abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 06:04:26 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24619958
The Power of Nightmares

Baby It's Cold Outside

De eerste van drie films over de opkomst van de politiek van de angst.

De serie toont aan hoe de dreiging van Islamitisch terrorisme bewust is vervormt en overdreven door machthebbers en politici. Hoewel radicaal islamisme inderdaad bestaat, is het idee dat we tegenover een verschrikkelijke en geheime organisatie onder leiding van Osama Bin Laden staan pure fictie.

Het is een mythe die zonder verdere kritische blik is verspreid door politici, geheime diensten en de internationale media.

In het centrum van het verhaal bevinden zich twee groepen: de neoconservatieve in Amerika en de radicale islam. Beide groepen zijn gebaseerd op idealisme, geboren uit het falen van de liberale denkbeelden een betere wereld te bouwen. Samen hebben ze het huidige nachtmerrieachtige wereldbeeld gecreëerd waarin we bedreigd worden door een wereldwijd terroristisch netwerk.

Het verhaal begint in 1949 met twee mannen. Eén is de uit Egypte afkomstige Sayyid Qutb die werkzaam is in het onderwijs. Zijn ideeën zouden decennia later de inspiratie voor de aanslagen op 11 september 2001 vormen. De andere was de filosoof Leo Strauss. Zijn ideeën zouden de basis voor de neoconservatieve beweging vormen die nu Washington domineert.

De Neoconservatieve beweging die angst als middel ziet en gebruikt om hun doelen te bereiken. Dit leidde eerder tot het 'bestaan' van een geheim en boosaardig netwerk dat geleid werd door de toenmalige Sovjet Unie. En net als nu waren zij de enigen die 'bewijzen' voor het bestaan van dit netwerk hadden.

Terwijl aan de andere kant de radicale Islamisten, geconfronteerd met een bevolking die weigerde zich bij hen aan te sluiten, het zochten in terreur om zo de ogen van de mensen te openen. De aanstichter hiervan was Ayman Zawahri, de latere mentor van Osama Bin Laden.

Deze twee groepen zijn samen verantwoordelijk voor de schepping van de valse nachtmerrie waar wij en de wereld momenteel in leven.

-----------------------------------

The Power of Nightmares - Part I - Baby It's Cold Outside

The Power of Nightmares - Part II - The Phantom Victory

The Power of Nightmares - Part I - The Shadows In The Cave

Deel 1: BBC2 - Dinsdag(avond) 18 januari 00.20 uur

(waarschuwing: deze film kan uw geloof in politici, media en overheden ernstig schaden)

[ Bericht 0% gewijzigd door NorthernStar op 18-01-2005 06:16:08 ]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 06:19:41 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24619965
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 06:04 schreef NorthernStar het volgende:
The Power of Nightmares

Baby It's Cold Outside

De eerste van drie films over de opkomst van de politiek van de angst.

De serie toont aan hoe de dreiging van Islamitisch terrorisme bewust is vervormt en overdreven door machthebbers en politici. Hoewel radicaal islamisme inderdaad bestaat, is het idee dat we tegenover een verschrikkelijke en geheime organisatie onder leiding van Osama Bin Laden staan pure fictie.

Het is een mythe die zonder verdere kritische blik is verspreid door politici, geheime diensten en de internationale media.

In het centrum van het verhaal bevinden zich twee groepen: de neoconservatieve in Amerika en de radicale islam. Beide groepen zijn gebaseerd op idealisme, geboren uit het falen van de liberale denkbeelden een betere wereld te bouwen. Samen hebben ze het huidige nachtmerrieachtige wereldbeeld gecreëerd waarin we bedreigd worden door een wereldwijd terroristisch netwerk.

Het verhaal begint in 1949 met twee mannen. Eén is de uit Egypte afkomstige Sayyid Qutb die werkzaam is in het onderwijs. Zijn ideeën zouden decennia later de inspiratie voor de aanslagen op 11 september 2001 vormen. De andere was de filosoof Leo Strauss. Zijn ideeën zouden de basis voor de neoconservatieve beweging vormen die nu Washington domineert.

De Neoconservatieve beweging die angst als middel ziet en gebruikt om hun doelen te bereiken. Dit leidde eerder tot het 'bestaan' van een geheim en boosaardig netwerk dat geleid werd door de toenmalige Sovjet Unie. En net als nu waren zij de enigen die 'bewijzen' voor het bestaan van dit netwerk hadden.

Terwijl aan de andere kant de radicale Islamisten, geconfronteerd met een bevolking die weigerde zich bij hen aan te sluiten, het zochten in terreur om zo de ogen van de mensen te openen. De aanstichter hiervan was Ayman Zawahri, de latere mentor van Osama Bin Laden.

Deze twee groepen zijn samen verantwoordelijk voor de schepping van de valse nachtmerrie waar wij en de wereld momenteel in leven.

-----------------------------------

The Power of Nightmares - Part I - Baby It's Cold Outside

The Power of Nightmares - Part II - The Phantom Victory

The Power of Nightmares - Part I - The Shadows In The Cave

Deel 1: BBC2 - Dinsdag(avond) 18 januari 00.20 uur

(waarschuwing: deze film kan uw geloof in politici, media en overheden ernstig schaden)
lol heb ik deze tekst eerder gezien, of komt ie van onze bekende bron, northernstar? als het je eigen teskt is is het alleen maar reclame. als het iemands anders tekst is ook. ja we zijn in oorlog. de 3e wo.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 06:22:52 #3
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24619969
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 06:19 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lol heb ik deze tekst eerder gezien, of komt ie van onze bekende bron, northernstar?

Wat bedoel je?

Ik heb het stukje van de BBC-site vertaald.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 06:26:31 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24619977
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 06:22 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Wat bedoel je?

Ik heb het stukje van de BBC-site vertaald.
dat bedoel ik. staat nogal lullig in jouw woorden, maar ok.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 07:05:12 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24620035
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 06:26 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat bedoel ik. staat nogal lullig in jouw woorden, maar ok.
Ah bedoel je dat.

Mijn analyse is dat het een nogal klungelige poging van "shoot the messenger" was.

Je begint met 'lol' wat moet aantonen dat je het allemaal maar lachwekkend vindt. Dan vraag je van wie de bron is met een smalende suggestie naar 'onze bekende bron', waarmee je of bedoeld dat ik het zelf heb verzonnen of een of andere vage site. Either way maak je duidelijk dat het in jouw optiek allemaal bullshit is.

Met een snelle edit voeg je er aan toe "als het je eigen teskt is is het alleen maar reclame. als het iemands anders tekst is ook." In tweede instantie blijkbaar iets minder zeker van het zelfverzonnen zijn of afkomstig van een vage site, is dit een snelle poging de tekst toch in diskrediet te brengen ook al komt het van een iets serieuzere bron.

Dan geef ik je antwoord waar het wel vandaan komt.

Nu volgt een nogal onbeholpen poging je 'shoot the messenger-act' als nog te verdedigen en te rechtvaardigen.

"dat bedoel ik. staat nogal lullig in jouw woorden, maar ok."

Blijkbaar heeft de bron iets teveel autoriteit om daar je aanval nog verder op te richten en wordt die inzet gestaakt.
Deze reactie is een mengelmoes van zowel een poging het eigen gezicht te redden, als het uitdelen van een persoonlijke steek en een uiting van minachting naar zowel de poster als het geposte stuk.

Je slordig taalgebruik suggereert bovendien enig onder invloed zijn, wat wellicht ook een verklaring voor de vijandige toon kan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door NorthernStar op 18-01-2005 07:13:26 ]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 09:09:06 #6
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_24620760
hoort dit niet meer thuis in een Conspiracy area of hebben we die niet op het Fok! forum?
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_24620916
Heb de documentaire deze zomer op de BBC gezien, vond het erg interessant.
pi_24621006
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 07:05 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ah bedoel je dat.

Mijn analyse is dat het een nogal klungelige poging van "shoot the messenger" was.

Je begint met 'lol' wat moet aantonen dat je het allemaal maar lachwekkend vindt. Dan vraag je van wie de bron is met een smalende suggestie naar 'onze bekende bron', waarmee je of bedoeld dat ik het zelf heb verzonnen of een of andere vage site. Either way maak je duidelijk dat het in jouw optiek allemaal bullshit is.

Met een snelle edit voeg je er aan toe "als het je eigen teskt is is het alleen maar reclame. als het iemands anders tekst is ook." In tweede instantie blijkbaar iets minder zeker van het zelfverzonnen zijn of afkomstig van een vage site, is dit een snelle poging de tekst toch in diskrediet te brengen ook al komt het van een iets serieuzere bron.

Dan geef ik je antwoord waar het wel vandaan komt.

Nu volgt een nogal onbeholpen poging je 'shoot the messenger-act' als nog te verdedigen en te rechtvaardigen.

"dat bedoel ik. staat nogal lullig in jouw woorden, maar ok."

Blijkbaar heeft de bron iets teveel autoriteit om daar je aanval nog verder op te richten en wordt die inzet gestaakt.
Deze reactie is een mengelmoes van zowel een poging het eigen gezicht te redden, als het uitdelen van een persoonlijke steek en een uiting van minachting naar zowel de poster als het geposte stuk.

Je slordig taalgebruik suggereert bovendien enig onder invloed zijn, wat wellicht ook een verklaring voor de vijandige toon kan zijn.
, machtig neergehaald...

ontopic: hmmmm, ik denk dat ik dat maar ga proberen te kijken enzo, vrij interessant...
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 09:30:40 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24621026
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 09:09 schreef Enyalius het volgende:
hoort dit niet meer thuis in een Conspiracy area of hebben we die niet op het Fok! forum?
Ik wist niet goed waar het thuishoorde. Heb gedacht aan POL of zelfs FTR maar het is TRU geworden omdat hier ook de 9/11 topics zijn (speculatie dat de Bush regering het met opzet heeft laten gebeuren of zelfs heeft meegeholpen) en dat sluit hier wel op aan.

Als een TRU mod vind dat het ergens anders beter past moet hij/zij het maar verplaatsen.

Wel een aanrader als je wat diepere info wilt over de huidige populatie van het Pentagon en het Witte Huis en hoe ze te werk gaan.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 09:55:08 #10
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_24621324
Is toch een herhaling? Heb die al vorig jaar gezien op de BBC, wel interressant
Hier kun je hem online kijken:
http://www.informationclearinghouse.info/video1037.htm
pi_24622171
Misschien een andere insteek in dit verhaal. Ik zag gister op Nova (of was het netwerk?) een reportage over hoe Irakeze gevangenen worden mishandeld door 7 soldaten (reservisten) in Irak. Zoals de reportage het bracht kwam het er op neer dat Rumsfeld eigenlijk wel afwist van dit hele gebeuren. Een soldaat (vrouw) vertelde dat ze deed wat haar was opgedragen door leden van de MI (militairy intelligence). In eerste instantie geloofde ik die vrouw niet. Maar toen ik later de herhaling keek kwam ik toch een beetje tot de ontdekking dat ze misschien wel echt die dingen opgedragen kreeg van de MI en wellicht nog hoger. Om zogezegd de Irakezen te ontmoedigen. Dit was op een hele inhumane manier waarbij Irakezen onder andere naakt over elkaar heen moesten liggen waardoor er een menselijke pyramide ontstond. Hier werd dan een foto van gemaakt met de soldaten met thumbs up erbij staand.

Ik keek ook even naar de reactie van Bush en kon duidelijk aan zijn smerige kop zien dat ie er meer vanaf wist, maar natuurlijk weer schijnheilig verkondigde hoe erg hij het wel niet vond en dat deze 7 militairen maar even gestrafd moesten worden. Rumsfeld hetzelfde.

Nou is mij wel een beetje duidelijk dat er hier echt hele smerige spelletjes gespeeld worden binnen die gevangenkampen. Het lijkt wel concentratiekamp mentaliteit. Waarom wordt er zo inhumaan omgesprongen met deze mensen? Waarom (en ik vermoed echt dat dit zo is) geeft hogerhand, tot aan Bush zelfs toe, de opdracht mensen zo te behandelen in het kader van ontmoediging. De betreffende soldaat die aan het woord was en 38 jaar celstraf staat te wachten leek gewoon echt niet te beseffen dat het heel fout was. Nu kan je zeggen dat ze gewoon ontkent dat ze zich er bewust van was en gedeeltelijk ga ik daar in mee. Maar anderzijds leek het echt zo. Ze vond de methoden toendertijd ook wel extreem maar volgde ze wel op omdat ze de opdracht kreeg van de (in haar ogen) oh zo wijze MI.

Ik dacht ik steek dit verhaaltje hierbij in omdat ik denk dat het een kleine hint was voor een groter complot. Wellicht was het incidenteel. Maar waarom heb ik dant och zoveel moeite dit te geloven na het zien van al die partijen en hun "geloofwaardigheidsgehalte"?
pi_24622362
The Power of Nightmares is geen documentaire over een nieuwe conspiracy theorie, maar een politieke analyse. Het gaat niet over geheime genootschappen maar over politieke conservatieve bewegingen in de VS en het middenoosten. Ik vond het in ieder geval heel interessant om te zien hoe het huidige moslimterrorisme uit een door Amerika(!) geinspireerd moslimfundamentalisme is ontstaan. Even interessant was om te zien hoe lang de neo-conservatieven in Amerika al bezig zijn en dat ze steeds meer invloed krijgen. Interessant - en eng - want de neo-conservatieven hebben flink last van tunnelvisie, zien overal vijanden en passen de waarheid aan hun denkbeelden aan met dramatische gevolgen zoals de oorlog in Irak.

Een van de meest frappante zaken was hoe ze consequent het gevaar van de Soviet Unie overschatten. Op een bepaald moment moest een neo-conservatieve thinktank een rapport schrijven en daarin gingen ze altijd uit van het ergste. Als de door de CIA aangedragen aantallen niet klopten met hun ideeen (bijv over het aantal Russische atoomonderzeeers), dan kwam dat omdat de Russen veel verder gevorderd waren met hun anti-detectietechnologie dan de VS, waardoor het gevaar juist veel groter ipv veel kleiner was. Ook namen ze klakkeloos door de CIA verspreide disinformatie over, ook al kregen ze van de CIA zelf te horen dat die informatie door hun verzonnen was om de SU in diskrediet te brengen. Dat alles leidde in de jaren 80 onder Raegan tot een opgezwollen defensiebudget dat de Russen met hun al jaren daarvoor ingestorte economie nooit meer konden bijbenen.

Politiek op basis van angst, iets wat GW Bush nu ook doet met het terrorisme. De hele oorlog in Irak wordt nog steeds gebracht als een oorlog tegen het terrorisme ook al is er nooit een duidelijke link met Al Quaida geweest. Desondanks denkt de meerderheid van de Amerikanen dat die er wel is. Een andere paralel met het verleden is dat men niet voor rede vatbaar is. De neo-cons willen horen wat ze geloven. Werd eerst de macht van de SU zwaar overdreven, twee jaar geleden gold dat voor de macht van Saddam Hoessein. Men was er heulig van overtuigd dat hij massavernietigingswapens bezat en het geringe bewijs daarvoor gaf alleen maar aan hoe bedreven Saddam was in het verbergen van zijn wapens. Het dunste flintertje mogelijk bewijs werd opgeblazen om maar hun gelijk te bewijzen, alles wat ertegen sprak werd opzij gelegd. Een jaar na het einde van de oorlog met Irak is er nog steeds niet gevonden, recentelijk werd het team dat de WMD moest vinden maar opgedoekt.
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:22:59 #13
8898 Darklight
pi_24632105
Begint nu op BBC2
  woensdag 19 januari 2005 @ 01:17:06 #14
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_24633202
dit topic hoort in politiek. maarja alles wat niet conformeert aan mening van de authoriteiten word richting de "looney bin" truth gedumpt.

verder een top documentaire.. maar dat mocht "goffer de goffer" ook wel eens tijd worden zeg...
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_24640297
Ik vind ook dat een topic over deze documentaireserie absoluut niet in TRU hoort. Dit was gewoon een verdomd serieus te nemen documentaire over de Amerikaanse poitiek van de laatste 30 jaart. Er zit niks aan speculatie in en heeft niks met conspiracy theories te maken. Gewoon gedegen spitwerk met interessante conclusies. Zie bijv http://hollywood-elsewhere.com/2004_12_17_arch.php voor een recensie en http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4171213.stm voor een updatte van de maker.
  woensdag 19 januari 2005 @ 17:17:42 #16
8898 Darklight
pi_24643609
Vanavond is deel2, morgen deel3
BBC2, 0.20
  donderdag 20 januari 2005 @ 00:52:20 #17
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_24644840
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  vrijdag 21 januari 2005 @ 00:23:50 #19
8898 Darklight
pi_24660321
Laatste deel is nu bezig op BBC2
  vrijdag 21 januari 2005 @ 00:37:08 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24660583
het is wel heel erg getint moet ik zeggen...
pi_24666946
Vond het wel interessant, benieuwd of deze docu ooit in Nederland wordt uitgezonden
  vrijdag 21 januari 2005 @ 19:20:42 #22
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24674019
Mag deze topic misschien richting Politiek?

Hij hoort daar absoluut thuis, ook al willen de neo-cons er niets van weten

De maker van de docu staat bekend om het maken van goede docu's en doet gedegen spitwerk indeed.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 21 januari 2005 @ 19:38:41 #23
94904 ExtremeKnowledge
Liberté, égalité, fraternité
pi_24674334
Heb de Films in hoge kwaliteit gehost op

http://iscommunity.dxdec.net/HTML/index.html
You have come, and found us sleeping..
But now we are awake!.
pi_24678019
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 12:22 schreef Absinth het volgende:
Vond het wel interessant, benieuwd of deze docu ooit in Nederland wordt uitgezonden
Het lijkt me typisch iets voor de VPRO. Ik kan me niet voorstellen dat de serie niet door hun over een tijdje uitgezonden wordt.
  vrijdag 21 januari 2005 @ 23:12:16 #25
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24679209
Yep, en hou ook vooral de Vlaamse zenders in de gaten, die zenden ook vaak interessante BBC docu's uit .
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')