Hier verder.quote:Herdenkingstocht voor doodgereden tasjesdief (video)
AMSTERDAM - Vrienden en familieleden van Ali el B. houden vrijdagmiddag in Amsterdam een herdenkingstocht en een dienst in de moskee Al Kabir aan de Weesperzijde. De 19-jarige jongen werd eerder deze week in Amsterdam-Oost doodgereden door een 43-jarige vrouw, nadat hij een tasje uit haar auto had gestolen.
In tegenstelling tot eerdere berichten begint de tocht niet bij het Centraal Station, maar in de Derde Oosterparkstraat waar El B. om het leven kwam. De stoet vertrekt daar om 14.00 uur en leidt naar de moskee waar een uur later de herdenking plaatsvindt. Dat liet een woordvoerder van het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer donderdag weten.
Bijpraten
Burgemeester Cohen bracht donderdagmiddag een bezoek aan het kantoor van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Hij sprak met familie en vrienden van de omgekomen jongeman, met enkele migrantentorganisaties en het stadsdeelbestuur. Cohen liet zich onder meer bijpraten over de sfeer in de wijk.
Op de boom in de Derde Oosterparkstraat, waar Ali el B. om het leven kwam, hangt een A4-tje met een oproep voor de herdenking. De brief is gericht aan de 'broeders en zusters van de islam'. "Zoals jullie weten is onze broeder Ali op maandagavond jl doodgereden door een automobilist. Graag willen we aanstaande vrijdag insha'allah samen met onze geliefde familie, vrienden, kennissen, buren en belangstellenden Ali herdenken."
Bekend
De 18-jarige medeverdachte van de tasjesroof die zich woensdagavond meldde, heeft inmiddels bekend. Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam wil nog niets zeggen over zijn verklaring over het auto-incident. "We zijn hem nog aan het horen", aldus een woordvoerder. Hij wordt vrijdag voorgeleid voor de rechter-commissaris.
De 43-jarige automobiliste moet donderdagmiddag voor de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam verschijnen. Het OM verdenkt de vrouw van doodslag. Volgens justitie is zij met opzet hard achteruitgereden in reactie op de diefstal van haar tas. Ali el B. raakte daardoor bekneld tussen haar auto en een boom en overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
Tasjesroof
De twee jongens van 15 en 16 jaar die de politie aanhield vlak na het incident, hebben volgens het OM niets met de betreffende tasjesroof te maken. Een van de jongens was de eigenaar van de brommer en de andere had de kentekenplaat op zijn naam staan, constateerde justitie. Een jongen is weer op vrije voeten, de andere zit nog vast in verband met een andere diefstal.
Je schetst een zeer onwerkelijke situatie. Het grote verschil zit in het feit dat het meisje van de marokkaanse man in dat soort omstandigheden wel degelijk wat te duchten heeft, maar dat Ali el Bejatti dacht met een weerloos slachtoffer te maken te hebben, dat is namelijk altijd een kenmerk van dit soort daden, ze pakken iemand die waarschijnlijk niets terug doet.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:08 schreef maartena het volgende:
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als de rollen omgekeerd waren?
Hypothetische situatie: Een 17 Jarig Nederlands meisje rooft een Marokkaanse man van zijn tas en vlucht. De Marokkaanse man laat het niet op zich zitten en rijdt met zijn auto achteruit om de griet te stoppen die net haar brommer probeert te starten. Ze komt te overlijden......
Hoeveel van julie kunnen echt met volle overtuiging zeggen dat ze nu nog steeds hetzelfde standpunt hebben? Is de stille tocht dan wel toegestaan? En wees echt oprecht......
Nee, hij was net vrijgesproken , hij werd verdacht van een overval.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:14 schreef Darkhacker het volgende:
Wat ik hoorde, dat die kerel (ali el b) dus net uit de gevangenis is. Weet iemand hier meer van?
Kortgezegd zat ie vast voor een overval op een xenos-filiaal waarbij hij de bedrijfsleider een pistool op zijn hoofd had gezet. Hij kwam vrij doordat zijn broer!!!!!!!!! vier maanden na dato!!!!!!!!!! met een zogeheten alibi kwam aanzetten. Het was dus inderdaad gewoon een misdadiger, en die moet je herdenken, toch?quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:14 schreef Darkhacker het volgende:
Wat ik hoorde, dat die kerel (ali el b) dus net uit de gevangenis is. Weet iemand hier meer van?
Hij werd vrijgesproken, hoezo is hij een misdadiger dan ? Justitie laat niet iemand vrij op basis van een getuige verklaring van een belanghebbende, er zal dus aanvullend bewijs geweest zijn,. Die vier maanden zijn goed te verklaren als je bedenkt dat de getuige bewijslast heeft moeten verzamelen en een hoger beroep heeft moeten aanvragen c.q. doorlopen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:28 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Kortgezegd zat ie vast voor een overval op een xenos-filiaal waarbij hij de bedrijfsleider een pistool op zijn hoofd had gezet. Hij kwam vrij doordat zijn broer!!!!!!!!! vier maanden na dato!!!!!!!!!! met een zogeheten alibi kwam aanzetten. Het was dus inderdaad gewoon een misdadiger, en die moet je herdenken, toch?
Tuurlijk mogen ze rouwen, absoluut. Maar dat acuut een stille toch georganiseerd werd, omdat het zo'n lieve jongen met zoveel respect voor mensen was, dat ging er bij mij niet in, het spijt me! Een rouwstoet van de plek naar de moskee prima, maar dat is wel pas vanmiddag besloten.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:39 schreef Shaman het volgende:
Wat het herdenken betreft, er wordt gewoon een rouwdienst gehouden in een Moskee. Dit om familie, vrienden en kennissen de gelegenheid te geven afscheid te nemen, hij wordt immers in Marokko begraven. Heeft zijn omgeving geen recht om te rouwen alleen omdat Ali el B. een crimineel was ?
Nieuw in deze discussie Shaman?quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:39 schreef Shaman het volgende:
[..]
Hij werd vrijgesproken, hoezo is hij een misdadiger dan ? Justitie laat niet iemand vrij op basis van een getuige verklaring van een belanghebbende, er zal dus aanvullend bewijs geweest zijn,. Die vier maanden zijn goed te verklaren als je bedenkt dat de getuige bewijslast heeft moeten verzamelen en een hoger beroep heeft moeten aanvragen c.q. doorlopen.
Wat het herdenken betreft, er wordt gewoon een rouwdienst gehouden in een Moskee. Dit om familie, vrienden en kennissen de gelegenheid te geven afscheid te nemen, hij wordt immers in Marokko begraven. Heeft zijn omgeving geen recht om te rouwen alleen omdat Ali el B. een crimineel was ?
Als het meisje al enkele malen opgepakt en veroordeeld is, en keer op keer de fout in blijft gaan zou ik dat even ridicuul vinden. Overigens net zoals zo'n rouwstout met criminelen en hells angels waar de stad deels voor stil ligt ...quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:08 schreef maartena het volgende:
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als de rollen omgekeerd waren?
Hypothetische situatie: Een 17 Jarig Nederlands meisje rooft een Marokkaanse man van zijn tas en vlucht. De Marokkaanse man laat het niet op zich zitten en rijdt met zijn auto achteruit om de griet te stoppen die net haar brommer probeert te starten. Ze komt te overlijden......
Hoeveel van julie kunnen echt met volle overtuiging zeggen dat ze nu nog steeds hetzelfde standpunt hebben? Is de stille tocht dan wel toegestaan? En wees echt oprecht......
*biedt op bescheiden wijze zijn excuses aan & mompelt binnensmonds iets wat klinkt als verontschuldig mij voor mijn enorme onwetendheid en gebrek aan inzicht*quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:46 schreef multatuli het volgende:
[..]
Nieuw in deze discussie Shaman?
De regel is:
Ali is Marokkaanse Nederlander, ontslagen uit voorarrest door rechter, maar nog wel verdachte. Dus schuldig tot over zijn oren. Goed dat hij dood is; was toch maar een halfmens.
Mevrouw is (hier liefst geen Germaine) Chinees Nederlandse , is verdachte, nog niet ontslagen uit voorarrest. Dus onschuldig en geslachtofferd. Wordt nationale heilige.
Op fok willen we het nu eenmaal zo, dus pas je even aan deze logica aan. Subregel is overigens dat iedereen er meer verstand van heeft dan het OM.
Bekijk het eens van de andere kant, als het mijn broer was geweest, zou hij in mijn ogen ook een prima vent zijn ondanks wat diefstallen. Als hij zich thuis en in mijn bijzijn ten opzichte van anderen gedragen zou hebben zou ik ook zeggen dat hij respect voor anderen had. Ik zou ook hemel en aarde proberen te bewegen om zijn afscheid zo mooi mogelijk te maken. Rouwende mensen hebben nou eenmaal de neiging een persoon te idealiseren. Er komt geen stille tocht dus daar hoeft niemand zich meer druk om te maken. Gun ze de gelegenheod om te rouwen en het verlies te verwerken...quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:45 schreef lotje11 het volgende:
[..]
Tuurlijk mogen ze rouwen, absoluut. Maar dat acuut een stille toch georganiseerd werd, omdat het zo'n lieve jongen met zoveel respect voor mensen was, dat ging er bij mij niet in, het spijt me! Een rouwstoet van de plek naar de moskee prima, maar dat is wel pas vanmiddag besloten.
Ik vind dat mensen te makkelijk praten over dat het de consequnetie is dat je berooft wordt als je autodeur niet op slot doet in Oost. Het is niet normaal om beroofd te worden.naar aanleiding van het feit dat je toevallig een tasje hebt.quote:http://forum.fok.nl/topic/661328/3/50#24651239
Ik vind dat veel mensen te makkelijk praten over dat dit nou eenmaal een 'consequentie is van een misdaad'. Velen doen of dit een normaal te verwachten, logisch of zelfs terecht gevolg is van een tasjesroof. Het is niet normaal dat je dood wordt gereden naar aanleiding van een tasjesroof hoor, volgens mij! Zeker niet indien de vrouw het expres heeft gedaan.
Goed omschreven.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:23 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Je schetst een zeer onwerkelijke situatie. Het grote verschil zit in het feit dat het meisje van de marokkaanse man in dat soort omstandigheden wel degelijk wat te duchten heeft, maar dat Ali el Bejatti dacht met een weerloos slachtoffer te maken te hebben, dat is namelijk altijd een kenmerk van dit soort daden, ze pakken iemand die waarschijnlijk niets terug doet.
Het schandalige zit niet zozeer in dat justitie de zaak onderzoekt, dat is logisch, er is iemand dood, maar eerder in het feit dat van het slachtoffer dader wordt gemaakt, en van een stuk crimineel tuig een slachtoffer wordt gemaakt dat notabene herdacht gaat worden in een speciale moskeedienst en een zogeheten stille tocht, dat in de media verhalen opduiken als dat het een jongen met een hart van goud was, dat het een lieve jongen was, en dat alles in het werk wordt gesteld om die mevrouw als de grote booswicht af te schilderen, wat justitie wel degelijk kwalijk valt te nemen.
Maar het is goed om te zien dat de marokkaanse gemeenschap zich pal achter een misdadiger stelt, het laat feilloos zien hoe deze mensen denken over de waarden en normen in dit land, hollandse vrouwen mag je beroven, en als je daarbij omkomt is dat automatisch de schuld van die moorddadige hoer, en ben je een engeltje dat herdacht moet worden, en toch eigenlijk een heel lieve jongen. Een slechtere dienst had die gemeenschap zichzelf niet kunnen bewijzen. Tel daar dan ook nog eventjes de bedreigingen richting de vrouw en haar famillie op, welk beeld ontstaat er dan?
Een stille tocht is een boodschap naar de maatschappij 'tot hier en niet verder'. Hier is een stille toch totaal niet op z'n plaats. Ik gun ze alle verwerking, maar dan gezellig binnenshuis.quote:Op donderdag 20 januari 2005 19:58 schreef Shaman het volgende:
[..]
Bekijk het eens van de andere kant, als het mijn broer was geweest, zou hij in mijn ogen ook een prima vent zijn ondanks wat diefstallen. Als hij zich thuis en in mijn bijzijn ten opzichte van anderen gedragen zou hebben zou ik ook zeggen dat hij respect voor anderen had. Ik zou ook hemel en aarde proberen te bewegen om zijn afscheid zo mooi mogelijk te maken. Rouwende mensen hebben nou eenmaal de neiging een persoon te idealiseren. Er komt geen stille tocht dus daar hoeft niemand zich meer druk om te maken. Gun ze de gelegenheod om te rouwen en het verlies te verwerken...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |