vroeg ik me af of mensen uberhaupt slecht kunnen zijn. kunnen mensen leven op een manier dat ze geloven dat ze volkomen verkeerd bezig zijn, en willens en wetens bezig zijn op een manier die zij zelf slecht achten?quote:mensen als hitler zouden waarschijnlijk ook van zichzelf hebben gedacht dat ze goed hebben geleefd.
tussen (( )) toevoeging van ondergetekende ter verduidelijking, hoop ik.quote:op maandag 3 januari 2005 20:41 schreef alicey het volgende:
vroeg ik me af of mensen ((volgens zich zelf as)) uberhaupt slecht kunnen zijn. kunnen mensen leven op een manier dat ze geloven dat ze volkomen verkeerd bezig zijn, en willens en wetens bezig zijn op een manier die zij zelf slecht achten?
is het echter ook niet zo dat een ieder die diefstal pleegt, dit ook rechtvaardigt met o.a. de omstandigheden waarin iemand verkeert?quote:op maandag 3 januari 2005 20:52 schreef akkersloot het volgende:
[..]
tussen (( )) toevoeging van ondergetekende ter verduidelijking, hoop ik.
nee. de harde realiteit is dat elk mens gelooft dat die zelf goed bezig is.
een uitzondering vormen natuurlijk diefstal enz. dat puur uit materialsme komt. en dan zelfs niet altijd.
als jouw man/vriend je via fok verteld dat hij later thuiskomt omdat hij nog even een ommetje door de rode buurt wil maken, is dat dan goed of slecht...?quote:op maandag 3 januari 2005 20:57 schreef mirage het volgende:
ik denk dat ieder mens als goed mens geboren wordt.
reden waarom mensen slecht gedrag vertonen:
ziekte ( wat aangeboren kan zijn, maar dan is de ziekte de oorzaak )
het missen van de vaardigheid en kennis om met bepaalde dingen om te gaan. ( rotjeugd, verleiding noem maar op ). kortom het zijn van een "zwakkeling" in mijn ogen.
jij bepaalt hoe je omgaat met situaties.quote:op maandag 3 januari 2005 20:56 schreef alicey het volgende:
[..]
is het echter ook niet zo dat een ieder die diefstal pleegt, dit ook rechtvaardigt met o.a. de omstandigheden waarin iemand verkeert?
die mensen zijn slecht in jouw ogen... zijn ze dat ook in hun eigen ogen?quote:op maandag 3 januari 2005 21:03 schreef evie het volgende:
je hebt mensen die kinderen verkrachten en die hun macht belangrijker achten dan het verlies van duizenden mensenlevens, en jij moet vragen of mensen echt slecht kunnen zijn?!
aan jou de vraag: waarom is diefstal verkeerd? dat heb je toch zo geleerd? of zelfs als je dat niet hebt geleerd.. je hebt het meegekregen omdat iedereen in je omgeving dat zo vindt.quote:op maandag 3 januari 2005 21:02 schreef mirage het volgende:
[..]
jij bepaalt hoe je omgaat met situaties.
en diefstal vind ikzelf nou niet echt slecht", hetis verkeerd, maar ene dief hoeft absoluut geen "slecht mens" te zijn.
hahahaha, niet goed en niet slecht.quote:op maandag 3 januari 2005 21:00 schreef harry_sack het volgende:
[..]
als jouw man/vriend je via fok verteld dat hij later thuiskomt omdat hij nog even een ommetje door de rode buurt wil maken, is dat dan goed of slecht...?![]()
ik denk dat die mensen zelf zeer goed weten en zich zeer goed realiseren dat ze slecht bezig zijn en slecht zijn, maar dat ze hun eigenbelang hoger in de rang zetten dan dat van een ander.quote:op maandag 3 januari 2005 21:05 schreef dionysuz het volgende:
[..]
die mensen zijn slecht in jouw ogen... zijn ze dat ook in hun eigen ogen?
eigenlijk is de mens per definitie geneigd tot zijn eigenbelang, primair overleven en secundair zo prettig mogelijk.quote:op maandag 3 januari 2005 21:15 schreef evie het volgende:
[..]
ik denk dat die mensen zelf zeer goed weten en zich zeer goed realiseren dat ze slecht bezig zijn en slecht zijn, maar dat ze hun eigenbelang hoger in de rang zetten dan dat van een ander.
ik denk dat ik een ander beeld heb van "slecht mens" dan sommige andere mensen in dit topic.quote:op maandag 3 januari 2005 21:03 schreef evie het volgende:
je hebt mensen die kinderen verkrachten en die hun macht belangrijker achten dan het verlies van duizenden mensenlevens, en jij moet vragen of mensen echt slecht kunnen zijn?!
moorden is verkeerd (tenzij uit verdediging), ook in oorlogstijd.quote:op maandag 3 januari 2005 21:17 schreef alicey het volgende:
wat zorgt er echter voor dat je geweten vervuilt? zou iemand willens en wetens iets doen wat zijn geweten ernstig vervuilt? maakt men vaak van iets slechts niet iets goeds door de context in overweging te nemen? zoals iemand doodschieten moord is, behalve in oorlogstijd, dan is het heldhaftig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |