abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24493029
Een klein stukje uit dit artikel van nu.nl:
quote:
Wellink klaagde bij eerdere interviews over de somberheid die bij de Nederlandse consumenten leeft. Ondanks een goed gevulde spaarpot en de aantrekkende economie houden zij de hand op de knip en kijken ze negatiever tegen de economische ontwikkeling aan dan de inwoners van de buurlanden.

"Ons gevoel is dat de Nederlander negatiever is. Over het waarom breek ik me al jaren het hoofd. Misschien is het een tegenreactie op het enorme optimisme in de jaren negentig. Toen sloegen we te ver door. Nu slaan we weer door'', zegt Welling in het AD.
De Nederlandse consument wordt dus al maar negatiever. En dat terwijl de signalen bijna alleen maar positief zijn op het moment. Hoe kan dit?

Komt het door de toenemende polarisatie? Extreem-rechts contra orthodox-moslims? Ik denk dat veel mensen hier toch aardig van gebaald zullen hebben, aangezien Nederland toch bekend stond om het polderen en de dialoog. Toen dat defintief voorbij leek, begin november, denk ik dat veel Nederlanders daar diep van onder de indruk waren. Maar aan de andere kant: Na de ramp in Azië en met de actie voor Giro 555 was er weer een gigantische saamhorigheid onder de bevolking, onder welke groep dan ook. En daarnaast: Is een groeiende tweedeling in de samenleving een oorzaak voor een dalend consumentenvertrouwen? Dat is maar zeer de vraag.

Volgens mij moet de reden voor het dalende consumentenvertrouwen dan ook ergens anders gezocht worden. Waarom denken de mensen dat het nog steeds bergafwaarts gaat, dat de werkloosheid nog steeds groeit, en zijn mensen voorzichtig met het uitgeven van geld? Wordt ze dat soms aangepraat? Ja dus. Week in, week uit, wordt iedereen geconfronteerd met bezuiniging op bezuiniging, en staan de kranten vol van het feit dat dit jaar opnieuw een duur jaar wordt. Bovendien doen Zalm en co hun uiterste best om de feiten slechter voor te stellen dan ze zijn.

Hoewel het kabinet probeert de economie weer op de been te brengen, bereikt zij ongeveer het tegenovergestelde: Het consumentenvertrouwen blijft maar dalen.

Mijn stelling:
De enige schuldige aan het dalende consumentenvertrouwen is het Kabinet zelf, dankzij het slechter voorstellen van de werkelijkheid dan zij is, en dankzij de rigoreuze bezuinigingen.
pi_24493148
De enige natuurlijk niet. De economie gaat gewoon slechter dan een paar jaar geleden over het algemeen genomen. Maar ik denk dat het kabinet het met bezuinigingen het niet makkelijker maakt voor de consument. En dan is het niet extreem vreemd dat het vertrouwen daalt.

hej daalemmer, heb je een miniconomy winkel? Ben net nog op bezoek geweest.
  zondag 9 januari 2005 @ 23:06:25 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_24493160
't Lijkt me logisch dat je een beetje zuinig aan doet als je je loon niet noemenswaardig ziet stijgen, maar tegelijkertijd je ziektekostenverzekering zoveel duurder wordt, de energierekening stijgt en ook de gemeente het gat in de begroting op jou verhaalt.

En dan krijgen we vervolgens de heer Wellink van De Nederlandse Bank die eigenlijk de Nederlandse burger de schuld geeft van het langzame herstel. Walgelijk eigenlijk.

Met andere woorden: ik ben het voor een deel met je stelling eens. Al is het trouwens natuurlijk wel zo dat de Nederlanders het doemscenario van het kabinet voor zoete koek slikken, terwijl we nog steeds een van de rijkste landen ter wereld zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † zondag 9 januari 2005 @ 23:09:32 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24493212
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:58 schreef Daalemmer het volgende:

Hoewel het kabinet probeert de economie weer op de been te brengen, bereikt zij ongeveer het tegenovergestelde: Het consumentenvertrouwen blijft maar dalen.

Mijn stelling:
De enige schuldige aan het dalende consumentenvertrouwen is het Kabinet zelf, dankzij het slechter voorstellen van de werkelijkheid dan zij is, en dankzij de rigoreuze bezuinigingen.
Kan ik het allen maar mee eens zijn. Je bouwt geen vertrouwen op door voortdurend te roepen dat het slecht gaat en we met zijn allen richting de afgrond gaan.

Dat laatste was dan wel weer nodig om draagvlak te creeëren voor het verder afbreken van het sociaal stelsel (imo kun je nauwelijks spreken van hervormingen namelijk) en zo valt alles weer op zijn plek.

Nederland heeft zelf nauwelijks nog invloed op haar economie. Als we dat ooit wel gehad hebben is het nu iig zo goed als nihiel geworden. Daaruit concludeer ik dat al die veranderingen in het stelsel nog onder valse voorwenselen zijn ook, want garanties zijn er sowieso niet (dat het daardoor beter wordt bijv.)

Nou ja en dat dalende consumentenvertrouwen is niet geheel onterecht natuurlijk. Kijk alleen maar naar de stijgende kosten voor energie, zorg en andere essentiele onderdelen voor de opbouw van een gezonde maatschappij.
  zondag 9 januari 2005 @ 23:23:59 #5
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_24493534
Ben het helemaal met TS eens. De bezuinigingen zijn opzich ook nog niet het domste, ik kan dat wel begrijpen ookal ben ik het er niet mee eens. Het feit dat het hele kabinet blijf benadrukken dat het slecht gaat met Nederland, zorgt ervoor dat het steeds slechter gaat met Nederland. De gemiddelde consument gaat die wooren namelijk geloven waardoor hij denkt: Laat ik maar wat rustiger aan doen met mijn geld. En hoe zit het met mijn pensioen? Daar ook nog wat geld voor opzij zetten.

Het spiraal effect wordt naar mijn mening ontzettend versterkd (als het niet veroorzaakt is) door het kabinet
  zondag 9 januari 2005 @ 23:26:49 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_24493591
Denk dat de consumenten in Nederland te veel terug kijken naar de gulden en bij voorbaat alles al duur noemen. Die invloed is naar mijn idee groter dan de invloed van de bezuinigingen van de overheid.
So we just called him Fred
  zondag 9 januari 2005 @ 23:28:17 #7
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_24493621
De gulden? Owja nu je het zegt die hadden we ook nog. Wat ik probeer te zeggen ik denk er nauwelijks aan terug eigenlijk.
pi_24493797
Zelf ben ik eerder onder de indruk van de negatievere kant van de economische ontwikkeling wanneer mijn baas me vertelt dat de helft van ons bedrijf naar India verhuist wordt omdat ze daar hetzelfde werk veel goedkoper kunnen dan wij. Wanneer Zalm weer eens probeert duidelijk te maken dat we weer moeten bezuinigen want Europese norm en wat al niet meer dan moet ik gapen.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_24493852
Omdat iedereen steeds negatiever wordt hier
Jusqu'ici tout va bien...
pi_24494123
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:26 schreef FredvZ het volgende:
Denk dat de consumenten in Nederland te veel terug kijken naar de gulden en bij voorbaat alles al duur noemen. Die invloed is naar mijn idee groter dan de invloed van de bezuinigingen van de overheid.
Ja, maar is die invloed niet inmiddels weggeëbt? Volgens mij kan dat geen verklaring zijn voor de huidige daling.
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:05 schreef Fatality het volgende:
hej daalemmer, heb je een miniconomy winkel? Ben net nog op bezoek geweest.
Haha, [Miniconomy] Fok!Partij. Net vandaag opgestart.

Ontopic: Wat saai, een topic waarin bijna iedereen het met me eens is . Zijn de rechtse mensen misschien niet zo geinteresseerd in een diepere discussie die niet over allochtonen gaat ?
pi_24495221
Ook de invoering van de euro is hier mede schuldig aan, iedereen vindt alles megaduur geworden, of het nu zo is of zo lijkt.

En daarbij Nederlanders moeten altijd wat te klagen hebben, alleen klagen ze nu over wat meer opvallendere zaken als voorheen.
  maandag 10 januari 2005 @ 00:55:55 #12
3767 Herald
Come get some
pi_24495392
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:58 schreef Daalemmer het volgende:
aangezien Nederland toch bekend stond om het polderen en de dialoog.
bekend om de dialoog? Ali B heeft die uitdrukking toch bedacht, vind het zo'n hypewoord net als demoniseren hip werd na de moord op Fortuyn.

maar dat is offtopique natuurlijk
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  † In Memoriam † maandag 10 januari 2005 @ 02:15:59 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24496234
quote:
Op maandag 10 januari 2005 00:55 schreef Herald het volgende:

maar dat is offtopique natuurlijk
Dit ook --> (welkom terug enzo)
pi_24496267
Ook het spaargeld is in euro's en het is toch weer schrikken als een klote vinex ruitjeshuis al meer kost.
pi_24497163
Omdat er zo ontzettend veel randdebiele verkopers/bedrijven zijn die geen fatsoenlijke service bieden en/of mensen niet serieus nemen.
pi_24497319
Welke positieve geluiden bedoelt men eigenlijk?

Veel mensen ( ikzelf ook) hebben te maken met reorganisaties of een bedrijf dat het moeilijk heeft
waardoor de zekerheid van de baan op de tocht staat.

Daarbij is er weer het een en ander duurder geworden zonder dat het loon stijgt.
Ook de werkgelegenheid neemt in NL het minste toe.
De euro zakt weer.

Daarnaast idd de toenemende geweldsdelicten.

Ik hou idd de hand op de knip.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_24497429
Veel mensen zitten in een reorganisatie van het bedrijf, of een fusie waarbij de baan misschien niet helemaal zeker is. Dan voel je je sowieso niet geroepen om veel geld uit te geven, denk ik. Ook blijft het kabinet benadrukken dat 'het slecht gaat met Nederland'. En als je iets vaak genoeg roept, gaat het er vanzelf in, hoewel mensen dat zullen willen ontkennen. Verder denk ik dat de maatschappelijke gebeurtenissen van, zeg, de laatste twee maanden, ook niet echt hebben meegeholpen.

Ik houd de hand ook maar op de knip, maar dat komt omdat ik sowieso niet veel geld heb, en niet veel uit wíl geven.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  maandag 10 januari 2005 @ 11:29:32 #18
3542 Gia
User under construction
pi_24499589
Als de vooruitzichten zijn dat er in de toekomst geen AOW meer zal zijn, zullen we daar nu zelf alvast voor moeten sparen. Toch?
pi_24557151
Simpel man.

We hebben hier bijna de hoogste belasting ter wereld, waardoor je 30-50% van je salaris direct mag inleveren. Wil je vervolgens iets kopen, dan betaal je 19% BTW. Op auto's zelfs 29% over 40% BPM. Benzine bestaat voor 90% uit accijnzen. De euro heeft je geld 10-20% minder waard gemaakt en er zijn nul voordelen voor de consument. De belastingschijven en benzineaccijns zijn per 2005 gestegen. De ziektekosten zijn per 2005 gestegen. Gemeentelijke belastingen zullen wel weer met 7% stijgen. Pensioenen worden gekort. Salarissen worden bevroren. Ministers doen niets anders dan de economie in de prut praten en handelen daar ook naar - het begrotingstekort mag met geen 0,0001% stijgen hoor!

Ondertussen draait de economie in de VS als een tierelier, in heel Europa doet elk land het beter dan Nederland, maar ze blijven star elke cent die je verdient van je afpakken. Om vervolgens de schuld ook nog eens op de consument af te schuiven, omdat die zijn laatste 10 euro op de spaarrekening zet in plaats van die uit te geven. Goh hoe zou dat nou komen!

Nederland, land der naieve dwazen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 14 januari 2005 @ 04:14:26 #20
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24557187
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 04:04 schreef StefanP het volgende:
Simpel man.

