abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24684050
quote:
Islamofobie hier heviger dan elders
Van onze verslaggeefsters

AMSTERDAM - Autochtone Nederlanders oordelen twee keer zo negatief over de islam en moslims als Spanjaarden en Italianen. Nederlanders zijn ook banger. Een grote meerderheid ervaart de aanwezigheid van moslims als bedreigend.

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO. Slechts 19 procent van de ondervraagden ervaart de aanwezigheid van moslims niet als bedreigend. Het onderzoek werd verricht in opdracht van de Groep Lazrak en borduurt voort op een enquête die NIPO vorig jaar juni deed in opdracht van de Volkskrant.

Daaruit bleek dat 67 procent van de autochtone Nederlanders geen contact had met moslims en dat 65 procent nauwelijks iets over de islam wist, ondanks de aandacht ervoor in de media.

Het nieuwe onderzoek, dat maandag officieel wordt gepresenteerd, werd uitgevoerd na de moord op Theo van Gogh. Gelijktijdig werden dezelfde vragen gesteld aan Spaanse en Italiaanse burgers.

NIPO concludeert dat er significante verschillen in beleving zijn tussen bevolkingsgroepen. Spanjaarden en Italianen oordelen positiever over moslims, hoewel ze veel vaker dan Nederlanders worden geconfronteerd met illegalen en bootvluchtelingen uit Noord-Afrika.

Overigens zijn autochtone Nederlanders na de moord op Van Gogh niet massaal anders gaan oordelen, aldus NIPO. Alleen zeggen Nederlanders nu eerder bang te zijn voor fysieke dreiging. Wie de aanwezigheid van moslims als bedreigend ervaart, doet dat vooral uit angst op termijn naar de regels van de islam te moeten leven.

Van de ondervraagden zegt de helft te zullen verhuizen als hun wijk zou 'verzwarten' en evenzovelen zijn bang dat vrouwen zich in publieke ruimten niet meer vrijelijk kunnen bewegen.

Een veel kleiner aantal wil meer contact en is voorstander van gezinshereniging. Inwoners buiten de grote steden, vrouwen en hoger opgeleiden uiten zich steeds vaker negatief over de islam en moslims.
bron

De enquete bevestigt wat hier op Fok ook heel zichtbaar is. De grote vraag is nu waarom Nederlanders zoveel negatiever en banger zijn over de Islam / de moslims. Komt het door het gebleken gebrek aan kennis van de Islam? Hebben we in Nederland, anders dan in andere landen, zoveel langer niet gezien dat Turken en Marokkanen niet alleen een lichtbruin kleurtje hebben, maar ook een ander geloof dan wij? Het kan niet komen door 9/11, Jihad, Bin Laden of anderszins daar dat allemaal mondiale invloeden zijn. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat moslims hier meer problemen veroorzaken dan in andere landen. Tot slot kan het ook niet het 'andere geloof' op zich zijn, want er leven hier meer geloven naast elkaar dan in Spanje en Italië.

Wie het weet mag het zeggen (en dan wel ingaan op de vraag waarom het juist in Nederland zo is; niet nog meer bewijzen van onze islamofobie graag).
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_24684086
Tja, ik weet niet precies hóé lang na de moord op Van Gogh dit onderzoek gedaan is, maar die angst moet ergens vandaan komen he. Die is er niet zomaar ineens (en nee, dat is geen "het is hunnie schuld-redenering")
Ik denk dat het een optelsom is: steeds als de angst wegebt, dan gebeurt er weer iets dat de verhoudingen op scherp zet. Daarnaast zijn de aanslagen op individuele mensen, Fortuyn en Van Gogh, iets wat Nederland alleen heeft meegemaakt. Ik tel Fortuyn mee, omdat iedereen weet dat er iets heel griezeligs zou zijn gebeurd als dit door een Marokkaan was gedaan. Het effect van deze moord is veel sluipender geweest, zeker niet zo direct als dat van de moord op Van Gogh.
En waarom hebben die aanslagen juist in Nederland plaatsgevonden (en zullen er nog meer volgen..)? Simpelweg omdat onze veiligheid in handen van een stel klojo's is. Die kun je ook een hoop aanrekenen.
Geen idee of dit steekhoudt eik.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_24684088
vast niet alleen in Nederland, waarom doet Vlaams Belang het zo goed in Vlaanderen?
In Frankrijk hebben ze de scheiding van kerk en staat ingevoerd.
Eem Zweed zei een aantal weken geleden tegen mij: "Dat zo'n klein landje zoveel grote problemen heeft"
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_24684093
Oh ja: de TT moet veranderd worden:

Nederlanders leiden lijden aan islamofobie
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:08:48 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24684095
'leiden'
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Admin zaterdag 22 januari 2005 @ 09:09:40 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_24684097
TT aangepast.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:10:51 #7
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24684101
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 08:54 schreef multatuli het volgende:

[..]

bron

Het kan niet komen door 9/11, Jihad, Bin Laden of anderszins daar dat allemaal mondiale invloeden zijn.

Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat moslims hier meer problemen veroorzaken dan in andere landen.

Tot slot kan het ook niet het 'andere geloof' op zich zijn, want er leven hier meer geloven naast elkaar dan in Spanje en Italië.

Wie het weet mag het zeggen (en dan wel ingaan op de vraag waarom het juist in Nederland zo is; niet nog meer bewijzen van onze islamofobie graag).
Tuurlijk kan dat wel, niet iedereen denkt hetzelfde

Is een aanname....

Is een aanname....

Ik weet het niet, misschien wonen hier %ueel wel meer islamieten of tuig dat zich islamiet noemt? (ook niet op feiten gebaseerd)
fok you ja!
pi_24684103
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 09:07 schreef Het_hupt het volgende:
vast niet alleen in Nederland, waarom doet Vlaams Belang het zo goed in Vlaanderen?
In Frankrijk hebben ze de scheiding van kerk en staat ingevoerd.
Eem Zweed zei een aantal weken geleden tegen mij: "Dat zo'n klein landje zoveel grote problemen heeft"
Ja, al sinds 1905.
Daar hebben die hoofddoekjes geen fluit mee te maken, want het gaat erom hoe iemand handelt, en dat blijft met of zonder hoofddoek hetzelfde. Iemand zonder hoofddoek kan net zo hard islam betrekken bij organisatorische beslissingen als iemand met.
pi_24684107
Misschien zijn die eerste generatie bootvluchtelingen van een heel ander kaliber dan 'onze' derde generatie straatratten. Ben ook wel benieuwd hoe dit in duitsland is, daar zijn ze volgens mij ook niet zo positief als in spanje/italië.

als ik gisteren zo'n stille tocht/rouwstoet zie dan wordt IMHO de term straatratten alleen maar bevestigd. We gaan straks voor iedere crimineel(iemand die bij een gewapende overval betrokken is noem ik een crimineel) een stille tocht houden. We zijn een beetje in de war hier in dit land...
'The Less you know, The more you believe'
pi_24684118
Dat ik zo'n belachelijke taalfout in de TT weet te proppen, toont aan dat ik zo vroeg op de zaterdag niet moet posten
Bedankt Yvonne.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_24684126
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 08:54 schreef multatuli het volgende:
Ons land kenmerkt(e) zich als land waarin alles maar zou moet mogen. Elke kritische noot tegenover de multiculturele samenleving werd afgedaan als angst, discriminatie en soms werd zelfs het nazi-regime er bij gehaald.

Het is een nobel streven om iedereen z´n gang te laten gaan maar het is helaas een utopie. Mensen zijn van nature niet allemaal goed. Zoals uit onderzoek over diefstal op de werkvloer ook al blijkt is er een enorme groep (50-70%) mensen die stelen als ze er de kans voor krijgen. Doorgetrokken naar Nederland kan je daaruit iig concluderen dat er een forse groep mensen (minimaal 20%) is die zich gaan misdragen als ze daar de kans voor krijgen.

Deze groep bevindt zich voornamelijk aan de onderkant van de samenleving omdat ze a) minder ‘kansen’ hebben gekregen en b) met asociaal gedrag druk je jezelf naar de onderkant. Kortom een deel van de Nederlandse samenleving vertoont asociaal en/of crimineel gedrag omdat de mogelijkheid er toe bestaat door het ontbreken van gepaste straffen etc.

Als je daarbij nog bedenkt dat de allochtonen gemiddeld genomen lager in de samenleving staan dan de autochtonen dan heb je twee factoren die er toe leiden dat allochtonen vaker misbruik maken van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de Nederlandse samenleving.

Dan kan je daarbij nog een hoop factoren optellen als cultuur (macho, respect etc) en de vijandigheden van de islam. Dit zijn natuurlijk niet aan een land gebonden maar als je als terrorist bv. in Frankrijk een razzia op je af ziet komen en in Nederland een dialoog dan snapt een kind dat het meest gevaarlijke volk verblijft in Nederland.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_24684128
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 09:13 schreef juliusbackpacking het volgende:
Misschien zijn die eerste generatie bootvluchtelingen van een heel ander kaliber dan 'onze' derde generatie straatratten. Ben ook wel benieuwd hoe dit in duitsland is, daar zijn ze volgens mij ook niet zo positief als in spanje/italië.
Klopt, daar is het net zo erg, als daar een allochtoon wordt opgepakt begint hij metteen op het verleden van de Duitsers te wijzen
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:23:45 #13
108504 Shreever
Tintinnabulation!
pi_24684137
Veel mensen leggen de moslims standaard in verband met misdrijven. Dat is toch ook het enige wat ze horen/zien? Volgens mij word hun beeld van de moslim gevormd door enkel de nieuwsberichten op tv. ( en alle andere negatieve aandacht)
Excuse me... have you seen my sanity...I think I lost it.
pi_24684155
Dat eerdere onderzoek van de Volkskrant uit juni vorig jaar heb ik er maar even bijgezocht:
quote:
Nederlander ziet Moslim niet staan
Slechts veertien procent positief over Islam
Nederlanders hebben nauwelijks contact met moslims, willen niets over de islam weten en toch denkt ruim eenderde negatief over deze bevolkingsgroep. Slechts veertien procent oordeelt positief. Een op de zes voelt zich daadwerkelijk bedreigd.

Onder Nederlanders heerst een latente angst voor moslims, blijkt uit een enquête die TNS NIPO - in opdracht van de Volkskrant - heeft uitgevoerd onder 813 autochtone Nederlanders van zestien jaar en ouder. Doel van het onderzoek is de sentimenten van autochtone Nederlanders te peilen ten opzichte van allochtonen en moslims en de gevolgen daarvan voor hun gedrag in het dagelijks leven. De ondervraagden maken vrijwel geen onderscheid tussen allochtonen en moslims. Sinds 11 september heten allochtonen moslims te zijn, blijkt uit gesprekken met islam-deskundigen.

Degenen die zich bedreigd voelen (16%), hebben vooral last van de fysieke aanwezigheid van allochtone c.q. moslimjongeren op straat. Als tweede angstbron wordt de dreiging van een terroristische aanslag door fundamentalistische moslims genoemd. Op de derde plaats komt de vrees op termijn te moeten leven naar de regels van moslims.

Personen die zeggen regelmatig contact te hebben met moslims, voelen zich minder bedreigd dan degenen die geen moslims in werk-, familie- of vriendenkring hebben. Dat contact ontbreekt totaal bij 67 procent van de Nederlanders. Ze kennen de moslims alleen van de straat of televisie. Jongeren (16 tot 34 jaar) hebben iets vaker contact met moslims. Een kwart van de jongeren heeft islamitische collega's, achttien procent van hen heeft ook moslimvrienden of -kennissen.

De media staan sinds 11 september bol van de verhalen over de islam en moslims en in boekwinkels zijn vele aan de islam gerelateerde boeken te koop. Toch zegt 65 procent van de Nederlanders niet zo veel en zestien procent helemaal niets van deze religie af te weten. Achttien procent claimt een grote islamkennis.

Naarmate iemand meer kennis heeft van de islam, staat hij positiever tegenover moslims. Degenen die veel zeggen te weten, zijn in 28 procent van de gevallen positief. 38 procent is neutraal en 36 procent negatief. Jongeren oordelen vaker negatief (43%) dan gemiddeld en mannen (42%) zijn vaker negatief dan vrouwen (31 procent).

Opmerkelijk is dat tweederde van de Nederlanders graag wil dat hun kinderen met veel verschillende culturen in aanraking komen. Toch gaat de helft onmiddellijk verhuizen naar een blanke wijk als er te veel allochtonen in hun buurt komen wonen.

bron

De cijfers zijn wel veel heftiger geworden (als het onderzoek tenminste op dezelfde manier gedaan is), maar de teneur was er al.

Dat de verklaring is dat Nederland meer moslimterroristen zou herbergen zoals UnleashMitch suggereert, lijkt me overigens stug. Spanje heeft een enorme aanslag te verduren gehad waarbij de Nederlandse incidenten verbleken en toch denkt men daar kennelijk heel anders over de moslims.
pi_24684179
Spanjaarden hebben natuurlijk veel langer een grote groep moslims in het zuiden van het land wonen; er is een soort deelcultuur waardoor 'de moslim' veel minder bedreigend wordt ervaren. Hoe het zit met moslims in Italië weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er net zoveel wonen als in Nederland en dat ze daar net zoveel 'incidenten' hebben gehad als in Nederland.
pi_24684214
Dat Spanje en Italie meer illegale bootvluchtelingen hebben dan Nederland is wel een heel erg open deur

De Spaanse en Italiaanse cultuur staat dichter bij de Marokkaanse(of andere Noord Afrikaanse islamlanden) dan de Nederlandse cultuur. Daarmee is het grootste verschil verklaard.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_24684222
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 09:29 schreef multatuli het volgende:
Dat eerdere onderzoek van de Volkskrant uit juni vorig jaar heb ik er maar even bijgezocht:
[..]

bron

De cijfers zijn wel veel heftiger geworden (als het onderzoek tenminste op dezelfde manier gedaan is), maar de teneur was er al.

Dat de verklaring is dat Nederland meer moslimterroristen zou herbergen zoals UnleashMitch suggereert, lijkt me overigens stug. Spanje heeft een enorme aanslag te verduren gehad waarbij de Nederlandse incidenten verbleken en toch denkt men daar kennelijk heel anders over de moslims.
Zat er ook niet een link tussen Nederlandse islamisten en de aanslag in Spanje?

Wat mij opvalt is dat dit soort terroristen alleen maar burgers pakken?

Zou dat ook een gedeelte van deze angst kunnen verklaren?
pi_24684231
Ik denk dat Nederlanders idd leiden in het lijden, niet alleen op het gebied van de islamofobie.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_24684250
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 09:20 schreef UnleashMitch het volgende:

-knip-
Je hebt hier zeker een paar punten. De tendens in jouw stukje die in mijn hoofd blijft hangen is "als je mensen de kans geeft, dan zal de meerderheid het niet laten om zich idd slecht te gedragen".
Ik wou daaraan alleen toevoegen: "én als je ze een motief geeft".
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:52:04 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24684280
Het valt me wel op dat de in de OP genoemde land -Italië en Spanje- landen zijn waar vrouwen er nu ook vaak niet zo goed vanaf komen. In die landen zal men zich allicht minder storen aan de geheel andere kijk die de islamieten hebben op de rechten van de vrouw en slaan van vrouwen lijkt in landen door mannen ook al gemakkelijker gebaggatelliseerd te worden. Ik vind dat dus niet zulke geschikte landen om Nederland mee te vergelijken.

Nederlanders hebben de vrijheid hoog in 't vaandel staan en zeggen graag eens recht voor de raap * bot en lomp * hoe ze ergens over denken en dat is voor islamieten niet acceptabel.

Ik denk dus wel eens dat nederlanders veel minder problemen zouden hebben met de islam, als de islamieten nou maar eens minder problemen hadden met de nederlanders !
Het is erg vervelend om in je * eigen land * regelmatig kritiek te krijgen op je normale gedrag, terwijl jezélf geen kritiek mag hebben op het gedrag van de * anderen * terwijl dat gedrag sterk afwijkt van wat hier te doen gebruikelijk is.

Vreemde mensen en gewoonten en een vreemde religie ( zolang als men bepaalde regels niet schendt) leren accepteren is wel te doen voor de doorsnee hollander, maar ertoe gewongen worden als het ware met * het mes op de keel * dát roept enorm veel weerstand op. Tenslotte zijn wij erg dol op onze vrijheid nietwaar ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:52:52 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_24684288
Als er over een heilige oorlog gesproken wordt, dan word ik bang. Als er gemoord wordt uit naam van het geloof word ik ook bang. Dus ik ben best bang voor de Islam. Zouden de Katholieken moorden plegen op naam van het geloof dan was het hetzelfde verhaal.

Ik vind het angstig als mensen doordraaien voor/door hun geloof. Vooral gezien het feit dat vele geloven nergens op gebaseerd zijn. Een soort mysterie nog allemaal.

Waarom bestaan er uberhaupt geloven. Het maakt het er niet makkelijker op.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:52:55 #22
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_24684290
Nederland is altijd al een buitengewoon vrije en open samenleving geweest, waar IEDEREEN zijn mening als fundament van de natie werd gezien. Italie en Spanje (maar ook Frankrijk) zijn landen waar democratie een loos begrip is...en de gemiddelde burger zich neerlegd bij de politieke elite die de loop der dingen toch wel bepaald.
Door een aantal redenen (oa Fortuyn) is de verstikkende deken van de 'politieke correctheid' (lees: elite) in Nederland verwijderd, en ontdekken de Nederlanders dat ze bepaalde veranderingen die door de multiculturele samenleving zijn bewerkstelligt moeten tegengaan.
De Islam met haar extremistische uitwassen is natuurlijk de grootste bedreiging voor de open, relaxte samenleving die de zwijgende meerderheid (die dus in Nederland niet meer zo zwijgend is) feitelijk wil. Dit slaat door bij sommigen naar Islamofobie, maar dat baart me nog altijd heel wat minder zorgen dan het fascistische karakter van een flink deel van de Islam.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_24684296
Die Nederlanders vergissen zich natuurlijk in, want de groep die problemen oplevert, zouden in het land van herkomst van de ouders/grootouders zeker geen moslims genoemd worden. Daar is de sociale controle veel groter, de straffen zwaarder, de jongeren daar krijgen andere (ook niet altijd goede, maar wel andere) normen en waarden mee, dan dat de tweede/derde generatie allochtonen hier krijgen.

Ik heb nog altijd het idee dat die probleemjongeren ontstaan uit frustraties die voortgekomen zijn uit identiteitsproblemen (leven tussen twee tegengestelde culturen), sociale achterstands problemen, en toch ook de manier waarop zij be(ver)oordeeld worden als groep (discriminatie/generalisatie).

Nederlanders hebben echter de neiging om iedere noord-afrikaan (1e, 2e en 3e generatie) moslim te noemen. De uitwassen die zich voordoen in die probleemgroepen, worden daarmee meteen moslim-problemen genoemd. Daarmee wordt alles meteen afgeschoven op een religie. Neem dat samen met de huidige internationale situatie, en de angst is daar.

Frapant is dat in Nederland nog geen grote aanslag (lees: gericht op meer dan een persoon, of op een organisatie, dan wel westers symbool) heeft plaats gevonden. Dit terwijl dat dus in Spanje wel degelijk het geval is....

(ondertussen wel even netjes afklopt)
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_24684298
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 09:29 schreef multatuli het volgende:
[..]

bron

Het is niet voor niets dat alle sporen van de voorbereiding van aanslagen als op het WTC / Pentagon en Madrid terugleiden naar Nederland en/of Duitsland. Na het WTC is denk de teneur zelfs verschoven van Hamburg naar met name Eindhoven en de Randstad hier. Hier is er immers een AIVD die "ze wel in de gaten heeft maar niet houdt".
pi_24684312
De angst ontstaat door de kleine criminaliteit, het beroven van tasjes, provoceren in openbaarvervoer door groepen jongeren, hangen in winkelcentra. Als je dan iemand de 'schuld' zou moeten geven is dat gewoon de Nederlandse aanpak van deze criminaliteit. Veel harder straffen zoals in Italie. Daar wil je dus echt nie opgepakt worden door de caribinieri...
Ik geloof er niet in dat Nederlanders zo zeer bang zijn voor de Islam, maar wel voor de cultuur die er bij gaat en de groepen jongeren die zorgen voor de kleine criminaliteit (en die toevallig de Islam beleiden). De regereing zou de focus op 'terrorisme in Nederland' es moeten verleggen en meer gaan richten op wat er op de hoek van de straat gebeurd. Voor je het weet zet iemand z'n auto een keer met opzet in z'n acheruit en rijdt de tasjesdief zelf voor z'n sokken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')