abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 februari 2005 @ 17:37:54 #76
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_25043315
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Graag of helemaal niet hoor
mag ik daar tot maart over denken?
pi_25043333

Ja hoor, dat mag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_25065884
De onderaardse Citadel (la Citadelle souterraine de Verdun)

Sinds de Romeinse tijd is Verdun een garnizoenstad. Een van de militaire verblijfplaatsen is de Citadel, een complex van ruimten binnen een heuvel, met elkaar verbonden door een 4 km lang gangenstelsel. In de hoogtijdagen heeft de Citadel onderdak verschaft aan 6000 militairen.

Het was een veilig toevluchtsoord maar de leefomstandigheden, qua hygiëne en voeding, waren erbarmelijk. Onder die omstandigheden werd een oplossing uitgedokterd voor de drinkwatervoorziening. Het procédé behelsde de toevoeging van een geringe hoeveelheid chloor aan het water. In Frankrijk staat dit procédé nog steeds bekend als "verdunisation".

Een deel van de Citadel is te bezichtigen. Dit gebeurt door een rondleiding in magneetveldgestuurde voertuigjes. Via aardedonkere gangen wordt men gebracht naar een achttal ruimten (waaronder een dagverblijf, een stafkamer, een bakkerij, een kantine, een mortuarium). Met holografische filmbeelden en met Vlaams-Nederlandse spraak wordt een impressie gegeven van het leven uit die tijd. In de laatste ruimte wordt een reconstructie getoond van de verkiezing van de onbekende soldaat, degene die nu onder de Parijse Arc de Triomphe is begraven.

Ondanks mijn weerzin tegen voorgeprogrammeerde rondleidingen kan ik dit uitstapje toch aanbevelen. In ca. een uur krijgt men een gevarieerd beeld van de dagelijkse bekommernissen van de Franse militairen.

Toegangsprijs 6 Euro p.p.. Openingstijden van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur, dagelijks in laagseizoen.
Voor overige openingstijden: http://www.verdun-tourisme.com/en/index.htm

Aparte vermelding verdient de reconstructie van het dagelijkse leven in een loopgraaf. Je rijdt door een gang, aan weerszijden het decor van een loopgraaf met levensechte poppen, aan de voorzijde een meebewegend projectiescherm met holografische filmbeelden. Gecompleteerd met kanongebulder en lichtweerkaatsingen. Een fascinerende nabootsing!

[ Bericht 4% gewijzigd door Gajus op 13-02-2005 01:02:11 (extra alinea) ]
  Admin zondag 6 maart 2005 @ 13:34:50 #79
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_25395280
Schitterende foto's heren!
Ze zouden zo hier mee kunnen doen:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=181
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 22 maart 2005 @ 10:32:43 #80
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_25654925
Schopje, ging April nog door?
Hadden we daar al een topic over en zo ja, welke datum gingen we ook weer?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 18:17:11 #81
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25664132
Heb even gekeken of er nog een ander topic over was, maar heb niets kunnen vinden (heb de index langer gemaakt en op 'verdun' gezocht, maar hij pakte niets, helaas)
Ook in dit topic zijn verder nog geen data genoemd, zover ik zie.

Tijd om daarmee te beginnen, dus!
(Un)masking for the greater good.
pi_25674068
Dacht dat het maart zou worden, dus a.s. weekend zou nog kunnen
Where facts are few, experts are many.
pi_25675707
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:17 schreef Natalie het volgende:
Heb even gekeken of er nog een ander topic over was, maar heb niets kunnen vinden ...
@Natalie: het voornemen om in april naar Verdun te gaan is geopperd in de Ieper-topic.

Voor mij heerst onduidelijkheid. In deze topic staat een Verdun-trip in maart aangekondigd (met deelnemers Blas, Fles, Yvon en 9 anderen). Waaruit ik de conclusie heb getrokken dat daarmee de trip van april is komen te vervallen.

Als toch een trip in april wordt georganiseerd en het gebeurt in het weekend van 2/3 april of 16/17 april (met voorkeur voor de laatste optie), dan ben ik paraat.
  woensdag 23 maart 2005 @ 09:49:19 #84
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25677578
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 02:17 schreef Gajus het volgende:

[..]

@Natalie: het voornemen om in april naar Verdun te gaan is geopperd in de Ieper-topic.
In het topic genoemd in de OP had ik ook al gegluurd. Maar daar kon ik ook geen datum mbt april vinden. Ja, tenzij ik er met mijn slaperige kop overheen heb gekeken.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 28 maart 2005 @ 21:03:48 #85
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_25815003
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 02:17 schreef Gajus het volgende:

[..]

Voor mij heerst onduidelijkheid. In deze topic staat een Verdun-trip in maart aangekondigd (met deelnemers Blas, Fles, Yvon en 9 anderen). Waaruit ik de conclusie heb getrokken dat daarmee de trip van april is komen te vervallen.

Als toch een trip in april wordt georganiseerd en het gebeurt in het weekend van 2/3 april of 16/17 april (met voorkeur voor de laatste optie), dan ben ik paraat.
16/17 april zou voor mij ook het beste uitkomen!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_25823380
quote:
Op maandag 28 maart 2005 21:03 schreef Ludwig het volgende:
16/17 april zou voor mij ook het beste uitkomen!
Ahaai zeebonk, welkom aan wal.

Nog anderen met een voorkeur voor het weekend van 16/17 april ???
  dinsdag 29 maart 2005 @ 05:26:41 #87
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25823383
Vdun, waah leg dat dna, Gaajtje?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 29 maart 2005 @ 07:00:38 #88
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25823469
17 april zit ik in Kemmel, opening van een bunkercomplex aldaar, meen dat ons aller yvonne daar ook naartoe ging maar ik kan me ook vergissen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')