We hebben hier bijna de hoogste belasting ter wereld, waardoor je 30-50% van je salaris direct mag inleveren. Wil je vervolgens iets kopen, dan betaal je 19% BTW. Op auto's zelfs 29% over 40% BPM. Benzine bestaat voor 90% uit accijnzen. De euro heeft je geld 10-20% minder waard gemaakt en er zijn nul voordelen voor de consument. De belastingschijven en benzineaccijns zijn per 2005 gestegen. De ziektekosten zijn per 2005 gestegen. Gemeentelijke belastingen zullen wel weer met 7% stijgen. Pensioenen worden gekort. Salarissen worden bevroren. Ministers doen niets anders dan de economie in de prut praten en handelen daar ook naar - het begrotingstekort mag met geen 0,0001% stijgen hoor!

Ondertussen draait de economie in de VS als een tierelier, in heel Europa doet elk land het beter dan Nederland, maar ze blijven star elke cent die je verdient van je afpakken. Om vervolgens de schuld ook nog eens op de consument af te schuiven, omdat die zijn laatste 10 euro op de spaarrekening zet in plaats van die uit te geven. Goh hoe zou dat nou komen!

Kerel je weet niet waar je over praat. De belastingen in Nederland zijn niet abnormaal hoog vergeleken bij de rest van Europa en zelfs de V.S. (als je kijkt wat je terugkrijgt voor die belastingen).

Ik ben het eens met jou visie op het bezuinigengsbeleid hier, maar dat de V.S. het goed doet is een fabeltje. De V.S. zijn bezig hun eigen graf te graven.

Het is wel zo dat Nederland totaal geen kloten heeft om eens een keer ondernemerschap te tonen en eens risico durft te nemen: motion creates emotion.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24557405
Iedereen die beweert dat je in Nederland niet leeggezogen wordt, die is niet goed snik IMHO. Ik zit hier in de VS en heb alle luxe die ik in Nederland had (sterker nog, nog veel meer) en als je ziet wat ik van mijn loon overhoud (dat overigens een veelvoud is van wat ik in Nederland zou verdienen)... waar de overheid hier zijn geld vandaan haalt, Joost mag het weten, maar niet van mijn loonstrookje. Geen gemeentebelasting... bijna geen benzineaccijnzen... geen BPM... 6% BTW... Goed, de infrastructuur is hier slechter, maar zolang het niet regent heb je daar geen last van (ZOAB hebben ze nog nooit van gehoord hier).

Ik denk dat VS nog voor een hele lange tijd de motor zijn van de wereldeconomie, omdat men hier heel flexibel is, er niet zulke bureaucratie is als in Nl. en men niet te lam is om de handen uit de mouwen te steken. Natuurlijk was de oorlog in Irak achterlijk en is het begrotingstekort enorm, maar dat was voor Clinton ook zo en dat is in welgeteld 1 termijn van Clinton omgebogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door StefanP op 14-01-2005 06:48:10 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_24557508
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 04:04 schreef StefanP het volgende:
Simpel man.

Wat mij betreft wordt die belasting zo verhoogd dat men niet eens meer miljonair kan worden en gaat al dat geld naar de armen. Puh.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 09:33:55 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24558320
Volgens mij hebben veel problemen in Nederland alles te maken met het hoge hype en histerie gehalte van Nederland.
Nederland is collectief manies. Als er iets goed gaat (Nederlands elftal scoort ergens tegen takka toeke FC) dan is men ineens allemaal overtuigt dat we wereldkampioen worden. Gaat er iets mis (de laagste werkeloosheid in europa stijgt) dan is er blinde paniek en loopt men gillend in cirkels dat de wereld ten onder gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24560339
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij hebben veel problemen in Nederland alles te maken met het hoge hype en histerie gehalte van Nederland.
Nederland is collectief manies. Als er iets goed gaat (Nederlands elftal scoort ergens tegen takka toeke FC) dan is men ineens allemaal overtuigt dat we wereldkampioen worden. Gaat er iets mis (de laagste werkeloosheid in europa stijgt) dan is er blinde paniek en loopt men gillend in cirkels dat de wereld ten onder gaat.
We lijken wel Amerikanen.
pi_24560462
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:35 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

We lijken wel Amerikanen.
Er zijn inderdaad opeens steeds meer mensen in het land die richting het hysterische en plasic nepgedrag van de Amerikanen gaan.
Keep the stupid sentence please
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')