Het was een mooi weekend en Gajus en ik hebben er een goede en uitgebreide rondrit van gemaakt. We hadden het goed getroffen met het weer maar het was wel verdomde koud. Ik heb van de foto's van Gajus een kleine selectie gemaakt om in ieder geval alvast iets te laten zien -
![]()
Het beeld van Rodin in de stad Verdun. Wie weet wie dit beeld heeft geschonken aan Verdun?
![]()
![]()
Het ossuarium.
![]()
Mont Faucon. Een dorp wat compleet is weggevaagd en waar op resten van huizen duitse uitkijk bunkers zijn gebouwd. De resten van de kerk staan er nog zoals het is overgebleven.
![]()
De loopgraven, door duitsers versterkt, in Bois Brulle als ik het goed heb. Dit ligt in de buurt van St. Mihiel, zuidelijk van Verdun. Zo'n 20 meter links hiervan lag de franse linie. Verderop kwamen we nog veel grotere, verstevigde loopgraven tegen.
![]()
Een duitse begraafplaats in de buurt van Mont Faucon.
![]()
De amerikaanse begraafplaats bij Mont Faucon.
![]()
Dit is de kapel van de amerikaanse begraafplaats bij Mont Faucon. Ze waren bezig met tuinonderhoud buiten maar de kapel zag er tiptop uit.
![]()
Fort Deaumont, het grootste fort wat door de fransen buiten Verdun is gebouwd. Het is een enorm complex wat meters diep de heuvels in liep.
![]()
Wat mij betreft de mooiste foto. Het monument ter nagedachtenis aan de Amerikanen die Mont Faucon in 1918 weer hebben veroverd met op de voorgrond de resten van de kerk.
We hebben verder nog wel een lijstje met dingen die dus wel de moeite waard zijn, en verder goeie overnachtingstips voor in de buurt. Het F1 hotel is een prima budgetoptie voor mensen die toch verder de hele dag buiten zijn