Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:12 schreef PeuRac het volgende:
en, vergeet ook niet als veiligheid om je wiel naast je krik onder je auto te leggen, zodat je nooit klem onder de auto kunt komen te liggen.
Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:17 schreef Brad_Prit het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.![]()
je mag ook geen gereedschap verlengenquote:Op zaterdag 8 januari 2005 18:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.
Soms kan de één of andere bout flink vastzitten en dan moet je flink trekken en dan staat ie niet echt lekker stevig op alleen een schaarkrikkie. En ook al lig je er zelf niet onder, de hele zooi op je schijf laten donderen is ook niet echt fijn voor je otoo.
Laatste keer bij m'n garage: nieuwe schijven op m'n 325: remklauw zit muurvast, stuk buis van een meter op de torx, breekt dus wel die bout af, moesten ze 'm uitboren, tappen en nieuwe torx oid erin.
Omdat ik geen zin (meer) heb in dat soort tegenvallers breng ik mijn otoo naar een goede garage.
Ik stond er bij te kijken, was mijzelf ook gebeurd.![]()
eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgtquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:29 schreef Fiets-toeter het volgende:
Trouwens hoe zit het met het vast draaien van de wielen?
Als ik het goed begrijp moet je zodra je het wiel terug op de bouten hebt geplaatst eerst de moeren handvast aandraaien toch? Daarna met de steeksleutel ze vastdraaien, maar hoe vast? zo vast dat je erop moet springen?
met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bekquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat
Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bentquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:49 schreef Youp het volgende:
[..]
met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bek
met de kruissleutel is dat allemaal niet
tsjah daar zeg je ook zowat... Praxisquote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bent![]()
Wat een baggerkwaliteit.
Mijn maat had bij zijn Astra die moeren met een luchthamer oid laten aandraaien bij een garagequote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:
[..]
eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt![]()
momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Ja klopt!quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat
Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Neuh hoor, momentsleutel slaat inderdaad nergens op, totdat in ene, na een keertje hard remmen, je schijven krom zijnquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:
[..]
eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt![]()
momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
grapjas..quote:Op zaterdag 8 januari 2005 23:44 schreef MacroTough het volgende:
[..]
Neuh hoor, momentsleutel slaat inderdaad nergens op, totdat in ene, na een keertje hard remmen, je schijven krom zijn.
Wat jij zegt kan je misschien doen met stalen velgen met trommelremmen, bij lichtmetaal en schijven zou ik het maar uit je hoofd laten.
ik heb dat ook nog nooit van mn leven gedaan, en het garagebedrijf (wat overigens al 50 jaar bestaat) waar ik regelmatig werk en stage heb gelopen en wat ook bij de Bovag is aangesloten doet daar ook niet aan...quote:Op zondag 9 januari 2005 01:57 schreef yup het volgende:
Wat zijn de fabriekspecificaties?
Raar dat me vader dat nooit van zijn leven heeft gedaan(ik ook niet laatst
)
mooi voor jouquote:Op zondag 9 januari 2005 02:17 schreef MacroTough het volgende:
Fabrieksspecificaties zijn uiteraard per fabrikant en auto verschillend. Ik ken alleen maar die ene die voor mij van belang is en dat is 103Nm voor een MR2. Ik kan je garanderen dat dat een stuk lichter is dan dat je het op gevoel zou doen.
Ennuh, de enige auto die ik nog aan een 'gerenomeerde' garage toevertrouw is m'n lease auto.
ja bijnaquote:Op zondag 9 januari 2005 02:22 schreef MacroTough het volgende:
[..]
Boehoe, nog steeds in tranen omdat ik zo gemeen tegen je was?
en als je wielbouten 3 jaar niet meer ingevet zijn met wat kopervet hoor je dat geluid na een halve slag alquote:Op zondag 9 januari 2005 02:27 schreef yup het volgende:
Heb het zo geleerd:
Gewoon doordraaien totdat je met kracht niet verder kan, daarna nog harder draaien, als je een "krikkk" geluid hoort, dan ben je klaar.
Doorrammen todat je echt niet verder kan bedoel ik, je kan heus voelen of je nou op het eind zit of niet...quote:Op zondag 9 januari 2005 02:28 schreef Youp het volgende:
[..]
en als je wielbouten 3 jaar niet meer ingevet zijn met wat kopervet hoor je dat geluid na een halve slag al
zever idd heb het ook nooit gehoordquote:Op zondag 9 januari 2005 03:31 schreef God_de_Vader het volgende:
dat van die momentsleutel is dus inderdaad zever hoor ... gewoon zorgen dat alle bouten vast zitten ... in de garage doen ze dat ook niet met een varierende moment sleutel hoor ... gewoon driller er op en vast zetten ... ik rij al 180 000 km met mijn carina altijd zo gedaan hoor ... trouwens als jij je reserve wiel op legt langs de autoweg dan heb je helemaal geen moment sleutel bij ...
Dat van die krom trekkende schijven vind ik al helemaal zever enfin bij de carina kan dat niet ... de schijfremmen zitten op de as en niet op het wiel dus ...
Klopt,een momentsleutel is niet strikt nodig,officieel moet elk boutje met moment aangedraaid worden.quote:Op zondag 9 januari 2005 03:31 schreef God_de_Vader het volgende:
dat van die momentsleutel is dus inderdaad zever hoor ... gewoon zorgen dat alle bouten vast zitten ... in de garage doen ze dat ook niet met een varierende moment sleutel hoor ... gewoon driller er op en vast zetten ... ik rij al 180 000 km met mijn carina altijd zo gedaan hoor ... trouwens als jij je reserve wiel op legt langs de autoweg dan heb je helemaal geen moment sleutel bij ...
Dat van die krom trekkende schijven vind ik al helemaal zever enfin bij de carina kan dat niet ... de schijfremmen zitten op de as en niet op het wiel dus ...
* Youp die het met zeikerd herr flick eensch ischquote:Op zondag 9 januari 2005 10:07 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Klopt,een momentsleutel is niet strikt nodig,officieel moet elk boutje met moment aangedraaid worden.
Wat ik wel mis aan je handleiding(jep, daar komt die zeikerd van Flick weer... i know)
* Het reinigen van de remklauw,de "contactdelen' goed schoonmaken met een staalborstel
* Het controleren en evt/ reinigen/smerenvervangen van rubbers,geleiders,zuigers,slangen,ect.
* het gebruik maken van [b] koper of keramisch vet[/]
Ook het gebruik maken van een steeksleutel is niet echt slim te noemen,voor een bout los te draaien kun je beter een ringsleutel gebruiken,beter nog is een 6kant dop.
sommige mensen hebben hier wel een goede opleiding wat MVT betreftquote:Op zondag 9 januari 2005 11:52 schreef MacroTough het volgende:
[sarcasm]
Tegen zoveel intelligentie kan ik natuurlijk niet op en het feit dat er nu ook vaders bij worden gehaald is voor mij helemaal de doodsteek.
En God_de_Vader, je hebt helemaal gelijk, de velg staat helemaal nergens in contact met de schijf.
[/sarcasm]
Veel geluk verder met de serie 'Sleutelen als een kwik-fit monteur'.
mooizo!quote:Op zondag 9 januari 2005 12:00 schreef MacroTough het volgende:
En dat is nou juist hetgeen wat mij beangstigd...![]()
ja en meneer macro-bla kan toch alleen maar negatieve rommel spammenquote:Op zondag 9 januari 2005 12:10 schreef God_de_Vader het volgende:
Ik ben ook computer specialist maar heb wel een vooropleiding Mechanica gedaanen 4 jaar voor suzuki gewerkt in een vrij gerenomeerde garage in LimboLand Belgie dit als onderhoudswerker aan suzuki 4x4
dus k weet een beetje wat ik doe en zo ... en inderdaad de dingen over zuiver maken met een staanborstel en zo staan er niet in net als het invetten ... maar wat ik vind he ... en geloof me ik heb geen probleem met kritiek ... maar in plaats van dan zo een negatieve houding aan te nemen kan je ook gewoon zetten ...
Graag voeg ik hier aan toe dat tussen stap x en stap y je best ook ...
Gewoon een vorm van attitude ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |