abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 januari 2005 @ 05:05:33 #1
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24446950
Eigenlijk dekt de kop de lading wel, jaja ik weet dat zijn troepen er na India geen zin meer in hadden maar stel nou dat... hoe machtig en verenigd was het China van toen?
Zou Alexander een goede kans maken?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 7 januari 2005 @ 07:51:09 #2
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24447372
Alexander had zo ver ik weet geen ambitie om china te veroveren. Na india had hij zich Westelijker willen orienteren. Maar tijdens de terug tocht van India (toen zijn leger niet wilde) verloor hij veel mensen. Dus wat nog over gebleven was van zijn leger na de reis naar het westen is maar de vraag.

Overigens vraag ik me af of ze wel van het bestaan van china afwisten...
En hoe voelt u zich nu?
pi_24447470
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 07:51 schreef evil_cupido het volgende:

Overigens vraag ik me af of ze wel van het bestaan van china afwisten...
Je moet je niet vergissen in de kennis die men in de oudheid had, veel daarvan is verloren gegaan en pas in de renaissance opnieuw ontdekt.

Alexander en/of zijn mannen zijn waarschijnlijk nooit in china geweest, maar op zijn tocht naar het oosten heeft Alexander de handelsroutes naar het oosten voor zijde, specerijen e.d. gevolgd. Het is heel goed mogelijk dat via deze contacten mondeling verhalen over china richting het westen gegaan zijn.
De vraag is alleen hoe zulke mond op mond doorvertelde verhalen overkomen: een jaar lang te voet reizen naar het oosten ligt een groot rijk met "gele mensen met spleetogen" (yeah right!)
pi_24447475
China was nog wel een aardig eindje lopen. lijkt me sterk. Al zal die wel gewonnen hebben dat deed bijna iedereen die china wilde hebben. China was in dat stadium ook niet het land wat we nu kennen, het was aanzienlijk kleiner en in die tijd sterk verdeeld.
pi_24451083
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 05:05 schreef HarigeKerel het volgende:
Eigenlijk dekt de kop de lading wel, jaja ik weet dat zijn troepen er na India geen zin meer in hadden maar stel nou dat... hoe machtig en verenigd was het China van toen?
Zou Alexander een goede kans maken?
'Na India'? Hij is helemaal niet door India heengekomen. Volgens het nu geaccepteerde verhaal zou Alexander enkel het meest westelijke puntje veroverd hebben. Hij kreeg daarbij ook hulp van een andere Indiase koning. Toen ze hoorden dat het koninkrijk van Puru maar een klein koninkrijk was en verderop nog veel grotere en machtigere koninkrijken lagen weigerden z'n mannen nog verder te gaan. Ze besloten toen maar zuidwaarts te gaan waar men vooral stammen en dorpen had. Daar had men al flinke moeite mee en Alexander werd zwaar gewond. Daarop werden alle 40.000 inwoners, incl. vrouwen en kinderen afgemaakt.

Ook zijn er nog andere bronnen die beweren dat Alexander de strijd tegen Puru verloren had. Ik las dat dat ook verwerkt was in de film van Oliver Stone.

Ik heb ook nooit gesnapt waarom hij nou het achtervoegsel 'de Grote' heeft gehad.
pi_24451166
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 13:26 schreef VAK het volgende:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom hij nou het achtervoegsel 'de Grote' heeft gehad.
Dat is een grapje zeker? Hij mag dan niet onverslaanbaar zijn geweest en niet onsterfelijk, alleen al vanwege de stap om op te trekken tegen het Perzische rijk, vanwege zijn gore lef en vanwege zijn groot tactisch inzicht vind ik het predikaat 'de grote' absoluut niet onterecht.
pi_24451645
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 13:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat is een grapje zeker? Hij mag dan niet onverslaanbaar zijn geweest en niet onsterfelijk, alleen al vanwege de stap om op te trekken tegen het Perzische rijk, vanwege zijn gore lef en vanwege zijn groot tactisch inzicht vind ik het predikaat 'de grote' absoluut niet onterecht.
Dus alleen om zijn veroveringszucht en zijn kunde in het veroveren vind je dat iemand het predikaat 'de Grote' verdient?
pi_24451945
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:19 schreef VAK het volgende:

[..]

Dus alleen om zijn veroveringszucht en zijn kunde in het veroveren vind je dat iemand het predikaat 'de Grote' verdient?
Gast, we hebben het nu nog steeds over hem! Doe niet net alsof zijn prestatie niet veel voorstelde.

Om op het topic terug te komen; misschien had hij het wel kunnen veroveren, maar hoe hoe je zo'n gigantisch rijk onder controle?
  vrijdag 7 januari 2005 @ 15:19:36 #9
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_24452316
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:44 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

Gast, we hebben het nu nog steeds over hem! Doe niet net alsof zijn prestatie niet veel voorstelde.

Om op het topic terug te komen; misschien had hij het wel kunnen veroveren, maar hoe hoe je zo'n gigantisch rijk onder controle?
Het rijk dat hij al had was nog niet eens bij elkaar te houden, Alexanders grootste geluk was wat dat betreft dat hij stierf voordat het uit elkaar kon vallen.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 15:51:37 #10
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24452754
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 08:14 schreef DJRoberto1978 het volgende:

[..]

Je moet je niet vergissen in de kennis die men in de oudheid had, veel daarvan is verloren gegaan en pas in de renaissance opnieuw ontdekt.
Je maar van alexander werd verteld dat hij zo'n beetje de hele wereld naar het oosten had veroverd. Dus dan ga ik er vanuit dat ze niet wisten dan er na dat beetje wat ze nog moesten (india) en nog een paar duizend kilometer china achter aan komt.
En hoe voelt u zich nu?
pi_24454605
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:44 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

Zijn prestatie is dat hij een groot stuk land heeft veroverd. Hitler bijvoorbeeld ook. Hitler had het 'lef' om zowel tegelijkertijd met Rusland als met Groot-Brittanië en de VS te gaan vechten. Hij heeft vast ook wel goede tactische beslissingen gedaan. Toch noemen we hem terecht niet 'de Grote'. Hij is namelijk iemand die zinloos mensen liet afslachten. Hij liet onschuldige mensen vermoorden en stortte Europa in een zinloze oorlog.

Ik zie niet waarom Alexander veel beter is. Een psychotisch figuur dat zijn voormalige vrienden liet afmaken omdat ze mogelijke rivalen waren, mogelijk zelfs z'n vader. Hij liet talloze krijgsgevangen doden. Hij moordde complete steden uit. Soms doodde hij de vrouwen en kinderen, andere keren verkocht hij ze als slaven. Veroverde gebieden vervielen later meestal tot chaos. Waarom begon hij de oorlog? Nergens om. Niet eens om 'Lebensraum'. Hij liet de Zoroastrische geschriften vernietigen en priesters vermoorden. Hij vermoordde ook veel hindoe-priesters die hij tegenkwam. Het is ook niet zo gek dat veel islamitische veroveraars hem als inspiratiebron zagen (zelfs als profeet).

Ik bestempel iemand liever als 'de Grote' als die uit is op vrede, het welzijn van de bevolking en die de wil van het volk respecteert. Als men meer respect heeft voor geestelijk gestoorde, verover- en moordzuchtige dictators mag dat, maar dan snap ik niet waarom men zo tegen een figuur als Saddam Hussein is.
pi_24463050
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 20:44 schreef VAK het volgende:
Waarom begon hij de oorlog? Nergens om.
Hij begon de oorlog om wraak te nemen op de Perzen voor het verwoesten van de Acropolis. Zijn vader, Filippos, was dat al van plan en had de basis voor de oorlog al gelegd. Ook was het zo dat een oorlog voeren wel noodzakelijk was. Soldaten en hoge officieren verlangden buit en een grote oorlog was nodig om te zorgen dat de soldaten niet in opstand kwamen.
quote:
Ik bestempel iemand liever als 'de Grote' als die uit is op vrede, het welzijn van de bevolking en die de wil van het volk respecteert. Als men meer respect heeft voor geestelijk gestoorde, verover- en moordzuchtige dictators mag dat, maar dan snap ik niet waarom men zo tegen een figuur als Saddam Hussein is.
Het gebied dat Alexander veroverde werd destijds gezien als de gehele wereld, het gebied waar alles afspeelt. Door een dergelijk gebied te veroveren kreeg hij de titel "de Grote".
pi_24463658
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:33 schreef Renmaestro het volgende:

[..]

