abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 januari 2005 @ 20:41:49 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24378238
naar aanleiding van een post uit een ander topic die o.a. het volgende bevatte.
quote:
mensen als hitler zouden waarschijnlijk ook van zichzelf hebben gedacht dat ze goed hebben geleefd.
vroeg ik me af of mensen uberhaupt slecht kunnen zijn. kunnen mensen leven op een manier dat ze geloven dat ze volkomen verkeerd bezig zijn, en willens en wetens bezig zijn op een manier die zij zelf slecht achten?
  maandag 3 januari 2005 @ 20:44:30 #2
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24378288
misschien helpt dit topic daarbij. het gaat over gristenen en waarom je als pasgeborenen al de schuld van erfzonden zou moeten dragen volgens het geloof:

wat zijn erfzonden precies en waarom is het belangrijk?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 3 januari 2005 @ 20:52:51 #3
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_24378416
quote:
op maandag 3 januari 2005 20:41 schreef alicey het volgende:
vroeg ik me af of mensen ((volgens zich zelf as)) uberhaupt slecht kunnen zijn. kunnen mensen leven op een manier dat ze geloven dat ze volkomen verkeerd bezig zijn, en willens en wetens bezig zijn op een manier die zij zelf slecht achten?
tussen (( )) toevoeging van ondergetekende ter verduidelijking, hoop ik.

nee. de harde realiteit is dat elk mens gelooft dat die zelf goed bezig is.

een uitzondering vormen natuurlijk diefstal enz. dat puur uit materialsme komt. en dan zelfs niet altijd.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  maandag 3 januari 2005 @ 20:56:12 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24378474
quote:
op maandag 3 januari 2005 20:52 schreef akkersloot het volgende:

[..]

tussen (( )) toevoeging van ondergetekende ter verduidelijking, hoop ik.

nee. de harde realiteit is dat elk mens gelooft dat die zelf goed bezig is.

een uitzondering vormen natuurlijk diefstal enz. dat puur uit materialsme komt. en dan zelfs niet altijd.
is het echter ook niet zo dat een ieder die diefstal pleegt, dit ook rechtvaardigt met o.a. de omstandigheden waarin iemand verkeert?
pi_24378501
ik denk dat ieder mens als goed mens geboren wordt.

reden waarom mensen slecht gedrag vertonen:

ziekte ( wat aangeboren kan zijn, maar dan is de ziekte de oorzaak )
het missen van de vaardigheid en kennis om met bepaalde dingen om te gaan. ( rotjeugd, verleiding noem maar op ). kortom het zijn van een "zwakkeling" in mijn ogen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  maandag 3 januari 2005 @ 20:58:25 #6
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24378516
volgens mij is een mens best in staat iets te doen wat in zijn eigen ogen verkeerd is. meestal komt dit gepaard met een zeer sterk gevoel van berouw of schuld. er zijn ook mensen die dingen doen die een groot deel van de maatschappij verkeerd vindt, maar waarvan ze zelf denken dat ze goed bezig zijn.. ik denk dat osama bin laden daar een goed voorbeeld van is.

wat is verkeerd btw? als je opgroeit in een bepaalde maatschappij met een bepaalde cultuur, groei je op met bepaalde normen en waarden. de oude azteken offerden met grote regelmaat mensen aan de goden zodat de zon weer zou opkomen.. niemand die het verkeerd vond, niemand die het veroordeelde.. het was maatschappelijk geaccepteerd. homo zijn is hele lange tijd not done geweest en tegenwoordig denken ook nog heel wat mensen dat homosexuelen verkeerd bezig zijn.

wat is verkeerd? verkeerd is zeer subjectief en heeft te maken met de omgeving waarin je opgroeit. je normen en waarden worden door deze omgeving gevormd.. die krijg je niet zomaar met de geboorte mee (alhoewel sommige genetische afwijkingen toch ook tot ander gedrag kunnen leiden).

