6 jaar en dat kan ie nog nietquote:Op woensdag 12 januari 2005 11:39 schreef XemmyX het volgende:
Ik wil dadelijk eens achter de dijk met onze hond van 6 jaar gaan trainen.
Laten zitten, blijf, ik weglopen, dan roepen, en als ie dan direct naar mij toekomt wat lekkers geven.
De hond luistert redelijk maar al die commando's kent ie niet?quote:Op woensdag 12 januari 2005 11:39 schreef XemmyX het volgende:
Ik wil dadelijk eens achter de dijk met onze hond van 6 jaar gaan trainen.
Laten zitten, blijf, ik weglopen, dan roepen, en als ie dan direct naar mij toekomt wat lekkers geven.
Maar dat is alles wat ik z'n beetje weet om te doen.
Iemand nog tips?
Onze hond, luistert redelijk, maar wil er heel vaak vandoor gaan. En ik merk toch dat ie toch weer een beetje opgevoegd moet worden, hij gaat steeds slechter luisteren.
Ja dat kan ie wel! Maar hij vind het leuk om dingen voor je te doen enzo! En alleen maar rondjes lopen buiten is natuurlijk ook saai.quote:
Wij hebben de hond pas 2 jaar.quote:Op woensdag 12 januari 2005 13:34 schreef hollander172 het volgende:
[..]
De hond luistert redelijk maar al die commando's kent ie niet?Hmmm.... Dan kan je beter zeggen dat ie gewoon niet luistert.
Okee begin niet te lastig, gewoon zit aanleren. Dit gaat vrij makkelijk door dat vaak te herhalen en als ie het goed doet een snoepje brokje te geven. Gaat ie niet na twee keer zeggen zitten? Omdraaien, weglopen, hond weer bij je roepen en nog eens proberen.
Doe dit max. 5 minuten achter elkaar. Heeft ie het binnen die tijd nog niet goed gedaan? Geen snoepje/brokje dus...... (vaak geven mensen het dan alsnog en als niet werkt........ Dan is dat het wel.)
Hierna kan je af gaan leren met dezelfde methode. Wel eerst laten zitten en dan af laten gaan, hierna pas het snoepje geven.
Voor de rest je gezonde verstand gebruiken, jij wil iets van hem en jij hebt iets wat hij wil hebben. Gewoon simpel redeneren hoe de hond dat bekijkt.
Na een tijdje kan je het snoepje weglaten en gewoon belonen door enthousiast te zijn als ie het goed doet. De rest van die oefeningen komen later wel. Niet gaan pushen want dat werkt voor geen meter. Zeer zeker ook niet straffen als ie het niet goed doet en ook je stem niet verheffen. (dit klinkt makkelijker dan het is maar het kan af en toe behoorlijk frusterend zijn)
Nou ja, je kent igg de basis wel als het goed is, met een beetje geluk kunnen we daar wel op doorgaan...quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:58 schreef XemmyX het volgende:
Ooh ok.
Nou ik heb nooit echt getraint nee!
Maar ik wil dit voor mezelf ook doen, zodat het uitlaten dan niet elke x zo hetzelfde is!
Ik vraag alleen om dingen die je kunt doen, En het lijkt me dat jij wel dingen weet erodome!
Dus graag leuke dingen om te trainen, die ik zelf alleen met de hond kan uitvoeren achter de dijk! En nee ik ga geen betaalde curcessen doen, want daar heb ik gewoon weg geen zin in, wil dit lekker kunnen doen wanneer ik kan en zin heb daarin. Minimaal een paar keer per week, ff nog wat meer tijd aan de hond besteden.
Dus mensen, graag leuke ideeen die ik samen met mijn hond kan doen, achter de dijk, in vorm van trainen. Bedankt
Idd, zeker in het begin moet je ook uitkijken dat je het nieuw geleerde hier komen niet gebruikt voor dingen die de hond niet leuk vind, als je hier roept en haar aanlijnd en naar huis meeneemt gaat ze hier zien als een woord voor "het wandelen is afgelopen", dat soort dingenquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:57 schreef erodome het volgende:
Dat is het hele eieren eten van hierkomen, je mag je hond dan ook NOOIT straffen als hij bij je komt, ook al doet hij er een jaar over, hierkomen moet leuk zijn, want je wilt dat je hond dit graag doet.
Dit gene doe ik al met hem, en dat lukt erg goed! Zonder lijn.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, je kent igg de basis wel als het goed is, met een beetje geluk kunnen we daar wel op doorgaan...
Wat wil je presies van je hond, waar zitten de punten die je wilt verbeteren?
Het hierkomen zag ik bv, die is vrij makkelijk...
Elke trainig beginnen we met aandachtsoefeningen, dit betekend niet meer dan dat we een stukje met de hond lopen en wendingen maken, we praten niet me de hond, lokken hem niet mee, maar corrigeren hem ook niet, door de wendingen die je maakt en het flinke wandeltempo(altijd je tempo hoog houden tijdens training, dat voorkomt dat er neuzen op de grond gaan) dwing je je hond om de aandacht op jou te verleggen, dat maakt hem even wat attenter.
Omdat ik niet weet wat jouw hond beheerst(kan hij bv blijven?? ) zal ik een hele simpele trainingsvorm gebruiken...
Zorg dat je een zak met koekjes bij je hebt en een leuk speeltje waar je hond gek op is.
Je zet je hond aan een lange lijn van pak hem beet 10 meter, laat hem maar lekker uitlopen en als hij op het eind is roep je hem(naam+ hieeeeeeeeeer), lekker entho doen als hij naar je toe komt, maak er een feest van.
Je hebt een koekje in je hand, zodra de hond echt bij je is strek je je arm met het koekje en lokt hem zo recht voor je waar je hem laat zitten, dan krijgt hij een koekje en is het een geweldige hond.
Komt hij nu niet dan haal je hem gewoon binnen en beloont alsnog voor het hierkomen.
Wat het hierkomen trainen zo makkelijk maakt is dat je het een feest moet maken, hoe je het presies doet is niet zo van belang, igg niet als je geen gehoorzaamheidswedstrijden wil doen.
Het gaat erom dat je je hond leert dat bij je komen leuk is, dat dat wat oplevert, lekkers, beloning e.d....
Dat is het hele eieren eten van hierkomen, je mag je hond dan ook NOOIT straffen als hij bij je komt, ook al doet hij er een jaar over, hierkomen moet leuk zijn, want je wilt dat je hond dit graag doet.
Als hij kan blijven zet je hem op af, je loopt weg van hem, draait je om en roept hem dan, dat is de meer normale manier van trainen.
Deze oefening niet los doen totdat het hierkomen er goed inzit.
Ik was al voor je aan het zoeken maar ik kan het boek niet meer vindenquote:Op donderdag 13 januari 2005 12:35 schreef XemmyX het volgende:
Zou je wat van die spelletjes en truukjes hier neer kunnen zetten, Spindizzy?
Nou ja, je luister echt niet he!quote:Op donderdag 13 januari 2005 13:39 schreef erodome het volgende:
Mwaw ik heb toch vrij hoog gehoorzaamheid gelopen met mijn oudste hond en in de gg2 zat toch echt een boxer en dat wa sniet de enige die zo hoog was gekomen, dat ze dus altijd eigewijs zijn is alles behalve waar, ze zijn vrolijk en soms wat onbehouden, maar slecht luisteren doen ze ook niet...
Waarom ga je niet gewoon cursus doen met je hond, even de veg erdoor en dan over naar behendigheid, als je echt wat leuks met je hond wil doen moet je dat gaan doen, is echt dolle pret voor een hond...
Je zegt zelf dat ie 9 van de 10 keer luistert, 10% ongehoorzaam vind ik niet zo best eigenlijk, en je zegt zelf dat dat nou eenmaal zo is met boxers, erodome legt uit van niet. Misschien moet jij s luisteren ipv je hondquote:Op donderdag 13 januari 2005 14:19 schreef XemmyX het volgende:
Nou ja, je luister echt niet he!
Ja knap he! Dan heb ik het misschien verkeerd uitgelegt, maar hij luistert wel! Niet zo goed als een politiehond, maar voor mij en mijn vriend goed genoeg!quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:37 schreef erodome het volgende:
Ik zeg juist denk eens aan behendigheid, een lol sport voor honden, dat heeft weinig met luisteren te maken(je moet wel een goed luisterende hond hebben, zover ik weet is veg verplicht voordat je mee mag doen met behendigheid)...
Vind het trouwens wel knap dat je binnen 1 dag van hij luistert steeds slechter en gaat er vaak vandoor naar ineens een heel goed luisterende hond bent gegaan...
Emmy, waar maak je je toch druk om. Wij zeggen niet dat er iets mis is met de hond of jouw opvoeding, je gaf alleen zelf aan het begin aan dat ie niet zo goed luisterde dus gingen we daar op in, omdat je daar misschien wat aan zou hebben. Als je dat niet wil, prima, maar ook boxers kunnen perfect getraind worden en supergoed luisteren. Het zit inderdaad wat meer in het karakter, maar dat wil niet zeggen dat je dat niet af kunt leren. Als jij dat niet wil afleren, prima, maar je moet niet doen alsof er niks aan gedaan kan worden.quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:34 schreef XemmyX het volgende:
Boxers staan er gewoon om bekent dat ze eigenwijs KUNNEN zijn. Leer mij niets over de boxer cq mijn hond!
Hihi, zo heb ik onze Labrador het commando "high five" geleerdquote:Op donderdag 13 januari 2005 18:36 schreef seilram het volgende:
Hoi Xemmyx, wat ik heb geleerd tijdens een curus is het commando "touch" (en dat vind ie leuk die kleine van mij!).
Je houdt een snoepje in de hand... tuurlijk gaat je hond naar je hand toe om te snuffelen... je zegt alleen maar "goed zo" en geeft hem de eerste 5 tot 10 keer nog niks. Later op de dag doe je dat weer... als hij dan komt snuffelen aan je hand zeg je "touch" en geeft hem dat snoepje. Iedere keer weer opnieuw en telkens het commando erbij zeggen. Net zolang totdat hij zonder dat jij een snoepje vast hebt naar het commando luistert en als jij zegt touch dat hij je hand aanraakt.
Is erg leuk voor jou en de hond, je kunt je hand hoog houden of laag, verzin maar wat.
Iig nog een tip, honden vinden het leuk om te werken voor je iid, dus je moet ze bezig houden.
Succes!!
quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:53 schreef funkyskunkie het volgende:
Zo heb ik hem ook geprobeerd een biertje uit de koelkast te laten halen "(baasje dorst)", was geen goed idee![]()
9 van de 10 keer kwam ie aan met kaas of ham.......
Yep, en dichtdoen ook...quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Kon 'ie dan zelf de deur van de koelkast openmaken?
Hahahah kon het niet laten,hij was laatst zo erg in spel met dat teefje,die overigens maar 1 jaar oud is en waarvan ik kon zeggen dat ze toch vrij goed luisterde.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:42 schreef Pitbulleke het volgende:
XemmyX is het jouw gewoonte om vragen te stellen en vervolgens alle antwoorden in twijfel te trekken "omdat je alles al van Boxers weet"![]()
Hoe is het nu met z'n gewicht trouwens?
@greatdane: heerlijk hoe jij dat kalf van je er weer tussendoor weet te spammen![]()
Spemmert.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef greatdane het volgende:
[..]
Hahahah kon het niet laten,hij was laatst zo erg in spel met dat teefje,die overigens maar 1 jaar oud is en waarvan ik kon zeggen dat ze toch vrij goed luisterde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |