Groot formaat!quote:
Wilhelmus geeft Maud speciaal gevoel.
De bondscoach van het Nederlands dameshockeyteam nodigde haar uit voor Oranje. Maar nee, Maud bedankte vriendelijk. Ze wilde liever zingen. Vanavond neemt ze het Wilhelmus voor haar rekening.
Dat ze een mooie stem heeft, dat weten we sinds Idols 2004, waarin ze tweede werd. Daarnaast is Maud een talentvol hockeyster, die alle nationale jeugdelftallen doorliep. “Ik heb dus al vaak het Wilhelmus als speelster meegezongen. Ik kreeg er altijd wel een speciaal gevoel bij. Ik snap het trouwens ook als sommige voetballers niet meezingen. Het is zo’n moment vlak voor de wedstrijd waarin je je oplaadt en denkt aan de tegenstander en wat je gaat doen.”
Spijt dat ze zelf Oranje nooit heeft gehaald, heeft Maud niet. “Het is prachtig om voor je land uit te komen, maar ik vind het nog stoerder om voor mezelf uit te komen. Al krijg ik nog wel eens kriebels als ik mijn zus zie spelen.” Zus Eefke Mulder, die zo’n halfjaar geleden wereldkampioen werd, zal op haar beurt kriebels krijgen als ze Maud vanavond in een vol stadion ziet optreden. “Ik heb ook al een keer in de Amsterdam ArenA opgetreden. Nu dus in De Kuip. En het leuke van het zingen van het Wilhelmus is dat iedereen keihard meezingt. Ik hoef het niet alleen te doen.”
Wat heeft Maud met voetbal?
Wat heeft Maud eigenlijk met voetbal? “Heel veel. Wij zijn thuis heel sportief ingesteld en mijn pa is gek van voetbal. We kijken belangrijke wedstrijden vaak met z’n allen. Ik ben ook een aantal keer in het stadion geweest bij een interland. Ik was toen uitgenodigd en zat op de vip-tribune, maar het liefst zit ik tussen de krijsende supporters. Daar is toch meer sfeer.”
Haar favoriete voetballer is Edgar Davids. “Ik vind het te gek dat hij terug is bij Ajax. Als hij erin komt, met al zijn vechtlust, denk ik altijd: het komt wel goed. Huntelaar vind ik ook een superleuke speler, een echte spits. Stoer als iemand vanuit de meest onmogelijke hoeken kan scoren. Hij had een vliegende start, waardoor hij de schijnwerpers op zich kreeg. Nu scoort hij dan even wat minder, maar dat komt wel weer goed.”
Tot slot: waar kijkt Maud vanavond het meest naar uit? “Toch wel naar de wedstrijd. Dan is mijn optreden achter de rug en dan kan ik ontspannen en lekker genieten van een mooie wedstrijd.”