Tijd = verandering. Op welk niveau dan ook. Stel dat nooit iets zou veranderen. Dus geen seizoenen, geen dag en nacht, gewoon helemaal niets. Was er dan nog tijd ?
![]()
Het feit dat je iets met een tijd aan duidt, of dat nou een precies tijdstip was, of een vagere aanduiding als "straks/zo net/toen" betekent niet meer dat er ten opzichte van dat punt (en dit is dus weer zo'n aanduiding) een verandering heeft plaats gevonden.
Echter, tijd is er volgens die theorie dus altijd wel geweest. Immers, het is (waarschijnlijk) altijd dag en nacht geworden, de seizoenen (die pre-mens uiteraard nog geen seizoenen genoemd werden) zijn er altijd geweest. Er is altijd verandering geweest. Verandering is dus tijd.
De stelling die TS probeert te poneren vind ik een beetje onzin. Het is leuk geprobeerd misschien, maar je probeert een 'moeilijk' onderwerp te vangen in een wiskundige theorie die misschien voor jou (omdat jij hem bedenkt) logisch is, maar dat niet hoeft te zijn, omdat je hem niet met bewijs kunt staven. Ik snap ook niet zo goed wat je met dit topic wil.
Ik heb op school eens een vrije module gevolgd over tijd. Dat waren zeer interessente lessen, maar ik heb het allemaal niet meer zo goed onthouden. Eerste vraag die wij kregen was of tijd relatief of absoluut was. Ik weet niet meer wat de uitkomst was maar ik weet wel nog dat we daar in 1 les (=2 uur) niet uit waren.
Zeer interessant onderwerp, maar de de wiskundige stelling waarmee jij even tussen neus en lippen door het begrijp tijd wil vangen is nogal zwak
![]()
No offence uiteraard!