Zaltbommel - Nivo Sparta moet het kampioenschap nu in een rechtstreekse confrontatie met concurrent Meerkerk zien te halen.
Komende zaterdag dus de apotheose in Meerkerk. Dat zat er al maandenlang aan te komen. Maar Nivo Sparta had dit kunnen vermijden, want Meerkerk werkte zaterdag opnieuw mee door gelijk te spelen bij Tricht. Nivo Sparta begon het duel met Woudrichem uitstekend. De confrontatie had natuurlijk een voorgeschiedenis. In Woudrichem liep het volledig uit de hand, omdat supporters van de thuisclub op het veld kwamen. De ploeg leek rond de winterstop met zes punten uit twaalf duels al gedegradeerd. In de daarop volgende negen duels pakte de gewijzigde ploeg haar punten en werd zaterdag en passant periodekampioen. Een goed Nivo Sparta had echter al snel afstand moeten nemen. Binnen acht minuten spelen hadden Jamal Manssouri, Lauren Dorleijn en Maarten van der Hilst de openingstreffer op hun schoen. „Ik vond de ploeg vanaf het begin uitstekend staan, maar het was weer het oude liedje: niet scoren“, verzuchtte Nivo-trainer Bert Ruijsch.
Na 23 minuten begon de hoofdrol voor Niels Blom. Hij verkeek zich eerst op een lange pass van Corné Rooster. Woudrichem-spits Dick Wind was weg en tilde de bal uitstekend over de uitlopende doelman Ad Sluyter, 0-1. Het was meteen de laatste actie van Wind, want door de botsing met Sluyter liep hij een sleutelbeenbreuk en een lichte hersenschudding op. Tien minuten later sloeg Niels Blom in een reflex een inzet van Ewout Borg uit het doel. Uiteraard gaf de knap leidende arbiter Deurloo een strafschop en Blom moest er met rood af. Woudrichem-invaller Fred van Straten schoof de bal naast.
Direct na rust ging het wel mis. Uit een hoekschop van Johan Wind zorgde Borg voor 0-2. Via diverse omzettingen gaf Ruijsch zijn ploeg toch weer aanvallende impulsen. Uitblinker Patrick Peelen moest vanaf links de spitsen voeden. En dat lukte. Invaller Michael Bambacht schopte de 2-1 binnen. Maar daar bleef het bij. Voor Michael Bambacht kan het weleens zijn laatste wedstrijd op het Eurosportpark zijn geweest. Hij wordt volgend seizoen teamleider van Nivo Sparta. Bambacht baalde er overigens stevig van dat de titel niet binnen was gehaald. „In de wedstrijd proefde ik al dat niet iedereen er echt in geloofde. Maar complimenten voor Woudrichem, wat een vechtploeg. Daar houd ik van.“
In Meerkerk worden 1.500 toeschouwers verwacht. Niels Blom is dan geschorst.
Nivo Sparta: Sluyter Hijzen, Blom, Brothwell, Peelen Belzer, Van der Hilst, Van Tuyl (46. Bambacht) Dorrleijn, Burhenne (60. Hutten), Manssouri.
![]()
Bedrukte gezichten bij NIVO-Sparta
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !