Zat bij de lok en wagons die ik gister heb gekochtquote:Op vrijdag 21 januari 2005 17:02 schreef Dualdude het volgende:
Ook gelijk maar digitaal, doe maar duurLeuk hoor
1 als ik moet kiezen uit C, K en M dan zeg ik K railsquote:Op vrijdag 21 januari 2005 18:46 schreef DaMart het volgende:
Ik zie hier allerlei termen voorbij komen, zoals C-rails, K-rails, M-rails....
ik heb alleen geen idee wat de naam is van de rails in de dozen in de kast hier. Dus hierbij een fotootje:
[afbeelding]
4vragen:
1. Welk type rails is dit?
2. Is dit nog te koop?
3. Wat kost het dan ongeveer?
4. Kunnen moderne locomotieven (eventueel digitaal) hierop rijden, of kan ik beter meteen hele nieuwe rails kopen en degenen zoals op de foto beter in de kast laten liggen?
Ik denk trouwens dat ik van het weekend nog een laatste poging zal ondernemen om mijn 1600 te repareren... lukt dat niet, dan wordt dat ding gewoon een statisch object op een toekomstige baan
Maar het is een beetje stom om een groot deel van je loccen niet te kunnen laten rijden, omdat je van tevoren niet even wilde proberen of het ging....quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:03 schreef SHERMAN het volgende:
Loc: als het niet lukt gewoon leeghalen dat ding en in "dual" tractie gebruiken? Ik weet niet hoe het heet maar dan rijden er zeg maar 2 locs op 1 trein en dat is natuurlijk mooi
daarom staat er als het niet lukken wilquote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:41 schreef Lucske het volgende:
[..]
Maar het is een beetje stom om een groot deel van je loccen niet te kunnen laten rijden, omdat je van tevoren niet even wilde proberen of het ging....
Ziet er goed uitquote:Op vrijdag 21 januari 2005 18:33 schreef Dualdude het volgende:
Dees:
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/index.php?page=detail&detail&sCountryCode=de&start=0&nr=36850
Het probleem is echter dat er in de regel één flenshoogte wordt aangehouden en dat betekent dus dat je niet één loc niet kunt gebruiken, maar heel veel locs van het betreffende merk.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:42 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
daarom staat er als het niet lukken wil
beter zo gebruiken dan weg gooien toch
Waar gaat het nou over?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:54 schreef Lucske het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat er in de regel één flenshoogte wordt aangehouden en dat betekent dus dat je niet één loc niet kunt gebruiken, maar heel veel locs van het betreffende merk.
Mijn vader suggereerde gisteren trouwens dat ik later overstap op Marklinn, maar heeft dat niet het nadeel dat ik erg gebonden ben qua keuze van materieelleverancier?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:54 schreef Lucske het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat er in de regel één flenshoogte wordt aangehouden en dat betekent dus dat je niet één loc niet kunt gebruiken, maar heel veel locs van het betreffende merk.
Je snapt het punt niet: hij vraagt of nieuwe loccen, met digitaal, daar kunnen rijden. Dat kan, maar hij moet even kijken of die rails geschikt is voor de gehanteerde flenshoogte tegenwoordig. Het gaat niet om die loc die hij nu heeft, maar om de spullen die tegenwoordig geproduceerd worden.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:59 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Waar gaat het nou over?
Ik bedoel dat als ie die lok niet gemaak krijgt (dat is dus niet meer KAN rijden omdat de motor ofzo kapot is) dat ie dat dan KAN doen
Dus met een beetje pech kan ik straks mijn oude wagons ook niet meer gebruiken? Dat zou wel erg jammer zijn. Qua locs maakt het me namelijk niet zo heel veel uit (moet toch nieuwe hebben tegen de tijd dat ik weer een modelbaan ga maken), maar ik heb wel een paar leuke wagons die ik zeker nog wil gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:21 schreef Lucske het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet: hij vraagt of nieuwe loccen, met digitaal, daar kunnen rijden. Dat kan, maar hij moet even kijken of die rails geschikt is voor de gehanteerde flenshoogte tegenwoordig. Het gaat niet om die loc die hij nu heeft, maar om de spullen die tegenwoordig geproduceerd worden.
In de regel loopt 't wel los, desnoods haal je wat losse assen die je er in plaats, of klem je ze in een boormachine en vijlt ze af.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus met een beetje pech kan ik straks mijn oude wagons ook niet meer gebruiken? Dat zou wel erg jammer zijn. Qua locs maakt het me namelijk niet zo heel veel uit (moet toch nieuwe hebben tegen de tijd dat ik weer een modelbaan ga maken), maar ik heb wel een paar leuke wagons die ik zeker nog wil gaan gebruiken.
Als het oude wagens zijn waarschijnlijk niet. Lima, Jouef en consorten hadden van die vaste dingen, niks kortkoppelingen en dergelijke. De grens ligt zo'n beetje bij de overgang van de plastig uitziende wagens naar enigszins kwaliteit. Tegenwoordig zijn NEM-schachten met dito koppelingen de standaard.quote:Ik zie trouwens op veel foto's andere koppelingen dan ik altijd had. Zijn deze makkelijk te vervangen ?
aaah er is een misverstandquote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:21 schreef Lucske het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet: hij vraagt of nieuwe loccen, met digitaal, daar kunnen rijden. Dat kan, maar hij moet even kijken of die rails geschikt is voor de gehanteerde flenshoogte tegenwoordig. Het gaat niet om die loc die hij nu heeft, maar om de spullen die tegenwoordig geproduceerd worden.
en ik heb het over:quote:4. Kunnen moderne locomotieven (eventueel digitaal) hierop rijden, of kan ik beter meteen hele nieuwe rails kopen en degenen zoals op de foto beter in de kast laten liggen?
beide gelijk op elk zijn eigen manier?quote:Ik denk trouwens dat ik van het weekend nog een laatste poging zal ondernemen om mijn 1600 te repareren... l
2/3de compleet?quote:
Jaquote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:45 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
aaah er is een misverstand
[...]
beide gelijk op elk zijn eigen manier?
Ik heb dus alleen maar dit soort koppelingen op mijn wagons zitten (overigens is alleen de loc Lima, wagons zijn Piko, Roco en nog een merk)quote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:38 schreef Lucske het volgende:
[..]
In de regel loopt 't wel los, desnoods haal je wat losse assen die je er in plaats, of klem je ze in een boormachine en vijlt ze af.
[..]
Als het oude wagens zijn waarschijnlijk niet. Lima, Jouef en consorten hadden van die vaste dingen, niks kortkoppelingen en dergelijke. De grens ligt zo'n beetje bij de overgang van de plastig uitziende wagens naar enigszins kwaliteit. Tegenwoordig zijn NEM-schachten met dito koppelingen de standaard.
4,1 meter plus nog watquote:Op vrijdag 21 januari 2005 21:47 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
2/3de compleet?
damm...hij word dus nog langer?![]()
Geen idee, volgens mij tussen de 32 en 40. Eigenlijk heeft het ding straks te weinig autowagens, maar ja.quote:hoeveel auto's kan je nu kwijt er op?![]()
Brr, dat akelige ding. Ik weet niet of die loc een NEM-schacht heeft, maak eens een foto van de onderkant, waar de koppeling bevestigd zit.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:14 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb dus alleen maar dit soort koppelingen op mijn wagons zitten (overigens is alleen de loc Lima, wagons zijn Piko, Roco en nog een merk)
[afbeelding]
hij is wel een beetje stoffigquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:14 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb dus alleen maar dit soort koppelingen op mijn wagons zitten (overigens is alleen de loc Lima, wagons zijn Piko, Roco en nog een merk)
[afbeelding]
dat zou niet eens op mijn baan passenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:15 schreef Lucske het volgende:
[..]
4,1 meter plus nog wat.
[..]
Geen idee, volgens mij tussen de 32 en 40. Eigenlijk heeft het ding straks te weinig autowagens, maar ja.
Hiet wel, tel 't maar na op dat tekeningetje ;-).quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:28 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
dat zou niet eens op mijn baan passen
Het gaat me niet zozeer om de loc, maar meer om de serie van deze wagons:quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:16 schreef Lucske het volgende:
[..]
Brr, dat akelige ding. Ik weet niet of die loc een NEM-schacht heeft, maak eens een foto van de onderkant, waar de koppeling bevestigd zit.
oke hij ozu hier ook wel passenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:44 schreef Lucske het volgende:
[..]
Hiet wel, tel 't maar na op dat tekeningetje ;-).
de koppelingen die ik heb bij mijn IC+ wagens zijn lastig om los te maken van de locquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:46 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het gaat me niet zozeer om de loc, maar meer om de serie van deze wagons:
[afbeelding]
Dit is de onderkant van de koppeling... kon even geen betere foto maken door het flitslicht. Zal morgen met daglicht wel een betere maken.
[afbeelding]
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik deze koppelingen altijd verdraaid lastig vond om weer uit elkaar te halen als je wagons wilde ontkoppelen
Wat is er kapot aan? Zelfde loc als in het vorige topic?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:46 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hij ligt dan ook al tuim 10 jaar in een kast he
Uhm, hij rijdt niet meer, licht doet het wel weer na mijn laatste reparatie-actie... motor is waarschijnlijk dus vuil of opgeblazen. Daarnaast doet een panto het niet meer, en zit 1 van de assen met plakband vastquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:58 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Wat is er kapot aan? Zelfde loc als in het vorige topic?
Dan moet je even die twee pennetjes bij elkaar knijpen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:57 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
de koppelingen die ik heb bij mijn IC+ wagens zijn lastig om los te maken van de loc
als je er niet uit komt kan je hem altijd nog langs een winkel brengen om te laten kijken wat reperatie zou kostenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:03 schreef DaMart het volgende:
[..]
Uhm, hij rijdt niet meer, licht doet het wel weer na mijn laatste reparatie-actie... motor is waarschijnlijk dus vuil of opgeblazen. Daarnaast doet een panto het niet meer, en zit 1 van de assen met plakband vast
En ja, da's dezelfde loc dus... had vroeger ook een stoomloc, maar daar waren de aandrijfstangen afgebroken, en die deed het dus ook niet meer
quote:Dat kreeg ik ervan he, die tragere stoomloc achter mijn snellere 1600 hangen en maar crossen![]()
* SHERMAN kijken gaatquote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:05 schreef Lucske het volgende:
[..]
Dan moet je even die twee pennetjes bij elkaar knijpen.
@DM: dat is dus een NEM-schacht, je kunt de koppeling er zo uithalen en een andere plaatsen.
Stom dat ik daar niet aandacht, onder de koppeling zitten van die "staafjes" waarmee je hem los kan maken, die gebruikt een ontkoppel rail ookquote:
Da's mooi, zou het zonde vinden als ik deze wagons niet meer zou kunnen gebruiken, ik vind ze namelijk best mooi (heb ook nog de normale en restauratiewagen hiervan)quote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:05 schreef Lucske het volgende:
[..]
Dan moet je even die twee pennetjes bij elkaar knijpen.
@DM: dat is dus een NEM-schacht, je kunt de koppeling er zo uithalen en een andere plaatsen.
Ze zien er inderdaad mooi uitquote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:15 schreef DaMart het volgende:
[..]
Da's mooi, zou het zonde vinden als ik deze wagons niet meer zou kunnen gebruiken, ik vind ze namelijk best mooi (heb ook nog de normale en restauratiewagen hiervan)
Tuurlijk, gewoon een looping in je baan makenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:16 schreef DeStedebouwer het volgende:
Als ze hard genoeg gaan, kunnen ze dan ook over de kop?
Ik denk dat je dat niet haalt met standard rails, dan moet je van die flex dingen gaan gebruikenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:19 schreef DaMart het volgende:
[..]
Tuurlijk, gewoon een looping in je baan maken
Wat is de type aanduiding van dit soort rails? Ik heb dit soort rails ook, zat in mijn Marklin Hobby 2905 pakketquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |