quote:
Na 3 weken Nieuw Zeeland besloten wij (waren met z'n 5en) om een weekje op het strand bij te komen van Moorea (buur eiland van Tahiti). Tahiti en Moorea (wat beide tot Frans Polynesie behoren samen met Bora Bora en nog 110 eilanden) hebben allebei een heel ruig landschap, dit komt omdat de eilanden zoveel miljoen jaar geleden vulkanen waren. Nu zijn het hele ruige groene bebosde eilanden met watervallen, witte palmstranden en een geweldige Lagune.
Aangekomen op Tahiti viel mij meteen op dat het (ei)land heel arm is. dit tot mijn verbasing omdat het eigenlijk gewoon bij Frankrijk hoort. Je bent gewoon in de EU eigenlijk! wat ik al wel van te voren wist is dat Frans Polynesie stervens duur is, hoewel eilanden groepen als Fiji, Cook eilanden, tonga, etc. veel goedkoper zijn.
Wij waren dus aangekomen, ontvangen met een bloemenkrans! ingecheckt bij het hotel in de hoofdstad Papeete. het was zaterdagavond rond een uurtje of 7, en wij dachten laten we eens wat geld gaan pinnen, want wij hebben honger! Wat blijkt, in Frans Polynesie accepteren ze vrijwel nergens Master Card. Aangezien iedereen alleen Master Card had (op eentje na kwam hij later achter, hij had Visa).
Wij terug naar het hotel om te vragen hoe het nou zat etc. zegt die aardige mevrouw bij de receptie doodleuk dat we anders maandag middag maar even naar de bank moeten gaan, want dan kan je MISSCHIEN geld krijgen! dus wij, uhhhm okay, maar wat nu??? we moeten eten?!?!? gelukkig hadden we wat cash bij ons in Euro's, dus zo konden we toch nog 100 euro omwisselen. Dus op naar de Mac Donalds, want ja alles is hartstikke duur, dus op low budget eten he! Wij daar gegeten, redelijk normaal hollandse prijzen (ongeveer 8 euro voor een menu).
Een avondje stappen zat er dus niet in voor omgerekend 60 euro die we nog over hadden in Pacific franken. Gelukkig hadden we 3 flessen Bacardi mee genomen uit Nieuw Zeeland, dus dachten we, we halen een paar flessen cola en gaan op het balkon van ons hotel wel wat drinken.
avondwinkeltje opgezocht, 2 flessen cola en 5 blikjes bier, omgerekend 25 euro!!!!!!! in de supermarkt!!!!!!!!! maar we bleven lachen, net als alle andere vriendelijke polynesiers!
Volgende ochtend zwetend wakker worden (airco kennen ze daar bijna niet) 35 graden op de termometer. Met de boot naar het buureiland Moorea.
Moorea is echt vele malen mooier dan Tahiti. Op moorea heb je echt het stille zuidzee gevoel en de stranden zijn precies als in films. Alles gaat heel relax daar. we hadden een geweldige bungalow op het strand tussen de palmbomen. Zodra je de lagune inging en je snorkel opzette zag je alle gekleurde visjes en zelfs zeeslangen (die eigenlijk alleen in Micronesie voor komen). We hebben daar met Haaien gezwommen, met roggen gezwommen en met dolfijnen gezwommen, echt een paradijs!! maar wel ontzettend duur om je daar een beetje fansoenlijk te onderhouden!
Nog meer weten??
Als iemand even verteld hoe ik foto's op fok kan zetten, zal ik er ff wat opzetten voor de liefhebber!