A girl called EddyVorig najaar verscheen de debuut-cd van Amerikaanse zangeres Erin Moran, die met Somebody hurt you één van de mooiste en meest onderschatte singles van 2004 had. In 2001 bracht ze al een EP uit met vijf nummers, en twee daarvan komen op deze cd terug: Heartache en Girls can really tear you up inside. Ik weet niet of er nog iets veranderd is aan deze songs, maar het was me niet opgevallen dat ze ouder zijn dan de rest, ze passen perfect bij de sfeer van het album.
A girl called Eddy is opgenomen in het Engelse Sheffield en geproduceerd door Richard Hawley (gitarist van Pulp) en Collin Elliott, die ook de meeste instrumenten voor hun rekening namen. Er staan veel rustige nummers op de cd, een beetje zoals Natalie Merchant ze ook schrijft. Het voornaamste verschil is de stem van Erin Moran, die zuiverder klinkt (waarmee ik Natalie Merchant niets tekort wil doen, want zij heeft nog steeds één van de mooiste vrouwelijke stemmen die ik ken). The long goodbye en Girls can really tear you up inside zijn de mooiste nummers, maar eigenlijk staan er geen slechte tussen. People used to dream about the future zit vol met synths, en zo zou van het Pulp album This is hardcore kunnen komen. Een uitermate geschikte plaat voor een rustige zondagmorgen.