maar kun je iets doen wat je zelf verkeerd acht? tuurlijk, maar dat doe je niet zomaar.. en meestal tegen je zin in of in een vlaag van verstandsverbijstering

verkapte tvp
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 3 januari 2005 @ 21:00:16 #7
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24378552
jij wel
  maandag 3 januari 2005 @ 21:00:23 #8
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24378554
quote:
op maandag 3 januari 2005 20:57 schreef mirage het volgende:
ik denk dat ieder mens als goed mens geboren wordt.

reden waarom mensen slecht gedrag vertonen:

ziekte ( wat aangeboren kan zijn, maar dan is de ziekte de oorzaak )
het missen van de vaardigheid en kennis om met bepaalde dingen om te gaan. ( rotjeugd, verleiding noem maar op ). kortom het zijn van een "zwakkeling" in mijn ogen.
als jouw man/vriend je via fok verteld dat hij later thuiskomt omdat hij nog even een ommetje door de rode buurt wil maken, is dat dan goed of slecht...?
pi_24378593
quote:
op maandag 3 januari 2005 20:56 schreef alicey het volgende:

[..]

is het echter ook niet zo dat een ieder die diefstal pleegt, dit ook rechtvaardigt met o.a. de omstandigheden waarin iemand verkeert?
jij bepaalt hoe je omgaat met situaties.
en diefstal vind ikzelf nou niet echt slecht", hetis verkeerd, maar ene dief hoeft absoluut geen "slecht mens" te zijn.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24378605
je hebt mensen die kinderen verkrachten en die hun macht belangrijker achten dan het verlies van duizenden mensenlevens, en jij moet vragen of mensen echt slecht kunnen zijn?!
dus
  maandag 3 januari 2005 @ 21:05:18 #11
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24378620
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:03 schreef evie het volgende:
je hebt mensen die kinderen verkrachten en die hun macht belangrijker achten dan het verlies van duizenden mensenlevens, en jij moet vragen of mensen echt slecht kunnen zijn?!
die mensen zijn slecht in jouw ogen... zijn ze dat ook in hun eigen ogen?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_24378640
stel eerst vast wat in deze discussie met 'slecht' bedoeld wordt, dan pas kun je verder
pi_24378653
goed of kwaad bestaat niet volgens mij, wel in mijn voor of nadeel

dus iemand zal meestal kiezen voor iets dat in zijn voordeel is, per definitie heeft elk voordeel zijn nadeel, kruijf zelf heeft dat namelijk gezegd.

dat nadel is weer voor een ander iemand en die denkt hey die ander is slecht

nou ja zoiets
  maandag 3 januari 2005 @ 21:10:10 #14
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24378711
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:02 schreef mirage het volgende:

[..]

jij bepaalt hoe je omgaat met situaties.
en diefstal vind ikzelf nou niet echt slecht", hetis verkeerd, maar ene dief hoeft absoluut geen "slecht mens" te zijn.
aan jou de vraag: waarom is diefstal verkeerd? dat heb je toch zo geleerd? of zelfs als je dat niet hebt geleerd.. je hebt het meegekregen omdat iedereen in je omgeving dat zo vindt.

wat als iemand opgroeit in een land waar iedereen gebruik maakt van andermans bezittingen.. dat alles wat jij bezit ook van de rest is.. of in een land waar diefstal heel normaal is en niet veroordeeld wordt.. en je komt dan hier en je pleegt een diefstal.. iedereen vindt het verkeerd.. zelf vind je het niet verkeerd.. wie heeft er gelijk?

beter voorbeeld: stel er leven exact 6 miljard mensen op deze aardkloot. 3 miljard daarvan vindt vreemdgaan verkeerd en veroordelen het. de andere 3 miljard vindt vreemdgaan de normaalste gang van zaken en nix verkeerds aan... wie heeft gelijk?
pi_24378729
als ik in een oorlog de vijand door zal ik door mijn landgenoten als held onthaald worden terwijl de ouders van mijn vijand me zullen vervloeken.

ik denk dan: natuurlijk heb ik gelijk en zij niet.

slecht is echt volkomen relatief en absoluut subjectief.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_24378736
oops! 3 dubbel-post!

