abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 januari 2005 @ 16:53:34 #1
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_24466237
AANGEPAST NAAR OPMERKINGEN OP 09-01-2004 trouwens t is morgen mijn verjaardag ...


Wel eerst en vooral dank voor mijn eigen column :lol: Dit is de eerste handleiding sins die eer ...

Om te beginnen ...

ZORG DAT DE REMMEN KOUD ZIJN dus doe dit niet vlak na een autoritje...

Ik heb gebruik gemaakt van een Toyota carina E ... bij andere merken kan het verschillen ... ik ga binnekort ook een peugot, suzuki en mercedes doen ik laat de verschillen zeker weten !!!

Vuilheidsgraad:
ERG VUIL dus oude kleren aan en zeker handschoentjes ... als je geen dagen vieze handen wil ... ik gebruik meestal van die dunne medische handschoenen ... Deze keer heb ik dat niet gedaan ... als je zandzeep en schuurborstel in huis hebt en vooral niet zo eeg gevoelige handen hebt is het geen probleem...

Kostprijs:
Voor mijn Allom bekende Carina E ...
Toyota dealer: 60.89 euro
Breezan: 50.33 euro
AD: 53.40 euro

ik heb de originele van Toyota dealer gehaald omdat ik daar toevallig langs kwam ...

Tijd:
ongeveer 2 uur als je onervaren bent anders ongeveer een uurtje ...

Benodigd matteriaal:
Wiel sleutel
eventueel beveiligings dop sleuten voor beveiligde velgen ...
krik (standaard Toyo krik werkt perfect)
Grote verwarmingstank of wel C schroef tang
Houten blokje van volhout (Geen vezeplaat) van ongeveer 8 * 8 cm
nieuwe remblokken
Steeksleutel 17
dopsleutel 13 - 14
Platte schroevendraaier
Kopervet (update door Youp)
Staalborstel (update door Youp)

Voila hier gaan we ...

eerst en vooral neem je het mattriaal:

dit is de krik die ik achteraan in mijn carina vond samen met de wielsleutel ook origineel een Kruiswiellosdraai ding is volgens meeste gebruikers beter, een momentsleutel is helemaal top

En dan het snoetje ...

Draai eventueel als voorzorg de schroeven al een draai los terwijl hij nog naar beneden staat (tip van Few)

Plaats de krik op de voorziene plaats ...

en krik dan langzaamaan omhoog kijk ook dat de krik goed stabiel staat.
leg er voor de veiligheid je wil onder langs de krik onder de auto ... (update door PeuRac)

Opgekrikt ziet dat er zo uit:

tussen wiel en grond heb ik ongeveer 5 cm ... zet het ook niet te hoog voor de stabiliteit van de krik en het naderhand makkelijk terug plaatsen van het wiel.

Maak nu de velg-schroef-bescherming los met een platte schroevendraaier:


Het wiel staat nu met de schroeven bloot ...


plaats nu de dopsleutel er op ... op de foto de hendel dus links naar beneden doen is los... draai alle schroeven gewoon los maar niet tot ze er af vallen ... gewoon los zetten dus

Eens ze allemaal los zijn draai je alle schroeven er uit buiten de bovenste ... voor die laatste schroef houd je het wiel goed vast ... zet eventueel je voet onder het wiel zodat je het er mooi vanaf kan heffen ...

en los ziet dat er zo uit:




Ja hoor ... dat vies ding is de rem

Je kan zien dat mijn remblokken nog niet zo lang geleden vervangen zijn en dat ik dus speciaal voor deze handleiding de boel nog eens heb open gedaan ...


Nu staat de remschoen vast met 2 schroeven ... mideden op de foto kan je 2 schroeven zien links van de remklauw ...


Plaats nu de steeksleutel op voorziene plaats en de dopsleutel aan de achterzijde:

De steeksleutel houd je gewoon vast de dopsleutel draai je met de klok mee om los te draaien.
Verwijder de achterste schroef volledig.

Nu kan je de remschoen los trekken...


Druk de zuiger die je aan de binnenkant ziet met behulp van het houten plaatje en de grote tang of c sleutel volledig naar binnen (ik kan het niet voordoen daar de mijne volledig naar binnen is ... dit benodigd redelijk wat kracht...)
Je kan de zuiger ook terug duwen met een lijmklem, vergt erg weinig moeite op die manier. (Tip van noidea)
Kopervet aanbrengen is altijd een goede keuze (update door Youp)

zorg ook dat je tijdens de werken de schoen niet aan de leiding laat bengelen ... leg hem op een paar dozen (niet dat ik dat doe maar zo hoort dat ...)

Als je nu tegen de zijkant aan kijkt zie je dit ... maar dan minder wazig

Verwijder de twee ijzertjes (gewoon los trekken)

Nu kan je de remblokken verwijderen door ze los te klikken je klikt best eerst beneden ...


ga nu met een Staalborstel over de schijf en schuur alles mooi op met wat schuurpapier ... (update door Youp)

Voila ... nu de nieuwe er in op de zelfde manier ... je zal zien dat voorste en achterste ten op zichte van de schijf een ander klik klipje hebben ... dus past maar op 1 plaats net als verschil van links en rechts vergissen dus niet mogelijk ...

Druk ze ook goed stevig in de houder ...


Nu is het alles andersom dus:

ijzertjes er op
schoen er terug over
2 schroeven aandraaien
wiel er op
plaatsje er op
handjes wassen

Kus gaan geven aan madam



[ Bericht 1% gewijzigd door God_de_Vader op 09-01-2005 19:36:02 ]
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_24466527
Je vergeet te melden dat je beter eerst, terwijl de auto nog op de grond staat, de wielbouten beter even een slag log kan draaien. Dit omdat wanneer de auto eenmaal opgekrikt is je er niet makkelijk en niet veel kracht meer op kunt zetten. Verder ziet het er goed uit!
  Vis een optie? zaterdag 8 januari 2005 @ 17:10:50 #3
70532 loveli
N
pi_24466566
Schroeven....?
crap in = crap out
pi_24466596
en, vergeet ook niet als veiligheid om je wiel naast je krik onder je auto te leggen, zodat je nooit klem onder de auto kunt komen te liggen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_24466629
de glijvlakken waar de blokken op 'glijden' zeg maar ook nog even opschuren en wat kopervet er aan en er nog even bij vermelden dat je NIET 2 kanten tegelijk moet doen want als je de remzuigertjes terug perst kunnen ze er aan de andere kant uitvallen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24466663
Je kan de zuiger ook terug duwen met een lijmklem, vergt erg weinig moeite op die manier.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
pi_24466675
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:12 schreef PeuRac het volgende:
en, vergeet ook niet als veiligheid om je wiel naast je krik onder je auto te leggen, zodat je nooit klem onder de auto kunt komen te liggen.
Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.
Ge wit het ooit nooit nie.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 17:35:48 #8
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_24466972
De trommels is trouwens een andere affaire ... als ik wat tijd heb zal ik die ook eens open doen lol
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:30:26 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_24468101
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:17 schreef Brad_Prit het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij het doet maar ik ga niet onder mn auto liggen als ik de blokjes vervang.
Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.
Soms kan de één of andere bout flink vastzitten en dan moet je flink trekken en dan staat ie niet echt lekker stevig op alleen een schaarkrikkie. En ook al lig je er zelf niet onder, de hele zooi op je schijf laten donderen is ook niet echt fijn voor je otoo.

Laatste keer bij m'n garage: nieuwe schijven op m'n 325: remklauw zit muurvast, stuk buis van een meter op de torx, breekt dus wel die bout af, moesten ze 'm uitboren, tappen en nieuwe torx oid erin.
Omdat ik geen zin (meer) heb in dat soort tegenvallers breng ik mijn otoo naar een goede garage.
Ik stond er bij te kijken, was mijzelf ook gebeurd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_24468173
Je hebt daar een remblokje in je hand, geen schijfrem.
pi_24468212
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik zou trouwens wel assteunen er bij gebruiken, die dingen kosten vrijwel niks.
Soms kan de één of andere bout flink vastzitten en dan moet je flink trekken en dan staat ie niet echt lekker stevig op alleen een schaarkrikkie. En ook al lig je er zelf niet onder, de hele zooi op je schijf laten donderen is ook niet echt fijn voor je otoo.

Laatste keer bij m'n garage: nieuwe schijven op m'n 325: remklauw zit muurvast, stuk buis van een meter op de torx, breekt dus wel die bout af, moesten ze 'm uitboren, tappen en nieuwe torx oid erin.
Omdat ik geen zin (meer) heb in dat soort tegenvallers breng ik mijn otoo naar een goede garage.
Ik stond er bij te kijken, was mijzelf ook gebeurd.
je mag ook geen gereedschap verlengen
dan moet je gewoon sterker worden
Hopeloos benzine verslaafd
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:46:59 #12
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_24468466
oh boy wat een miserie verhalen ... ik vervang al jaren de remblokken op mijn wagen en nooit troubles gehad heb al met vanalle merken gereden ... Volkswagen, peugot, volvo, audi, bmw, skoda en nu toyota dus ... moeilijkst was het bij BMW ... das speciaal systeem echt wel
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_24471388
Trouwens hoe zit het met het vast draaien van de wielen?
Als ik het goed begrijp moet je zodra je het wiel terug op de bouten hebt geplaatst eerst de moeren handvast aandraaien toch? Daarna met de steeksleutel ze vastdraaien, maar hoe vast? zo vast dat je erop moet springen?
pi_24471550
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:29 schreef Fiets-toeter het volgende:
Trouwens hoe zit het met het vast draaien van de wielen?
Als ik het goed begrijp moet je zodra je het wiel terug op de bouten hebt geplaatst eerst de moeren handvast aandraaien toch? Daarna met de steeksleutel ze vastdraaien, maar hoe vast? zo vast dat je erop moet springen?
eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24471601
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
pi_24471747
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bek

met de kruissleutel is dat allemaal niet
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24472244
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
  zaterdag 8 januari 2005 @ 22:21:55 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_24472355
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:49 schreef Youp het volgende:

[..]

met de steeksleutel kan je 1 niet genoeg kracht zetten 2 schampt hij er zo vanaf 3 kan je er meestal niet goed bij 4 deze kan in het ergste geval breken bij de bek

met de kruissleutel is dat allemaal niet
Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bent
Wat een baggerkwaliteit.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_24472571
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:21 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kruissleutels van de Praxis kunnen wel kapot, als je maar sterk genoeg bent
Wat een baggerkwaliteit.
tsjah daar zeg je ook zowat... Praxis
doe me dr maar een van gedore, teng-tools of snap-on of iets in die trent
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24474021
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:

[..]

eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Mijn maat had bij zijn Astra die moeren met een luchthamer oid laten aandraaien bij een garage

Wij gingen zo ongelofelijk veel kracht zetten op de moeren ging in geen geval los, zelfs niet met hulp van een lange sleutel (kan je meer kracht zetten)

Naja we dachten laat maar brengen het ding wel naar garage ofzo
  zaterdag 8 januari 2005 @ 23:41:40 #21
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24474106
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:41 schreef Fiets-toeter het volgende:
kruissleutel/steeksleutel , 1 pot nat

Bedankt voor de info.
Dit soort topics zijn erg handig voor de mensen die weinig verstand van auto;s hebben maar toch wat zelf willen gaan doen (o.a. ik)
Erg leerzaam!
Ja klopt!

alleen dat de helft vergeten word vind ik wat minder,maarja....
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24474190
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 21:38 schreef Youp het volgende:

[..]

eerst redelijk aandraaien als het wiel in de lucht staat.. dan auto laten zakken en met een kruissleutel (ABSOLUUT NIET MET EEN STEEKSLEUTEL) flink aantrekken... iig zo dat je ze zelf nog los krijgt

momentsleutelonzin bla bla slaat nergens op
Neuh hoor, momentsleutel slaat inderdaad nergens op, totdat in ene, na een keertje hard remmen, je schijven krom zijn .
Wat jij zegt kan je misschien doen met stalen velgen met trommelremmen, bij lichtmetaal en schijven zou ik het maar uit je hoofd laten.
pi_24475680
ow.. dat is niet al te mooi!
hoe zit het dan precies met die momentsleutel,?
pi_24477672
Nou, gewoon aandraaien tot de fabrieks specificaties en niet als één of andere mongool op een kruissleutel gaan staan stampen.
pi_24477711
Wat zijn de fabriekspecificaties?

Raar dat me vader dat nooit van zijn leven heeft gedaan (ik ook niet laatst )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')