abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24545105
Het probleem: ik moet een houten plankje (ong. 8 cm breed en 2 cm dik) op een betonnen wand vastlijmen.
Wat voor soort kit/lijm kan ik hiervoor gebruiken?
Heb al constructielijm van BisonKit gebruikt, SUPERsterk volgens de verpakking, maar binnen 2 seconden had de zwaartekracht al gewonnen

Hoekjes en gaatjes boren in de muur is geen oplossing!

Help mij aub
pi_24545149
Knauf fix and finish
pi_24545442
ga eens naar de doe-het-zelf zaak.. gewoon vragen, waarschijnlijk 2 componenten lijm
pi_24545493
ondersteunen met 2 stokken of iets anders paar uur laaten zitte
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:02:04 #5
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_24545567
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_24545616
- Constructielijm aanbrengen. op het te lijmen deel (de plank dus).
- Plank op muur duwen, beetje heen en weer bewegen (geen meters, je bent niet aan het schilderen)
- Plank van muur halen, en wegleggen (met de gelijmde kant naar boven valt aan te raden)
- Biertje drinken.
- Beetje aan de lijm voelen. Als ie nog pikt: Biertje drinken.
- Als de lijm niet meer pikt, of je bier op is: Plank op lijmvlek op de muur duwen (Goed om, als er een boven en onderkant is. Of niet, als je teveel gezopen hebt)
- Ongeveer 5 minuten vasthouden. Als dat met 1 hand kan: Biertje drinken.
- Kunstwerk bewonderen.
- Snel naar het toilet rennen om het bier uit te piesen.
pi_24545625
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 12:54 schreef BlackBokz het volgende:
ga eens naar de doe-het-zelf zaak.. gewoon vragen, waarschijnlijk 2 componenten lijm
En als ik vraag of het ook met PUR schuim kan, zegt zo'n mannetje ook ja

Pattex is misschien wel een goed idee
pi_24545686
Ik zou schroeven gebruiken ipv lijm btw.

Als je toch wil lijmen, zorg dan dat je muur vuil- en vetvrij is.
(Un)masking for the greater good.
pi_24545716
Montagekit.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_24545766
"Dicht en Vast" van HERMADIX !!
The waves you made will always be
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:20:26 #11
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24545871
Vraag me af of er iets sterk genoeg is zodat je, als hij al blijft hangen, ook nog iets op die plank kunt zetten.
Ik heb al een boek.
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:26:21 #12
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_24546005
Bruislijm

Wel meteen goed plakken want vast is vast.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_24546024
Ik had even aangenomen dat de plank vlak tegen de muur kwam. Mocht TS inderdaad een boekenplank los tegen de muur willen lijmen: Lever al je gereedschap en lijmen in bij de dichtsbijzijnde kluswinkel. U is een gevaar voor uzelf.
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:32:46 #14
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_24546125
Een boekenplank lijmen is een klein beetje onverstandig.
Wél heel spannend als hij boven het hoofdeind van je bed komt te hangen.
In geval van een boekenplank moet je gewoon deugdelijke planksteunen kopen, ouderwetsch gaatjes boren, pluggen en schroeven. Mocht je er meteen je hele surround-sound-set op willen zetten dan zou ik het met keilboutjes doen.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_24547722
een boekenplank is ook 8cm breed....
Het gaat hier om een plankje van net 80 cm lang waar maar net 1kg op komt te staan in zijn totaliteit.
pi_24547919
Wacht even.. je wilt de plank met de 2 cm kant tegen de muur plakken?
Dat gaat denk ik niet zo makkelijk werken. Misschien met speciale lijm die NASA ontwikkeld, maar niet met huis tuin keukenspul. Als je dit echt wil zou ik eerst in SES naar een uitleg over moment en koppel vragen. Ik denk dan toch echt dat je met hoekjes moet gaan werken. Die zijn er ook van plastic te krijgen, die je gewoon kunt plakken. Ook is er een soort van profiel te krijgen wat je tegen de muur kan schroeven/plakken waar je een plank in kan hangen. Daarmee wordt het gedeelte wat aan de muur hangt ook wat breder wat dus ook meer gewicht kan dragen. De plank zelf weegt ook al wat...

