Beverly Hills Cop: redelijke actiekomedie volgens het boekje. Murphy is wel okay, het plot slaat nergens op maar is wel okay, de grappen zijn wel okay en je kunt de film zonder problemen ogenblikkelijk vergeten. Okay inhoudsloos Hollywoodvermaak dus, en compleet inwisselbaar met 48 Hrs of die ene '80's actiekomedie die ik alweer vergeten ben (met een autoachtervolging op spoorrails ofzo, ik kan even niet op de naam komen). 6,5.
Delicatessen: erg fijne Jeunet. Vol met leuke visuele grapjes en toffe sequenties, fantasie en hippe shots. Van effectief drama is geen sprake en het is een beetje een rommeltje, maar het is erg leuk, origineel en het boeit van begin tot eind. 8.
Fanny & Alexander: de ruim vijf uur durende TV-versie. Bergman behandelt op geweldige wijze allerlei thema's en verbindt deze op geweldige wijze geweldig. Alexander en de priester (ik waag me niet aan de rare Zweedse namen) zijn twee van de best gespeelde en uitgewerkte personages die ik ooit heb gezien en de film zit volgepropt met heerlijke scènes. Sommige komische stukken zijn wat knullig, de Duitse vrouw bijvoorbeeld (al zal dit wel een erfenis zijn uit Bergmans screwball-periode) en de eerste acte heeft af en toe wel wat weg van een soap. Het is moelijk om dit een cijfer te geven, omdat ik me tijdens het kijken af en toe aan dit soort dingen ergerde, maar als geheel is dit één van de beste films die ik ooit heb gezien. Het is in ieder geval een enorme aanrader en ik adviseer dan ook alle mensen die Finding Neverland geweldig vonden om dit eens te bekijken en erachter te komen wat nou een ècht geweldige film is over fantasie, magie en de kindertijd. 9+.
Verder heb ik deze maand (januari, dus) 33 films gezien, vier had ik er al eens eerder gezien en drie zag ik in de bioscoop.
De besten waren:
1.
Fanny & Alexander - 9+
2.
The Conversation - 9+
3.
Sunrise: a Song of Two Humans - 9
4.
Léolo - 8,5
5.
The Set-Up - 8,5
Eervolle vermeldingen voor
Straw Dogs en
A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies.
De slechtste films die ik deze maand zag waren:
5.
Orgazmo - 5,5
(en dus eventueel nog wel te doen, mits voorzichtig)4.
Spawn - 5-
3.
What Planet Are You From? - 4
2.
Santa Claus Conquers the Martians - 2,5
1.
White Chicks - 2
Ik vond het een heel okaye filmmaand. Voor mij, dan.
[ Bericht 5% gewijzigd door Sai op 31-01-2005 00:00:55 ]