AANGEPAST NAAR OPMERKINGEN OP 09-01-2004 trouwens t is morgen mijn verjaardag ...
Wel eerst en vooral dank voor mijn eigen column :lol: Dit is de eerste handleiding sins die eer ...
Om te beginnen ...
ZORG DAT DE REMMEN KOUD ZIJN dus doe dit niet vlak na een autoritje...
Ik heb gebruik gemaakt van een Toyota carina E ... bij andere merken kan het verschillen ... ik ga binnekort ook een peugot, suzuki en mercedes doen ik laat de verschillen zeker weten !!!
Vuilheidsgraad:
ERG VUIL dus oude kleren aan en zeker handschoentjes ... als je geen dagen vieze handen wil ... ik gebruik meestal van die dunne medische handschoenen ... Deze keer heb ik dat niet gedaan ... als je zandzeep en schuurborstel in huis hebt en vooral niet zo eeg gevoelige handen hebt is het geen probleem...
Kostprijs:
Voor mijn Allom bekende Carina E ...
Toyota dealer: 60.89 euro
Breezan: 50.33 euro
AD: 53.40 euro
ik heb de originele van Toyota dealer gehaald omdat ik daar toevallig langs kwam ...
Tijd:
ongeveer 2 uur als je onervaren bent anders ongeveer een uurtje ...
Benodigd matteriaal:
Wiel sleutel
eventueel beveiligings dop sleuten voor beveiligde velgen ...
krik (standaard Toyo krik werkt perfect)
Grote verwarmingstank of wel C schroef tang
Houten blokje van volhout (Geen vezeplaat) van ongeveer 8 * 8 cm
nieuwe remblokken
Steeksleutel 17
dopsleutel 13 - 14
Platte schroevendraaier
Kopervet (update door Youp)
Staalborstel (update door Youp)
Voila hier gaan we ...
eerst en vooral neem je het mattriaal:
![]()
dit is de krik die ik achteraan in mijn carina vond samen met de wielsleutel ook origineel
een Kruiswiellosdraai ding is volgens meeste gebruikers beter, een momentsleutel is helemaal topEn dan het snoetje ...
Draai eventueel als voorzorg de schroeven al een draai los terwijl hij nog naar beneden staat (tip van Few)
Plaats de krik op de voorziene plaats ...
![]()
en krik dan langzaamaan omhoog kijk ook dat de krik goed stabiel staat.
leg er voor de veiligheid je wil onder langs de krik onder de auto ... (update door PeuRac)
Opgekrikt ziet dat er zo uit:
![]()
tussen wiel en grond heb ik ongeveer 5 cm ... zet het ook niet te hoog voor de stabiliteit van de krik en het naderhand makkelijk terug plaatsen van het wiel.
Maak nu de velg-schroef-bescherming los met een platte schroevendraaier:
![]()
Het wiel staat nu met de schroeven bloot ...
![]()
plaats nu de dopsleutel er op ... op de foto de hendel dus links naar beneden doen is los... draai alle schroeven gewoon los maar niet tot ze er af vallen ... gewoon los zetten dus
![]()
Eens ze allemaal los zijn draai je alle schroeven er uit buiten de bovenste ... voor die laatste schroef houd je het wiel goed vast ... zet eventueel je voet onder het wiel zodat je het er mooi vanaf kan heffen ...
en los ziet dat er zo uit:
![]()
![]()
Ja hoor ... dat vies ding is de rem
Je kan zien dat mijn remblokken nog niet zo lang geleden vervangen zijn en dat ik dus speciaal voor deze handleiding de boel nog eens heb open gedaan ...
![]()
Nu staat de remschoen vast met 2 schroeven ... mideden op de foto kan je 2 schroeven zien links van de remklauw ...
![]()
Plaats nu de steeksleutel op voorziene plaats en de dopsleutel aan de achterzijde:
![]()
De steeksleutel houd je gewoon vast de dopsleutel draai je met de klok mee om los te draaien.
Verwijder de achterste schroef volledig.
Nu kan je de remschoen los trekken...
![]()
Druk de zuiger die je aan de binnenkant ziet met behulp van het houten plaatje en de grote tang of c sleutel volledig naar binnen (ik kan het niet voordoen daar de mijne volledig naar binnen is ... dit benodigd redelijk wat kracht...)
Je kan de zuiger ook terug duwen met een lijmklem, vergt erg weinig moeite op die manier. (Tip van noidea)
Kopervet aanbrengen is altijd een goede keuze (update door Youp)
zorg ook dat je tijdens de werken de schoen niet aan de leiding laat bengelen ... leg hem op een paar dozen (niet dat ik dat doe maar zo hoort dat ...)
Als je nu tegen de zijkant aan kijkt zie je dit ... maar dan minder wazig
![]()
Verwijder de twee ijzertjes (gewoon los trekken)
Nu kan je de remblokken verwijderen door ze los te klikken je klikt best eerst beneden ...
ga nu met een Staalborstel over de schijf en schuur alles mooi op met wat schuurpapier ... (update door Youp)
Voila ... nu de nieuwe er in op de zelfde manier ... je zal zien dat voorste en achterste ten op zichte van de schijf een ander klik klipje hebben ... dus past maar op 1 plaats net als verschil van links en rechts
![]()
vergissen dus niet mogelijk ...
![]()
Druk ze ook goed stevig in de houder ...
Nu is het alles andersom dus:
ijzertjes er op
schoen er terug over
2 schroeven aandraaien
wiel er op
plaatsje er op
handjes wassen
Kus gaan geven aan madam
[ Bericht 1% gewijzigd door God_de_Vader op 09-01-2005 19:36:02 ]