Hij begon de oorlog om wraak te nemen op de Perzen voor het verwoesten van de Acropolis. Zijn vader, Filippos, was dat al van plan en had de basis voor de oorlog al gelegd.
Daar heb je gelijk in. Met de dood van Darius kwam dat gedeelte echter ten einde.
quote:
Het gebied dat Alexander veroverde werd destijds gezien als de gehele wereld, het gebied waar alles afspeelt. Door een dergelijk gebied te veroveren kreeg hij de titel "de Grote".
Men wist wel dat de wereld groter was. Alexander's troepen wilden juist niet verder omdat ze wisten dat er voorbij de Ganges nog veel machtigere koninkrijken lagen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:34:02 #14
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24468170
quote:

[..]

Zijn prestatie is dat hij een groot stuk land heeft veroverd. Hitler bijvoorbeeld ook. Hitler had het 'lef' om zowel tegelijkertijd met Rusland als met Groot-Brittanië en de VS te gaan vechten. Hij heeft vast ook wel goede tactische beslissingen gedaan. Toch noemen we hem terecht niet 'de Grote'. Hij is namelijk iemand die zinloos mensen liet afslachten. Hij liet onschuldige mensen vermoorden en stortte Europa in een zinloze oorlog.

Ik zie niet waarom Alexander veel beter is. Een psychotisch figuur dat zijn voormalige vrienden liet afmaken omdat ze mogelijke rivalen waren, mogelijk zelfs z'n vader. Hij liet talloze krijgsgevangen doden. Hij moordde complete steden uit. Soms doodde hij de vrouwen en kinderen, andere keren verkocht hij ze als slaven. Veroverde gebieden vervielen later meestal tot chaos. Waarom begon hij de oorlog? Nergens om. Niet eens om 'Lebensraum'. Hij liet de Zoroastrische geschriften vernietigen en priesters vermoorden. Hij vermoordde ook veel hindoe-priesters die hij tegenkwam. Het is ook niet zo gek dat veel islamitische veroveraars hem als inspiratiebron zagen (zelfs als profeet).

Als je het verschil niet ziet tussen Alexander De Grote en Hitler is er toch iets mis met je.... Hitler liet onschuldige mensen afslachten. Alexander deed dit niet meer/minder dan elke ander leider in zijn tijd. Je moet het in een context zien. Het uitmoorden van rivalen hoort hier ook bij. Dacht je dat gebeurde bij de romeinen niet?

Verder heet hij niet de grote omdat hij veel heeft veroverd. Alexander is een van de belangrijkste personen uit de wereld geschiedenis. Zijn veroveringen hebben de eeuwen oude kloof tussen het oosten en het westen overwonnen. Waren het begin van een multiculturele samenleving, en dienden als ontdekkingsreis. Zonder Alexander had het christendom nooit een poot aan de grond gekregen.

En Hitler heeft precies wat bereikt?
En hoe voelt u zich nu?
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:47:04 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_24468468
quote:
[b]Op zaterdag 8 januari 2005 18:34Verder heet hij niet de grote omdat hij veel heeft veroverd. Alexander is een van de belangrijkste personen uit de wereld geschiedenis. Zijn veroveringen hebben de eeuwen oude kloof tussen het oosten en het westen overwonnen. Waren het begin van een multiculturele samenleving, en dienden als ontdekkingsreis. Zonder Alexander had het christendom nooit een poot aan de grond gekregen.

En Hitler heeft precies wat bereikt?
Als je het op die manier bekijkt verdient Hitler ook de titel de grote, want door hem is het racisme tot de dag van vandaag sociaal onaanvaardbaar geworden. Hitler is dan ook net zo goed een van de belangrijkste personen in de wereldgeschiedenis. Bovendien zet ik mijn twijfels met wat Alexander gedaan heeft: de brug tussen west en oost hield meer een Westerse overheersing van het Oosten in waarin de regering toch vooral Grieks bleef terwijl de bevolking hun eigen culuur behield. Daarbij trad er met zijn dood de grootste politieke onrust op die er geweest is in Mesopetamië totdat de Romeinen er een einde aan maakten.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:56:25 #16
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24468670
quote:
Als je het op die manier bekijkt verdient Hitler ook de titel de grote, want door hem is het racisme tot de dag van vandaag sociaal onaanvaardbaar geworden. Hitler is dan ook net zo goed een van de belangrijkste personen in de wereldgeschiedenis.
Als hitler net als alexander de oorlog gewonnen had, had hij die titel ook gekregen... De winnaar heeft altijd gelijk zullen we maar zeggen...
quote:
Bovendien zet ik mijn twijfels met wat Alexander gedaan heeft: de brug tussen west en oost hield meer een Westerse overheersing van het Oosten in waarin de regering toch vooral Grieks bleef terwijl de bevolking hun eigen culuur behield.
Alexander zorgde voor het begin van het Hellenisme
quote:
Daarbij trad er met zijn dood de grootste politieke onrust op die er geweest is in Mesopetamië totdat de Romeinen er een einde aan maakten.
Als hitler net als alexander de oorlog gewonnen had, had hij die titel ook gekregen... De winnaar heeft altijd gelijk zullen we maar zeggen...
quote:

