quote:
Nergens in Europa zijn moslims na de aanslagen in de VS zo de dupe geworden van 'klein terreur' als in Nederland. Bijna dagelijks worden hier moskeeën beklad of in brand gestoken. 'Dat tolerantie zo snel heeft plaatsgemaakt voor islamfobie maakt de mensen extra bang', aldus A. Majid, voorzitter van het Algemeen Fonds voor Moslim Instellingen.Afgelopen weekeinde was het weer raak in Apeldoorn, Den Haag, Gorinchem, Heerlen, Rijssen, Uden, Venlo en Vlissingen. Eerder waren andere moskeeën doelwit, evenals een islamitische basisschool in Nijmegen. Dit weekeinde werd een islamitische basisschool in Maastricht meermaals telefonisch bedreigd.
Daarentegen bleef het elders in Europa rustig. In Duitsland, Frankrijk en Spanje, waar ook veel moslims wonen, is het na de aanval op Amerika niet tot geweld en vernielingen gekomen.
In Groot-Brittannië liepen vlak na de aanslagen de spanningen even op in Londen, Manchester, Glasgow en Belfast. Maar na een oproep tot kalmte van premier Blair keerde vorige week de rust weer terug.
In Nederland heeft een soortgelijke oproep van premier Kok en de belofte van minister Van Boxtel (Grotesteden- en Integratie beleid) geweld tegen moslims aan te pakken vooralsnog geen effect gehad.
Integendeel, Van Boxtels 'oorlogsverklaring aan de kleine terreur' is juist onverstandig geweest, meent Majid. 'Hierdoor voelen mensen zich geroepen de minister uit te dagen.'
Volgens Majid, die bijna een dagtaak heeft gekregen aan het geven van veiligheidsadviezen aan moskeeën, dreigt de situatie in Nederland kritiek te worden. 'We moeten snel de rust laten terugkeren. Als dit zo doorgaat zijn, als de oorlog straks begint, de problemen niet te overzien.'
Steeds meer moskeegangers besluiten hun gebedshuis permanent te bewaken. Ook in Gorinchem waar dit weekeinde een molotovcocktail de hele benedenverdieping en ook de daarboven gelegen gebedsruimte van de moskee vernielde. Volgens K. Yildiz overweegt het bestuur van de moskee zelfs beveiligingscamera's te plaatsen.
Verstandig, meent A. Menebhi. 'Je moet er niet aan denken dat iemand in de moskee in slaap valt en er dan wat gebeurt.' Menebhi, voorzitter van de Marokkaanse organisatie Emcemo, trok dit weekeinde aan de bel. Hij stuurde een brief aan burgemeester Cohen van Amsterdam waarin hij smeekte om politiebewaking voor moskeeën.
'De politie moet wat doen aan de angstgevoelens onder de mensen. Ze moeten niet alleen preventief optreden tegen terrorisme maar ook tegen extremisme', aldus Menebhi.
Majid is het met hem eens. 'Als bepaalde Nederlanders geen respect kunnen opbrengen voor moslims, dan moet je dat respect afdwingen.'
Volgens hem zijn veel moslims ten einde raad. 'Ooit kwamen zij naar Nederland op de vlucht voor repressie. In Nederland dachten ze in alle rust te kunnen leven. Die droom wordt nu wreed verstoord.'
Hoever de angst gaat blijkt vooral bij oudere moslims, zegt Majid. 'Een groot aantal heeft al verklaard bij een eventuele oorlog te vluchten en terug te keren naar hun vaderland.'
Schijtziek word je toch van dat soort idioten die zoiets doen. Ook degenen die die brandbomgooiers steunen of hun daden goedpaten mogen van mij flink gestraft worden.
Mafketels. Een beetje Nederland lopen verpesten met dat soort proletengedrag. Om te kotsen.
Kunnen ze later zeker aan hun kleinkinderen vertellen dat ze heel heldhaftig hebben meegevochten tegen het moslimgevaar. Stelletje laffe randdebielen.
