Vrouw met baby in cel gegooid om vergeten rijbewijs
AMSTERDAM - Een 33-jarige Amsterdamse moeder is samen met haar vijf maanden oude dochtertje door politieagenten de cel in gegooid, omdat zij haar rijbewijs niet bij zich had.
De identificatieplicht die sinds januari in ons land geldt, heeft in de hoofdstad dus in ieder geval al twee 'daders' opgeleverd: moeder Marna van Dullemen en haar baby Dominique. "Ik was zondagavond bij een vriendin op visite geweest en reed op de terugweg nog even de stad in om iets te eten te halen", vertelt Marna, die zelf in Amsterdam-Noord woont. " Onderweg werd ik door agenten aangehouden, omdat ik geen gordel omhad. Ik dacht nog 'dat wordt een bekeuring', want het gebeurt me wel vaker. Balen natuurlijk."
Maar het werd nog veel erger voor Marna. "Ik moest mee naar het politiebureau, want ik had geen rijbewijs bij me. Ik had de babytas meegenomen en mijn eigen tas, met mijn rijbewijs erin, was ik die dag vergeten. Normaal was dat nooit een probleem, want dan werd er even gebeld naar het bureau om te controleren of ik een rijbewijs heb. Maar nu werden Dominique en ik meegenomen naar het bureau en in de cel gezet. Deur op slot en daar zaten we dan. Als criminelen achter gewapend glas. Even later werd nog een kerel door drie agenten in een cel naast ons gesmeten."
Borg
Marna had nog aan de agenten gevraagd of ze niet gewoon bij de receptie kon wachten en ze had verteld dat haar dochtertje toch echt moest eten. Ook bood ze aan haar portemonnee met bankpasjes en creditcard als borg achter te laten en haar rijbewijs op te halen, zodat in ieder geval dreumes Dominique naar huis gebracht kon worden. "Maar nee hoor, ik mocht pas weg als iemand anders mijn geldige rijbewijs zou komen brengen. We hebben een uur vastgezeten!" Politiewoordvoerder Ron Moes bevestigt het verhaal. Al wil hij wel aantekenen dat het geen echte cel was, maar een dagverblijf, zoals de politie dat noemt. "Dat is een glazen hok van drie bij drie meter met een grendel op de deur...", zegt Moes. "We hebben het kind bij de moeder gelaten, dat doen we meestal. Die halen we niet uit elkaar. Nadat de partner van de vrouw met het rijbewijs kwam, mocht zij weer gaan. Ze zal wel boetes krijgen voor het niet dragen van de gordel en het niet kunnen tonen van een rijbewijs", aldus Moes.
Voor Marna is haar voorval echter het ultieme bewijs dat de regelplicht in ons land veel te ver is doorgeslagen. "Het is overduidelijk dat de wet voor dit soort voorvallen niet is gemaakt. Mijn vijf maanden oude baby heeft al achter slot en grendel gezeten... Onvoorstelbaar lachwekkend, maar tegelijk verschrikkelijk triest."
DIT IS ECHT TE GEK VOOR WORDEN,
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(