FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Handleiding: Zelf remmen vervangen (Schijfremmen)
God_de_Vaderzaterdag 8 januari 2005 @ 16:53
AANGEPAST NAAR OPMERKINGEN OP 09-01-2004 trouwens t is morgen mijn verjaardag ...


Wel eerst en vooral dank voor mijn eigen column :lol: Dit is de eerste handleiding sins die eer ...

Om te beginnen ...

ZORG DAT DE REMMEN KOUD ZIJN dus doe dit niet vlak na een autoritje...

Ik heb gebruik gemaakt van een Toyota carina E ... bij andere merken kan het verschillen ... ik ga binnekort ook een peugot, suzuki en mercedes doen ik laat de verschillen zeker weten !!!

Vuilheidsgraad:
ERG VUIL dus oude kleren aan en zeker handschoentjes ... als je geen dagen vieze handen wil ... ik gebruik meestal van die dunne medische handschoenen ... Deze keer heb ik dat niet gedaan ... als je zandzeep en schuurborstel in huis hebt en vooral niet zo eeg gevoelige handen hebt is het geen probleem...

Kostprijs:
Voor mijn Allom bekende Carina E ...
Toyota dealer: 60.89 euro
Breezan: 50.33 euro
AD: 53.40 euro

ik heb de originele van Toyota dealer gehaald omdat ik daar toevallig langs kwam ...

Tijd:
ongeveer 2 uur als je onervaren bent anders ongeveer een uurtje ...

Benodigd matteriaal:
Wiel sleutel
eventueel beveiligings dop sleuten voor beveiligde velgen ...
krik (standaard Toyo krik werkt perfect)
Grote verwarmingstank of wel C schroef tang
Houten blokje van volhout (Geen vezeplaat) van ongeveer 8 * 8 cm
nieuwe remblokken
Steeksleutel 17
dopsleutel 13 - 14
Platte schroevendraaier
Kopervet (update door Youp)
Staalborstel (update door Youp)

Voila hier gaan we ...

eerst en vooral neem je het mattriaal:

dit is de krik die ik achteraan in mijn carina vond samen met de wielsleutel ook origineel een Kruiswiellosdraai ding is volgens meeste gebruikers beter, een momentsleutel is helemaal top

En dan het snoetje ...

Draai eventueel als voorzorg de schroeven al een draai los terwijl hij nog naar beneden staat (tip van Few)

Plaats de krik op de voorziene plaats ...

en krik dan langzaamaan omhoog kijk ook dat de krik goed stabiel staat.
leg er voor de veiligheid je wil onder langs de krik onder de auto ... (update door PeuRac)

Opgekrikt ziet dat er zo uit:

tussen wiel en grond heb ik ongeveer 5 cm ... zet het ook niet te hoog voor de stabiliteit van de krik en het naderhand makkelijk terug plaatsen van het wiel.

Maak nu de velg-schroef-bescherming los met een platte schroevendraaier:


Het wiel staat nu met de schroeven bloot ...


plaats nu de dopsleutel er op ... op de foto de hendel dus links naar beneden doen is los... draai alle schroeven gewoon los maar niet tot ze er af vallen ... gewoon los zetten dus

Eens ze allemaal los zijn draai je alle schroeven er uit buiten de bovenste ... voor die laatste schroef houd je het wiel goed vast ... zet eventueel je voet onder het wiel zodat je het er mooi vanaf kan heffen ...

en los ziet dat er zo uit:




Ja hoor ... dat vies ding is de rem

Je kan zien dat mijn remblokken nog niet zo lang geleden vervangen zijn en dat ik dus speciaal voor deze handleiding de boel nog eens heb open gedaan ...


Nu staat de remschoen vast met 2 schroeven ... mideden op de foto kan je 2 schroeven zien links van de remklauw ...


Plaats nu de steeksleutel op voorziene plaats en de dopsleutel aan de achterzijde:

De steeksleutel houd je gewoon vast de dopsleutel draai je met de klok mee om los te draaien.
Verwijder de achterste schroef volledig.

Nu kan je de remschoen los trekken...


Druk de zuiger die je aan de binnenkant ziet met behulp van het houten plaatje en de grote tang of c sleutel volledig naar binnen (ik kan het niet voordoen daar de mijne volledig naar binnen is ... dit benodigd redelijk wat kracht...)
Je kan de zuiger ook terug duwen met een lijmklem, vergt erg weinig moeite op die manier. (Tip van noidea)
Kopervet aanbrengen is altijd een goede keuze (update door Youp)

zorg ook dat je tijdens de werken de schoen niet aan de leiding laat bengelen ... leg hem op een paar dozen (niet dat ik dat doe maar zo hoort dat ...)

Als je nu tegen de zijkant aan kijkt zie je dit ... maar dan minder wazig

Verwijder de twee ijzertjes (gewoon los trekken)

Nu kan je de remblokken verwijderen door ze los te klikken je klikt best eerst beneden ...


ga nu met een Staalborstel over de schijf en schuur alles mooi op met wat schuurpapier ... (update door Youp)

Voila ... nu de nieuwe er in op de zelfde manier ... je zal zien dat voorste en achterste ten op zichte van de schijf een ander klik klipje hebben ... dus past maar op 1 plaats net als verschil van links en rechts vergissen dus niet mogelijk ...

Druk ze ook goed stevig in de houder ...


Nu is het alles andersom dus:

ijzertjes er op
schoen er terug over
2 schroeven aandraaien
wiel er op
plaatsje er op
handjes wassen

Kus gaan geven aan madam



[ Bericht 1% gewijzigd door God_de_Vader op 09-01-2005 19:36:02 ]
FeWzaterdag 8 januari 2005 @ 17:09
Je vergeet te melden dat je beter eerst, terwijl de auto nog op de grond staat, de wielbouten beter even een slag log kan draaien. Dit omdat wanneer de auto eenmaal opgekrikt is je er niet makkelijk en niet veel kracht meer op kunt zetten. Verder ziet het er goed uit!
lovelizaterdag 8 januari 2005 @ 17:10
Schroeven....?
PeuRaczaterdag 8 januari 2005 @ 17:12
en, vergeet ook niet als veiligheid om je wiel naast je krik onder je auto te leggen, zodat je nooit klem onder de auto kunt komen te liggen.
Youpzaterdag 8 januari 2005 @ 17:14
de glijvlakken waar de blokken op 'glijden' zeg maar ook nog even opschuren en wat kopervet er aan en er nog even bij vermelden dat je NIET 2 kanten tegelijk moet doen want als je de remzuigertjes terug perst kunnen ze er aan de andere kant uitvallen
noideazaterdag 8 januari 2005 @ 17:16
Je kan de zuiger ook terug duwen met een lijmklem, vergt erg weinig moeite op die manier.
Brad_Pritzaterdag 8 januari 2005 @ 17:17
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:12 schreef PeuRac het volgende:
en, vergeet ook niet als veiligheid om je wiel naast je krik onder je auto te leggen, zodat je nooit klem onder de auto kunt komen te liggen.
Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.
God_de_Vaderzaterdag 8 januari 2005 @ 17:35
De trommels is trouwens een andere affaire ... als ik wat tijd heb zal ik die ook eens open doen lol
Hyperdudezaterdag 8 januari 2005 @ 18:30
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:17 schreef Brad_Prit het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.
Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.
Soms kan de één of andere bout flink vastzitten en dan moet je flink trekken en dan staat ie niet echt lekker stevig op alleen een schaarkrikkie. En ook al lig je er zelf niet onder, de hele zooi op je schijf laten donderen is ook niet echt fijn voor je otoo.

Laatste keer bij m'n garage: nieuwe schijven op m'n 325: remklauw zit muurvast, stuk buis van een meter op de torx, breekt dus wel die bout af, moesten ze 'm uitboren, tappen en nieuwe torx oid erin.
Omdat ik geen zin (meer) heb in dat soort tegenvallers breng ik mijn otoo naar een goede garage.
Ik stond er bij te kijken, was mijzelf ook gebeurd.
Rietvaerderzaterdag 8 januari 2005 @ 18:34
Je hebt daar een remblokje in je hand, geen schijfrem.
Youpzaterdag 8 januari 2005 @ 18:35
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.
Soms kan de één of andere bout flink vastzitten en dan moet je flink trekken en dan staat ie niet echt lekker stevig op alleen een schaarkrikkie. En ook al lig je er zelf niet onder, de hele zooi op je schijf laten donderen is ook niet echt fijn voor je otoo.

Laatste keer bij m'n garage: nieuwe schijven op m'n 325: remklauw zit muurvast, stuk buis van een meter op de torx, breekt dus wel die bout af, moesten ze 'm uitboren, tappen en nieuwe torx oid erin.
Omdat ik geen zin (meer) heb in dat soort tegenvallers breng ik mijn otoo naar een goede garage.
Ik stond er bij te kijken, was mijzelf ook gebeurd.
je mag ook geen gereedschap verlengen
dan moet je gewoon sterker worden
God_de_Vaderzaterdag 8 januari 2005 @ 18:46
oh boy wat een miserie verhalen ... ik vervang al jaren de remblokken op mijn wagen en nooit troubles gehad heb al met vanalle merken gereden ... Volkswagen, peugot, volvo, audi, bmw, skoda en nu toyota dus ... moeilijkst was het bij BMW ... das speciaal systeem echt wel
Fiets-toeterzaterdag 8 januari 2005 @ 21:29
Trouwens hoe zit het met het vast draaien van de wielen?
Als ik het goed begrijp moet je zodra je het wiel terug op de bouten hebt geplaatst eerst de moeren handvast aandraaien toch? Daarna met de steeksleutel ze vastdraaien, maar hoe vast? zo vast dat je erop moet springen?
Youpzaterdag 8 januari 2005 @ 21:38
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:29 schreef Fiets-toeter het volgende:
Trouwens hoe zit het met het vast draaien van de wielen?
Als ik het goed begrijp moet je zodra je het wiel terug op de bouten hebt geplaatst eerst de moeren handvast aandraaien toch? Daarna met de steeksleutel ze vastdraaien, maar hoe vast? zo vast dat je erop moet springen?
eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Fiets-toeterzaterdag 8 januari 2005 @ 21:41
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Youpzaterdag 8 januari 2005 @ 21:49
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bek

met de kruissleutel is dat allemaal niet
jochem8zaterdag 8 januari 2005 @ 22:14
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Hyperdudezaterdag 8 januari 2005 @ 22:21
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:49 schreef Youp het volgende:

[..]

met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bek

met de kruissleutel is dat allemaal niet
Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bent
Wat een baggerkwaliteit.
Youpzaterdag 8 januari 2005 @ 22:31
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:21 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bent
Wat een baggerkwaliteit.
tsjah daar zeg je ook zowat... Praxis
doe me dr maar een van gedore, teng-tools of snap-on of iets in die trent
yupzaterdag 8 januari 2005 @ 23:38
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:

[..]

eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Mijn maat had bij zijn Astra die moeren met een luchthamer oid laten aandraaien bij een garage

Wij gingen zo ongelofelijk veel kracht zetten op de moeren ging in geen geval los, zelfs niet met hulp van een lange sleutel (kan je meer kracht zetten)

Naja we dachten laat maar brengen het ding wel naar garage ofzo
Herr.Flickzaterdag 8 januari 2005 @ 23:41
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Ja klopt!

alleen dat de helft vergeten word vind ik wat minder,maarja....
MacroToughzaterdag 8 januari 2005 @ 23:44
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:

[..]

eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Neuh hoor, momentsleutel slaat inderdaad nergens op, totdat in ene, na een keertje hard remmen, je schijven krom zijn .
Wat jij zegt kan je misschien doen met stalen velgen met trommelremmen, bij lichtmetaal en schijven zou ik het maar uit je hoofd laten.
Fiets-toeterzondag 9 januari 2005 @ 00:37
ow.. dat is niet al te mooi!
hoe zit het dan precies met die momentsleutel,?
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 01:55
Nou, gewoon aandraaien tot de fabrieks specificaties en niet als één of andere mongool op een kruissleutel gaan staan stampen.
yupzondag 9 januari 2005 @ 01:57
Wat zijn de fabriekspecificaties?

Raar dat me vader dat nooit van zijn leven heeft gedaan (ik ook niet laatst )
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:02
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 23:44 schreef MacroTough het volgende:

[..]

Neuh hoor, momentsleutel slaat inderdaad nergens op, totdat in ene, na een keertje hard remmen, je schijven krom zijn .
Wat jij zegt kan je misschien doen met stalen velgen met trommelremmen, bij lichtmetaal en schijven zou ik het maar uit je hoofd laten.
grapjas.. als t kwaad kon hadden ze me het echt niet zo aangeleerd

-edit-

t is trouwens niet het geval dat ik na 2 bouten aandraaien moe wordt en dan de 3e wat minder vast draai en de 4e nog wat minder
dat zou idd minder zijn... maar het is toch voornamelijk luchthamerwerk (met beleid)

[ Bericht 9% gewijzigd door Youp op 09-01-2005 02:10:46 ]
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:03
quote:
Op zondag 9 januari 2005 01:57 schreef yup het volgende:
Wat zijn de fabriekspecificaties?

Raar dat me vader dat nooit van zijn leven heeft gedaan (ik ook niet laatst )
ik heb dat ook nog nooit van mn leven gedaan, en het garagebedrijf (wat overigens al 50 jaar bestaat) waar ik regelmatig werk en stage heb gelopen en wat ook bij de Bovag is aangesloten doet daar ook niet aan...
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 02:17
Fabrieksspecificaties zijn uiteraard per fabrikant en auto verschillend. Ik ken alleen maar die ene die voor mij van belang is en dat is 103Nm voor een MR2. Ik kan je garanderen dat dat een stuk lichter is dan dat je het op gevoel zou doen.
Ennuh, de enige auto die ik nog aan een 'gerenomeerde' garage toevertrouw is m'n lease auto.
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:19
quote:
Op zondag 9 januari 2005 02:17 schreef MacroTough het volgende:
Fabrieksspecificaties zijn uiteraard per fabrikant en auto verschillend. Ik ken alleen maar die ene die voor mij van belang is en dat is 103Nm voor een MR2. Ik kan je garanderen dat dat een stuk lichter is dan dat je het op gevoel zou doen.
Ennuh, de enige auto die ik nog aan een 'gerenomeerde' garage toevertrouw is m'n lease auto.
mooi voor jou
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 02:22
quote:
Op zondag 9 januari 2005 02:19 schreef Youp het volgende:

[..]

mooi voor jou
Boehoe, nog steeds in tranen omdat ik zo gemeen tegen je was?
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:23
quote:
Op zondag 9 januari 2005 02:22 schreef MacroTough het volgende:

[..]

Boehoe, nog steeds in tranen omdat ik zo gemeen tegen je was?
ja bijna
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 02:23
Dat blijkt...
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:24
yupzondag 9 januari 2005 @ 02:27
Heb het zo geleerd:

Gewoon doordraaien totdat je met kracht niet verder kan, daarna nog harder draaien, als je een "krikkk" geluid hoort, dan ben je klaar.
Youpzondag 9 januari 2005 @ 02:28
quote:
Op zondag 9 januari 2005 02:27 schreef yup het volgende:
Heb het zo geleerd:

Gewoon doordraaien totdat je met kracht niet verder kan, daarna nog harder draaien, als je een "krikkk" geluid hoort, dan ben je klaar.
en als je wielbouten 3 jaar niet meer ingevet zijn met wat kopervet hoor je dat geluid na een halve slag al
yupzondag 9 januari 2005 @ 02:32
quote:
Op zondag 9 januari 2005 02:28 schreef Youp het volgende:

[..]

en als je wielbouten 3 jaar niet meer ingevet zijn met wat kopervet hoor je dat geluid na een halve slag al
Doorrammen todat je echt niet verder kan bedoel ik, je kan heus voelen of je nou op het eind zit of niet...

Draaien, gaat zwaarder, daarna meer kracht zetten, op het eind wilt het niet, en moet je brute kracht gebruiken, dan hoor je die krikk geluid en dan ben je klaar, eigen ervaring met Space Wagon van ons
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 03:31
dat van die momentsleutel is dus inderdaad zever hoor ... gewoon zorgen dat alle bouten vast zitten ... in de garage doen ze dat ook niet met een varierende moment sleutel hoor ... gewoon driller er op en vast zetten ... ik rij al 180 000 km met mijn carina altijd zo gedaan hoor ... trouwens als jij je reserve wiel op legt langs de autoweg dan heb je helemaal geen moment sleutel bij ...

Dat van die krom trekkende schijven vind ik al helemaal zever enfin bij de carina kan dat niet ... de schijfremmen zitten op de as en niet op het wiel dus ...
yupzondag 9 januari 2005 @ 03:37
quote:
Op zondag 9 januari 2005 03:31 schreef God_de_Vader het volgende:
dat van die momentsleutel is dus inderdaad zever hoor ... gewoon zorgen dat alle bouten vast zitten ... in de garage doen ze dat ook niet met een varierende moment sleutel hoor ... gewoon driller er op en vast zetten ... ik rij al 180 000 km met mijn carina altijd zo gedaan hoor ... trouwens als jij je reserve wiel op legt langs de autoweg dan heb je helemaal geen moment sleutel bij ...

Dat van die krom trekkende schijven vind ik al helemaal zever enfin bij de carina kan dat niet ... de schijfremmen zitten op de as en niet op het wiel dus ...
zever idd heb het ook nooit gehoord
Herr.Flickzondag 9 januari 2005 @ 10:07
quote:
Op zondag 9 januari 2005 03:31 schreef God_de_Vader het volgende:
dat van die momentsleutel is dus inderdaad zever hoor ... gewoon zorgen dat alle bouten vast zitten ... in de garage doen ze dat ook niet met een varierende moment sleutel hoor ... gewoon driller er op en vast zetten ... ik rij al 180 000 km met mijn carina altijd zo gedaan hoor ... trouwens als jij je reserve wiel op legt langs de autoweg dan heb je helemaal geen moment sleutel bij ...

Dat van die krom trekkende schijven vind ik al helemaal zever enfin bij de carina kan dat niet ... de schijfremmen zitten op de as en niet op het wiel dus ...
Klopt,een momentsleutel is niet strikt nodig,officieel moet elk boutje met moment aangedraaid worden.

Wat ik wel mis aan je handleiding(jep, daar komt die zeikerd van Flick weer... i know)

* Het reinigen van de remklauw,de "contactdelen' goed schoonmaken met een staalborstel
* Het controleren en evt/ reinigen/smerenvervangen van rubbers,geleiders,zuigers,slangen,ect.
* het gebruik maken van [b] koper of keramisch vet[/]

Ook het gebruik maken van een steeksleutel is niet echt slim te noemen,voor een bout los te draaien kun je beter een ringsleutel gebruiken,beter nog is een 6kant dop.

Youpzondag 9 januari 2005 @ 11:21
quote:
Op zondag 9 januari 2005 10:07 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Klopt,een momentsleutel is niet strikt nodig,officieel moet elk boutje met moment aangedraaid worden.

Wat ik wel mis aan je handleiding(jep, daar komt die zeikerd van Flick weer... i know)

* Het reinigen van de remklauw,de "contactdelen' goed schoonmaken met een staalborstel
* Het controleren en evt/ reinigen/smerenvervangen van rubbers,geleiders,zuigers,slangen,ect.
* het gebruik maken van [b] koper of keramisch vet[/]

Ook het gebruik maken van een steeksleutel is niet echt slim te noemen,voor een bout los te draaien kun je beter een ringsleutel gebruiken,beter nog is een 6kant dop.


* Youp die het met zeikerd herr flick eensch isch
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 11:52
[sarcasm]

Tegen zoveel intelligentie kan ik natuurlijk niet op en het feit dat er nu ook vaders bij worden gehaald is voor mij helemaal de doodsteek.
En God_de_Vader, je hebt helemaal gelijk, de velg staat helemaal nergens in contact met de schijf .

[/sarcasm]

Veel geluk verder met de serie 'Sleutelen als een kwik-fit monteur'.
Youpzondag 9 januari 2005 @ 11:56
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:52 schreef MacroTough het volgende:
[sarcasm]

Tegen zoveel intelligentie kan ik natuurlijk niet op en het feit dat er nu ook vaders bij worden gehaald is voor mij helemaal de doodsteek.
En God_de_Vader, je hebt helemaal gelijk, de velg staat helemaal nergens in contact met de schijf .

[/sarcasm]

Veel geluk verder met de serie 'Sleutelen als een kwik-fit monteur'.
sommige mensen hebben hier wel een goede opleiding wat MVT betreft
in jou profiel staat bij beroep : computerdinges
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 12:00
En dat is nou juist hetgeen wat mij beangstigd...
Youpzondag 9 januari 2005 @ 12:01
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:00 schreef MacroTough het volgende:
En dat is nou juist hetgeen wat mij beangstigd...
mooizo!

move dan weg uit pta aub
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 12:04
Nee hoor, ik vind het veel te vermakelijk .
#ANONIEMzondag 9 januari 2005 @ 12:09
Kans-loos
#ANONIEMzondag 9 januari 2005 @ 12:10
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:09 schreef Fwnk het volgende:
Kans-loos
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 12:10
Ik ben ook computer specialist maar heb wel een vooropleiding Mechanica gedaan en 4 jaar voor suzuki gewerkt in een vrij gerenomeerde garage in LimboLand Belgie dit als onderhoudswerker aan suzuki 4x4 dus k weet een beetje wat ik doe en zo ... en inderdaad de dingen over zuiver maken met een staanborstel en zo staan er niet in net als het invetten ... maar wat ik vind he ... en geloof me ik heb geen probleem met kritiek ... maar in plaats van dan zo een negatieve houding aan te nemen kan je ook gewoon zetten ...

Graag voeg ik hier aan toe dat tussen stap x en stap y je best ook ...

Gewoon een vorm van attitude ...
Youpzondag 9 januari 2005 @ 12:11
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:09 schreef Fwnk het volgende:
Kans-loos
en hoe
Youpzondag 9 januari 2005 @ 12:13
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:10 schreef God_de_Vader het volgende:
Ik ben ook computer specialist maar heb wel een vooropleiding Mechanica gedaan en 4 jaar voor suzuki gewerkt in een vrij gerenomeerde garage in LimboLand Belgie dit als onderhoudswerker aan suzuki 4x4 dus k weet een beetje wat ik doe en zo ... en inderdaad de dingen over zuiver maken met een staanborstel en zo staan er niet in net als het invetten ... maar wat ik vind he ... en geloof me ik heb geen probleem met kritiek ... maar in plaats van dan zo een negatieve houding aan te nemen kan je ook gewoon zetten ...

Graag voeg ik hier aan toe dat tussen stap x en stap y je best ook ...

Gewoon een vorm van attitude ...
ja en meneer macro-bla kan toch alleen maar negatieve rommel spammen
#ANONIEMzondag 9 januari 2005 @ 12:14
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:13 schreef Youp het volgende:

[..]

ja en meneer macro-penis kan toch alleen maar negatieve rommel spammen
En dan ook nog een MR2 als lease-auto

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2005 12:16:17 ]
#ANONIEMzondag 9 januari 2005 @ 12:15
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:14 schreef Fwnk het volgende:

[..]

En dan ook nog een MR2 als lease-auto
Pest die jongen niet zo, hij kan er ook niets aan doen dat hij zo'n gebakkie in zijn mik geschoven krijgt
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 12:18
k stel voor dat we gewoon terug on topic gaan voor we allemaal de sigaar zijn hier ...
slashyouzondag 9 januari 2005 @ 12:29
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:13 schreef Youp het volgende:

[..]

ja en meneer macro-bla kan toch alleen maar negatieve rommel spammen
jij vindt jezelf wel erg goed he?
Youpzondag 9 januari 2005 @ 12:38
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:29 schreef slashyou het volgende:

[..]

jij vindt jezelf wel erg goed he?
anders jij wel, hè
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:18 schreef God_de_Vader het volgende:
k stel voor dat we gewoon terug on topic gaan voor we allemaal de sigaar zijn hier ...
slashyouzondag 9 januari 2005 @ 12:44
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:38 schreef Youp het volgende:

[..]

anders jij wel, hè
Ik zit anders niet zo te pochen in elk topic dat ik stage heb gelopen bij weet ik wat voor dealer. Met je 18 jaar... Heb je je rijbewijs al?
Youpzondag 9 januari 2005 @ 12:49
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:44 schreef slashyou het volgende:

[..]

Ik zit anders niet zo te pochen in elk topic dat ik stage heb gelopen bij weet ik wat voor dealer. Met je 18 jaar... Heb je je rijbewijs al?
als onderbouwing dat ik niet alles uit mn nek lul en dat ik toch wel enige ervaring heb, ja ik heb mn rijbewijs al... als je verder wilt rellen kom dan gezellig naar het SC topic oid voordat dit topic dichtgegooid word wat zonde zou zijn aangezien hier iemand moeite voor gedaan heeft...
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 12:55
Aan de reacties te lezen kan ik al merken dat 'begrijpend lezen' niet erg belangrijk gevonden wordt bij al de MVT-opleidingen die hier gevolgd worden...

Nee, de MR2 is niet m'n lease auto, wat al duidelijk was uit m'n post, lease auto wel naar de garage, MR2 niet!!! Wat nog veel erger is voor de lieve lezertjes hier, is dat m'n mr2 een bijna 20 jaar oud gebakkie is. Een 20 jaar oud gebakkie wat ongeveer 99,9% van de auto's in bezit van PTA'ers aan snot rijdt. Ik heb gister toevallig nog even een fotootje gemaakt in de winterstalling:



Wat rij jij alfisti? Die auto uit je ondertitel? Alsjeblieft, begin jij over kansloos?
Youp, ik begrijp dat jij wel een autoriteit bent hier, want jij presteert het om binnen twee weken een klassieker om een boom te vouwen, chapeau!! Best lastig, hè? Ja ik snap ook wel dat een dik 30 jaar oude F/R-configuratie(Front-Engined/Rear-Driven) met een starre achteras niet echt de meest makkelijke auto is om mee te komen in het hedendaagse verkeer... Helemaal als je net je rijbewijs hebt, maar jij bent er zo eentje die het meteen allemaal kan natuurlijk. Het zit je in je genen, net als bij iedereen hier, daarom worden ook de vaders erbij gehaald!!

Maar goed, ik ben natuurlijk maar een computerdinges en van auto's heb ik absoluut geen verstand. Volg onderstaande link en dan kunnen jullie even kijken naar wat goed bedoeld amateuristisch geneuzel van een computerdinges...

Veel Plezier...

Staan hier en daar ook nog wat filmpjes in...
_VoiD_zondag 9 januari 2005 @ 13:01
ook niet vergeten om alle bouten nog even te checken nadat je er een dag mee gereden hebt.

En kruislings vastzetten zou ik ook doen. Als je gewoon het rijtje afgaat kun je je wiel scheef vastzetten. Het is beter om steeds één bout over te slaan met vastdraaien.

Een momentsleutel is trouwens toch wel fijn om te gebruiken vind ik, vooral bij wielen vastzetten.
Youpzondag 9 januari 2005 @ 13:02
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:55 schreef MacroTough het volgende:
Aan de reacties te lezen kan ik al merken dat 'begrijpend lezen' niet erg belangrijk gevonden wordt bij al de MVT-opleidingen die hier gevolgd worden...

Nee, de MR2 is niet m'n lease auto, wat al duidelijk was uit m'n post, lease auto wel naar de garage, MR2 niet!!! Wat nog veel erger is voor de lieve lezertjes hier, is dat m'n mr2 een bijna 20 jaar oud gebakkie is. Een 20 jaar oud gebakkie wat ongeveer 99,9% van de auto's in bezit van PTA'ers aan snot rijdt. Ik heb gister toevallig nog even een fotootje gemaakt in de winterstalling:

[afbeelding]

Wat rij jij alfisti? Die auto uit je ondertitel? Alsjeblieft, begin jij over kansloos?
Youp, ik begrijp dat jij wel een autoriteit bent hier, want jij presteert het om binnen twee weken een klassieker om een boom te vouwen,


hàhà vermeld er ook even bij dat kosten noch moeite gespaard worden om de auto weer in orde te maken (en ja allemaal van mn eigen zuur verdiende centen )
quote:
chapeau!! Best lastig, hè? Ja ik snap ook wel dat een dik 30 jaar oude F/R-configuratie(Front-Engined/Rear-Driven) met een starre achteras
sper-diff...
quote:
niet echt de meest makkelijke auto is om mee te komen in het hedendaagse verkeer... Helemaal als je net je rijbewijs hebt, maar jij bent er zo eentje die het meteen allemaal kan natuurlijk. Het zit je in je genen, net als bij iedereen hier, daarom worden ook de vaders erbij gehaald!!
welke vaders..? en trouwens heb jij nooit een ongeluk gehad, ben jij zo perfect? het was heel toevallig enorm verraderlijk weer
quote:
Maar goed, ik ben natuurlijk maar een computerdinges en van auto's heb ik absoluut geen verstand. Volg onderstaande link en dan kunnen jullie even kijken naar wat goed bedoeld amateuristisch geneuzel van een computerdinges...


Veel Plezier...

Staan hier en daar ook nog wat filmpjes in...
als jij eens niet met zo'n negatieve insteek in ieder topic komt schreeuwen wordt er ook echt niet gezeurd over jou 'computerdinges'

en nu maak ik er geen woorden meer aan vuil
MacroToughzondag 9 januari 2005 @ 13:07
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:02 schreef Youp het volgende:


sper-diff...
Als jij zo'n verschrikkelijk goede auto opleiding doet weet je ook wel dat een starrre as een sper-diff niet uit sluit. Oh wacht, je bent met je opleiding natuurlijk pas bij de voorkant van de auto. Vandaar dat je de neus eraf hebt gereden, om praktijk ervaring op te doen .
slashyouzondag 9 januari 2005 @ 13:18
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:07 schreef MacroTough het volgende:

[..]

Als jij zo'n verschrikkelijk goede auto opleiding doet weet je ook wel dat een starrre as een sper-diff niet uit sluit. Oh wacht, je bent met je opleiding natuurlijk pas bij de voorkant van de auto. Vandaar dat je de neus eraf hebt gereden, om praktijk ervaring op te doen .
Youpzondag 9 januari 2005 @ 13:37
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:07 schreef MacroTough het volgende:

[..]

Als jij zo'n verschrikkelijk goede auto opleiding doet weet je ook wel dat een starrre as een sper-diff niet uit sluit. Oh wacht, je bent met je opleiding natuurlijk pas bij de voorkant van de auto. Vandaar dat je de neus eraf hebt gereden, om praktijk ervaring op te doen .
ik dacht even dat je starre achteras bedoelde in de zin van een kart-achteras oid zo'n ding van voor de eerste wereld oorlog maar goed mijn fout...

evengoed heeft de auto geen starre achteras.. maar is hij onafhankelijk geveerd dmv draagarmen, schokdempers en spiraalveren. ook heeft hij stabilisatorstangen (voor de 2002/2000, 2002Ti en 2000Tii/2002Tii ) en de aandrijfas zit op het differentieel en de wielen bevestigd met homokineten...

ondanks dat het ding antiek is...
Jaggunsuzondag 9 januari 2005 @ 16:20
he God de Vader, echt subliem gedaan! Veel duidelijker als dat je het bvb in een werkhandboek bekijkt.

Ben je nog van plan om ook nog andere handleidingen te schrijven, bv olie+filter wisselen, bougies vervangen, lucht/benzinefilters schoonmaken etc? Misschien kan er dan wel een mooi sticky topic van gemaakt worden
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 17:01
luchtfilter bestaat al kijk maar wat lager in t forum ... net als bougies ... hellaas stuit ik vrij vaak op slechte reacties mja ... verder heb ik simpel ding als olie controleren gedaan en wat te doen bij ruitenwisserverstopping ...

Olie filter en oliewissel komt ook nog aan de beurt ... volgende week denk ik probleem is dat door foto's te maken en zo ik er wat meer tijd voor moet uit trekken ... however graag gedaan ...

ook ga ik volgende week mijn rechter voor spatbord vervangen daar ik een accidentje heb gehad en een speciale subwoofer behuizing proberen te maken ... dat alles zal met verslag hier komen (Ook al zijn er slechte reacties ik kan er maar uit bij leren ...

De handleidingen staan ook bij toyotaclub.be in het forum net als bij de carina-avensisclub.nl ... daar heb k zelfs een eigen column gekregen
Youpzondag 9 januari 2005 @ 18:07
ik stel voor dat een modje dit topic ff een beetje opruimd ofzo.. t topic is
Herr.Flickzondag 9 januari 2005 @ 18:21
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:01 schreef God_de_Vader het volgende:
luchtfilter bestaat al kijk maar wat lager in t forum ... net als bougies ... hellaas stuit ik vrij vaak op slechte reacties mja ...
Ten 1e wil ik je met mijn commentaar absoluut niet ontmoedigen,het is een heel leuk en leerzaam iets wat je hier doet.

Alleen zet ik vraagtekens bij sommige dingen, omdat die niet of slecht besproken worden,iets wat voor mij geen probleem is, maar waar de gemiddelde leek wel van op de hoogte moet zijn(iig dat vind ik).
Zo kun je teleurstellingen voorkomen,er is vlug genoeg iets vernield door iemand omdat hij/zij het simpelweg niet wist dat ie iets moest doen/laten.

Ga vooral zo door, alleen maak je verslag aub iets kompleter,schoonmaken,controleren op slijtages ed. hoort er immers toch ook bij!

Fiets-toeterzondag 9 januari 2005 @ 18:37
God_de_Vader, ga door met topics zoals deze, erg leerzaam!
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 19:00
T is dat ook wat ik zeg opbouwende kritiek dan kan ik dat eventueel gewoon aanvullen in het hoofdartiekel dan zetten we idereen die er aan heeft meegewerkt er bij ... iedereen tevreden en dan is het echt allemaal proper en duidelijk Iedereen blij ...
the_contract_killerzondag 9 januari 2005 @ 19:15
wel leuk dat je er een soort van mini handleiding van maak god_de_vader.
en die negatievelingen zal je altijd wel houden.

dom van mij want ik had van de week mn bolide in de doe het zelf garage om onder andere een koplamp weer te maken waar de bumper er voor af moest en de versnellingsbak olie verversen.

helaas niet eens aan gedacht om een foto camara mee te nemen

maar ach,dat soort klusjes kan ik wel.

alleen voor die remmen blijf ik alsnog erg huiverig,ik denk dat ik voor de eerste keer het die gasten van DeSprint maar laat doen samen met mn remschijven voor ik zelf gaat knutselen
God_de_Vaderzondag 9 januari 2005 @ 19:44
Btw ... t is geupdate in de originele tekst ... dus er kan hier een hoop troep tussen uit ...
Tommy_Kuklinskimaandag 10 januari 2005 @ 15:58
Tof dat je er zoveel moeite voor neemt
God_de_Vadermaandag 10 januari 2005 @ 16:15
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:58 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Tof dat je er zoveel moeite voor neemt
Wat ne mens al niet doet tegen het alleen zijn he
Darkomenmaandag 10 januari 2005 @ 16:45
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:35 schreef God_de_Vader het volgende:
De trommels is trouwens een andere affaire ... als ik wat tijd heb zal ik die ook eens open doen lol
yes please
God_de_Vaderdinsdag 11 januari 2005 @ 12:05
Vandaag is t subwoofers inbouwen ... ook daar komen foto's van in ander lijntje op dit forum ... mogelijk dat ik in de loop van de week mijn trommels eens open doe
mcintoshvrijdag 15 april 2005 @ 20:11
Goeie handleiding!!

Ik ga binnenkort aan de slag met mijn Rover, als iemand daar nog specifieke tips voor heeft...
God_de_Vaderdonderdag 21 april 2005 @ 14:05
ben nog altijd niet aan mijn trommels begonnen ... lol
Caerbannogdonderdag 21 april 2005 @ 23:46
Ik heb nog een kleine tip erbij, mocht iemand van plan zijn dit zelf te doen; pak even een vraagbaak erbij, of zoek een beetje op internet voordat je begint!

Ik had dit al eerder gedaan, en dacht het bij mn huidige auto ook wel te kunnen (volvo 480)
Bij de voorschijven geen enkel probleem.
Toen kwam ik achter. Ik wist niet dat je deze bij een volvo 4 serie NOOIT terug mag persen met een waterpomptang o.i.d.
Uiteindelijk heb ik de achterklauwen verpest met een 4-tons pers. Het bleek dat er simpelweg achter een dopje een stelschroef was, waarmee de cilinder terug te draaien is. Weer wat geleerd

Daarom is het belangrijk om als eerste even de boek te checken, voordat je begint met slopen.

Verder mooie uitleg!!
Ruxpinwoensdag 18 oktober 2006 @ 22:03
Bedankt voor deze fijne uitleg!

Hierdoor heb ik zojuist ook mijn achterremblokken vervangen van mijn Volvo V40.

De gouden tip vind ik toch wel de lijmklem om de zuiger terug te duwen.
Het werkt trouwens nog iets beter als je de zuiger voor die tijd iets draait.
Het voordeel van de lijmklem die ik heb is dat hij ronddraait als je hem strakker zet, hierdoor draait de zuiger als het ware ook naar binnen. Nu bedenk ik mij net dat het dan nog makkelijker zou gaan als ik schuurpapier of rubber tussen de lijmklem en de zuiger had gedaan.

In iedergeval superbedankt voor het plaatsen van deze handleiding en dat hij als eerste in Google naar voren komt als ik "remmen zelf vervangen" zoek....

Groet en succes aan iedereen die het nog gaat proberen,

Ted(dy Ruxpin)