Je zegt trouwens dat het plankje (latje?) 2 cm dik en 8 cm breed is. Is dat niet smal voor een plankje? Gebruik je de grote of de kleine centimeters?
(Geen grap: mijn vader heeft een keer meegemaakt dat hij iets gemaakt had volgens maten die een collega had opgenomen. Toen het klaar was verklaarde die doodleuk dat het te klein was: 'Ja, maar... ik bedoelde die grote centimeters...' Inches dus.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Alecks op 13-01-2005 15:17:11 (typo en toevoeging.) ]
pi_24548367
Nou vooruit... geen 2 maar 3cm is het geworden (niet dat het wat uitmaakt lijkt mij... )
Dacht dat de hedendaagse techniek er wel toe in staat was tot dit soort trucs
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:46:54 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24548409
Zot!
Daar heb je hele handige kleine steuntjes voor bij de doe-het-zelf-zaak!
pi_24548687
whahahahah....

dan moet je dezelfde lijm gebruiken waarmee ze de vleugels van een bowing 747 aan het vliegtuig plakken.. bel ff 0900-bowing die kunnen je vast verder helpen

mischien doen ze het wel met pattex :S
  donderdag 13 januari 2005 @ 17:20:47 #20
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_24548784
Bowing.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_24548862
klussers zitten in LIF .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 13 januari 2005 @ 22:26:10 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24552574
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:43 schreef MikelenniuM het volgende:
Nou vooruit... geen 2 maar 3cm is het geworden (niet dat het wat uitmaakt lijkt mij... )
Dacht dat de hedendaagse techniek er wel toe in staat was tot dit soort trucs
Of je moet zo'n blinde boeken plank kopen bij de bouwmarkt die kun je wel blind weg hangen omdat je eerst de houder in de muur schroeft en daar de plank overheen schuift.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  † In Memoriam † donderdag 13 januari 2005 @ 22:33:05 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_24552703
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:26 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Of je moet zo'n blinde boeken plank kopen bij de bouwmarkt die kun je wel blind weg hangen omdat je eerst de houder in de muur schroeft en daar de plank overheen schuift.
da's inderdaad mooi, maar wel prijzig

lijmen
pi_24555572
Als je het echt zo wil bouw je toch je eigen blinde steunen?
Ga naar de bouwmarkt en koop een meter draadeind. Zaag deze zodanig dat er net zoveel in de muur en plank zit als jij diep kan boren. Boor op gelijke afstand 2 gaten in de kopse kant van de plank waar de draadeinden inpassen, plaats er centreerpuntjes in, leg een waterpas op de plank en zet um tegen de muur. Ros op de andere kopse kant, en boor 2 gaten in de muur waar de andere einden van de draadeinden in passen.
Bruis of constructielijm (bruis is waarschijnlijk steviger) in alle delen, en op de muur zetten. Voila, blind opgehangen plank.
pi_24557832
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 00:43 schreef TimberWolf het volgende:
Als je het echt zo wil bouw je toch je eigen blinde steunen?
Ga naar de bouwmarkt en koop een meter draadeind. Zaag deze zodanig dat er net zoveel in de muur en plank zit als jij diep kan boren. Boor op gelijke afstand 2 gaten in de kopse kant van de plank waar de draadeinden inpassen, plaats er centreerpuntjes in, leg een waterpas op de plank en zet um tegen de muur. Ros op de andere kopse kant, en boor 2 gaten in de muur waar de andere einden van de draadeinden in passen.
Bruis of constructielijm (bruis is waarschijnlijk steviger) in alle delen, en op de muur zetten. Voila, blind opgehangen plank.
En boren is nou nét de optie die geen mogelijkheid bied. Anders had die plank er al lang in gezeten natuurlijk
Lijmen en anders niet.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 10:02:56 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24558714
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 08:41 schreef MikelenniuM het volgende:

[..]

En boren is nou nét de optie die geen mogelijkheid bied. Anders had die plank er al lang in gezeten natuurlijk
Lijmen en anders niet.
Waarom is boren geen optie?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24559006
koop een boormachine van 20 euro bij de dhz winkel.