Daarbij trad er met zijn dood de grootste politieke onrust op die er geweest is in Mesopetamië totdat de Romeinen er een einde aan maakten.
Dus was hij een goede heerser, hij wist de boel samen te houden
En hoe voelt u zich nu?
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:57:57 #17
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24468704
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:11 schreef VAK het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Met de dood van Darius kwam dat gedeelte echter ten einde.
[..]

Men wist wel dat de wereld groter was. Alexander's troepen wilden juist niet verder omdat ze wisten dat er voorbij de Ganges nog veel machtigere koninkrijken lagen.
Ik neem aan dat je al je kennis uit de film haalt?
De grieken wilde niet verder omdat ze al 6-7-8 jaar met hem mee liepen en hun vrouwen in de tussen tijd wel weer eens wilde zien. De rest van zijn leger wilde gewoon verder...
En hoe voelt u zich nu?
pi_24468756
Het predikaat 'de Grote' heeft niets te maken met de vraag of je nou een goed mens bent of niet. Als iemand die zijn eigen vader heeft laten vermoorden en een cruciale rol speelde in de wereldgeschiedenis "de Grote" wordt genoemd slaat dat predikaat op het laatste, niet op het eerste. Er zijn vast talloze nobelprijswinnaars geweest die hun vrouw en kinderen dagelijks tot moes sloegen. Op hun vakgebied waren ze groot, in hun persoonlijke leven wellicht kleinzielige personen. Staat volledig los van elkaar natuurlijk.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 19:03:45 #19
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24468781
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:01 schreef thaleia het volgende:
Het predikaat 'de Grote' heeft niets te maken met de vraag of je nou een goed mens bent of niet. Als iemand die zijn eigen vader heeft laten vermoorden en een cruciale rol speelde in de wereldgeschiedenis "de Grote" wordt genoemd slaat dat predikaat op het laatste, niet op het eerste. Er zijn vast talloze nobelprijswinnaars geweest die hun vrouw en kinderen dagelijks tot moes sloegen. Op hun vakgebied waren ze groot, in hun persoonlijke leven wellicht kleinzielige personen. Staat volledig los van elkaar natuurlijk.
Jij snapt het
En hoe voelt u zich nu?
  zaterdag 8 januari 2005 @ 19:10:02 #20
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_24468876
Baten van de veroveringen van alexander:

- Hellenistische beschaving naar het oosten brengen --> Grieks werd de hoofdtaal --> Christendom kon zich makkelijker verspreiden
- Uitbannen van rascisme tegen vreemde "barbaarse culturen"
- Religieuze vrijheid in het oosten
- Een groot handelsgebied van marcedonie/tracie tot india --> economische welvaard
En hoe voelt u zich nu?
  zaterdag 8 januari 2005 @ 19:15:17 #21
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_24468957
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:56 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal maar goed daar gaat het me niet om. Jij noemt in je vorige post na de overwinningen de positieve gevolgen ervan die hem die titel laten verdienen en daar ben ik het niet mee eens.
quote:
[..]

Alexander zorgde voor het begin van het Hellenisme
Joh
Ik zet dus nogal mijn twijfels bij het positieve van het Hellenisme iets waar jij als ik je vorige post bekijk helemaal voor bent.
quote:
[..]

Dus was hij een goede heerser, hij wist de boel samen te houden
Alexander was vooral bezig met veldtochten. Aan regeren over zijn rijk is hij nauwelijks toegekomen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 19:19:26 #22
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_24469017
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:10 schreef evil_cupido het volgende:

- Hellenistische beschaving naar het oosten brengen --> Grieks werd de hoofdtaal --> Christendom kon zich makkelijker verspreiden
Ja mooi maar wat is er daar nou goed aan?
quote:
Ik betwijfel of dat in de praktijk wel zo was.
quote:
Die was er al.
quote:
- Een groot handelsgebied van marcedonie/tracie tot india --> economische welvaard
Daar komt alleen dat stukje Thracië/Macedonië misschien bij want het Perzische rijk handelde net zo goed met India.

