Ik hou het liever op gewoon liberaal...
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 01:25 schreef marthijn het volgende:Naastenliefde, Vrijheid & Diversiteit
1. Ministers zijn uitvoerenden, het beleid wordt door de Kamer bepaald.
(Zie hoofdstuk 1: RIJKSOVERHEID)
Dat wordt een pleuriszooi.
Allereerst worden ministers dan een overbodige bureaucratie tussen de tweede kamer en uitvoerend ambtenaren.
Verder is de tweede kamer het onderling nooit eens. Moet ieder voorstel waar een meerderheid voor bestaat dan worden doorgevoerd? Ik kan je garanderen dat er weinig van dat libertarisme overblijft als de SP, PvdA en GL hun stemmen combineren...
quote:
2. Gemeenten krijgen meer autonomie.
(Zie hoofdstuk 2: GEMEENTEN)
Erg libertarisch is dit niet. Iedere gemeente gaat dan een ander beleid voeren waardoor ik als inwoner van Nederland niet weet waar ik aan toe ben, bovendien gaan gemeenten dan alleen hun dominante bevolkingsgroep aanspreken (bijvoorbeeld boeren), waardoor het leven onmogelijk wordt gemaakt voor andere bevolkingsgroepen. Het heeft in feite dezelfde uitwerking als Pronk's idiote ruimtelijke inrichting.
quote:
3. Beleidsbepaling altijd onafhankelijk van de EU, dan pas mogelijke samenwerking.
(Zie hoofdstuk 3: EUROPA & WERELDPOLITIEK)
Dit is eerder antiglobalistisch dan libertarisch, en hier geldt hetzelfde als bij het vorige punt: als je de regelgeving overlaat aan kleinere gemeenten (of individuele landen) wordt die regelgeving alleen maar meer toegespitst. In de praktijk betekent dit dat het alleen maar kneuteriger wordt. Een algemene, centrale regelgeving is waarschijnlijk veel minimalistischer ingesteld aangezien het rekening moet houden met veel meer verschillende culturen en situaties, waarbij een grote overheid niet te handhaven valt.
quote:
4. Er moet getracht worden om een Europees leger op te zetten.
(Zie hoofdstuk 4: LEGERZAKEN)
Dit conflicteert een beetje met je vorige punt.
quote:
5. Softdrugs en harddrugs worden gelegaliseerd.
(Zie hoofdstuk 5: STIMULERENDE MIDDELEN)
Softdrugs is nog tot daar aan toe... Maar harddrugs? Wie moet betalen voor de gezondheidszorg van de bende snuivende en spuitende idioten die hier het gevolg van is? Of wil je dat ook afschaffen? Dat is niet libertarisch, maar dom.
quote:
6. Discriminatie is toegestaan, behalve door de overheid.
(Zie hoofdstuk 6: JUSTITIE)
Dus als ik op straat roep dat iemand een smerige stinkneger is kan die man me niet aanklagen? Vind je dit zelf ook niet raar?
quote:
7. Iedere wijk en ieder klein dorp krijgen twee Bromsnorren die daar zelf wonen.
(Zie hoofdstuk 7: POLITIE)
Dat wordt een beetje duur. Dit heeft alleen nut in wijken waar ook daadwerkelijk veel criminaliteit is. Waar ik woon hoef ik dit niet.
quote:
8. Elke gedetineerde krijgt een soort begeleiding of behandeling.
(Zie hoofdstuk 8: STRAFFEN)
Dit klinkt me eerder sociaal-democratisch in de oren. Wat denk je dat het gaat kosten? Ik vind het idee an sich niet verkeerd, maar wel te duur. Zoveel geld heb ik niet over voor een stelletje criminelen.
quote:
9. Kinderen mogen vanaf twaalf jaar seksuele contacten aangaan.
(Zie hoofdstuk 9: SEKSUALITEIT & INTIMITEIT)
Als 2 kinderen van 12 met elkaar neuken is er nu ook geen wet die hen daarvan weerhoudt. Of bedoel je dat je pedofilie wilt legaliseren? Zo ja: dat is gestoord en walgelijk. De reden hoef ik je denk ik niet uit te leggen..
quote:
10. Basisscholen mogen niet gebaseerd zijn op een religieuze grondslag.
(Zie hoofdstuk 10: ONDERWIJS)
Lekker libertarisch, vrij en divers...
quote:
11. Docenten krijgen volledige vrijheid om lesstof en leermethoden te kiezen.
(Zie hoofdstuk 11: LESINHOUD)
Dus als een of andere treehuggende hippieleraar mijn zoontje alleen lesgeeft over het broeikaseffect is dat allemaal prima?
quote:
12. Geen integratiebeleid.
(Zie hoofdstuk 12: VLUCHTELINGEN & ASIELZOEKERS)
Akkoord.
quote:
13. Op de omroepen van het publieke bestel wordt gestemd.
(Zie hoofdstuk 13: MEDIA)
Wat heeft dat voor nut? Je kan ze beter meteen afschaffen als je toch bezig bent. Waar zou je uberhaubt over willen stemmen? Of ze Lingo moeten uitzenden of Boggle?
quote:
14. De NS komt terug in overheidshanden en reizen per trein wordt gratis.
(Zie hoofdstuk 14: VERKEER & VERVOER)
Lekker libertarisch, nog meer belastingen
![]()
quote:
15. Gratis basiszorg via de overheid.
(Zie hoofdstuk 15: GEZONDHEIDSZORG)
Idem.
quote:
16. Er komt een lager BTW-tarief voor het midden- en kleinbedrijf (MKB).
(Zie hoofdstuk 16: FINANCIËN & ONDERNEMEN)
Waar wil je dat gratis vervoer dan van betalen?
quote:
17. Geen energie- en waterliberalisering.
(Zie hoofdstuk 17: MILIEU & VOEDING)
Dus je bent libertarisch, maar je wilt niets privatiseren?
quote:
18. Dieren krijgen meer rechten.
(Zie hoofdstuk 18: DIERENWELZIJN)
Heeft met liberatarisme niet veel te maken.
quote:
19. Kinderen krijgen meer rechten.
(Zie hoofdstuk 19: KINDERRECHTEN)
Idem. Bovendien is dit onzin. Een puberend kind moet gewoon z'n bek houden en ouders moeten de mogelijkheid hebben om hem of haar in toom te houden, en moeten daarin niet beperkt worden door de overheid.
quote:
20. Niemand is verplicht te solliciteren; er is een lage basisuitkering.
(Zie hoofdstuk 20: OVERIGE ZAKEN)
Alleen met het laatste ben ik het eens.
Het valt met op dat iedere libertarier zijn eigen onzinnige invulling geeft van het begrip libertarisme. Uiteindelijk blijkt meestal dan ook dat ze het nooit over iets eens worden. Een beetje zoals Furtuynisme...