Een wegwerpmentaliteit is onlosmakelijk verbonden met een consumptiemaatschappij. Je hebt ahw een soort kringloop van produceren-consumeren. Alles wat geproduceerd wordt, moet ook geconsumeerd worden. En als je er iets kapot gaat dan koop je gewoon een nieuwe. Maar is deze mantaliteit misschien ook ons algehele denken en redeneren gaan beinvloeden?
"Ik ga wel emigreren" hoorde je veel na de moord op Theo van Gogh. Nederland bevalt me niet dus weg ermee, ik zoek mijn heil wel elders. Die wegwerpmentaliteit zie ik volgens mij ook vaak bij hoe men omgaat met relaties. Denk aan het snel uitmaken, scheidingen (of het uitmaken via SMS
![]()
). Het grillig omgaan met huisdieren. Eerst kopen en na een half jaar weer terug naar het asiel (of erger) omdat het dier niet bevalt of omdat het te duur is.
Er is nu af en toe een reclame van Telfort op TV, waarin een meisje kauwgom van haar schoen schraapt en dan kauwgom plus mobieltje in de afvalbak gooit. De voice over: "Ja toe maar, je wordt makkelijk he, met zo'n gratis mobieltje." Okee, een tv-reclame zegt niet direct iets over Nederland in het algemeen, maar ik vind het wel tekenend.
Ideëen, meningen?
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"