abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24498314
Christelijk protest tegen BBC na opera

(volkskrant)

AMSTERDAM - Boze christenen hebben dit weekeinde op verschillende plaatsen gedemonstreerd tegen de Engelse omroep BBC. Ondanks protesten vooraf zond de BBC zaterdagavond 'Jerry Springer, The Opera' uit. In het stuk wordt gevloekt en wordt Jezus opgevoerd in een luier. Christelijke groeperingen willen de BBC aanklagen wegens blasfemie.

De Jerry Springer-opera, over een Amerikaanse talkshow, is al ruim een jaar een succes in het Cambridge Theatre in Londen. Engelse christenen wilden voorkomen dat de opera op tv zou worden uitgezonden, omdat het libretto volgens hen zo'n achtduizend 'obsceniteiten' en vloeken bevat.

De BBC besloot de opera toch uit te zenden, omdat deze volgens de BBC-directeur Mark Thompson, zelf overtuigd christen, niet blasfemisch is en omdat de uitzending begint met niet mis te verstane waarschuwingen.

Tijdens en na de uitzending zaterdagavond demonstreerden groepen christenen voor gebouwen van de BBC in Manchester, Londen, Cardiff, Birmingham, Belfast en Plymouth. Volgens de omroep hebben 45 duizend kijkers contact opgenomen over de uitzending. De BBC sprak eerdere berichten dat omroepmedewerkers waren bedreigd met de dood tegen. Wel heeft de BBC door de aard van sommige klachten contact opgenomen met de politie.

Het protest tegen de opera komt twee weken na rellen over een Sikh-toneelstuk. Woedende Sikhs protesteerden tegen vertoning van het stuk Behzti, over een moord in een Sikh-tempel. Het kwam tot gewelddadigheden, waarna het stuk werd geannuleerd. De auteur van het toneelstuk moest wegens doodsbedreigingen onderduiken.

Volgens de demonstranten tegen het Springer-stuk hebben zich bij het protest ook Aziatische tv-kijkers en Sikhs aangesloten. Christelijke groeperingen willen de BBC aanklagen wegens blasfemie. Volgens hen is de vertoning van de opera 'de laatste druppel'. 'De vrijheid die de nationale omroep zich permitteert, gaat veel te ver', aldus een demonstrant zaterdag.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Grappig idee dat ze al die obsceniteiten hebben zitten turven. Ik heb genoten van deze opera, erg grappig en fantastisch gemaakt. Er werd inderdaad uitgebreid gewaarschuwd, dat maakt het extra spannend. Zo zie je maar weer dat de gevoeligheden in alle religies aan de oppervlakte liggen.
  maandag 10 januari 2005 @ 09:53:43 #2
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_24498321
pi_24502168
Niet te hopen dat die BBC-directeur, Mark Thompson ,wordt afgeslacht door een dolle christen!!
pi_24503231
De meeste boze mensen zullen het wel niet gezien hebben. Ik kan me wel voorstellen dat ze het heftig vinden, maar misschien kijken diezelfde mensen wel naar Jerry Springer.
pi_24504462
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:28 schreef SCH het volgende:
De meeste boze mensen zullen het wel niet gezien hebben. Ik kan me wel voorstellen dat ze het heftig vinden, maar misschien kijken diezelfde mensen wel naar Jerry Springer.
Ik vind dat ook altijd zoiets vreemds.

Volgens mij heb je ogen gekregen die je dicht kan doen, een tv met een aan en een UIT knop en voor de lammen onder ons de welbekende afstandsbediening.

Als ik een fervent veganist/die hard groen-links stemmer en NS-abonnementhouder ben ga ik toch ook geen Top Gear kijken om vervolgens te protesteren?

Het meest bizarre is inderdaad de de grootste klagers de show in werkelijkheid niet gezien hebben en alle motieven 'van horen zeggen' hebben, zo ging dat ook met de kritiek op Submission.

Maar misschien is er een wedstrijd gaande tussen religies wie het meest fanatiek is en zijn daarbij alle middelen geoorloofd, tot aan het protesteren tegen iets retorisch aan toe.

Ik hoop dan ook altijd dat het buiten gruwelijk slecht weer is als mensen voor zoiets de barricades op gaan.
Yeah baby Yeah!
pi_24505267
Ik kan me voorstellen dat sterk-gelovigen zich gekwetst voelen door films/series/programma's/shows zoals deze.
Zo gekwetst omdat andere mensen hun geloof voor het blok zetten (in het Engels: making fun of).
Daarom willen ze actie voeren zodat ze met een goed gevoel kunnen leven.

Ik vind dat die mensen moeten chillen in een bubbelbad, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

[ Bericht 75% gewijzigd door SlimShady op 10-01-2005 19:48:18 ]
pi_24505455
Het grappige is dat die opera rond Jerry Springer niet zozeer een visie vertolkt, het is gewoon amusement: als het al iets wil laten zien dan is het juist het grenzeloze, dat alles gezegd en gedaan worden. Het kan in die zin zelfs als een aanklacht daar tegen worden beschouwd en dan is het weer juist koren op de molen van de fanatieke christenen.

