abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24637005
Nu Live bij CNN

Miljoenenen Mensen lopen nu naar de berg arafat

Miljoenen moslims uit de hele wereld maken dezer dagen de pelgrimstocht naar Mekka. Een indrukwekkend vertoon van saamhorigheid en devotie, maar ook een logistieke nachtmerrie die honderden pelgrims niet overleven.

In 1884 bezocht de jonge Leidse arabist en islamoloog Christiaan Snouck Hurgronje Mekka tijdens de hadj. Niet veel Europeanen waren hem voorgegaan naar deze heilige stad, die al tijdens het leven van de profeet tot verboden gebied voor ongelovigen werd verklaard en dat nog steeds is. Snouck legde zijn ervaringen vast in een dissertatie: 'Het Mekkaansche Feest'. Een vijfde van de mensheid verlangt ernaar dit spirituele festival ten minste één keer in zijn leven mee te maken.

Volbrenging van de hadj is de laatste van de vijf 'zuilen des geloofs', waarop de profeet Mohammed (570-632 A.D.) zijn leer, de islam ('onderwerping aan God') fundeerde. De andere vier zuilen zijn de geloofsbelijdenis; het plichtgebed, de liefdadigheidsbelasting en het vasten in de maand Ramadan. Buiten het seizoen kunnen moslims de umra of kleine pelgrimage naar Mekka maken, maar die geldt niet als vervulling van een geloofsplicht. De islamitische wet kent een aantal verontschuldigingen voor het niet volbrengen van de hadj, eigenlijk voorwaarden voor deelname. De aspirant-pelgrim moet over voldoende middelen beschikken om de reis te maken en familie moet goed verzorgd achterblijven.

De tocht moet veilig gemaakt kunnen worden en de bedevaartganger dient in uitstekende gezondheid te verkeren. Hoewel de stroom bedevaartgangers in de loop der eeuwen is aangezwollen door welvaartsgroei en massatransport, kan maar een klein percentage van de moslims de tocht aanvaarden.

De religieuze betekenis van de hadj is drieërlei. Hij bevordert bij de individuele gelovige de gerichtheid op god en bewerkstelligt een vorm van spirituele verheffing. De pelgrimage geldt ook als een kans om vergeving te vragen voor alle zonden die iemand in zijn leven heeft begaan. De profeet zou hebben gezegd dat al wie de hadj op juiste wijze volbrengt, "zal terugkeren naar de reine staat van de geboorte". Ten slotte stelt de bedevaart moslims uit de hele wereld, ongeacht taal of huidkleur, in staat samen te komen in een geest van universele broederschap.

Echt mooi de beelden

dit is een serieus Topic geen MOSLIMS Bashen dat doe je maar op Stromfront en op FP
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_24637049
Ben jij daar ook wel eens heen geweest meki?
En hoe voelt u zich nu?
pi_24637099
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 10:34 schreef evil_cupido het volgende:
Ben jij daar ook wel eens heen geweest meki?
Neeh
pi_24637356
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 10:37 schreef Meki het volgende:

[..]

Neeh
Ga je er wel nog ooit heen?

(Dat moet als moslim zijnde toch?)
En hoe voelt u zich nu?
pi_24637385
dat zijn een hoop mensen..
pi_24637403
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 10:50 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Ga je er wel nog ooit heen?

(Dat moet als moslim zijnde toch?)
Jah
pi_24637425
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 10:52 schreef Meki het volgende:

[..]

Jah
Ja dat je gaat of ja dat dat moet?

(je reageert wel erg uitgereid zeg in je eigen topic..)
En hoe voelt u zich nu?
pi_24637463
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 10:53 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Ja dat je gaat of ja dat dat moet?

(je reageert wel erg uitgereid zeg in je eigen topic..)
het moet eigenlijk wel dus ik ga maar dat over 10 jaar ofzo :d
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:17:08 #9
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24637857
Miljoenen Harigen bij elkaar
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24637979
Wat zit er nu eigenlijk in dat grote kubusvormige gebouw waar de pelgrims omheen trekken ?
Is dat gebouw de Kaaba of wordt de zwarte steen (meteoriet ?) zo genoemd, die zich in dat gebouw bevindt? Wat is de betekenis van dit alles?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_24638098
Zo nu nog een bommetje erop... --> vrede op aarde
pi_24638151
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:29 schreef Trancentral het volgende:
Nu jij nog kanker...--> weer een racist minder .
-
pi_24638178
Alhoewel ik het maar raar vind om zoveel dingen te moeten om een echte reine staat te krijgen vind ik het altijd wel een mooi gezicht.

Hou zit het trouwens als je nooit de kans hebt gehad om naar Mekka te gaan, denk aan kinderen die vroeg overlijden?? Van zieken en armen weet ik wel dat het niet per se hoeft
pi_24638335
quote:
De profeet zou hebben gezegd dat al wie de hadj op juiste wijze volbrengt, "zal terugkeren naar de reine staat van de geboorte".
Dat doet me denken aan "O brother where art thou", heerlijk naief zou dit voor sommigen ook een vrijbrief zijn om zich niet zo strikt aan de wetgeving te houden
pi_24638451
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:41 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Dat doet me denken aan "O brother where art thou", heerlijk naief zou dit voor sommigen ook een vrijbrief zijn om zich niet zo strikt aan de wetgeving te houden
Katholieken hebben het nog makkelijker. Na de biecht zijn hun zonden ook vergeven.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_24638460
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:23 schreef Oud_student het volgende:
Wat zit er nu eigenlijk in dat grote kubusvormige gebouw waar de pelgrims omheen trekken ?
Is dat gebouw de Kaaba of wordt de zwarte steen (meteoriet ?) zo genoemd, die zich in dat gebouw bevindt? Wat is de betekenis van dit alles?
Pandora's box.
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:49:38 #17
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_24638503
Hoe oud is die steen eigenlijk? Wel erg veel mensen zijn daar
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:49:43 #18
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24638505
quote:
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=42272

[ Bericht 10% gewijzigd door HarigeKerel op 19-01-2005 12:00:14 ]
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:50:37 #19
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_24638521
quote:
Kunnen wel mooi mikken op die steen, maar is weer zonde van die steen
pi_24638678
En wanneer gaan ze de duivel stenigen? Ben benieuwd hoeveel doden er deze keer vallen.
pi_24638821
Kan er svp misselijke berichten zoas:
"Zo nu nog een bommetje erop... --> vrede op aarde" gewijzigd/verwijderd worden?
  woensdag 19 januari 2005 @ 12:48:56 #22
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_24639526
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:32 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Nu jij nog kanker...--> weer een racist minder .
Maar dan wel een langzaam slopende.
Mij mag je er voor wakker maken.
  woensdag 19 januari 2005 @ 12:53:19 #23
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_24639588
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:23 schreef Oud_student het volgende:
Volgens mij is het het graf van een profeet Mohammed.
Mij mag je er voor wakker maken.
  woensdag 19 januari 2005 @ 14:28:49 #24
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_24641077
De Kaaba is volgens mij een pre-islamitische tempel die door Mohammed van afgodenbeelden gezuiverd is. Van binnen is 'ie leeg, dacht ik. Volgens mij is hij eind jaren '90 voor het laatst wegens bouwvallige staat geheel afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. (Dat is trouwens meerdere malen in de geschiedenis gebeurd.)

De zwarte steen is hoogstwaarschijnlijk een deel van een meteoriet, wat ook klopt met de overlevering dat de steen uit de hemel is gevallen.
Master of my domain
pi_24641204
Nu is het alleen te hopen dat ze een beetje oppassen met het achteruit inparkeren daar.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')