abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24650706
okee, in een andere discussie kwam ik hier op een interresant onderwerp. hier een repost van m'n post:

er zijn al veel topics geweest over singulariteiten, hier op fok! en singulariteiten blijven voor mij fascinerend.. oneindig klein, oneindig dicht.. eigenlik valt zelfs te zeggen dat het niet bestaat.. maar het effect is wel meetbaar.. (men gelooft bijv dat er in een zwart gat een singulariteit zit) al heb ik hier ook al een topic gezien over gravastars, en de aanwezigheid van een soort van einstein-bose condensaat in een zwart gat (zelfe als een neutronenster, alleen neutronen, maar dan zo dicht op elkar door de zwaartekracht, dat ze niet meer kunnen bewegen, en dus supergekoeld worden. hierdoor zou je eigenlijk geen losse neutronen meer kunnen beschouwen. en misschien is een échte singulariteit nog weer een stap verder. want in een echte singulariteit gelden geen ruimtelijke effecten en dus zouden er buiten de singulariteit ook geen effecten meetbaar kunnen zijn.. en zou een singulariteit dus niet meer hoeven te bestaan.. (en dus ook geen heelal meer).. hmm.. als ik er zo over nadenk is dat best interresant..

voor de rest wil ik hier een discussie zien over de dingen in de tt, met mijn beginpost als voorzetje
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_24650885
inmiddels is er al berekend dat een zwart gat geen singulariteit is, maar een heleboel strings met de diameter van de waarnemingshorizon. het is nog interessanter dan je dacht
pi_24651128
dat is in meer een hypothese maak ik uit het artikel op, zarc.oh. evenwel interessant.
pi_24651849
ik vind die plaatsje die bij dat artkel staan nou niet echt geweldig. een zwart gat is 3d, en geen schijf met in het midden iets wat naar achteren loopt (possible wormhole). een zwart gat is gewoon een bol (geen cirkel zoals je zo vaak ziet). maar dat maakt het juist nog lastiger om te zien wat er in die bol gebeurt.
Twitch.tv/bensel15
pi_24652519
ja, heb het verkeerd verwoord. het is beiden (wel/geen singulariteit) nog een hypothese. er is nog helemaal niets bewezen.
quote:
op donderdag 20 januari 2005 15:07 schreef bensel het volgende:
ik vind die plaatsje die bij dat artkel staan nou niet echt geweldig. een zwart gat is 3d, en geen schijf met in het midden iets wat naar achteren loopt (possible wormhole). een zwart gat is gewoon een bol (geen cirkel zoals je zo vaak ziet). maar dat maakt het juist nog lastiger om te zien wat er in die bol gebeurt.
het is voor de mens makkelijker om een 2d visualisatie te maken dan een 3d visualisatie van het fenomeen. bovendien, hoe goed ben jij in het maken van een 3d voorstelling op een 2d medium?

[ Bericht 75% gewijzigd door Zarc.oh op 20-01-2005 15:59:21 ]
  donderdag 20 januari 2005 @ 17:40:07 #6
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_24653621
bij zwarte gaten denk ik meteen aan een heftige avond stappen. verloren bestanden in het geheugen. heb me niet zo verdiept in zwarte gaten, maar ik denk bij zwart aan een ontbrekend iets.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_24653741
quote:
op donderdag 20 januari 2005 15:51 schreef zarc.oh het volgende:
ja, heb het verkeerd verwoord. het is beiden (wel/geen singulariteit) nog een hypothese. er is nog helemaal niets bewezen.
[..]

het is voor de mens makkelijker om een 2d visualisatie te maken dan een 3d visualisatie van het fenomeen. bovendien, hoe goed ben jij in het maken van een 3d voorstelling op een 2d medium?
eigenlijk.. lijkt het maken van een bol makkelijker dan een kolk feit blijft dat mensen een zwart gat zien als een kolk.. terwijl het niet meer dan een (kleine) ster is
Twitch.tv/bensel15
pi_24657286
http://en.wikipedia.org/wiki/black_hole

tja zit 1/2 een film te kijken dussum een poging mijnerzijds tot nog een enigszins verbloemende actie om te verhullen dat dit eig. een ordinaire -tvp- is
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_24657860
dan post ik deze hier maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/gravastar
Twitch.tv/bensel15
pi_24657939
nog een link, met een zeer gedetaileerde uitleg over gravastars, met formules ed
(let op, is een pdf bestand)
http://www.fc.up.pt/pesso(...)isky%20wiltshire.pdf
Twitch.tv/bensel15
pi_24658073
ook wel een interessant fenomeen: hawkingstraling, een quantumfysisch proces waarbij het zwarte gat straling uitzendt, terwijl je dat op grond van zijn eigenschappen op het eerste gezicht niet zou verwachten.

uiteraard vernoemd naar de welbekende stephen hawking.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  vrijdag 21 januari 2005 @ 01:45:25 #12
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24661694
tvp
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 21 januari 2005 @ 09:23:06 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_24663871
ik hoorde laatst ergens dat wellicht in het centrum van elk groot sterrenstelsel een zwart gat zit, hebben meer mensen dit gehoord/ meer info over?
pi_24664621
staat ook in de wikipedia link, hierboven. het lullige eraan is dat je een zwart gat niet letterlijk kan zien, alleen de effecten.. en nu blijkt er in het midden van ons sterrenstelsel een gebied zo groot als van de aare tot de zon, een gigantische hoeveelheid energie te zitten, vermoedelijk door een zwart gat (de zogeheten accretie-schijf)
Twitch.tv/bensel15
pi_24664638
maar mensen.. ik heb nog niemand gezien die inhoudelijk op de eerste post is ingegaan..
Twitch.tv/bensel15
pi_24666446
quote:
op vrijdag 21 januari 2005 10:14 schreef bensel het volgende:
maar mensen.. ik heb nog niemand gezien die inhoudelijk op de eerste post is ingegaan..
het is mij een beetje onduidelijk waar je heen wilt met de eerste post . je wilt een discussie over singulariteiten? is er een stelling waar je over wilt discussieren?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24666657
het is een beetje lastig uit te leggen..
je hebt neutronen sterren (de loze ruimte tussen atomen is weg, protonen zijn neutronen geworden doordat ze electronen hebben opgenomen). deze zijn klein, maar wel zichtbaar. je hebt zwarte gaten. zwarte gaten zouden zowel gravastars, als een singulariteit kunnen bevatten. wat ik voorstel, is dat alle zwarte gaten zoals we ze kennen, een gravastar bevatten. de grote van een zwart gat, om een singulariteit te veroorzaken zou gigantisch moeten zijn, vele malen groter dan om een gravastar te vormen. een singulariteit zou zeg maar een evolutie van een zwart gat kunnen zijn. misschien zou het zelfs zo zijn, dat om een singulariteit te vormen, je bijna al het materie nodig bent in dit universum.. en dat het ontstaan van een singulariteit, het einde betekend van de natuurwetten zoals we ze kennen, en zelfs het begin kunnen zijn van een nieuw universum (bigbang) dit omdat een singulariteit oneindig klein is, en oneindig dicht. en eigenlijk.. zou het net zo goed niet kunnen bestaan. (als alle materie en energie er in zit)

ik hoop dat het nu wat beter te begrijpen valt waar ik heen wil.

[ Bericht 77% gewijzigd door Bensel op 21-01-2005 12:22:12 ]
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 21 januari 2005 @ 12:17:33 #18
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_24666851
daar waar de wetenschap stuit op singulariteiten stuit het op het falen van de toegepaste theorie, singulariteiten bestaan niet en dat was met het zwarte gat ook al enkele jaren duidelijk(?), het heeft naar verluidt een eindige grootte en een eindige dichtheid.

je bedoelt te zeggen dat het systeem geintroduceerd kan worden door singulariteiten maar dat de bestaansregels voor het systeem geen singulariteiten toestaan ?
if you assume nothing you assume you know everything
pi_24667005
heb net ff m'n post aangepast, herschreven. maar dat is idd zo ongeveer wat ik bedoel.

probleem met m'n hypothese is, dat het alleen werkt als het universum uiteindelijk op zichzelf zal instorten (al het materie in 1 punt komt) en laat het nou net zo zijn dat het lijkt alsof het universum steeds sneller uitdijt
Twitch.tv/bensel15
pi_24667051
ja, het is duidelijker nu, bensel
ik durf ook te twijfelen aan de stelling dat zwarte gaten singulariteiten bevatten, al ben ik niet in de positie om echt met harde argumenten te komen. maar gewoon het idee alleen al... een oneindig klein en oneindig dicht iets... oneindigheden dienen in de werkelijkheid zoveel mogelijk vermeden te worden ik weet niet hoeveel energie er nodig is om een singulariteit te laten ontstaan, als dat zou kunnen, maar inderdaad, het zal een hoop zijn vanwege die oneindigheden.
ik geloof liever dat een zwart gat iets herbergt wat wel erg dicht is, zo dicht dat het licht kan invangen, maar voor mijn gevoel hoeft het niet noodzakelijkerwijs om een oneindige dichtheid te gaan.
pi_24667100
quote:
op vrijdag 21 januari 2005 12:26 schreef bensel het volgende:
dat het alleen werkt als het universum uiteindelijk op zichzelf zal instorten (al het materie in 1 punt komt)
hoe weet je dat zo zeker?
quote:
en laat het nou net zo zijn dat het lijkt alsof het universum steeds sneller uitdijt
er is ook een theorie die stelt dat het universum wel steeds sneller uitdijt, maar dat alle materie uiteindelijk wordt opgeslokt door zwarte gaten, en dat die gaten uiteindelijk allemaal zullen verdampen, waarna het heelal leeg is. zwarte gaten sluiten volgens die theorie uitdijing dus niet uit... ik geloof dat ik het in hawkings 'het heelal' heb gelezen; als ik thuis ben pak ik dat boek er even bij.
pi_24667126
het punt met de oneindige kleinheid van een singulariteit is dat, welk referentie kader je ook pakt, het altijd (oneindig) kleiner zal zijn. maw: het effect van de singulariteit zou dan toch ook oneindig klein moeten zijn? ik blijf het maar fascinerend vinden.
Twitch.tv/bensel15
pi_24667246
quote:
op vrijdag 21 januari 2005 12:32 schreef bensel het volgende:
maw: het effect van de singulariteit zou dan toch ook oneindig klein moeten zijn?
nou... neem bijvoorbeeld de klassieke vergelijking voor de 'zwaartekracht' tussen twee massa's. ga eens vlak naast zo'n gigantische massa in zo'n klein prutsvolumetje zitten, en reken uit maar goed, dat is puur hypotetisch verder, als er een ding zeker is, is het wel dat je wel relativiteitstheorie nodig hebt wil je dingen berekenen in de buurt van een zwart gat.
quote:
ik blijf het maar fascinerend vinden.
it certainly is...
  vrijdag 21 januari 2005 @ 12:53:14 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24667518
quote:
het punt met de oneindige kleinheid van een singulariteit is dat, welk referentie kader je ook pakt, het altijd (oneindig) kleiner zal zijn. maw: het effect van de singulariteit zou dan toch ook oneindig klein moeten zijn? ik blijf het maar fascinerend vinden.
het hoeft natuurlijk niet.. stel dat de grootte voor de verspreiding van het effect verantwoordelijk is, dan moet er gedeeld worden door iets wat nabij 0 is.. en dat kan dus grote waarden opleveren. vergelijk het met een naald en een stoeptegel. een stoeptegel zul je niet zo snel een gaatje mee kunnen maken, terwijl het met een veel kleinere naald juist gemakkelijk gaat.
pi_24667556
quote:
het begrip singulariteit, komt volgens mij allereerst voor in de wiskunde.
aangezien de natuurkunde gebruik maakt van wiskunde, wordt het begrip ook in de natuurkunde geintroduceerd.
singulariteiten hebben te maken met het begrip oneindig. in de wiskunde is dit al een discutabel begrip, zeker als je het over "actueel oneindig" hebt.
een wiskundige theorie over natuurkundige fenomenen, die singulariteiten bevat, is imo gewoon een onjuiste theorie (tenminste tendele onjuist, of een goede benadering uit de buurt van de singulariteit). er kan onmogelijk een natuurkundige grootheid corresponderen met iets dat oneindig klein (niet in de betekenis van afwezig) of oneindig groot is.

dus ik denk dat zwarte gaten, als ze bestaan, wel een volume innemen.
als het zo zou zijn dat er in een singulariteit geheel andere wetten zouden gelden, dan zou het ook onmogelijk zijn dat er een interactie is met de natuur waar de "gewone" wetten gelden. singulariteiten zouden dan ook niet waarneembaar (detecteerbaar) zijn.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')