[/quote]
pi_24472096
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:34 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

Hitler liet onschuldige mensen afslachten. Alexander deed dit niet meer/minder dan elke ander leider in zijn tijd. Je moet het in een context zien. Het uitmoorden van rivalen hoort hier ook bij. Dacht je dat gebeurde bij de romeinen niet?
Die bestempel ik ook niet als 'de Grote'. Er waren genoeg leiders die geen massale moordpartijen pleegden. Ook vonden de meereizende Macedoniërs de moordpartijen ook niet altijd normaal.
quote:
Verder heet hij niet de grote omdat hij veel heeft veroverd. Alexander is een van de belangrijkste personen uit de wereld geschiedenis. Zijn veroveringen hebben de eeuwen oude kloof tussen het oosten en het westen overwonnen. Waren het begin van een multiculturele samenleving, en dienden als ontdekkingsreis. Zonder Alexander had het christendom nooit een poot aan de grond gekregen.
Als die 'belangrijkheid' een negatief iets is wordt zo'n persoon niet als 'groot' bestempeld. Over die aangehaalde punten zo meer.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:56 schreef evil_cupido het volgende:
En betekent dat dat wij dat maar moeten overnemen?
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:57 schreef evil_cupido het volgende:

Ik neem aan dat je al je kennis uit de film haalt?
De grieken wilde niet verder omdat ze al 6-7-8 jaar met hem mee liepen en hun vrouwen in de tussen tijd wel weer eens wilde zien. De rest van zijn leger wilde gewoon verder...
Ik heb de film nog niet gezien. Er zijn genoeg bronnen die ernaar verwijzen dat men niet verder durfde na het gevecht met Puru en de gedachte aan nog veel meer en zwaardere gevechten. Bijv:
quote:
http://wso.williams.edu/~junterek/india.htm
Alexander's next goal was to reach the Ganges River, which was actually 250 miles away, because he thought that it flowed into the outer Ocean. His troops, however, had heard tales of the powerful Indian tribes that lived on the Ganges and remembered the difficulty of the battle with Porus, so they refused to go any farther east.
quote:
http://www.richeast.org/htwm/Greeks/alex/alex.html
Mutiny on the Beas
There were also problems that resulted from the battle:

* Alexander’s men, after having such a traumatic experience fighting the war-elephants, absolutely refused to do battle with elephants ever again.
quote:
http://www.historynet.com/mh/bl_alexander_the_great/
Rumors flew about the camp that the kingdoms against which Alexander would lead them could muster thousands of war elephants and hundreds of thousands of tough soldiers. Fatigue drained the men's morale.
quote:
http://www.e-classics.com/ALEXANDER.htm
They had no enthusiasm for Alexander's proposed crossing of the Ganges, a river said to be four miles wide and six hundred feet deep, to encounter an army on the other side consisting of 200,000 infantry, 80,000 cavalry, 8,000 chariots, and 6,000 war elephants.
enz.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:01 schreef thaleia het volgende:
Wel als het te maken heeft met waarom hij 'de Grote' wordt genoemd. Als zijn drijfveer enkel megalomanie en veroverzucht was en zijn veroveringen gepaard gingen met talloze moorden op onschuldigen en onderdrukking mag zijn verovering misschien bijzonder genoemd worden, maar zie ik geen reden om de man "de Grote" te noemen.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:10 schreef evil_cupido het volgende:

Ik zie het niet als een geweldig iets dat het christendom zich verder kon verspreiden.

De Hellenistische beschaving werd al langer verspreid maar op een rustigere manier. Ook namen de Macedoniërs al langer dingen over van de Perzen. Hij heeft het hoogstens versneld.
quote:
Op z'n best vervangen door een ander soort racisme. Men nam aan dat Alexander de 'barbaarse culturen' had 'beschaafd', niet dat ze al beschaafd waren.
quote:
De Zoroastrianen zijn Alexander inderdaad heel dankbaar voor het verbranden van alle Avesta's en het vermoorden van hun priesters. Hij verbood ook andere religieuze praktijken, zoals het laten opeten van lijken door vogels. Verder was religieuze vrijheid vrij normaal in het oosten.

Zijn 'religieuze vrijheid' was er vooral erop gebaseerd dat hij zich als zoon van zowat iedere God liet uitroepen; zoon van Zeus, Ra, Ammon, etc.
quote:
Extra welvaart voor Macedonië misschien, de andere gebieden hadden het al vrij goed.
pi_24477321
Het doel van Alexander, na het veroveren van het Perzische Rijk, was de Carthagen en Romeinen verslaan, om vervolgens de bossen van West-Europa te verkennen.

Hij wordt terecht "De Grote" genoemd, alleen al om zijn prestaties. Zijn vader heeft hem les laten krijgen van Aristoteles enkele jaren lang, wat hem erg goed heeft gedaan. In die tijd bestudeerde hij de Ilias en andere oude werken, zoals de terugtocht der 10.000 van Xenophon. Hierdoor, en de dreiging van de Perzen die mogelijk ook zijn vader hebben laten vermoorden, is hij oorlog gaan voeren met hen die zijn land en andere Griekse stadstaten al tientallen jaren lang binnenvielen, plunderden en uitmoorden.
De beste man heeft nooit een slag verloren, ook niet in India. Alleen al om dat feit mag hij al het predikaat "Grote" achter zijn naam plakken. Want het waren niet 3-4 veldslagjes, maar talloze. Waaronder de slag bij Guagemala waar hij tegen 500.000 Perzen stond met zijn leger van enkele tienduizenden. Ik zie weinig tot geen mensen hem dat nadoen.
Door zijn veroveringen is de hellenistische cultuur over de wereld verspreid, wat de huidige omstandigheden in het Westen heeft beinvloed qua ontwikkeling. Als de Perzen de Grieken hadden uitgeroeid had de wereld er anders uitgezien.

En ja, winnaars schrijven geschiedenis, verliezers zoals Hitler hebben pech.

Nog iets: Het feit dat hij gevangenen e.d. liet uitmoorden is logisch. Kijk eens naar die tijd en hoe het eraan toeging. Denk je dat Griekse gevangenen het makkelijk gehad hebben? Met je anus op een stok gezet worden, je ogen met honing besmeerd om vervolgens op een mierenhoop gelegd te worden, je armen afgehakt, noem maar op. In die tijd ging dat zo, dus is het helemaal niet vreemd dat dat soort praktijken, hoe gruwelijk ook, plaatsvonden. Vanaf een standpunt ala 2004 gezien wel, maar dat kun je onmogelijk gebruiken om dat zo te beoordelen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_24479699
quote:
Op zondag 9 januari 2005 01:36 schreef Steeven het volgende:
Het doel van Alexander, na het veroveren van het Perzische Rijk, was de Carthagen en Romeinen verslaan, om vervolgens de bossen van West-Europa te verkennen.

Hij wordt terecht "De Grote" genoemd, alleen al om zijn prestaties. Zijn vader heeft hem les laten krijgen van Aristoteles enkele jaren lang, wat hem erg goed heeft gedaan. In die tijd bestudeerde hij de Ilias en andere oude werken, zoals de terugtocht der 10.000 van Xenophon. Hierdoor, en de dreiging van de Perzen die mogelijk ook zijn vader hebben laten vermoorden, is hij oorlog gaan voeren met hen die zijn land en andere Griekse stadstaten al tientallen jaren lang binnenvielen, plunderden en uitmoorden.
De beste man heeft nooit een slag verloren, ook niet in India. Alleen al om dat feit mag hij al het predikaat "Grote" achter zijn naam plakken. Want het waren niet 3-4 veldslagjes, maar talloze. Waaronder de slag bij Guagemala waar hij tegen 500.000 Perzen stond met zijn leger van enkele tienduizenden. Ik zie weinig tot geen mensen hem dat nadoen.
Door zijn veroveringen is de hellenistische cultuur over de wereld verspreid, wat de huidige omstandigheden in het Westen heeft beinvloed qua ontwikkeling. Als de Perzen de Grieken hadden uitgeroeid had de wereld er anders uitgezien.

En ja, winnaars schrijven geschiedenis, verliezers zoals Hitler hebben pech.

Nog iets: Het feit dat hij gevangenen e.d. liet uitmoorden is logisch. Kijk eens naar die tijd en hoe het eraan toeging. Denk je dat Griekse gevangenen het makkelijk gehad hebben? Met je anus op een stok gezet worden, je ogen met honing besmeerd om vervolgens op een mierenhoop gelegd te worden, je armen afgehakt, noem maar op. In die tijd ging dat zo, dus is het helemaal niet vreemd dat dat soort praktijken, hoe gruwelijk ook, plaatsvonden. Vanaf een standpunt ala 2004 gezien wel, maar dat kun je onmogelijk gebruiken om dat zo te beoordelen.
eh..de romeinen verslaan?

alexander?

o jezus, laat ook maar
Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')