[ Bericht 96% gewijzigd door danni op 03-01-2005 21:17:54 ]
pi_24378757
oops! 3 dubbel-post!
pi_24378773
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:00 schreef harry_sack het volgende:

[..]

als jouw man/vriend je via fok verteld dat hij later thuiskomt omdat hij nog even een ommetje door de rode buurt wil maken, is dat dan goed of slecht...?
hahahaha, niet goed en niet slecht.
het maakt hem een moedig man !

spelen met vuur is gedurfd en wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten ( of in het trappenhuis slapen )

Sir Winston Churchill
pi_24378774
het gaat om een geweten denk ik.

hoe schoner je eigen geweten, hoe beter.
de een heeft meer last van zn geweten en ziet dat hij of zij veel foute dingen doet,
een ander weer niet.

je ziet daarom ook dat veel mensen (vooral vrouwen) constant hun acties
onderbouwen met argumenten en waarom ze wat deden enz.
dat is om de geweten te sussen.
kunnen ze dat een keer niet dan kunnen ze ook niet slapen bwv spreken

maar meestal gaat het zo denk ik:
er is niet echt een goed of kwaad, op uitschietrs na.
--> doel heligt de middelen.
pi_24378808
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:05 schreef dionysuz het volgende:

[..]

die mensen zijn slecht in jouw ogen... zijn ze dat ook in hun eigen ogen?
ik denk dat die mensen zelf zeer goed weten en zich zeer goed realiseren dat ze slecht bezig zijn en slecht zijn, maar dat ze hun eigenbelang hoger in de rang zetten dan dat van een ander.
dus
  maandag 3 januari 2005 @ 21:17:15 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24378847
wat zorgt er echter voor dat je geweten vervuilt? zou iemand willens en wetens iets doen wat zijn geweten ernstig vervuilt? maakt men vaak van iets slechts niet iets goeds door de context in overweging te nemen? zoals iemand doodschieten moord is, behalve in oorlogstijd, dan is het heldhaftig?
  maandag 3 januari 2005 @ 21:25:04 #22
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_24378953
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:15 schreef evie het volgende:

[..]

ik denk dat die mensen zelf zeer goed weten en zich zeer goed realiseren dat ze slecht bezig zijn en slecht zijn, maar dat ze hun eigenbelang hoger in de rang zetten dan dat van een ander.
eigenlijk is de mens per definitie geneigd tot zijn eigenbelang, primair overleven en secundair zo prettig mogelijk.
Feyenoord!!! * Barça
pi_24378968
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:03 schreef evie het volgende:
ik denk dat ik een ander beeld heb van "slecht mens" dan sommige andere mensen in dit topic.

als iemand kinderen verkracht omdat diegene geniet van de pijn/ verdriet van de ander, de verkrachting op grond van een gemeen gevoel/ gemene intentie.. dan is diegene een slecht mens in mijn ogen.

als de verkrachting gebeurt op grond van psychische stoornis ( niet in kunnen leven in een ander bijvoorbeeld ) dan maakt dat diegene niet een slecht mens, maar een ziek mens. ( die je naar mijn mening ook moet opsluiten )
Sir Winston Churchill
pi_24379026
quote:
op maandag 3 januari 2005 21:17 schreef alicey het volgende:
wat zorgt er echter voor dat je geweten vervuilt? zou iemand willens en wetens iets doen wat zijn geweten ernstig vervuilt? maakt men vaak van iets slechts niet iets goeds door de context in overweging te nemen? zoals iemand doodschieten moord is, behalve in oorlogstijd, dan is het heldhaftig?
moorden is verkeerd (tenzij uit verdediging), ook in oorlogstijd.
het genieten van de moord maakt je een slecht mens.
in het andere geval, een stomme klootzak die ze de handen af moeten hakken zodat het vastnemen van een wapen onmogelijk wordt, maar geen slecht mens.
Sir Winston Churchill
  maandag 3 januari 2005 @ 21:34:43 #25
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24379118
wat een schizofreen topic is dit geworden zeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: