abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24627995
Ik ben pas terug uit Florence en heb daar wat hoog aangeschreven musea bezocht met vooral kunst uit de Renaisance. Met name religieuze stukken dus.

Wat me opviel is dat er een aantal taferelen is dat steeds opnieuw en opnieuw afgebeeld werd, bijvoorbeeld de 'Aankondiging'. De schilderijen van de verschillende kunstenaars beelden die scene ook ongeveer hetzelfde uit. Natuurlijk is de één daar beter in dan de ander en zijn de details niet hetzelfde, maar heel creatief is het niet.

De vraag is dus of je zoiets eigenlijk wel als kunst moet beschouwen. Bij kunst hoort toch onlosmakelijk creativiteit? Ik zie dit meer als 'ambacht'.
pi_24628336
De inca's hadden toch ook al kunst..?
pi_24628451
Ik had het idee dat niet alle kunst uit die periode in dat ene museum in Florence te bezichtigen valt.
Ik zou dan ook suggereren niet enkel daarop enige conclusies te baseren.

Schilderkunst was 'vroegah' inderdaad grotendeels een kwestie van ambacht en in mindere mate van creativiteit. De rotzooi die tegenwoordig voor kunst doorgaat vergt voor het overgrote deel enkel enige creativiteit en nagenoeg geen ambacht.
Und wenn die ganze Welt sich gegen uns kehrt,
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 21:04:10 #4
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_24628648
Ja natuurlijk, wat denk je dan. Dat ze de kunst in de Renaissance hebben uitgevonden?
pi_24628716
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:44 schreef Omkron het volgende:
De inca's hadden toch ook al kunst..?
De negertjes in Afrika vast ook, net als de Aboriganals. Maar ik doelde op Europa.
pi_24628803
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:50 schreef Lagging het volgende:
Ik had het idee dat niet alle kunst uit die periode in dat ene museum in Florence te bezichtigen valt.
Ik zou dan ook suggereren niet enkel daarop enige conclusies te baseren.
Het was niet één museum hoor. Florence wordt wel beschouwd als dé stad die floreerde in die periode. En net als nu was kunst toen ook al een redelijk internationaal gebeuren. Er waren bijv diverse schilders die vanuit de lage landen naar Italië trokken. Maar dezelfde conclusies zou je kunnen trekken na een bezoek aan bijv de grote musea in Madrid.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 22:35:01 #7
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24630127
Ik begrijp de relatie tussen de topictitel en de openingspost niet helemaal, k_man.

Als de vraag luidt of er al kunst was voor de Renaissance, dan zeg ik volmondig ja.
Als de vraag luidt of kunst uit de Renaissance kunst is of een ambacht, dan neig ik te antwoorden met een ambacht.

Maar het antwoord op vraag 2 hangt natuurlijk erg samen met de definitie die je kunst zelf wil geven.
...dass wir fliegen.
pi_24630504
Nee, de topictitel is niet ideaal. Het ging me dus inderdaad vooral om kunst uit de Renaisance (hoewel het ook op zal gaan voor veel Europese kunst uit de periodes daarvoor).
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:22:24 #9
20619 Type
O positief...
pi_24630952
quote:
Was er wel kunst voor de Renaisance?
Nee, de Grieken, de Romeinen, de Galliers, de Gothen, de Vikingen, de Hunen etc hebben nooit bestaan en nooit iets geschilderd of beeldgehouwen...

Maar tuurlijk, vroeger was het meer een ambacht. Vroeger waren schilders er zoals er nu portretfotografen zijn, bijv. (o.a.)
Je schilderde voor de kost, tegenwoordig schilder je als artistieke expressie. En als iemand het dan koopt, is dat mooi meegenomen
"Dance music is just that same silly beat over and over again
and some bloke singing 'We're all free' while you're not. It's stupid."
-Liam Gallagher, Oasis
  woensdag 19 januari 2005 @ 07:45:16 #10
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24635067
TT aangepast, zoals gevraagd
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_24640355
Sorry hoor k-man...

Maar wou je nou echt beweren dat er in de Renaissance (waar Florence eigenlijk slechts tot ca. 1500 het middelpunt van was; daarna was dat toch echt Rome) een tekort aan creativiteit bestond omdat men veelal dezelfde onderwerpen uitbeeldde?? En dat daarom de kunst uit de Renaissance eigenlijk geen kunst is? Excuses, maar da's natuurlijk dikke onzin, al was het maar vanwege de op die periode nauwelijks toepasbare scheiding tussen 'kunst' en 'ambacht' (maar dat dan even terzijde).

Waarschuwing: hieronder volgt een lang en pretentieus kontverhaal, maar toevallig weet ik echt iets van dit specifieke onderwerp...

'Creativiteit' kan zich in veel meer dingen openbaren dan in het 'onderwerp' van je kunstwerk. Natuurlijk werden in het Florence van de 15e eeuw nog steeds de religieuze onderwerpen uitgebeeld die je in de Middeleeuwen ook al tegenkwam: de Passie, de Anunciatie, David en Goliath, heiligenlevens, enfin van alles uit de Bijbel en de apocriefe bronnen.

De creativiteit van de renaissancekunstenaars ligt ook niet in hun onderwerpkeuze, maar in het feit dat zij zich de menselijke dimensie van al die verhalen probeerden voor te stellen, en die in hun kunst naar voren wilden brengen. Dat zie je al bij de proto-renaissancekunst van Giotto: zijn cyclus in de Scrovegni-kapel in Padua is geen afstandelijke depictie van archetypische bijbelse figuren, maar een verhaal over mensen van vlees en bloed; een Jezus die lijdt, een bange Jozef en een diepbedroefde Maria. Giotto maakt een universeel menselijk drama echt voelbaar, en dat is een kenmerk van grote kunst. [link]

In Florence begint de 'echte' Renaissance (in de schilderkunst!) met Masaccio, een jong gestorven geniale kunstenaar die niet alleen pionierde in het gebruik van mathematisch perspectief, maar ook het menselijke aspect ongekend wist uit te diepen in bijvoorbeeld zijn Wegzending uit het Paradijs in de Brancacci-kapel in de S. Maria del Carmine. Dat gaat veel verder dan een simpel 'ambacht': Masaccio begrijpt het drama achter het verhaal en vertaalt dat briljant naar zijn fresco. [link]

Als je in de Uffizi bent geweest heb je ook Botticelli's Anunciatie gezien. Inderdaad een bekende manier om de aankondiging van Christus' geboorte af te beelden: links de knielende engel, rechts de geschrokken Maria. Maar kijk eens naar het eindeloos voorzichtige gebaar van Gabriël, die weet hoe heftig het nieuws is dat hij brengt, en naar de afwijzing tegen beter weten in door Maria, die deze eer eigenlijk niet wil maar haar lot al kent... [link]

Daarin ligt deels het genie van de kunst van de Renaissance: de menselijke realiteit achter de bekende verhalen voelbaar maken, en toch ook de grootsheid en bovenmenselijke dimensies van de figuren uit de Bijbel intact laten. Dé grote meester hierin is Michelangelo, wiens onmogelijk perfecte figuren ver van ons afstaan, maar tegelijkertijd tot ons spreken door hun houdingen. Zijn dode Christus (van de Pietà in de St. Pieter in Rome) is van een onuitsprekelijke schoonheid, maar ook een dood stuk vlees dat slap en zwaar in de armen van zijn moeder hangt. En je vóelt het, de goddelijkheid en menselijkheid die Michelangelo voor ogen had, als je naar dat blok marmer kijkt. Als dat geen kunst is... [link]

Sorry als ik een beetje lyrisch word, maar ik kan gewoon niet begrijpen hoe iemand een periode in de kunstgeschiedenis die het aanzicht van de Westerse kunst zo enorm heeft bepaald kan reduceren tot iets mechanisch als 'ambacht', zeker niet als je in Florence hebt rondgelopen...

[ Bericht 1% gewijzigd door BTM op 19-01-2005 14:06:12 ]
pi_24655012
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 13:49 schreef BTM het volgende:
Sorry hoor k-man...
Dank je voor de mooie, uitgebreide post.
quote:
Maar wou je nou echt beweren dat er in de Renaissance (waar Florence eigenlijk slechts tot ca. 1500 het middelpunt van was; daarna was dat toch echt Rome) een tekort aan creativiteit bestond omdat men veelal dezelfde onderwerpen uitbeeldde?? En dat daarom de kunst uit de Renaissance eigenlijk geen kunst is? Excuses, maar da's natuurlijk dikke onzin, al was het maar vanwege de op die periode nauwelijks toepasbare scheiding tussen 'kunst' en 'ambacht' (maar dat dan even terzijde).
Het is niet alleen het onderwerp dat hetzelfde is, het is vaak het hele tafereel dat vrijwel exact hetzelfde is. Met name bij bijvoorbeeld de Aankondiging. Je merkt wel dat de één er veel beter in slaagt dan de ander, maar dat is dan met name schildertechniek en heeft weinig van doen met een nieuwe invalshoek of zoiets. Dan vraag ik me af waarom bijvoorbeeld Botticelli ervoor koos opnieuw zo'n uitgemolken thema te nemen. Lag dat goed in de markt?

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. De verdrijving uit het paradijs die je postte heb ik nooit eerder gezien en is zeker fraai.

Overigens heb ik wel grote bewondering voor het vakmanschap van Botticelli en de Geboorte van Venus of de Allegorie van de Lente zijn wél orgineel. In de Uffizi hangen ook de Zeven Deugden. Zes doeken door een ander, eentje door Botticelli. Je ziet meteen het verschil in niveau, maar ook in dit geval vooral door het schildervermogen en niet door onderwerp of compositie of iets dergelijks.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2005 19:33:25 ]
  zaterdag 22 januari 2005 @ 15:27:34 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24689043
in de tijd van de Renaissance had "kunst" een heel andere betekenis dan tegenwoordig, het was veel meer ambacht dan wat het tegenwoordig is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24689093
In de middeleeuwen stond de 'kunst' volledig in het teken van het symbolisme en dus van de kerk. Het was geen losstaande kunst die 'mooi' gevonden moest worden, dat was de bedoeling helemaal niet.

De overgangsperiode tussen de ME en de Renaissance is in feite een heel grijs gebied.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 15:35:31 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24689173
JP, de Renaissance is de overgangsperiode, afaik...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')