abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24650646
Is het mogelijk om quiche te maken zonder springvorm?

Ik had in een of ander boodschappen pakket een aantal maanden terug zo'n potje roomprei van Hak. Ik dacht: ga ik vanavond lekker quiche maken, maar ja, ik heb geen bakblik.
Het moet geloof ik in zo'n ding dat je ook gebruikt voor boterkoek he?
Maar goed, die heb ik dus niet...

Is het mogelijk zonder bakblik?

En anders kan ik misschien wel een soort flapjes maken gewoon, dan moet ik dus bladerdeeg, daar dat spul op kwakken, dubbelvouwen, (kaas erover? of erin?), en ... minuten in de oven op ... graden....

Help!!!
pi_24650710
Het moet wel kunnen rijzen, dunkt me.. Dus flapjes zou ik niet doen...

Als je een normale bakvorm of hoge ovenschaal hebt, wil het ook wel. Het is alleen een stuk lastiger om het er ook weer uit te krijgen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_24650730
Kan makkelijk in een andere ovenschaal, hoor.

Als ie klaar is, bord erover, voorzichtig op z'n kop op het bord laten losschudden, en dan weer met een ander bord de boel draaien.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_24650760
ik wist niet dat mensen een springvorm gebruikte om een quiche te maken.
Je kan gewoon een bakvorm insmeeren met boter en dan besprenkelen met bloem (en weer uitschudden) als het goed is blijft het dan niet plakkken.
pi_24650810
Maar die flapjes, zou dat ook kunnen of niet?

Je kunt ook gewoon flapjes maken met spinazie en spekjes, dat maakt een huisgenoot wel eens, dus misschien dat dit ook kan?
pi_24650971
Voor de flapjes is het preimengsel te vochtig, dus gaat het bladerdeeg niet rijzen, wat Jordy-B ook aangeeft.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 20 januari 2005 @ 14:36:57 #7
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_24651349

[ Bericht 100% gewijzigd door Mr-Z op 20-01-2005 14:38:12 (oeps dubbel) ]
  donderdag 20 januari 2005 @ 14:37:22 #8
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_24651358
Je kan dit mengsel eerst in een pan uit bakken en uit laten lekken. Daarna is het perfect te gebruiken voor flappen ja
  donderdag 20 januari 2005 @ 18:39:38 #9
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_24654303
Ik maak het altijd in zo'n ronde, lage witte ovenschaal, en schep het daar direct uit. Omkeren niet noodzakelijk.
Kan dus prima zonder springvorm (ik wist niet eens dat men dat deed!)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 20 januari 2005 @ 20:16:25 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24655703
Heb je geen glazen ovenschaal staan?

Die kun je ook goed gebruiken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24721333
Het kan eigenlijk met vrijwel elke ovenschaal/vorm/blik, maar het moet in principe wel iets zijn met een opstaand randje zodat de quiche zijn vorm krijgt. Als je helemaal niets in die richting hebt kun je natuurlijk altijd met dezelfde ingrediënten een andere vorm maken, als je er idd maar rekening mee houdt dat je deeg niet te nat blijft etc. Da's juist creatief, toch?
Anders kun je ook gewoon voor een paar euro ergens een ovenschaal gaan kopen, die dingen zijn altijd handig.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_24775141
* Lucille gebruikt dus wel een springvorm voor de quiche.

Maar zolang je iets neemt waarmee je een opstaande rand kan maken is het prima. Enig voordeel van de springvorm is het gemak waarmee je de quiche kan snijden aangezien je de rand er af kan halen en dus het mes netjes horizontaal kan houden ipv schuin.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_24815224
Ronde ovenschaal doet het bij mij prima. Moet alleen wel zeggen dat ik een beetje ben afgeknapt op quiches, omdat ik de rand te droog vind. Ik geef de voorkeur aan een wat kleffere rand, met wat meer 'beet'. Croissantendeeg (uit van die blikjes) is ook heel aardig spul om te gebruiken voor de bekleding van je quiche.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')