quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef greatdane het volgende:[..]
Hahahah kon het niet laten,hij was laatst zo erg in spel met dat teefje,die overigens maar 1 jaar oud is en waarvan ik kon zeggen dat ze toch vrij goed luisterde.
Spemmert.
![]()
@sorella: apporteren is redelijk eenvoudig aan te leren. Eerst moet je de hond het commando hier leren. Gewoon hier roepen en als ie bij je komt belonen met een snoepje, de hond zal heel snel door hebben dat er iets lekkers te halen is bij je als je dat roept. Zodra die associatie er is steeds vaker het snoepje weglaten en met een knuffel en lieve woorden belonen tot je helemaal geen snoepje meer nodig hebt om hem bij je te laten komen. (sommige honden leren dit echt razendsnel aan
![]()
)
Hierna is het simpelweg iets weggooien en hond er achter aan laten gaan, zodra hij het beet heeft terugroepen en het voorwerp ruilen voor een snoepje. Ook dit zal de hond razendsnel doorhebben. Makkelijk is wel een speeltje hiervoor aan te schaffen, wij hebben zelf een zachte frisbee hiervoor gekocht om twee redenen:
1) opvallende kleuren dus je kan hem altijd terugvinden en ziet van grote afstand of ie het al beet heeft.
2) blijft drijven dus je hoeft niet zo kritisch te zijn met waar je hem naar toe gooit.
@TS: Wat wil je nou precies horen?
![]()
Ook spelen maakt deel uit van gehoorzaamheid dus je slaat twee vliegen in 1 klap. Laten apporteren is denk ik het leukst voor zowel baas als hond en dit had je zelf ook kunnen bedenken.
Verder zijn er weinig spelletjes die je met een hond kan doen zonder allerlei voorwerpen mee te hoeven slepen. Enige dat ik dan nog kan bedenken is wat de buren van mijn schoonouders met hun golden doen, trucjes met een frisbee. Ze gooien dat ding omhoog bijv. en de hond rent via het gehurkte onderbeen en rug omhoog van zijn baas om hoog genoeg te kunnen springen om dat ding uit de lucht te happen. Andere dat ze met hem doen is weggooien en de hond moet er achter aan maar eerst moet ie tussen de benen door "weglopen" van de frisbee en daarna heel snel terug rennen en de frisbee pakken voor ie de grond raakt. Wat ze hem ook hebben aangeleerd is een bal terugkoppen, ze gooien gewoon een zachte en lichte bal in de lucht en de hond "kopt" deze terug naar ze met het gedeelte net achter zijn neus.
Ook nemen ze weleens stokken mee die ze in het gras vastprikken en de hond moet dan achter de frisbee aan maar tegelijkertijd slalommen om die paaltjes heen.
Zo doen ze nog een hele hoop spelletjes en trucjes en elke keer als ik het zie verwonderd het me weer een beetje hoe ze die hond zover hebben gekregen. Nou ja ik weet het wel
![]()
ze hebben vrijwel elke cursus voor honden gedaan met hem en spenderen ongeveer 4 uur per dag aan "training".