Submission hoef je inderdaad ook niet te bekijken maar het verschil is wel dat dat gemaakt werd met een hele duidelijke boodschap, en met de gedachte dat het juist goed was voor de mensen die het uiteindelijk afkeurden.
pi_24505629
Ik merk nu dat mijn post niet correct is.
Ik zal 'm even aanpassen.
  maandag 10 januari 2005 @ 20:00:25 #9
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_24505913
quote:
Op maandag 10 januari 2005 19:30 schreef SlimShady het volgende:
Ik merk nu dat mijn post niet correct is.
Ik zal 'm even aanpassen.
Je hebt er maar 18 minuten over gedaan. Hulde.
pi_24506222
Hey! Ik zat ondertussen het nieuws van 19:30 te kijken.
En ik heb 'm helemaal herschreven.
pi_24506317
Ik heb vanmorgen op Radio 1 een aantal fragmenten uit deze opera gehoord. Ik moest er vreselijk om lachen. Die christenen moeten hun tenen laten inkorten.
pi_24512183
Volledig terecht dat deze heidense opera aangeklaagt wordt.
pi_24513488
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 02:07 schreef DrWolffenstein het volgende:
Volledig terecht dat deze heidense opera aangeklaagt wordt.
Waarom?
Heb je hem gezien?
pi_24513514
Een of andere debiele Gristengroep is nu een rechtzaak begonnen tegen de BBC... De directeur van de groep vond de opera zeer schokkend, wat betekent dat hij ondanks alle waarschuwingen toch maar ging zitten kijken alleen maar om na afloop er over te kunnen zeiken.
pi_24516239
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:21 schreef Skyclad het volgende:
Een of andere debiele Gristengroep is nu een rechtzaak begonnen tegen de BBC... De directeur van de groep vond de opera zeer schokkend, wat betekent dat hij ondanks alle waarschuwingen toch maar ging zitten kijken alleen maar om na afloop er over te kunnen zeiken.
Zijn nobele motieven zijn duidelijk. Hij heeft zich opgeofferd door naar deze opera te gaan kijken. Hij wil zijn medemensen beschermen tegen deze godslasterlijke cultuuruiting.

Vorig jaar heeft de BBC al een programma geschrapt omdat de Sikhs er bezwaar tegen hadden. Bah.
pi_24516295
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:19 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom?
Heb je hem gezien?
nah, hij houdt gewoon van foute spelling
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
  dinsdag 11 januari 2005 @ 12:52:54 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_24516438
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Elgigante het volgende:
Maar misschien is er een wedstrijd gaande tussen religies wie het meest fanatiek is en zijn daarbij alle middelen geoorloofd, tot aan het protesteren tegen iets retorisch aan toe.
De sterke reformatie bij de islam lijkt inderdaad over te slaan. Of zou het door de ontkerking komen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_24528916
Als het om protesterende Moslims ging waren er al minstens 5 paginas vol extreem rechtse opmerkingen geweest, maar nu ontwijken al die rechtse gastjes deze thread maar.
pi_24529745
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 10:14 schreef Skyclad het volgende:
Als het om protesterende Moslims ging waren er al minstens 5 paginas vol extreem rechtse opmerkingen geweest, maar nu ontwijken al die rechtse gastjes deze thread maar.
Heeft weinig met links-rechts te maken imo, het is gewoon stupide om eerst iets te bekijken, waar je van te voren van kon verwachten dat het niet strookte met jouw opvattingen om er daarna over te gaan klagen.
De rechter zal hier een simpel oordeel over vellen: Meneer (of organisatie) U had kunnen verwachten dat het getoonde niet overeenkomstig was met uw visie, derhalve had U de opera ook niet kunnen bijwonen.

Dit verhaal doet me een beetje denken aan die gast die Fear Factor aan probeert te klagen, wegens de onsmakelijkheden die ze uitzenden.

een stormpje in een glaasje water, meer niet.

Maar of je nu rechts of links bent, iedereen veroordeelt tunnelvisie-opvattingen veroorzaakt door de extreme belijding van het geloof, welk geloof dat dan ook is.
Yeah baby Yeah!
pi_24530012
Waarnaast er geen mensenrecht bestaat dat je beschermt tegen geshockeerd zijn over de meningsuiting van een ander.
  woensdag 12 januari 2005 @ 12:37:39 #21
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_24530686
quote:
Op maandag 10 januari 2005 09:53 schreef SCH het volgende:
De BBC besloot de opera toch uit te zenden, omdat deze volgens de BBC-directeur Mark Thompson, zelf overtuigd christen, niet blasfemisch is
Jezus wat een achterlijke reden is dat nou weer. Wat hij zegt is eigenlijk "we vinden ook dat we geen blasfemie mogen uitzenden, maar we zenden het toch uit omdat we vinden dat het geen blasfemie is". Op die manier geeft hij indirect toe aan degenen die de vrijheid van meningsuiting van anderen willen beknotten. Heel de tijd die verstikkende bekommernis om anderen vooral niet te kwetsen... Je T.V. heeft een aan/uit-knop, kleingelovige sukkels.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_24532054
@SCH

Vervang het woord "Christenen" door het woord "Moslims" en "Jezus" door de naam "Mohammed" voor de gein eens. Dan was het ineens niet meer zo "grappig" meer voor jou....
pi_24532205
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
@SCH

Vervang het woord "Christenen" door het woord "Moslims" en "Jezus" door de naam "Mohammed" voor de gein eens. Dan was het ineens niet meer zo "grappig" meer voor jou....
Waarom niet?
pi_24532289
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom niet?
Heb je je van spanning zitten rukken tijdens de voorstelling?
pi_24532322
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 14:58 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Heb je je van spanning zitten rukken tijdens de voorstelling?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')