Zondag 11 januari 1998 is zonder twijfel de belangrijkste dag voor de dartsport in Nederland. De Haagse dartende postbode Raymond van Barneveld wint voor de eerste keer in zijn carriere de Embassy, het officieuze WK-darts, en er breekt in Nederland een ware dartgekte uit. Naarmate de sport populairder wordt, breekt meer en meer de discussie los of darts eigenlijk wel een sport is.
Ook ik heb over deze vraag nagedacht en ben van mening dat we darts als een sport moeten zien en ik zal uitleggen waarom. Ten eerste weet ik uit ervaring dat je er zeer veel voor moet trainen. Verder legt de Dikke van Dale het woord sport als volgt uit: 'lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden'.
Nou wilde ik het even hebben over de lichamelijke bezigheid. Veel mensen denken namelijk dat je bij het darten alleen maar een pijltje hoeft te gooien en zij denken dus dat het alleen daarom al geen sport is. Die mensen hebben waarschijnlijk zelf nooit serieus gedart, want als je zoals ik (zei het op een zeer bescheiden niveau) iedere week dart dan weet je dat je je hele lichaamshouding aan moet passen.
Over conditie wil ik ook nog wel een robbertje discussieren. Welke dartliefhebber kan zich de finale van het PDC-WK niet herinneren. Een prachtige partij die geloof ik wel meer dan vier uur duurde. Als jij daar doodmoe bent dan lukt het echt niet om zo lang op dat podium te staan, want de concentratie vreet energie. Tuurlijk zijn het geen atleten, maar geloof me het is lichamelijk ook erg zwaar om daar zo'n tijd te staan.
Ik vermoed dat de meeste topsporters het niet met mij eens zijn, maar dat zegt meer over hun zelfingenomenheid dan over de stelling die ik hier verdedig. Het is toch heel vreemd dat iemand die onder andere de Embassy, de IDL en de World Darts Trophy wint niet wordt genomineerd voor Sportman van het Jaar? Ik merk dat de dartsport door topsportend Nederland niet serieus wordt genomen terwijl het, volgens de Dikke van Dale, aan alle eisen voldoet om onder het kopje sport te vallen.
Mensen die over bier beginnen hebben de discussie niet goed begrepen. Het gaat erom of het topsport is of niet en of die mensen nou 0 of zoals Lakeside-winnaar Andy Fordham 30 biertjes op een dag drinken maakt niet uit. Gezien de koppige houding van de sportwereld zal de dartsport waarschijnlijk moeten blijven vechten tegen deze vooroordelen en daar kan vrees ik zelfs meneer Van Dale niets aan doen.
http://www.sportone.nl/artikel.php?id=17057