienststichter.
Je was dronken?quote:Op zondag 23 januari 2005 10:54 schreef One_conundrum het volgende:
Alles wat ik gister tussen 2300 en 0100 heb geschreven was in een moment van verstandsverbijstering. Ik sta niet in voor wat er staat geschreven.
DISCLAIMER
Ik zie het zo: In grote lijnen is de schepping wel logisch; je kunt haar bevatten in wetten, en dat is op zich al heel bijzonder. De details kunnen onlogisch op ons overkomen, maar kunnen wel een bepaalde lijn volgen. Maar om 1 vraag te beantwoorden: waarom God een heel zonnestelsel creeert met 1 bewoonde planeet? Dat is meer een kwestie van kansen; het universum is zo belachelijk groot dat de kans dat 2 beschavingen minder dan een lichtjaar op elkaar zitten, erg klein is.quote:Op zondag 23 januari 2005 09:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jij vindt het bijvoorbeeld logisch dat er net meer dan 200.000 mensen zijn gedood door een golf? Jij vindt het logisch dat er kinderen geboren met ziektes waaraan ze na een paar maanden lijden doodgaan?
Ik vind de 'schepping' helemaal niet logisch...
Ander voorbeeld. Waarom creëert god een heel zonnestelsel met daarin één bewoonde planeet? Wat is daar 'logisch' aan? Waarom creëert god wezens met allerlei overbodige onderdelen (blinde darm, zwilwrat bij paarden)?
Nee, logica zie ik er niet in. Er zijn wel een heleboel dingen die prachtig in elkaar zitten, maar lógisch? Noem jij een vogelbekdier lógisch?
Dat beantwoordt de vraag geenszins. Waarom creëert god überhaupt planeten die verder nergens goed voor zijn? Om zich te vermaken?quote:Op zondag 23 januari 2005 11:22 schreef Haushofer het volgende:
Maar om 1 vraag te beantwoorden: waarom God een heel zonnestelsel creeert met 1 bewoonde planeet? Dat is meer een kwestie van kansen; het universum is zo belachelijk groot dat de kans dat 2 beschavingen minder dan een lichtjaar op elkaar zitten, erg klein is.
Vanuit geologisch opzicht, ja. Niet vanuit het idee dat er een algoede god is die de 'goeden' beloont en de 'kwaden' straft. Maar die stelling wordt in het OT ook al onderuit gehaald, aangezien god Mozes en de zijnen regelmatig de opdracht geeft om een heel volk uit te moorden, inclusief kinderen.quote:Dat er net 200.000 duizend mensen zijn gedood door een golf is logisch.
Dat weet ik wel zeker, dat de religies ernaast zitten.quote:Waar ik wel in geloof is dat we er ooit achter komen dat ons denken over God, uniekheid etc sterk beperkt zijn, en dat blijkt dat alle religies er ontzettend naast zitten qua beschrijving.
Ik geloof niet in een God die ethische ideeen heeft. Wel dat mensen vaak God gebruiken om bepaalde acties te rechtvaardigen. Misschien dat over 1000 jaar er een boek over Hitler verschijnt, die Goddelijke inspiratie kreeg om alle "Untermenschen" op te ruimen. Dan zie ik het verschil niet zo erg tussen Mozes en Hitler. Er vallen iig genoeg overeenkomsten te ontdekken.quote:Lupa:
Vanuit geologisch opzicht, ja. Niet vanuit het idee dat er een algoede god is die de 'goeden' beloont en de 'kwaden' straft. Maar die stelling wordt in het OT ook al onderuit gehaald, aangezien god Mozes en de zijnen regelmatig de opdracht geeft om een heel volk uit te moorden, inclusief kinderen.
Mja, waarom bestaan we? Het aparte is, dat je die vraag nooit zult beantwoorden; het is een oneindig proces. Bij elke creatie komt er weer een reden om de hoek kijken. Het heelal heeft een begin, en God is daarvoor verantwoordelijk. Maar God heeft dan geen reden? Als er dan kennelijk zaken zijn die geen reden hebben, heb je uberhaupt geen reden om een God als oorzaak te nemen.quote:Dat beantwoordt de vraag geenszins. Waarom creëert god überhaupt planeten die verder nergens goed voor zijn? Om zich te vermaken?
Eens.quote:Op zondag 23 januari 2005 11:36 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof niet in een God die ethische ideeen heeft. Wel dat mensen vaak God gebruiken om bepaalde acties te rechtvaardigen. Misschien dat over 1000 jaar er een boek over Hitler verschijnt, die Goddelijke inspiratie kreeg om alle "Untermenschen" op te ruimen. Dan zie ik het verschil niet zo erg tussen Mozes en Hitler. Er vallen iig genoeg overeenkomsten te ontdekken.
Doe ik ook niet, ik ben atheïst. Wat overigens niet wil zeggen dat ik beweer dat er geen god is, maar alleen dat ik geen geloof in een god bezit. De mogelijkheid dat er een god bestaat valt niet uit te sluiten. Net zo min als de mogelijkheid dat er kabouters bestaan.quote:Mja, waarom bestaan we? Het aparte is, dat je die vraag nooit zult beantwoorden; het is een oneindig proces. Bij elke creatie komt er weer een reden om de hoek kijken. Het heelal heeft een begin, en God is daarvoor verantwoordelijk. Maar God heeft dan geen reden? Als er dan kennelijk zaken zijn die geen reden hebben, heb je uberhaupt geen reden om een God als oorzaak te nemen.
Interessante site met een erg nare pop-upquote:Op zondag 23 januari 2005 10:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Interessant in deze discussie (heb 'm gister ook al gelinkt in een ander goddelijk topic):
http://www.geocities.com/paulntobin/godattribute.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |