abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:25:34 #1
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24638029
Aangezien het vorige topic gesloten is start ik maar af met een nieuw topic. Zijn er toevallig nog meer um'mers die zich hier nog niet hebben aangemeld? Zijn jullie al een beetje in de carnavals stemming (ik niet!)?
Widening the bell curve.. one step at a time
pi_24639932
brr, caranaval, is dat groot daar? hmm, als je dan vrij hebt ga ik wel naar huis ofzo
  woensdag 19 januari 2005 @ 14:03:28 #3
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_24640598
Nog 2 nachtjes in Zwolle en dan verhuis ik naar Maastricht. Heb vandaag de toezegging gekregen van een kamer, na 3x op en neer getreind te hebben. Wat een pokke eind is dat zeg! Anyways, zaterdag verhuis ik, woensdag tot vrijdag een introductieprogramma, en de 31ste begin ik echt! Jeetje, het komt wel dichtbij nu!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 19 januari 2005 @ 14:55:24 #4
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24641599
ja het is helaas het carnaval mecca. Ik ga al naar mijn familie in friesland.
pi_24643992
Waarom is het vorige topic eigenlijk gesloten
Gelukkig ben ik met Carnaval op vakantie, ik heb daar echt helemaal niets mee
Volgens mij leeft het hier best wel...het stikt tenminste van de Carnavalsvlaggen
pi_24644143
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee heidenen.

Jullie weten niet wat jullie zeggen........carnaval..........weten jullie wel niet wat dat inhoudt

Nee met carnval is het altijd zo: of je vindt het geweldig of je vindt er geen ruk aan.
Maar aangezien je hier onder de rivieren zit zul je hier niet veel mensen tegenkomen die er niks aan vinden. Ik kijk er in ieder geval naar uit, gelukkig is t nog maar twee en een halve week . De countdown is alweer begonnen
......
pi_24647114
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 18:19 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Waarom is het vorige topic eigenlijk gesloten
had 300 posts. dan sluit het automatisch
  donderdag 20 januari 2005 @ 09:56:14 #8
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24647159
Een keer carnaval in Maastricht gedaan, maar ik ben er denk ik toch te Hollands voor.... Sindsdien ben ik Limburg tijdens carnaval ontvlucht..
pi_24656013
*meld*

ik ben een ontzettend grote carnavalsfan, maar ga het denk ik in Venlo (daar kom ik vanaf ) vieren.
Ik moet zeggen dat ik niet zou weten met wie ik moet gaan in Maastricht. Ik zie die duitsers nog niet echt in de Maastrichtse kroegen staan en andere leuke mensen gaan op vakantie
pi_24657884
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:34 schreef runaway het volgende:
*meld*

ik ben een ontzettend grote carnavalsfan, maar ga het denk ik in Venlo (daar kom ik vanaf ) vieren.
Ik moet zeggen dat ik niet zou weten met wie ik moet gaan in Maastricht. Ik zie die duitsers nog niet echt in de Maastrichtse kroegen staan en andere leuke mensen gaan op vakantie
Ik ga het ook niet in Maastricht vieren, maar gewoon in Sittard.
Misschien wel een dag naar Maastricht, maar dat zien we wel.
......
pi_24658898
ik heb Ec trouwens toch niet gehaald, language part was niet goed

godsamme

wat vinden jullie van POS?
pi_24663864
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 23:15 schreef runaway het volgende:
ik heb Ec trouwens toch niet gehaald, language part was niet goed

godsamme

wat vinden jullie van POS?
Ik ook niet
Mijn content was wel voldoende, maar mijn style niet
En PoS is echt een gaar vak....het gaat helemaal nergens over
En dan die lezingen
Ach ja...we kunnen er nu weer een week van bijkomen he

Hoe gaan jullie trouwens verkleed met carnaval ?
pi_24665401
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 09:22 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Ik ook niet
Mijn content was wel voldoende, maar mijn style niet
En PoS is echt een gaar vak....het gaat helemaal nergens over
En dan die lezingen
Ach ja...we kunnen er nu weer een week van bijkomen he

Hoe gaan jullie trouwens verkleed met carnaval ?
Als prins harry van engeland.
pi_24668808
ik heb de block coordinator gemaild, kijken of dat wat uithaald.
Die troela heeft gewoon 10 van de 14 mensen een onvoldoende gegeven

ik had gewoon alles voldoende, behalve die style

ik vind POW nog wel aardig, alhoewel die essay echt klote was mja

nu idd een week vrij
pi_24671379
wat studeren jullie allemaal ?
Jeff Buckley - All Flowers in Time bend Towards the Sun
http://youtube.com/watch?v=chZbxlbGkMU&mode=user&search=
Jeff Buckley - I Woke up in a Strange Place
http://youtube.com/watch?v=jfy_vnWWN0s
pi_24679291
Waarom begint zo'n LOB om 10 00 's ochtends. Dan rijden de treinen hier nog niet.
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
pi_24685454
Ja klopt das idd echt super dom
"Ongeluk is het verschil tussen het talent en de verwachtingen van de mens"
pi_24686479
Dan zou ik of om 0530 m'n nest uit moeten klimmen om waarschijnlijk te laat te komen.

Psst, iemand overnachtingsruimte.
pi_24688004
iets later zal je ook wel welkom zijn hoor, moet je wel even doorgeven dan. Iemand trouwens tips voor kamers zoeken enzo?
pi_24705700
Kut...een 4 voor mijn QM-resit....ik was er zo dicht bij.
4 vraagjes meer goed en ik had het gehaald
Nou...dat wordt dus op zoek gaan naar een andere studie voor volgend jaar
Jullie de uitslagen ook al bekeken?
pi_24706564
quote:
Op zondag 23 januari 2005 13:50 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Kut...een 4 voor mijn QM-resit....ik was er zo dicht bij.
4 vraagjes meer goed en ik had het gehaald
Nou...dat wordt dus op zoek gaan naar een andere studie voor volgend jaar
Jullie de uitslagen ook al bekeken?
qm 2 schijnt makkelijker te zijn!!!!! kom op !

kamers kun je vinden via kamernet.nl en http://www.kamerburo.net/default2.asp

via die laatste heb ik um
succes ermee !
  zondag 23 januari 2005 @ 14:40:54 #22
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24706571
je kan altijd economics gaan studeren, doen heel veel lui die ib niet hebben gehaald. Echter heb je met economics nog meer wiskundige vakken (micro,macro, ier) en een moeilijkere qm2
pi_24708118
quote:
Op zondag 23 januari 2005 14:40 schreef Quickbeam het volgende:
je kan altijd economics gaan studeren, doen heel veel lui die ib niet hebben gehaald. Echter heb je met economics nog meer wiskundige vakken (micro,macro, ier) en een moeilijkere qm2
Tja...dat is dan dus niet echt een goede studie voor mij
Het probleem is alleen dat ik dus echt niet zou weten wat ik wel zou willen studeren.....ach ja, ik heb nog een halfjaar
pi_24708362
iemand enig idee hoeveel mensen er per 1/2 zijn gestopt???
  zondag 23 januari 2005 @ 18:44:56 #25
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24710132
Persoonlijk ken ik er 4.
pi_24712738
Wanneer is het vroeg genoeg om kamers te zoeken? En welke wijk is het beste wonen? En is Belgie miss ook een optie? Ik heb gehoord dat daar de kamers veel goedkoper zijn.
pi_24712976
je moet een beetje rondkijken op kamerburo.net of kamernet.nl of kamerbureau.nl
het 'schijnt' dat je het beste west van het spoor kan gaan wonen.. van wat ik van kamers heb gezien is Belgie niet bijsterend veel goedkoper dan nederland..
pi_24718973
quote:
Op zondag 23 januari 2005 22:25 schreef Anubys87 het volgende:
Wanneer is het vroeg genoeg om kamers te zoeken? En welke wijk is het beste wonen? En is Belgie miss ook een optie? Ik heb gehoord dat daar de kamers veel goedkoper zijn.
beste wijken zijn wijck (tussen station en centrum, ook meteen lekker duur) en bij het AZM denk ik. Maar wat wil je? Dicht bij het centrum, dicht bij station, dicht bij je school?

Ik woon zelf achter het Emmaplein, daar zijn de kamers lekker betaalbaar, loopafstand van mijn school/centrum, er rijden superveel bussen. O ja en er is een Aldi

ik betaal 220 voor 13 m2 , all inclusive
pi_24763811
En wanneer is de beste tijd om te zoeken dan?
pi_24763881
in de zomervakantie lijkt mij? want dan zijn de meeste mensen klaar met hun studie en gaan ze misschien uit hun kamer. daarentegen zijn er dan ook weer veel nieuwe studenten die een kamer willen...
pi_24783660
rond deze tijd !!!!!!!

heel veel mensen die de studie opzeggen....... van de andere kant betaal je dan wel lang ' nutteloos' huur.....
  zondag 30 januari 2005 @ 15:32:34 #32
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_24833719
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 18:30 schreef Anubys87 het volgende:
En wanneer is de beste tijd om te zoeken dan?
Voor Maastricht, kun je het best wachten tot mei met zoeken. Echt kamernood heerst er niet meer, maar een kamer in en nabij het centrum krijgen is niet makkelijk. Begin dus met zoeken voordat de grote meute eerstejaars een kamer gaat zoeken. Wel een aanrader is een kamer in het centrum, zeker als je een studie gaat doen aan een faculteit in het centrum. Kun je overal lekker lopend naartoe. Fietsen in Maastricht is niet echt een aanrader. Het centrum heeft daarnaast ook nog eens het voordeel dat je in de zomermaanden binnen een paar minuten lopen op een terrasje zit, alle winkels en veel belangrijker kroegen om de hoek etc.
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_24910493
Voor IB kan je er via de decentrale selectie inkomen. Aangezien ik in amerika (1 jaar) en Australie (3.5 jaar) gewoond en op school gezeten heb, denk ik wel dat ik hiermee een vrij grote kans heb om in de studie te komen. Maar nu moet je een motivatiebrief sturen, ik weet nog niet helemaal hoe ik die brief moet aanpakken.

Ik moet natuurlijk vertellen waarom ik de studie wil volgen, op een niet al te 'slijmende' manier. En m'n 'internationale ervaring'. Maar hoe zou ik dit er allemaal inzetten? Op chronologische volgorde? en wat voor dingen moet ik er nou juist wel en niet inzetten.. ik heb nog tot 15 april, maar begin er nu alvast een beetje mee.

Heeft iemand hier ook zo'n brief gestuurd? Of is er iemand die weet waar ze naar kijken? hier staat wel het een en ander, maar toch handig als ik het even vraag
alvast bedankt.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 09:42:27 #34
17114 Pistol_Pete
pi_24916820
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 22:55 schreef superheist het volgende:
Voor IB kan je er via de decentrale selectie inkomen. Aangezien ik in amerika (1 jaar) en Australie (3.5 jaar) gewoond en op school gezeten heb, denk ik wel dat ik hiermee een vrij grote kans heb om in de studie te komen. Maar nu moet je een motivatiebrief sturen, ik weet nog niet helemaal hoe ik die brief moet aanpakken.

Ik moet natuurlijk vertellen waarom ik de studie wil volgen, op een niet al te 'slijmende' manier. En m'n 'internationale ervaring'. Maar hoe zou ik dit er allemaal inzetten? Op chronologische volgorde? en wat voor dingen moet ik er nou juist wel en niet inzetten.. ik heb nog tot 15 april, maar begin er nu alvast een beetje mee.

Heeft iemand hier ook zo'n brief gestuurd? Of is er iemand die weet waar ze naar kijken? hier staat wel het een en ander, maar toch handig als ik het even vraag
alvast bedankt.
Ik heb hier wel wat ervaring mee, aangezien ik een aantal van die brieven ooit heb gelezen.

Motiveer en beargumenteer waarom je voor de Universiteit Maastricht kiest. Hierin zou je aan kunnen geven de reputatie of de leeromgeving. Waarom nou juist een PBL leeromgeving. Indien je hier al ervaring mee hebt, zou je het kunnen aangeven. Geef ook aan wat je van de studie verwacht, wat denk je te leren en welke vaardigheden denk je dat je kan verbeteren of opdoen? Ook raad ik je aan aandacht te besteden aan het internationale aspect van de opleiding en waarom je dat zo aanspreekt. Vertel ook wat over jezelf...
pi_24935985
Kreeg vandaag de info voor de LOB-dag binnen. Als ik de brief moet geloven is dat voor mensen die iets economisch of bedrijfskundigs willen doen, maar nog niet exact weten wat. Lekker nuttig.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 14:34:13 #36
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24936432
Het is ook geen nuttige dag. Ik vond er geen hol aan, enige wat je krijgt is wat uitleg over de studie. Je krijgt wat informatie van die suffe nerds die bij die studievereniging zitten, maar echt een duidelijk beeld krijg je niet.
pi_24936667
Hoe zit het trouwens met de decentrale selectie. Is het érg belangrijk om in het buitenland van alles gedaan te hebben? Mijn enige 'buitenlandse' avontuur is dat ik in Italië heb gewoon een paar jaar toen ik erg klein was. Wat je later met de studie wilt lijkt mij relevanter, hoe denken jullie hierover?
  zaterdag 5 februari 2005 @ 15:38:24 #38
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24937487
hmm, met de centrale selectie kom je naar mijn mening ook wel makkelijk binnen. En als je dat niet lukt jan je altijd IBE gaan doen.. wat ook geen ramp is.
pi_24937524
Maar met decentraal heb je meer kans geloof ik. Dus je zou het in principe altijd kunnen proberen.
pi_24941700
Hmmm nu ff paar vraagjes. Komen er veel M&O achtige dingen bij economics voor? Daarbij denk ik dan aan balansen, break-even analyse etc. Ik vind M&O namelijk echt verschrikkelijk saai. Ik vind Keynes, rente politiek, handelsbalansen etc. veel interessanter.

En nog iets, als ik de brochure lees dan staat daar in dat IES zich op de itnernationale economie richt en dat gecombineerd met politiek, etiek en recht. In hoeverre wordt dat ook echt behandeld? Ik heb namelijk geen zin in een stoffige studie met enkel cijfertjes. Anders ga ik wel wiskunde of econometrie of iets dergelijks studeren.

Dan nog iets. Ik kan mezelf eigenlijk nauwelijks motiveren om uit mezelf te gaan leren / huiswerk maken. Daarom heb ik ook voor maastricht gekozen. Via Pbl denk ik dat ik mezelf wel kan motiveren omdat dat nodig is bij die projecten.

En is het niveau van wiskunde echt niet zo moeilijk? Is het vergelijkbaar met WA2, ik bedoel quaa niveau? Ik snap natuurlijk dat er andere themas aan bod komen en dat de kennis wordt uitgebreid, maar is het niveau vergelijkbaar?
  zaterdag 5 februari 2005 @ 19:53:56 #41
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24941818
Mischien wel , maar je moet dit ook goed meerekenen. Stel 70% heeft kans om ingeloot te worden met decentraal, en 65% heeft internationale ervaring. Dan is opeens de kans dat je wordt ingeloot 5%, ipv van 60% bij centraal (ik weet de kansen niet, dit is maar een voorbeeld).
  zaterdag 5 februari 2005 @ 19:55:05 #42
17114 Pistol_Pete
pi_24941842
ik weet niet precies hoe het zit in de huidige ba-ma structuur, maar volgens mij is het gewoon mogelijk om je eigen vakken pakket min of meer samen te stellen. Daarbij kun je zelf kiezen of je de nadruk gaat leggen op "softere" of "exacte" onderwerpen.

Wiskundige en statistiek vakken zijn over het algemeen wel goed te doen. Makkelijk is het niet, maar dat zal het op geen enkele uni zijn. Dit zijn gewoon vakken waar je een bepaalde kennis in dient te hebben om je studie succesvol af te ronden.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 19:57:24 #43
17114 Pistol_Pete
pi_24941874
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 19:53 schreef Quickbeam het volgende:
Mischien wel , maar je moet dit ook goed meerekenen. Stel 70% heeft kans om ingeloot te worden met decentraal, en 65% heeft internationale ervaring. Dan is opeens de kans dat je wordt ingeloot 5%, ipv van 60% bij centraal (ik weet de kansen niet, dit is maar een voorbeeld).
internationale ervaring is echt geen vereiste. Het is een studie voor mensen met een internationale interesse.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 20:03:14 #44
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24941961
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 19:46 schreef Anubys87 het volgende:
Hmmm nu ff paar vraagjes. Komen er veel M&O achtige dingen bij economics voor? Daarbij denk ik dan aan balansen, break-even analyse etc. Ik vind M&O namelijk echt verschrikkelijk saai. Ik vind Keynes, rente politiek, handelsbalansen etc. veel interessanter.

En nog iets, als ik de brochure lees dan staat daar in dat IES zich op de itnernationale economie richt en dat gecombineerd met politiek, etiek en recht. In hoeverre wordt dat ook echt behandeld? Ik heb namelijk geen zin in een stoffige studie met enkel cijfertjes. Anders ga ik wel wiskunde of econometrie of iets dergelijks studeren.

Dan nog iets. Ik kan mezelf eigenlijk nauwelijks motiveren om uit mezelf te gaan leren / huiswerk maken. Daarom heb ik ook voor maastricht gekozen. Via Pbl denk ik dat ik mezelf wel kan motiveren omdat dat nodig is bij die projecten.

En is het niveau van wiskunde echt niet zo moeilijk? Is het vergelijkbaar met WA2, ik bedoel quaa niveau? Ik snap natuurlijk dat er andere themas aan bod komen en dat de kennis wordt uitgebreid, maar is het niveau vergelijkbaar?
Ik beantwoord de vragen in volgorde en hoeveel ik er vanaf weet.

1. Bij Economics krijg je een accounting vak, dat is inderdaad een soort M&O. Er zijn veel mensen die dit een klote vak vinden. Echter is het wel zo dat je bij elke economie opleiding wel een accounting vak krijgt, dus daar zal je mee moeten leren leven. Ik vond het zelf niet erg, terwijl ik na 2 weken met M&O ben gekapt omdat ik het juist zo verschrikkelijk saai vond.

2. Ik weet niet in hoeverre het behandeld wordt aangezien dit mijn eerste jaar is, en ik zowieso niet IES ga doen. Je zal de cijfertjes niet vermijden, dat is nou eenmaal zo bij economie. Er zijn natuurlijk wel weer vakken dit zich bezig houden met de meer kwalitatieve aspecten. Voor verdere informatie zal je iemand moeten hebben die het studeert.

3. Die motivatie komt vanzelf wel, als je de studie enigzins leuk vindt ga het werk wel doen. Op de middelbare deed ik nooit wat, en ik merk van mezelf dat ik een stuk meer doe nu.

4. Op dit punt moet ik je helaas terleurstellen, de statistiek is misschien voor een WA1,2 (zoals ik) niet zo lastig maar de wiskunde wel. Het is eigenlijk niet goed vergelijkbaar met WA1,2 en het is best zwaar. Het is echt wel een stuk zwaarder dan a1,2 maar, zeker niet onmogelijk. Als je het eerste blok veel doet (tenzij je goed bent in wiskunde) is het wel te halen. Ik stond ook maar een 6je op mijn eindlijst, en heb QM1 met een 6.5 in een keer gehaald. Wiskunde is altijd mijn zwakste punt geweest dus.. zo moeilijk is het nou ook weer niet.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 20:04:19 #45
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24941985
ja, dat kan ook best. Iik heb zelf niet geloot dus de ins and outs weet ik niet precies.
pi_24960287
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 09:42 schreef Pistol_Pete het volgende:
Ik heb hier wel wat ervaring mee, aangezien ik een aantal van die brieven ooit heb gelezen.

Motiveer en beargumenteer waarom je voor de Universiteit Maastricht kiest. Hierin zou je aan kunnen geven de reputatie of de leeromgeving. Waarom nou juist een PBL leeromgeving. Indien je hier al ervaring mee hebt, zou je het kunnen aangeven. Geef ook aan wat je van de studie verwacht, wat denk je te leren en welke vaardigheden denk je dat je kan verbeteren of opdoen? Ook raad ik je aan aandacht te besteden aan het internationale aspect van de opleiding en waarom je dat zo aanspreekt. Vertel ook wat over jezelf...
dankje! Daar moet ik dus ook op letten idd, dan ga ik er binnenkort maar eens aan beginnen
pi_24962073
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 20:03 schreef Quickbeam het volgende:

[..]

Ik beantwoord de vragen in volgorde en hoeveel ik er vanaf weet.

1. Bij Economics krijg je een accounting vak, dat is inderdaad een soort M&O. Er zijn veel mensen die dit een klote vak vinden. Echter is het wel zo dat je bij elke economie opleiding wel een accounting vak krijgt, dus daar zal je mee moeten leren leven. Ik vond het zelf niet erg, terwijl ik na 2 weken met M&O ben gekapt omdat ik het juist zo verschrikkelijk saai vond.

2. Ik weet niet in hoeverre het behandeld wordt aangezien dit mijn eerste jaar is, en ik zowieso niet IES ga doen. Je zal de cijfertjes niet vermijden, dat is nou eenmaal zo bij economie. Er zijn natuurlijk wel weer vakken dit zich bezig houden met de meer kwalitatieve aspecten. Voor verdere informatie zal je iemand moeten hebben die het studeert.

3. Die motivatie komt vanzelf wel, als je de studie enigzins leuk vindt ga het werk wel doen. Op de middelbare deed ik nooit wat, en ik merk van mezelf dat ik een stuk meer doe nu.

4. Op dit punt moet ik je helaas terleurstellen, de statistiek is misschien voor een WA1,2 (zoals ik) niet zo lastig maar de wiskunde wel. Het is eigenlijk niet goed vergelijkbaar met WA1,2 en het is best zwaar. Het is echt wel een stuk zwaarder dan a1,2 maar, zeker niet onmogelijk. Als je het eerste blok veel doet (tenzij je goed bent in wiskunde) is het wel te halen. Ik stond ook maar een 6je op mijn eindlijst, en heb QM1 met een 6.5 in een keer gehaald. Wiskunde is altijd mijn zwakste punt geweest dus.. zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Niet dat ik je iets verwijt ofzo hoor . Maar mag ik weten waarom je niet voor IES kiest? Dan weet ik de minpunten, snap je?
  maandag 7 februari 2005 @ 10:50:26 #48
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_24967281
Mij heeft altijd meer het bedrijfsleven getrokken. Bij IES kom je toch vaker bij instanties of nationale banken te werken. IB is ook wel op bedrijven gericht, maar IBE heeft veel meer een economische grondslag waardoor ik het leuker vind.
pi_24971791
hmmm ik heb met een meisje gepraat dat IB doet. Ik vind het toch vreemd dat de UM overal vertelt dat er bij IB/Economics tenminste 1 vreemde taal moet worden geleerd (naast engels natuurlijk). Zij zegt namelijk dat dat helemaal niet zo is...
pi_24972010
is ook helemaal niet zo toch? Ik heb het nog nooit ergens gehoord of gelezen.. In Tilburg is het daarentegen wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')