quote:
Op zondag 23 januari 2005 21:13 schreef Ehric het volgende:m'n computer was kapot, vandaar dat ik een paar dagen niet reageerde.
mijn menu zag er de laatste paar dagen het zelfde uit als de hier al eerder gepostte dagmenu's
ik ben nu 90 kilo, maar een paar kilo afgevallen dus
En nu? 12 kilo in 1 week afvallen? Getuige het feit dat je alweer 2 weken verder bent...
quote:
Op maandag 24 januari 2005 08:09 schreef Dauthi het volgende:Erm de caffeïne in de koffie en in de cola kan een behoorlijke killer zijn, zeker in de mate waarin de ts het drinkt kopje koffie met 2 klontjes suiker dan weer met 3, dat zijn allemaal koolhydraten die je nog eens extra moet verbranden en de 3 liter cola die hij weg drinkt op een avond zit bomvol caffeïne, wat je metabolisme aantast waardoor je minder en minder snel verbrandt. Het beste is gewoon om geen koffie of cola meer te drinken en gewoon water dat spoelt lekker door. Het op het moment dat je gaat sporten en 's ochtends gymnastiek doet heb je de koffie niet meer nodig om wakker te worden.
Waar het mij om gaat is dat mensen die hier adviezen geven doorslaan. De arme jongen mag niet meer eten dan fruit en groente, en alleen nog maar water drinken. Ten eerste is dat niet goed voor je lichaam, je hebt wel meer stoffen nodig, óók suiker. Ten tweede is dat nooit vol te houden en krijg je het effect dat iemand na verloop van tijd doorslaat, zich helemaal vol gaat proppen en meer gaat wegen dan diegene in eerste instantie woog.
Ik ben het met je eens dat 2 à 3 klontjes suiker te veel is, doe er dan één in, dat scheelt al aanzienlijk. (Overigens mag een jonge man zo'n 2400 kcal per dag binnen krijgen, en in 1 klontje suiker zitten er zo'n 20, een kop koffie op zichzelf staand bevat ook 20 kcal.) Ook drie liter cola is veel te veel van het goede, niet alleen vanwege de caffeïne, ook vanwege de aspartaam die er in zit. Een volwassen mens mag maximaal 1,5 liter lightdranken op een dag om hier niet te veel van binnen te krijgen. Ook voor deze stoffen geldt dat overdaad schaadt, maar dat een klein beetje écht niet zoveel kwaad kan en zelfs positieve bij-effecten kent. Aspartaam is ongezond, maar aan de andere kant bevat het weinig caloriën en wordt zo overgewicht voorkomen, wat eveneens niet goed is voor de gezondheid. Caffeïne vermindert de stofwisseling en maakt mensen nerveuzer, aan de andere kant is het goed voor de concentratie, vermoeidheidsgevoel en het reactievermogen (verboden doping in de sportwereld), wat prestaties kan verbeteren en mensen actiever maakt tijdens het sporten, waardoor de stofwisseling weer sneller gaat.
Veel stoffen zijn slecht voor een mens, maar kunnen wel goede bijwerkingen hebben. Andere stoffen heb je gewoon nodig om gezond te blijven, maar in overdaad zijn ze behoorlijk schadelijk. Het is zaak hier een goede balans tussen te vinden. Het volledig uitbannen van álle schadelijke/dikmakende stoffen vind ik sterk overdreven en werkt simpelweg niet omdat het niet vol te houden is. Dus, alles mag gegeten en gedronken worden, mits met mate, en graag met véél afwisseling.