Boren, ophangen, klaar
pi_24559679
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waarom is boren geen optie?
Mag ni van de huisbaas....
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:24 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:

Boren, ophangen, klaar
2 woorden: To-pic le-zen
pi_24559856
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 08:41 schreef MikelenniuM het volgende:

Lijmen en anders niet.
Dan ga ik voor optie 2

Een plank met de kopse kant tegen een muur lijmen gaat gewoon niet werken.
Er zijn 4 mogelijkheden met de lijm:
-De lijm is niet sterk genoeg
-de lijm hecht niet goed genoeg op de muur.
-de lijm hecht zeer goed op de muur, alleen de verf/ het behang niet zo goed aan de muur en dus komt de plank met behang/verf en al naar beneden
-de lijm hecht bijzonder goed aan de plank, alleen de plank niet zo goed aan zichzelf en dus valt de plank en blijven er splinters van de plank achter op de muur.

Als je nou een wat grotere plankdrager op de muur lijmt geef ik je al meer kans!
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:14:19 #30
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_24559929
Als je niet mag boren koop je maar een kast(je)
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:20:39 #31
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_24560058
Als de constructielijm na 2 seconden al loslaat, heb je het niet 10 minuten tegen het beton gehouden. Of je hebt hele beroerde lijm gebruikt.

Er van uit gaande dat het lijmoppervlak 80x2 cm is, en de muur 100% beton (dus geen stuclaag/verflaag oid) en vlak is, dan moet dat gewoon werken met constructielijm. Wel de methode TimberWolf aanhouden. Een vent doet 3 minuten over een biertje.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:23:30 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24560118
Of je maakt dus zelf van hout zoiets als dit:

En dan kan je dus de plank die vertikaal staat met montagekit aan de muur lijmen, dan is de draag-basis een stuk groter.

Ik betwijfel alleen of je huisbaas daar blij mee gaat zijn, want die zooi laat resten achter op je muur, is net zo lelijk als 2 gaten die je met muurvuller zo weer repareert, maar goed...
pi_24560175
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:00 schreef MikelenniuM het volgende:

[..]

Mag ni van de huisbaas....
[..]

2 woorden: To-pic le-zen
Je kunt toch het gat dicht maken likje verf erover en hij zal nooit meer wat zien als je weggaat.
Cuore Sportivo
pi_24560228
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:00 schreef MikelenniuM het volgende:Mag ni van de huisbaas....
[..]2 woorden: To-pic le-zen
Beetje vreemde huisbaas. Meestal staat er gewoon in een contract dat na afloop het weer in de oorspronkelijke staat moet zijn. Gaatjes in muren kun je dan gewoon vullen.
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:24 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:

Boren, ophangen, klaar
Met een boormachine van 20 euro kun je een hoop leuke dingen doen, maar een betonnen muur ermee aanvallen is misschien teveel voor zo'n beestje.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:29:28 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24560232
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:26 schreef alki het volgende:
Je kunt toch het gat dicht maken likje verf erover en hij zal nooit meer wat zien als je weggaat.
Tandpasta! Dé muurvuller bij uitstek!
En nee, dan niet die groene/blauwe/gestreepte gel!
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:35:41 #36
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_24560342
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:29 schreef Brighteyes het volgende:
Tandpasta! Dé muurvuller bij uitstek!
En nee, dan niet die groene/blauwe/gestreepte gel!
Haha, die gaak onthouden!
* Miguel moet binnenkort verhuizen
pi_24560520
Eerst een houten balkje van bijvoorbeeld 100 x 40 mm in de lengte met montagekit aan de muur bevestigen middels de hierboven ergens omschreven methonde (met bier enzo), hierop kan je je boekenplank vastschroeven. De houten balk heeft een groter oppervlak waardoor je betere kans van slagen hebt. Let op: de belastbaarheid is waarschijnlijk niet groot!! Dus zet je vissenkom er niet op.

Als je de boel kan klemmen dus vanaf je nieuwe balkje naar een tegenovergelegen muur ofzo, kan je ook lijmen met PUR lijm, dit is beter. Hiervoor eerst de muur (losse delen altijd wegsteken) en de balk iets bevochtigen en lijm aanbrengen, niet te veel, niet te weinig, de lijm zet uit en komt overal uitgepuild. Hierna de 'klem' aanbrengen door een iets te lange lat tussen het balkje en een tegenoverliggende muur te slaan.

Als de lijm volledig is uitgehard kan je de 'excessen' wegsteken met een beitel. En daarna het geheel netjes in de verf zetten.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_24561072
Mocht je overigens gaan proberen de plank te lijmen, toch even een korte tip: Als er behang op je muur zit, steek dan dan weg. Anders gaat het namelijk echt niet goedkomen. Truukje: Zet ze plank op de gewenste plaats tegen de muut, en houdt deze waterpas. Snij langs de plank met een Stanleymesje door het behang heen. Leg de plank weg, breek het mesje af of vervang het, en steek met een plamuurmes oid het zojuist gesneden rechthoek uit. Borstel het oppervlak goed af, en doe de bier-lijm methode.
pi_24561189
Ander idee, op basis van RoofingBurner: Lijm een (stevige) lat tegen de muur, net onder waar je de plank wil hebben. Doe hetzelfde boven de plank, alleen dan met een mooi stukje profielhout. Voila, schroef en boorloos. Durf niet te beloven dat het goed blijft zitten, maar de krachten worden net iets slimmer verdeeld.

ASCII-Art skillz even tonen:
1
2
3
4
D
xxxxxxxxxx
BB
BB

D is de profiellat, BB is een balk(je), x is natuurlijk de plank. Zowel te profiellat als de balk een dag laten uitharden en settelen denk ik, anders duwt het gewicht van de plank ze weer los.

Overigens zijn schroefgaten aanzienlijk makkelijker weg te werken dan constructielijmplekken, als je ooit vertrekt.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 12:19:43 #40
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24561255
Wat wil je in godesnaam met zo'n smap plankje? 1 boek er overdwars op zetten?
Ik heb al een boek.
pi_24561447
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:16 schreef TimberWolf het volgende:
Ander idee, op basis van RoofingBurner: Lijm een (stevige) lat tegen de muur, net onder waar je de plank wil hebben. Doe hetzelfde boven de plank, alleen dan met een mooi stukje profielhout. Voila, schroef en boorloos. Durf niet te beloven dat het goed blijft zitten, maar de krachten worden net iets slimmer verdeeld.

ASCII-Art skillz even tonen:
[ code verwijderd ]

D is de profiellat, BB is een balk(je), x is natuurlijk de plank. Zowel te profiellat als de balk een dag laten uitharden en settelen denk ik, anders duwt het gewicht van de plank ze weer los.

Overigens zijn schroefgaten aanzienlijk makkelijker weg te werken dan constructielijmplekken, als je ooit vertrekt.
Je ziet in mijn situatie ook geen schroeven omdat je het boekenplankje van bovenaf doorschroeft in het balkje (schroeven verzinken), alleen wanneer je bovenop het plankje kijkt zou je eventueel (hangt af van afwerking) schroeven kunnen zien zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door RoofingBurner op 14-01-2005 12:37:51 ]
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_24561569
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:19 schreef Rio het volgende:
Wat wil je in godesnaam met zo'n smap plankje? 1 boek er overdwars op zetten?
Het wordt idd een plankje om dingen op te showen.
Lijmen is imho ook een mooiere oplossing dan hoekjes e.d. ('onzichtbare' ophanging)

Timber, is wel een mooie oplossing eens kijken wat k daarmee kan doen!
pi_24561593
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:28 schreef RoofingBurner het volgende:
Je zien in mijn situatie ook geen schroeven omdat je het boekenplankje van bovenaf doorschroeft in het balkje (schroeven verzinken), alleen wanneer je bovenop het plankje kijkt zou je eventueel (hangt af van afwerking) schroeven kunnen zien zitten.
Klopt Het was een uitbreiding op jouw idee tenslotte. Enige aanpassing in principe is het stukje hoeklijn bovenop om de dragende kracht te verhogen.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 11:30:25 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24577855
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:35 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Klopt Het was een uitbreiding op jouw idee tenslotte. Enige aanpassing in principe is het stukje hoeklijn bovenop om de dragende kracht te verhogen.
Zou er alleen een nog een plankje achterzetten waarin je alles kun vast schroeven om zo de draagkracht nog wat te verbeteren
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')