Ga maar klagen bij de Taliban.
quote:Weer een medestander van R@b m.b.t. optreden tegen extremisme.
'De politie moet wat doen aan de angstgevoelens onder de mensen. Ze moeten niet alleen preventief optreden tegen terrorisme maar ook tegen extremisme', aldus Menebhi.
quote:Ik kan hier alleen maar jouw mening met extra kots-smilies onderstrepen. In mijn ogen zijn dit soort lafaards die dit flikken net zulke honden als de gasten die dat vliegtuig zelf geparkeerd hebben in het WTC.
Op dinsdag 25 september 2001 14:07 schreef links234 het volgende:[..]
![]()
![]()
Schijtziek word je toch van dat soort idioten die zoiets doen. Ook degenen die die brandbomgooiers steunen of hun daden goedpaten mogen van mij flink gestraft worden.
Mafketels. Een beetje Nederland lopen verpesten met dat soort proletengedrag. Om te kotsen.
Kunnen ze later zeker aan hun kleinkinderen vertellen dat ze heel heldhaftig hebben meegevochten tegen het moslimgevaar. Stelletje laffe randdebielen.
quote:Zo, nog dapper gevochten tegen moslimskleuters de laatste tijd?
Op dinsdag 25 september 2001 14:15 schreef HeindeKort het volgende:
Ach ja, wie haat zaait, zal haat oogsten.Ga maar klagen bij de Taliban.
Wie kaatst kan de bal verwachten
[/linksmode]
quote:Nee
Op dinsdag 25 september 2001 14:18 schreef links234 het volgende:[..]
Zo, nog dapper gevochten tegen moslimskleuters de laatste tijd?
quote:Haha
Op dinsdag 25 september 2001 14:22 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[linksmode]Wie kaatst kan de bal verwachten
[/linksmode]
Idd ja!
quote:Kinderen van die school ook niet.
Op dinsdag 25 september 2001 14:22 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Nee
Ik heb ook geen aanslagen gepleegd trouwens
quote:[R@B mode]
Op dinsdag 25 september 2001 14:25 schreef links234 het volgende:[..]
Kinderen van die school ook niet.
quote:Het is ook werkelijk walgelijk, maar de aanslagen in Amerika zijn slechts de aanleiding voor deze criminele acties tegen moskeeën. De oorzaak is m.i. de langer heersende onvrede over met name de Marokkaanse bevolkingsgroep die kennelijk leeft in een deel van de bevolking.
Op dinsdag 25 september 2001 14:24 schreef Zanderrr het volgende:
Nou, ik zie anders niets dat dit goed kan praten. Als fanatieke Christenen een abortuskliniek in de VS opblazen dan steken we hier toch ook geen kerken in de fik? Ik vind het werkelijk walgelijk...
quote:Ik had het niet over de aanslagen in de VS maar over de aanslagen op de scholen, Blondie.
Op dinsdag 25 september 2001 14:25 schreef links234 het volgende:[..]
Kinderen van die school ook niet.
Inderdaad heel vreemd dat alleen in Nederland die moskee's bestookt worden. Je zou het bijvoorbeeld veel erger in Duitsland verwachten. Ongelooflijke klootzakken trouwens die zoiets doen.
Het lijkt er haast op dat de tolerantie- e/o irritatiegrens tov moslims in Nederland is overschreden door een deel van de autochtone bevolking. Het zat er natuurlijk al dicht tegenaan de laatste tijd met allerlei oplaaiende discussies (hoofddoekjes, P.Fortuin, jeugscriminaliteit, integratie ...), het komt dan ook niet uit de lucht vallen.
De bekende druppel.
Blijkbaar is het spons-effect uitgewerkt; de islam is gewoon te prominent aanwezig in vergelijking met 15 jaar geleden. Waarschijnlijk heeft Nederland ook het hoogste aantal moskee's per vierkante kilometer in Europa.
quote:oh dus die moslimkleuters hebben de moskee in de fik gestoken
Op dinsdag 25 september 2001 14:38 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Ik had het niet over de aanslagen in de VS maar over de aanslagen op de scholen, Blondie.
quote:Dat denk ik ook, maar de aanslag op het WTC is kennelijk voor sommige mensen een excuus om dat soort onvrede maar gelijk in daden om te zetten die weer andere onschuldige mensen treffen. Want laten we eerlijk wezen: kinderen op een basisschool kun je de problemen met Marokkanen ook niet aanrekenen.
Op dinsdag 25 september 2001 14:35 schreef Halinalle het volgende:
De oorzaak is m.i. de langer heersende onvrede over met name de Marokkaanse bevolkingsgroep die kennelijk leeft in een deel van de bevolking.
Bovendien spelen dit soort zaken zeker in Frankrijk ook een belangrijke rol (al gaat het daar meer om Algerijnen, geloof ik), tóch gebeurt het daar niet.
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 25-09-2001 14:50]
quote:Wat natuurlijk geenzins de acties goed praat.
Nergens in Europa zijn moslims na de aanslagen in de VS zo de dupe geworden van 'klein terreur' als in Nederland
quote:Dat kan je niet afdoen als autochtoon racisme, dus dat is niet intressant want dan zijn er geen allochtonen zielig.
Op dinsdag 25 september 2001 14:53 schreef speknek het volgende:
Wat natuurlijk geenzins de acties goed praat.
Overigens ook opmerkelijk dat de brandbom in de kerk in Utrecht nergens vermeld wordt.
quote:[DOC mode aan]
Op dinsdag 25 september 2001 14:07 schreef links234 het volgende:[..]
![]()
![]()
Wat kunnen we er tegen doen om mensen te laten inzien dat dit niet de juiste weg is? Dat is belangrijker om ons af te vragen dan om met smiley's te smijten. Begrijp me goed, ik keur deze zaken niet goed, maar we moeten zoeken naar oplossingen.
[DOC mode uit]
Hebben andere landen bijvoorbeeld ook zo opzichtig last van Marokkanen? Bepalen in andere Europese landen de moslims ook het straatbeeld in grote steden?
En zijn er in andere landen ook aanslagen en bekladdingen tegen kerken gebeurd zoals in Nederland??
Het blijft inderdaad vreemd dat dit nu alleen in Nederland gebeurd, ookal omdat Engeland daags na de aanslagen in het nieuws kwam door dergelijke zaken. En je zou het toch zeker ook verwachten in Frankrijk en België.
quote:
Majid is het met hem eens. 'Als bepaalde Nederlanders geen respect kunnen opbrengen voor moslims, dan moet je dat respect afdwingen.'
Hier heb ik enige moeite mee........ Hoe zit het dan met: 'Als bepaalde moslims geen respect kunnen opbrengen voor Nederlanders, dan moet je dat respect afdwingen.'...???
quote:Misschien omdat die andere landen meer of grotere 'rechtse' partijen hebben die mensen een politiek alternatief geven om hun onvrede te uiten. Nederland heb je enkel de VVD en die is nog redelijk gematigd.
Op dinsdag 25 september 2001 14:58 schreef R@b het volgende:
Het blijft inderdaad vreemd dat dit nu alleen in Nederland gebeurd, ookal omdat Engeland daags na de aanslagen in het nieuws kwam door dergelijke zaken. En je zou het toch zeker ook verwachten in Frankrijk en België.
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 14:45 schreef Re het volgende:[..]
oh dus die moslimkleuters hebben de moskee in de fik gestoken
quote:Wie weet of het niet in Frankrijk plaatsvindt, nu met de ramp in Toulouse schijnt dat het enige te zijn wat de Franzen interesseert. Dus misschien is het er wel, maar wordt er gewoon erg weinig aandacht aan besteedt (ik zeg ook maar iets)
Op dinsdag 25 september 2001 14:58 schreef R@b het volgende:Het blijft inderdaad vreemd dat dit nu alleen in Nederland gebeurd, ookal omdat Engeland daags na de aanslagen in het nieuws kwam door dergelijke zaken. En je zou het toch zeker ook verwachten in Frankrijk en België.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |